Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Daarnaast is de samenleving een dynamisch iets, het is de optelsom van alle individuen bij elkaar. Daarin zijn wel groepen die meer macht uitoefenen op de uiteindelijke normen en waarden, maar dat zou niet gebeuren als de rest van de samenleving daar heel erg op tegen zou zijn.
|
Wat we ertegen doen? Je kunt aan jezelf beginnen, zo steek je ook andere mensen aan. Je bent al gelukkig als je weet dat je onafhankelijk bent van anderen en de maatschappelijke druk die elke dag op je wordt uitgeoefend.
Nu de rest nog. Het is inderdaad waar dat iedereen op een bepaald moment een ingeving kan krijgen, zoals na een midlife-crisis of een ernstige ziekte, maar dit kan ook eerder. Ik wed dat al deze mensen wensen dat ze hun leven eerder zelf hadden ingedeeld dan na een bepaalde gebeurtenis, net als ik. Begin gewoon bij jezelf, als je onzeker bent of iets kun je ervoor kiezen om in te zien dat deze dingen nergens op slaan, dat het je eigen leven is die je kunt indelen. Ik heb gewoon te veel woorden om uit te drukken, ik weet alleen niet hoe. Het is gewoon de hele maatschappij die scheef staat en niet alleen op het gebied van uiterlijk. Ik ben blij dat sommigen dit ook inzien.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jaren van revolte en opstand. en wat heeft het ons opgebracht? Een consumptiemaatschappij waarin we nog steeds niet weten wie wij zijn. We zijn het verdoemde ras van een reeds verdoemde soort. Zo simpel is het. En ik heb mij daar bij neergelegd. ![]() |
![]() |
|
De hippies hadden volgens mij de tijd van hun leven, zonder bang te zijn of ze wel in het hokje pasten. Ik zou daar best gelukkig mee kunnen zijn, met zo'n gemeenschap, maakt niet uit wat daaruit gerold is.
Iedereen doet maar wat hem opgedragen wordt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind dat je overdrijft want als alles zou zijn zoals jij het nu neerzet waren er ook geen alto's of feministes. Niet iedereen waait met alle winden mee.
|
wow controverse op LS, dat is ook sinds 1977 niet meer gebeurd.
Wel een beetje jammer dat de gotische topicstarter blijk geeft geheel verstoken te zijn van ook maar enige sociologische, filosofische en/of sociaal-culturele inzichten waardoor de hele tirade er eentje is van herkauwde standpunten van de zogenaamde 'alternatieve' stroming die jammer genoeg niet in staat is te herkennen dat zij zichzelf op deze manier schuldig maakt aan precies die zaken die zij de tegenpartij ofwel 'mainstream' of hegemonie - noem het hoe je wilt - verwijt. Maar dat terzijde, aandoenlijk betoogje hoor.
||
Verwijderd
|
Citaat:
... Maar is is wel 'waar' wat je zegt. Alternatieve stromingen zijn altijd ontstaan uit onvrede met dominante stromingen, die echter zelf altijd gedetermineerd gebleven zijn tot de wereld waarin wij leven. Op het einde zal er slechts één totale oorlog zijn, waarbij de hele mensheid ten onder zal gaan. Einde verhaal. Amen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Uiteraard is het al eeuwen zo dat mensen proberen te voldoen aan de standaard, en elke keer verandert die standaard weer. En als je je afzet tegen die standaard dan ben je 'alternatief'. Maar wat als je nou gewoon je eigen ding doet, soms de zogenaamde standaard volgt omdat het voor je goed voelt, en soms ook iets totaaaaal anders doet, wat ben je dan? Ik wil geen keuzes maken uit angst dat andere mensen mij raar vinden, ik wil keuzes maken omdat het voor mij goed voelt. Ongeacht of het met de stroming mee is of er juist tegenin. En ik denk dat dat ook is wat de TS bedoelt.
|
weet je wat ik me ook ineens bedenk. die 'mainstream' of stroming bestaat ook alleen maar voor wie daarin gelooft. Ik heb me daar nooit mee bezig gehouden dus voel ik mij ook totaal geen slachtoffer ervan, op wat voor manier dan ook.
