Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2010, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Een heel irritante... ik weet niet echt hoe je zoiets moet noemen. Realityshow?
Wat behelst het?

Citaat:
Het is een documentaire die zo mijn ergste nachtmerrie zou kunnen zijn. Yvon Jaspers interviewt anorexiawhiners.
Ah. Hm. Ja. Jee. Ik vind het ook altijd lastig om liev&sagt te zijn voor mensen met eetstoornissen.
Advertentie
Oud 01-08-2010, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Ik poetste mijn oude kamer, rotklus maar wel een mooie ''symbolische afsluiting'' of zoiets. En nu kijk ik The L word en bedenk ik manieren om te dansen zonder mijn teen nog meer te bezeren.
afscheid nemen van je oude kamertje

ik werkte, dronk koffie bij een vriendin en nu ben ik mijn vakantiezooi dus aan het opruimen.
Oud 01-08-2010, 17:17
Verwijderd
Ik ga hier maar weer even weg want jullie zijn nare mensen.
Niet allemaal hoor.
Oud 01-08-2010, 17:18
Carn
Carn is offline
nou ja zeg!
Oud 01-08-2010, 17:18
Verwijderd
Jezus Kazet stel je niet aan.
Oud 01-08-2010, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Een heel irritante... ik weet niet echt hoe je zoiets moet noemen. Realityshow?
Citaat:
Het is een documentaire die zo mijn ergste nachtmerrie zou kunnen zijn. Yvon Jaspers interviewt anorexiawhiners.
Citaat:
Ah. Hm. Ja. Jee. Ik vind het ook altijd lastig om liev&sagt te zijn voor mensen met eetstoornissen.
Ik ken de serie niet en ik geloof graag dat het dom is (want Yvon Jaspers), maar zo denigrerend doen over anorexia hoeft nou ook weer niet. Als je niet eens weet dat het niet-eten slechts een symptoom is en niet de ziekte zelf, dan weet je klaarblijkelijk totaal niet waar je over oordeelt. Waarmee ik niet wil zeggen dat er een hoop aanstellers zijn, maar die zijn er met álle ziektebeelden wel en het is belachelijk om alle patiënten op één hoop te gooien omdat er een paar aandachtstrekkers tussen zitten. Anorexia is onbekend, daarom ''onbemind'' maar dat betekent niet dat het geen serieuze psychologische aandoening is waarover niet meer of minder lullig gedaan hoeft te worden dan over ziektes als schizofrenie, manisch-depressiviteit, pleinvrees of whatsoever.

Dank.

Nu ga ik naar de AH, wat heerlijk dat dat kan op zondag.

Laatst gewijzigd op 01-08-2010 om 17:26.
Oud 01-08-2010, 17:21
Verwijderd
In het midden van het land kan dat gelukkig wel ja,
Oud 01-08-2010, 17:21
Verwijderd
Schizofrenie en manisch-depressiviteit hebben voor zover ik weet een genetische oorzaak.
Oud 01-08-2010, 17:22
Verwijderd
En anorexia niet?
Dat heeft voor een deel ook een genetische aanleg voor zover ik dat begrepen heb.
Verwijderd
Citaat:
Jezus Kazet stel je niet aan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overdrijving
Verwijderd
Citaat:
En anorexia niet?
Dat heeft voor een deel ook een genetische aanleg voor zover ik dat begrepen heb.
Bron?
Oud 01-08-2010, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Ik ken de serie niet en ik geloof graag dat het dom is (want Yvon Jaspers), maar zo denigrerend doen over anorexia hoeft nou ook weer niet. Als je niet eens weet dat het niet-eten slechts een symptoom is en niet de ziekte zelf, dan weet je klaarblijkelijk totaal niet waar je over oordeelt. Waarmee ik niet wil zeggen dat er een hoop aanstellers zijn, maar die zijn er met álle ziektebeelden wel en het is belachelijk om alle patiënten op één hoop te gooien omdat er een paar aandachtstrekkers tussen zitten. Anorexia is onbekend, daarom ''onbemind'' maar dat betekend niet dat het geen serieuze psychologische aandoening is waarover niet meer of minder lullig gedaan hoeft te worden dan over ziektes als schizofrenie, manisch-depressiviteit, pleinvrees of westoever.

