Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2010, 19:48
liquidRain
liquidRain is offline
Ik heb een topic geopend op het hardware gedeelte maar nu heb ik een vraag specifiek over het het OS. Ik heb bij deze Computer een Ulitimate Vista Cd-rom gekregen. Is deze ook te gebruiken op een nieuwe (custom)pc of moet ik toch €200,- neer lappen voor een nieuw OS ( maar dan wordt het Windows 7 uiteraard)...?
Oud 05-07-2010, 09:09
WolterB
WolterB is offline
Grote kans dat je serial niet geaccepteerd wordt aangezien hij verbonden is aan de hardware van je oude PC. Als je een legale Windows wilt hebben op je nieuwe pc, dan moet je toch een nieuwe DVD met Windows erop aanschaffen.
Oud 05-07-2010, 09:38
M@rco
M@rco is offline
Als het een OEM versie van Vista is dan zal het inderdaad niet werken.
Oud 05-07-2010, 10:31
liquidRain
liquidRain is offline
Hij is 100% echt dus das wel balen want zo'n grap is niet echt gedkoop...
Oud 05-07-2010, 11:33
Verwijderd
Je kunt natuurlijk de helpdesk van Microsoft bellen en vertellen dat je door hardware failure je CPU, moederbord en geheugen hebt vervangen en dat je key daardoor invalid is geworden. En dan vraag je of ze 'm willen vrijgeven. Moet je natuurlijk wel een echte installatie-DVD hebben, en niet één of ander kant-en-klaar-prefab DVD'tje met een image er op.

Anyway ik weet zeker dat ze je sleutel resetten als 't een normale OEM is.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 11:58
liquidRain
liquidRain is offline
Citaat:
Je kunt natuurlijk de helpdesk van Microsoft bellen en vertellen dat je door hardware failure je CPU, moederbord en geheugen hebt vervangen en dat je key daardoor invalid is geworden. En dan vraag je of ze 'm willen vrijgeven. Moet je natuurlijk wel een echte installatie-DVD hebben, en niet één of ander kant-en-klaar-prefab DVD'tje met een image er op.

Anyway ik weet zeker dat ze je sleutel resetten als 't een normale OEM is.
Mijn Cd-Rom heeft zo'n rare rand met allemaal gekke window tekens en brons achtige kleur... Is wel echt toch? (vette tip trouwens, ga ik zeker proberen...lol)
Oud 05-07-2010, 14:05
jacobdb
jacobdb is offline
ja. dan is ie echt, maarre als het Idd een OEM versie is moet je een nieuwe kopen. (je hoeft trouwens ook geen serial in te toetsen bij OEM versies. dat zit in een chip)
Oud 05-07-2010, 15:25
liquidRain
liquidRain is offline
Citaat:
ja. dan is ie echt, maarre als het Idd een OEM versie is moet je een nieuwe kopen. (je hoeft trouwens ook geen serial in te toetsen bij OEM versies. dat zit in een chip)
Heb al een paar keer een virus gehad dus toen moest ik die shizz opnieuw installeren, maar toen moest ik altijd een serial invoeren...
Oud 05-07-2010, 16:06
jacobdb
jacobdb is offline
oh, dan heb je gewoon met een serial. meesta; zit er een speciaal chipje in wat je windows versie valideert.
Oud 05-07-2010, 17:36
Verwijderd
Citaat:
*zucht* Dat hoeft niet. Dat zit ik verdomme net uit te leggen. Ik heb dit trucje verschillende keren zélf uitgeprobeerd en met succes. Als-ie een normale OEM heeft is er geen vuiltje aan de lucht.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 17:53
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
oh, dan heb je gewoon met een serial. meesta; zit er een speciaal chipje in wat je windows versie valideert.
Heb je daar een bron voor; want voor zover ik weet wordt Windows niet gevalideerd door een of ander chipje. Wat wel gebeurt is dat de installer van de serial kan nagaan wat voor type het is (OEM, Retail, VLK, ...) en voor welke versie (Home Basic, Home Premium, Pro, ...) die key is en dat wordt vergeleken met wat voor CD/DVD je gebruikt (OEM keys worden enkel door OEM-medium aanvaard). Maar die dingen zijn relatief makkelijk aan te passen.

Bij het activeren langs de andere kant; wordt een identifier voor je hardware gemaakt: er wordt gekeken welke harde schijven, grafische kaart, moederbord, etc. in je PC zit en dat wordt naar MS opgestuurd samen met een indicatie van je serial (ik geloof dat ze daarvoor gewoon de PID kunnen gebruiken). Op die manier weet MS welke hardware en key gekoppeld worden en bij de installatie van heel erg andere hardware met die key, gaan ze dan ook moeilijk doen.

Praktisch gezien, als je nog studeert of enigzins iets te maken hebt met een onderwijsinstelling; kan het vaak heel erg veel schelen om via die instelling aan Windows te geraken. Hier op de Vrije Universiteit Brussel hebben we bv. een MSDNAA-akkoord waardoor studenten gewoon gratis Windows 7 kunnen downloaden; maar bij andere scholen kan het misschien ook geregeld worden via een van volgende sites: Surfspot, Academic Download, MA3D, Slim, ... Daar kan je ofwel gratis ofwel voor veel minder dan de normale prijs aan Windows, Office, etc. geraken.
Oud 05-07-2010, 18:04
jacobdb
jacobdb is offline
excuses, ik heb het blijkbaar niet goed begrepen
Reageren

Regels voor berichten