En om nog even een treffend lesje sociologie erin te gooien: de mens heeft behoefte aan conformisme en kaders. Dat te ontkennen is aandoenlijk maar ook vooral tamelijk dom.
|
Verwijderd
|
Subculturen hebben geen sociologische oorsprong, maar een psychologische oorsprong.
![]() Ze ontstaan uit uit mensen die op gelijkaardige manier hun psyche uitdrukken, waarna enkele externe omstandigheden -vaak tijdsbestek- de subcultuur verder vorm geven. De sociologische samenleving, of mainstream voor wie het zo wil noemen, is slechts het draagvlak waarbinnen ze ontstaan. vandaar dus 'sub' 'cultuur'. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dat geldt trouwens voor alles wat ik doe, ik wil me er goed bij voelen, het moet bij me passen. Ik pleit dan ook voor authenticiteit. Dat mensen écht zichzelf zijn. En of je dan in een shirtje loopt die de rest van Nederland ook in zijn kast heeft hangen doet er niet toe, want het past bij jou en daardoor maak je het eigen. Ik vind Uggs bijvoorbeeld de meest verschrikkelijke 'schoenen' ooit, toch zag ik van de winter iemand bij wie ik het wél echt leuk vond staan. Ik heb ook niets tegen religie, ik zie in mijn omgeving alleen een hoop mensen die alleen maar naar de kerk gaan 'omdat het zo hoort'. En dat vind ik stom. Ik merk ook in discussies met christelijke familieleden van mij dat ze hun mening nooit zo goed kunnen onderbouwen. Het is zo, omdat het zo gezegd is... Ik vind het belangrijk dat mensen zélf nadenken over het hoe en waarom van iets, en het niet klakkeloos aannemen omdat een of ander 'gezaghebbend' figuur het zegt. Ik hoef dan ook absoluut geen gelijk te krijgen, maar wat ik zeg blijft wel míjn waarheid. En mijn waarheid verandert met mij mee, het is geen vaststaand iets, maar de optelsom van alles wat ik heb ervaren. Daarom doe ik ook regelmatig dingen die voor mij out of my box zijn, naar een lezing van een skepticus toe bijvoorbeeld, terwijl ik zelf toch redelijk richting de zweefkant ga. Ook is de keuze van leesvoer zeer divers, modeblaadjes, de nieuwe Happinez, Quest, National Geographic, Richard Dawkins, Paulo Coelho, Eckhart Tolle, psychologieboeken, filosofische boeken, boeken over kunst, ebooks over écht van alles en nog wat. Zo probeer ik mijn kaders zo veel mogelijk te vergroten. Natuurlijk blijft mijn kennis beperkt en kan ik niet spreken voor alle mensen, maar van wat ik gezien en gelezen heb vanuit verschillende invalshoeken, handelen veel mensen wel degelijk uit angst. Bang om werkelijk voor zichzelf te gaan staan en te doen wat voor hen goed voelt, want wat als hun partner ze verlaat, de omgeving ze afkeurt etc. En dát vind ik zonde.
|
Verwijderd
|
Zonder angst had ik als armtierige pulphorror schrijver geen voer meer om over te schrijven, dus ik vind het zeker gene slechte zaak dat de mensheid een bang wezen is.