Dank.

Maar dan blijft Yvon Jaspers nog wel als een paal boven water staan
Oud 01-08-2010, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Schizofrenie en manisch-depressiviteit hebben voor zover ik weet een genetische oorzaak.
De meeste geestesziektes zijn een combinatie van aanleg, factoren van buitenaf en een concrete trigger. Bovendien, als het al 100% genetisch zou zijn, en anorexia 0%, maakt het dat dan ''betere'' ziektes??
Rivka
Rivka is offline
Ik heb zelf een eetstoornis gehad en ben pas een paar maandjes hersteld. Bij mij ging het lang niet zo ver als bij pro-ana's maar toen ik niet meer ongesteld werd kreeg ik toch het stempel 'anorexia'.
Het is niet dat ik de show stom vind vanwege het feit dat ik anorexia zo overrated vind maar omdat ik het gewoon helemaal geen goede show is.
Verwijderd
Citaat:
Bron?
http://www.gezondheidsnet.nl/geest/n...etisch-bepaald

12x meer kans als het in je familie zit.

verder begrijp ik weinig van de ziekte, maar het afdoen als aanstellerij vind ik echt belachelijk. Yvon Jaspers vind ik wel irritant & ik vind de docu oppervlakkig en vervelend.
Verwijderd
Gezellige boel hier.
Oud 01-08-2010, 17:25
Verwijderd
Citaat:
Maar dan blijft Yvon Jaspers nog wel als een paal boven water staan
Ja, dat bestrijd ik ook niet. Jaspers mocht wel eens met pensioen gaan, ze kan niet lang meer het blije onschuldige meisje blijven spelen. Zelfs als ze ergens ''als zichzelf'' te gast is doet ze alsof ze voor een opname van klokhuis praat.
Oud 01-08-2010, 17:25
Verwijderd
Citaat:
De meeste geestesziektes zijn een combinatie van aanleg, factoren van buitenaf en een concrete trigger. Bovendien, als het al 100% genetisch zou zijn, en anorexia 0%, maakt het dat dan ''betere'' ziektes??
Ja, anorexia kun je genezen door te eten, schizofrenie kun je alleen onderdrukken met medicijnen.
Oud 01-08-2010, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Ik heb zelf een eetstoornis gehad en ben pas een paar maandjes hersteld. Bij mij ging het lang niet zo ver als bij pro-ana's maar toen ik niet meer ongesteld werd kreeg ik toch het stempel 'anorexia'.
Het is niet dat ik de show stom vind vanwege het feit dat ik anorexia zo overrated vind maar omdat ik het gewoon helemaal geen goede show is.
Ai dat vind ik echt rot voor je riv. Ik ken ook mensen die een es hebben of hebben gehad en ik vind het eng omdat van zo dichtbij te zien.
Oud 01-08-2010, 17:27
Carn
Carn is offline
met al dat gepraat over anorexia heb ik twee hamburgers met cheddarkaas in elkaar gemonteerd, nom nom wat is eten toch fijn <3
Oud 01-08-2010, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Ja, anorexia kun je genezen door te eten, schizofrenie kun je alleen onderdrukken met medicijnen.
Alles met rexia kun je verhelpen of iedergeval bijna alles, maar dat wil niet zeggen dat het niet erg is.
Verwijderd
Citaat:
Ik ken de serie niet en ik geloof graag dat het dom is (want Yvon Jaspers), maar zo denigrerend doen over anorexia hoeft nou ook weer niet. Als je niet eens weet dat het niet-eten slechts een symptoom is en niet de ziekte zelf, dan weet je klaarblijkelijk totaal niet waar je over oordeelt. Waarmee ik niet wil zeggen dat er een hoop aanstellers zijn, maar die zijn er met álle ziektebeelden wel en het is belachelijk om alle patiënten op één hoop te gooien omdat er een paar aandachtstrekkers tussen zitten. Anorexia is onbekend, daarom ''onbemind'' maar dat betekend niet dat het geen serieuze psychologische aandoening is waarover niet meer of minder lullig gedaan hoeft te worden dan over ziektes als schizofrenie, manisch-depressiviteit, pleinvrees of westoever.

