Advertentie | |
|
![]() |
|
Het schrijven van een verhaal, lang of kort, is voor iedereen persoonlijk anders. Sommige mensen moeten alles van te voren uitwerken, anderen deels, sommigen doen alles wat in hen opkomt.
Dit topic is misschien wel nuttig om door te lezen: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1806305
|
Er zijn net zo goed al erg veel verhalen geschreven over probleemkinderen en probleemouders, laat je daar niet door weerhouden. Dat een thematiek cliché kan zijn, is op zich niet erg, het gaat om de invalshoek, plot en schrijfstijl. Als je serieus kinderschrijfster wilt worden, is het echter misschien niet heel handig om alleen over je eigen ervaringen te schrijven. Maar je bent nog jong, het lijkt me handig om eerst eens gewoon voor jezelf een verhaal te schrijven, te kijken of je het echt leuk vindt. En dan kun je dus prima over jezelf schrijven, weet je in elk geval al meteen waar het over moet gaan
![]()
|
Verwijderd
|
Ik zeg altijd:
een goed uitgewerkt vakcliché is vele maal beter dan een originele drol. Schrijf eerst zoals jij het wil schrijven en steek er tijd in om het zo goed als mogelijk te krijgen. Of het ook origineel is? dat zien we dan wel weer. Ik heb nog nooit een boek gekocht omdat ik hem alleen maar 'origineel' vond in ieder geval. ![]() |
![]() |
|
Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar wat ik altijd doe is als ik een idee heb gewoon in het kort (heel kort) het opschrijven. Dan beggin ik gewoon met schrijven. Dus ik werk het niet eerst heel goed uit. Het enige wat ik van tevoren moet weten (dat vind ik toch) is the point of the story het doel van je verhaal. Het einde (ongeveer)...
Ik weet niet of je dit een goede tip vond.. Ik schrijf zelf (maar ik ben niet echt goed ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Er staat niet echt een leeftijd op wanneer iemand kan 'schrijven'. Wel is het zo dat velen een bepaalde periode nodig hebben zich te ontwikkelen en oriënteren. De ene al wat langer dan de ander.
Maar ik heb ooit een heel mooi boek gelezen van een meisje van 16, over dat haar ouders waren doodgegaan in een brand. Dus ik zeg niet rap dat iemand te jong is om te schrijven. Ik geloof zelfs dat als je maar lang genoeg oefent, iedereen wel iets kan schrijven bepaalde mensen weet aan te spreken. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hebben jullie trouwens ook dat als je een verhaal niet in één keer afschrijft, het niks wordt? Ik heb vaak dat als ik een verhaal niet die zelfde dag afmaak, ik er de volgende dag minder/geen zin meer in heb om het af te maken. De sfeer/het gevoel is dan heel anders.
||
Citaat:
Mijn verhalen worden er juist beter op als ik ze even met rust laat. Helaas ben ik er vaak te ongeduldig voor en schrijf ik ze inderdaad gewoon in één keer.
|
Ja, wat FA zegt, als je een idee hebt en dat laat je wekenlang sudderen, dan begrijp je niet meer wat er nu precies zo geweldig was aan dat idee als je jezelf er eenmaal toe hebt gezet om het te schrijven. Anderzijds is het voor mij onmogelijk om in één keer een goed verhaal te schrijven, ik schrijf meestal zo'n driehonderd woorden per dag, die ik dan de keer erop weer lees en een hoop dingen aan verander. Maar ik neem aan dat de mensen die het in één keer schrijven het daarna ook nog wel een paar keer controleren?
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Help! Eigen boek schrijven. xMia.! | 5 | 21-03-2016 19:03 | |
Studeren |
Monologen voor audities tips & tricks sanne.s | 1 | 25-02-2016 08:36 | |
Verhalen & Gedichten |
boek schrijven. Evyyyy | 6 | 18-07-2012 14:26 | |
Algemene schoolzaken |
Essay in Engels over censuur (censorship) loverboy18xs | 5 | 08-01-2004 17:24 | |
Verhalen & Gedichten |
[vraag] Bij het schrijven van een boek (...) Phileine | 18 | 26-04-2003 23:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Beeldend verhaal drama/muziek Fleur | 5 | 09-12-2002 13:13 |