![]() Maar even ter zaken: Je verwijst veel naar wat je ervaart, maar als je jou verhaal helemaal doortrekt, moet je ook toegeven dat ook je ervaring geen absolute warheid is. Als je de kleur blauw ziet, durf je geloven dat het ook echt blauw is en geen rood. als je moord hoort, durf je erop vertrouwen dat je geen hallo hebt gehoord? En is de smaak van rot in je mond geen foute interpretatie van de zeemzoete smaak van grenadine? ![]() Je bent zeker en vast geen dommerik, maar iets wat de de ervaring mij heeft geleerd (of althans wat ik geloof te hebben geleerd): probeer niet te vechten tegen windmolens. De mens is een kuddebeest, maar je mag nooit vergeten dat de kudde zelf een ijzersterk geheel vormt. Of je het nu wilt of niet, het is die kudde die ons allemaal op de één of andere manier beïnvloedt. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Over het absolute waarheid gebeuren: Ik heb nooit beweerd dat mijn ervaring de absolute waarheid is, want iedereen ervaart iets tóch net even anders. Ik heb ook duidelijk aangegeven dat de som van mijn ervaringen MIJN waarheid maakt. Daarnaast trek je het wel érg ver door, onnodig mijns inziens. Natuurlijk, blauw is alleen maar blauw omdat wij als mensen dat naampje er aan hebben gegeven. En met dat soort bepalingen heb ik dan ook echt geen probleem, het zou wat zijn zeg als iedereen kleuren een andere naam ging geven. Ik zie alleen écht niet in hoe dat iets te maken heeft met mensen die zichzelf zijn en doen wat goed voor ze voelt? En als ik 'moord' hoor, dan ligt het er maar net aan in welke context ik dat hoor of ik er aan zal twijfelen of het wel werkelijk is wat ik heb gehoord. Dat ik hier op het forum discussieer betekend niet dat ik hele dagen lang 'vecht' tegen de maatschappij, absoluut niet. Dat zou zonde van mijn tijd zijn, want iedereen heeft een eigen mening en daar heeft iedereen natuurlijk ook recht op. Maar dat betekend niet dat ik niet af en toe kritische vragen stel, mensen een spiegel voorhoudt of ze vertel over hoe mijn werkelijkheid er uit ziet. Niet in de verwachting dat ze mijn mening klakkeloos aannemen, meer als test voor hen of hun 'waarheid' nog wel kloppend voor ze is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ik waarschuw ja, je wil niet weten hoeveel waarschuwingen een haatmails ik al in mijn inbox hier heb aangetroffen, met altijd te zeggen wat ik denk en waar ik voorsta. ![]() Not a reason to quit however. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Natuurlijk moet iedereen vrij zijn om te zeggen wat hij/zij wilt, maar ik vind ook dat iedereen tegelijkertijd rekening moet houden met anderen. Schijt hebben aan alles en lekker doen waar je zin in hebt werkt gewoon niet altijd. Ik ben van mening dat (minstens) 95% van alle mensen volslagen debiel is en slechts een minuscuul stapje verwijderd is van de debielste aap-soort. Ik heb vaak zin om mensen voor hun bek te slaan, of compleet te elimineren, MAAR dat doe ik natuurlijk niet. Het is tegen de regels en sommige apen zijn soms best lief, dus dan wil ik ze niet boos maken. En over dat uiterlijk slachtoffer gebeuren: Je bent pas een slachtoffer als je jezelf toestaat om een slachtoffer te zijn. Trek het je niet aan. Ik heb een hekel aan mode gedoe en doe er niet bewust aan mee. Soms vind ik iets leuk wat wel in de mode is, soms vind ik iets leuk wat de rest van de wereld harstikke suf vind. Nou en. Ik ken ook zat mensen die de mode wel volgen, maar absoluut geen slachtoffers zijn. Die vinden dat gewoon leuk, zijn zeker van zichzelf en lopen zich echt niet constant druk te maken om hun uiterlijk.
||
![]() |
Citaat:
Ik zeg overigens niet dat er iets mis mee is om een goeie indruk te willen maken bij een sollicitatie of bij een date, maar die goeie indruk moet wel overeenkomen met de kwaliteiten die je hebt. Als je als jongen indruk probeert te maken door te zeggen dat je gewéldig kan koken, maar eigenlijk nog geen ei kan bakken dan val je vanzelf een keer door de mand. Vaak is het niet een kwestie van toestaan dat je slachtoffer bent, of ja eigenlijk ook wel. Maar vaak begint het ook al in de jeugd, met het voorbeeld dat je van je ouders krijgt. Mijn nichtje van 5 vindt zichzelf te dik, haar moeder is altijd aan het lijnen, en is nooit tevreden met hoe ze er uit ziet. Voor mijn nichtje is het normaal om geobsedeerd met haar uiterlijk bezig te zijn, omdat ze in haar dichtste omgeving niet anders hoort. Natuurlijk heb je als volwassenen wél altijd een keus of je de dingen doet omdat (je denkt dat) anderen dat van je verwachten, of omdat je het zelf graag wilt. Maar uit angst voor het onbekende, en het feit dat mensen vaak niet helemaal helder hebben wát ze nou precies graag zouden willen, blijven ze doorgaan zoals ze het altijd hebben gedaan.
|
Verwijderd
|
Je zou eigenlijk schrikken hoeveel mensen overdrijven of zelfs liegen op hun CV of sollicitatiebrief hoor. Gaande van lid zijn van niet bestaande jeugdbewegingen, over het onterecht aan jezelf toekennen van goede eigenschappen tot zelfs het verzinnen van behaalde diploma's en werkervaring?