Dank.

Ik doe helemaal niet denigrerend. Ik geef alleen te kennen dat ik 't lastig vind om liev&sagt te zijn tegen mensen met een eetstoornis. Het waarom daarachter heb ik niet eens genoemd. Ik oordeel ook niet, los van het feit dat ik wel weet hoe het in elkaar steekt want ik begrijp ook niet zo goed dat jij stelt dat een eetstoornis als anorexia onbekend is. Of bedoel je dat de wetenschap niet goed weet wat het met eetstoornissen aan moet in de zin van oorzaak/oorzaken en behandelen en zo?
Rivka
Rivka is offline
Anorexia kun je genezen door goede therapie en gaat veel dieper dan niet eten. Mensen met anorexia voelen zich vaak machteloos en slecht over zichzelf en kunnen daar dwangmatig in worden. Dat zeggen de patiënten ook de hele tijd, ''het gaat om de controle''.
Oud 01-08-2010, 17:30
Verwijderd
Citaat:
http://www.gezondheidsnet.nl/geest/n...etisch-bepaald

12x meer kans als het in je familie zit.

verder begrijp ik weinig van de ziekte, maar het afdoen als aanstellerij vind ik echt belachelijk. Yvon Jaspers vind ik wel irritant & ik vind de docu oppervlakkig en vervelend.
Dat impliceert niet noodzakelijkerwijs dat anorexia genetisch bepaald is, het kan ook bijvoorbeeld best zo zijn dat mensen die bepaald gedrag vertonen vaker anorexia krijgen.

Wiki zegt:
Genetics: anorexia nervosa is believed to be highly heritable, with estimated inheritance rates ranging from 56% to 84%.[51][52][53] Association studies have been performed, studying 128 different polymorphisms related to 43 genes including genes involved in regulation of eating behavior, motivation and reward mechanics, personality traits and emotion. Consistent associations have been identified for polymorphisms associated with agouti related peptide, brain derived neurotrophic factor, catechol- o -methyl transferase, SK3 and opioid receptor delta-1.[54] In one study, variations in the norepinephrine transporter gene promoter were associated with restrictive anorexia nervosa, but not binge-purge anorexia.[55] Recent studies have advanced the theory that the sex difference in incidence and the common onset at the age of puberty may reflect an abnormal response of the brain to anorexic (feeding suppressing) effects of the female sex hormone, estrogen.[56] This viewpoint has been recently supported by a report that abnormal forms of the estrogen receptor are more common in women with anorexia nervosa of the restricting type.[57]
Oud 01-08-2010, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Dan neem je bijv. pleinvrees dus ook niet serieus omdat je dat kunt verhelpen met gewoon naar buiten gaan?
Oud 01-08-2010, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Dat is dus niet waar (alleen al door het feit dat de meeste mensen hun leven lang anorexia blijven houden en het dus ook enkel onderdrukken, het bovendien een ziekte in je hoofd is waarvan het niet-eten een van de uitingen is en het wel weer eten vooral te doen heeft met het redden van je lichamelijke gezondheid en een stuk minder met je psychische, daar zijn therapieën/medicijnen voor nodig die nog niet voldoende uitgevonden en/of beschikbaar zijn.).

Je weet er blijkbaar weinig van maar vindt het leuk weer eens overal ''boven'' te staan, machogedrag is het. Ik ga nu niet verder met je in discussie maar alsjeblieft, houd gewoon op zo denigrerend te doen over mensen die niet leven volgens jou standaarden, ik vind het bijzonder ergerlijk worden en het bevordert de sfeer hier geenszins.
Oud 01-08-2010, 17:31
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Ai dat vind ik echt rot voor je riv. Ik ken ook mensen die een es hebben of hebben gehad en ik vind het eng omdat van zo dichtbij te zien.
Het is nu wel goed over. Als ik geen hulp had gehad was het misschien minder goed afgelopen, want ik ben geneigd om mezelf dieper in de put te praten. En ja, het is naar om te zien, ik ken ook mensen met een eetstoornis. Maar zelfs als ex-patiënt kan ik me enorm aan hen irriteren, ook al is het helemaal niet hun schuld .
Oud 01-08-2010, 17:32
Verwijderd
Ik vind mensen die meteen op hun achterste benen staan als er iets gezegd wordt dat hen niet aanstaat ook niet echt bevorderlijk voor de sfeer.

serieus wat een kutdiscussie.
Verwijderd
Overigens vind ik anorexia afdoen als aanstellerij zo dat ik daarover niet eens in discussie wil gaan
Verwijderd
Citaat:
Ik doe helemaal niet denigrerend. Ik geef alleen te kennen dat ik 't lastig vind om liev&sagt te zijn tegen mensen met een eetstoornis. Het waarom daarachter heb ik niet eens genoemd. Ik oordeel ook niet, los van het feit dat ik wel weet hoe het in elkaar steekt want ik begrijp ook niet zo goed dat jij stelt dat een eetstoornis als anorexia onbekend is. Of bedoel je dat de wetenschap niet goed weet wat het met eetstoornissen aan moet in de zin van oorzaak/oorzaken en behandelen en zo?
Ik bedoelde '''je'' als een algemene ''je'' en niet per se jou.

Buiten dat, ja het is bekend maar er is nog te weinig (vergeleken met andere ziektes) over bekend.
Verwijderd
Citaat:
Alles met rexia kun je verhelpen of iedergeval bijna alles, maar dat wil niet zeggen dat het niet erg is.
Ja, het is inderdaad erg als je zelfdestructief gedrag vertoont. Mijn oplossing is dan om niet dat gedrag te vertonen.
Oud 01-08-2010, 17:33
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Dat impliceert niet noodzakelijkerwijs dat anorexia genetisch bepaald is, het kan ook bijvoorbeeld best zo zijn dat mensen die bepaald gedrag vertonen vaker anorexia krijgen.
Ik weet niet hoe het zit met erfelijkheid (zal vast wel een grote of minder grote rol spelen) maar wat je hier zegt is zeker zo. Je moet wel een dwangmatig stuk in je persoonlijkheid hebben, duidelijk of niet, of iig ontwikkelen om anorexia te krijgen.
Oud 01-08-2010, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Ik vind mensen die meteen op hun achterste benen staan als er iets gezegd wordt dat hen niet aanstaat ook niet echt bevorderlijk voor de sfeer.
Het is hier al vaker teruggekomen, vandaar.
Oud 01-08-2010, 17:35
Carn
Carn is offline
ik denk dat het zelfbeeld van menig anorexia-patiente (ligt het aan mij of zijn het inderdaad voornamelijk vrouwen?) een stuk beter wordt als ze een weekje gaan meedraaien in een opvangkamp in Afrika waar de kinderen op jonge leeftijd de ergste dingen hebben meegemaakt die je kan voorstellen. De paar die dan bij thuiskomst nog steeds niet normaal kunnen doen hebben een serieus probleem.
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Ja, het is inderdaad erg als je zelfdestructief gedrag vertoont. Mijn oplossing is dan om niet dat gedrag te vertonen.
Helaas is het blijkbaar niet zo simpel.
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet hoe het zit met erfelijkheid (zal vast wel een grote of minder grote rol spelen) maar wat je hier zegt is zeker zo. Je moet wel een dwangmatig stuk in je persoonlijkheid hebben, duidelijk of niet, of iig ontwikkelen om anorexia te krijgen.
Zeker. Ik denk dat het in grote mate is te vergelijken met drugsverslaving. Sommige mensen zijn genetisch vatbaar voor drugsverslaving, maar dat betekent niet dat junks allemaal maar slachtoffer zijn. Ze kunnen immers ook gewoon geen drugs meer gebruiken.
Oud 01-08-2010, 17:36
Verwijderd
Citaat:
ik denk dat het zelfbeeld van menig anorexia-patiente (ligt het aan mij of zijn het inderdaad voornamelijk vrouwen?) een stuk beter wordt als ze een weekje gaan meedraaien in een opvangkamp in Afrika waar de kinderen op jonge leeftijd de ergste dingen hebben meegemaakt die je kan voorstellen. De paar die dan bij thuiskomst nog steeds niet normaal kunnen doen hebben een serieus probleem.
Er zijn ook jongens, maar ze zijn in de minderheid. En mja, ik denk dat voor heel veel problemen en ziektes en ''dingen'' het goed zou zijn eens een weekje in Afrika mee te draaien.
Verwijderd
Jezus, wat een kortzichtige domme pipo's toch weer hier. En dat noemt zichzelf dan intellectueel. En ik ben blij dat Medeia maar weer eens exact zegt wat ik denk. (ja, ook over Yvon Jaspers )