Waarom? Waarom stelen mensen zo graag snoep in een grote, drukke supermarkt? In een mammoetbedrijf is de kans klein dat zelfs maar de meest frappante leugens over je werkervaring aan het licht komen. (Tegenwoordig beperkt het screanen van die gegevens zich tot het lezen van de sollicitant zijn Facebook ![]() Mensen liegen en bedriegen graag, dat zit in onze genetische geaardheid. Moreel en vrome samenlevingsvormen kunnen dat corrigeren, maar dan komen we in het verhaal van de kudde met steeds meer herdershonden eromheen. Wij zijn overigens nog relatief vrij, ik zou heus niet in een ultra-vrome calvinistische gemeente hebben willen geleefd , nog 'maar' een paar honderd jaar terug... |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is 'genetisch' bepaald dat mensen graag liegen? Pray, could you explain how? Anyway. Wat een bla discussie is dit aan het worden. Ik hou er niet zo van als mensen menen intelligent te moeten doen. En al helemaal niet wanneer het over semi-sociologische / filosofische onderwerpen gaat. De meeste mensen zijn namelijk nu eenmaal niet zo intelligent. En dat stoort mij nu mateloos.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Dus omdat sommige mensen niet zo intelligent zijn zouden intelligente mensen niet meer zulke gesprekken mogen voeren? Ik kan er ook niets aan doen dat ik bij m'n geboorte hersens heb mee gekregen, laat ik ze dan op z'n minst gebruiken. Als je zulke discussies niet aankan dan doe je toch lekker niet mee? Net zoals ik niet mee praat over de nieuwste make-up en dat soort dingen... Ieder zijn ding lijkt me...
||
Citaat:
En stoere jongens hou je toch. Er zijn toch ook jongens die stoer zijn van zichzelf? Of die het vanuit hun aller binnenste ik het leuk vinden om oude vrouwtjes lastig te vallen?
||
Citaat:
Maar goed, voor we in een discussie vervallen over de precieze betekenis van quasi zou ik toch graag wat feiten van je horen over dit zogenaamde onderzoek. Kan ik het ergens vinden? Heb je een titel voor me, of een wetenschappelijke auteur? Lang geleden heb ik namelijk al geleerd termen als 'psychologisch onderzoek' te wantrouwen. Ook binnen de wetenschap is niets zeker ![]() Wat overigens, om maar een aardig bruggetje te maken, denk ik is wat JustADreamer bedoelt wanneer ze het bestaan van een zogenaamde waarheid ontkent. Heel postmodernistisch van haar. Hip hoor. Ironisch wel, alleen, dat de generatie die het bestaan van paradigma's erkent, tegelijkertijd een paradigma heeft geschapen waarin ze het bestaan van een huidig paradigma koste wat kost tracht te ontkennen - door zich te onttrekken aan iedere vorm van waarheid. Natuurlijk is waarheid een dynamische en veranderlijke constructie. Alleen zie ik eerlijk gezegd niet in wat dat te maken heeft met sociaal-cultureel gedrag van tiener-subculturen, wat toch is waar dit topic over heet te gaan. Maar dat alles terzijde. Nee, ik heb natuurlijk geen verstand van deze discussie. Ik wou maar, dat ik met hersens geboren was ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Best maar dat ik dat gezegende geluk heb.
![]() http://slshealth.com/behavioral_info...1.asp?MagID=35 And, since delinquency can be a carrier for deceit, or lying, then it follows that lying may have a genetic component to it also. In other words, if delinquency is correlated to genes and lying is a part of delinquency, then, by logic, lying and genes might be correlated too. by the way: quasi = zo goed als... In de filosofie dat 100% wetenschappelijk bewezen niet bestaat, lijkt quasi mij heel redelijk om mee te leven. ![]() In een deterministische levensvisie, houdt alles met elkaar verband. dus ook hoe subculturen onderling en intern reageren, zou dus moeten een eindresultaat zijn, van diverse psychologische en sociologische wetmatigheden die op de mens inspelen. Ikzelf noem mij nooit een postmodernist overigens. Die stromingen zijn een ver van mijn bed show. ![]() Laatst gewijzigd op 27-07-2010 om 19:35. |
![]() |
|
![]() |
Volgens mij was de intentie van de TS al niet om het alleen over tiener-subculturen te hebben, ik heb haar ook nergens horen noemen dat het alleen om tieners gaat. Ze heeft het over de mensheid in het algemeen. En met de gemiddelde leeftijd van posters in dit topic boven de 20 lijkt het me ook niet heel nodig om het te beperken tot tiener-subculturen... Maar ja, wie ben ik...
Daarnaast ontken ik het bestaan van een waarheid niet, ik geloof alleen niet dat wij die als mens te weten zullen komen. Ik geloof namelijk niet dat we ons los kunnen maken van denken in kaders, wél kun je je kader vergroten... Maar dan nog kun je niet álles weten en álles hebben meegemaakt. En dus zul je nooit zeker kunnen weten dat wat jij denkt dat de waarheid is ook werkelijk de waarheid is. Maar er is wat mij betreft wel degelijk zo'n waarheid.
||
Citaat:
Voor diepere discussies over de verkloting van de maatschappij, psychologische bladiebla en gedoe over genetica, verwijs ik door naar bijv. het Psychologie- of N&A forum. Jullie mogen het hier best hebben over de invloeden van de media op het modebeeld van mensen, maar hou het wel vriendelijk en ontopic.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar daartegenover staat dat ik mijzelf nooit heel erg ernstig neem. ![]() Ik heb een haat-liefde verhouding met de mainstream samenleving: zonder hen zou ik niemand mee hebben om vuilbekkerij naar te doen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
@FA: Ik heb ook m'n momenten van haat tegen de mainstream, maar expres provoceren doe ik niet. Ik ben ook 17 geweest en deed dat toen wel (een beetje), maar op een gegeven moment boeide het me niet meer zo. De meesten kleden zich naar de normen van de groep waar ze bij horen. Jij hamert steeds maar over Goth en New Wave enzo en je kleed je ook in een stijl die binnen de gothic scene 'normaal' is. Eigenlijk gedraag jij je net zo als de mainstream pubertjes, want (afleidend uit al je posts op dit forum) is Goth je hele leven en kun je over werkelijk niks anders praten dan Gothic mode en gothic muziek. Net zoals 'de mainstream' geen idee lijkt te hebben van wat er zich buiten de mainstream afspeelt en ze zich krampachtig vasthouden aan alle modes en regeltjes, doe jij dat met gothic. Ik heb niks tegen gothic en ook niks tegen mainstream, maar ik erger me wel aan mensen die niet verder lijken te kijken dan hun spreekwoordelijke neus lang is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
XD you kinda nailed it Waarom dacht je anders dat ik op dit forum vertoef? Oppositie voeren he. Wij tegen hen, in een totale oorlog. Zo zijn we historisch ontstaan en zo gaan we ook weer ten onder gaan. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als je zo graag oppositie wilt voeren, moet je maar de politiek in gaan ofzo. Ik ben dat provoceren van je een beetje beu. Je bent 26, geen 16.
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar ik neem mijzelf niet zo heel ernstig ![]() Ik ben in werkelijkheid helemaal geen mainstream hater, ik heb zelf vele vrienden uit de mainstream. (Nuja, zoveel ook weer niet, maar toch...) En tegelijk hou ik van zwart en grafdelver muziek. En ik ben sarkastisch van natuur. En een echte caffépraat verkoper. De wereld zit vol posers, ik weet dat van mijzelf, moet ik mij er dan ook voor schamen? Liever er gewoon om lachen zeg ik dan. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
[afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld? JustTalk | 324 | 24-05-2014 14:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Bioscopen ontruimt tijdens Suikerfeest Verwijderd | 203 | 17-10-2009 20:43 | |
Lifestyle |
Karl Kani... Upke | 88 | 30-05-2004 22:37 | |
Lifestyle |
White power, steelo indo, fubu niggah wear and so on. Verwijderd | 105 | 18-05-2004 17:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout? Verwijderd | 173 | 06-03-2004 21:04 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 |