En @Rivka; het is inderdaad bij lange na niet het beste programma ooit gemaakt over anorexia, en dat komt vooral door Yvon Jaspers, maar ik vind het toch wel interessant en aangrijpend, moet ik zeggen.
Rivka
Rivka is offline
Ik vind Yvon Jaspers sowieso de verkeerde persoon voor zo'n docushow, mochten we het ergens nog over XXS hebben.
Verwijderd
Citaat:

serieus wat een kutdiscussie.
Je bent zelf een kutdiscussie.
Oud 01-08-2010, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Overigens vind ik anorexia afdoen als aanstellerij zo dat ik daarover niet eens in discussie wil gaan
Ik zou willen dat ik ook zo goed kon facepalmen
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Zeker. Ik denk dat het in grote mate is te vergelijken met drugsverslaving. Sommige mensen zijn genetisch vatbaar voor drugsverslaving, maar dat betekent niet dat junks allemaal maar slachtoffer zijn. Ze kunnen immers ook gewoon geen drugs meer gebruiken.
Anorexia is ook wel een verslaving te noemen hoor.
Verwijderd
Ik heb zin in Lowlands
Carn
Carn is offline
Citaat:
Er zijn ook jongens, maar ze zijn in de minderheid. En mja, ik denk dat voor heel veel problemen en ziektes en ''dingen'' het goed zou zijn eens een weekje in Afrika mee te draaien.
Dat ze daar een docu over maken ipv de bankrekening van Jaspers volstorten voor non-TV.
Oud 01-08-2010, 17:38
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
En @Rivka; het is inderdaad bij lange na niet het beste programma ooit gemaakt over anorexia, en dat komt vooral door Yvon Jaspers, maar ik vind het toch wel interessant en aangrijpend, moet ik zeggen.
Dat programma van Jessica Valerius (?) 'Vel over probleem' vond ik vele malen beter.
Verwijderd
Citaat:
Wat knap van je. Helaas vertoon je zat ander onhebbelijk gedrag
Verwijderd
Citaat:
Ik bedoelde '''je'' als een algemene ''je'' en niet per se jou.

Buiten dat, ja het is bekend maar er is nog te weinig (vergeleken met andere ziektes) over bekend.
Mwah, ik stond in de lijst met gegadigden waar je op reageerde dus dan voel ik me wel geroepen het vanuit mijn perspectief toe te lichten

En of dat zo is betwijfel ik een beetje. Het grote probleem is natuurlijk het mysterie tussen de oren. Maar dat ligt nogal precair want het impliceert nogal wat, natuurlijk.
Verwijderd
Citaat:
Dat programma van Jessica Valerius (?) 'Vel over probleem' vond ik vele malen beter.
Ik ook.
Oud 01-08-2010, 17:39
Verwijderd
ik word eerlijk gezegd niet goed van die anti-kazet houding van jullie bijna allemaal hier.
Alles wat hij zegt wordt meteen afgedaan als hard en gevoelloos, zonder dat jullie ook maar 1 seconde nadenken of het eventueel kan kloppen wat hij zegt. Niet alles hoeft met de mantel der liefde bedekt te worden hoor.

Het lijkt wel of jullie alles persoonlijk opvatten.
Oud 01-08-2010, 17:39
Verwijderd
Ik heb ook zin in slapen, maar het is al bijna avond en als ik nu ga powernappen lig ik vanavond weer veel te laat in bed.

Carn ging jij ook naar lowlands?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten