Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2010, 11:32
Caviamax
Caviamax is offline
Onderstaande berichten zijn afgesplitst van dit topic

Hallo,

Ik heb hier nog een héééle oude laptop staan. Ik heb op internet allemaal tips gevonden om deze laptop weer wat sneller te maken en dat is gelukt. Is Linux een optie?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Caviamax

Laatst gewijzigd op 11-09-2010 om 11:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2010, 21:42
jacobdb
jacobdb is offline
ubuntu zou ik op zon oude laptop niet overwegen, dan eerde xubuntu of lubuntu, ook linux mint is een goede optie.
Oud 05-09-2010, 10:45
dr.rootz
dr.rootz is offline
Het installeren is inderdaad een kwestie van bestand downloaden, op cd branden en vervolgens afspelen. Wat je moet installeren vind ik een lastige vraag, want er zijn zoveel distributies en het is ook een beetje persoonlijke smaak. Dat is iets wat jezelf moet ontdekken, dus probeer er eens een paar uit. Sommige distributies (zoals Ubuntu) hebben een zgn. Live CD, dan kun je het eerst proberen alvorens het te installeren. Ik zou wel beginnen met iets met een Graphical User Interface (GUI), want het gaat natuurlijk ook om de beleving. Handleidingen zijn uitgebreid op het Internet te vinden en ook is er online veel support van andere gebruikers.

dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 11:20
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Het installeren is inderdaad een kwestie van bestand downloaden, op cd branden en vervolgens afspelen. Wat je moet installeren vind ik een lastige vraag, want er zijn zoveel distributies en het is ook een beetje persoonlijke smaak. Dat is iets wat jezelf moet ontdekken, dus probeer er eens een paar uit. Sommige distributies (zoals Ubuntu) hebben een zgn. Live CD, dan kun je het eerst proberen alvorens het te installeren. Ik zou wel beginnen met iets met een Graphical User Interface (GUI), want het gaat natuurlijk ook om de beleving. Handleidingen zijn uitgebreid op het Internet te vinden en ook is er online veel support van andere gebruikers.

dr.rootz
Citaat:
Ik zou wel beginnen met iets met een Graphical User Interface (GUI), want het gaat natuurlijk ook om de beleving
Wat bedoel je hiermee? Op zich maakt het me echt niet uit wat erop staat, wat prefereer jij? Ik wil het liefst iets totaal anders dan Windows, iets waar ik lekker aan kan klooten en
ontdekken. Het liefst iets dat er een beetje uitziet als Mac. Heb je een idee?

Stel, ik brand zo´n cd, en installeer ´m. Des-installeert ´ie dan ook meteen Windows of moet ik nog iets speciaals ervoor doen?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 11:38
jacobdb
jacobdb is offline
linux is totaal anders als windows, ik zou beginnen met linux mint. die heeft net dat gene wat ubuntu mist imo
Oud 05-09-2010, 13:53
dr.rootz
dr.rootz is offline
Met GUI bedoelde ik te zeggen dat er ook enkele distributies zijn die dit missen. Je werkt dan in een "DOS"-achtige omgeving. Hoewel dat allemaal net wat sneller zal draaien weegt het niet op tegen de gebruikerservaring van bijv. Debian of Ubuntu.

Enkele jaren geleden stond ik voor dezelfde keuze als jij. Ik heb toen veel distributies uitgeprobeerd en uiteindelijk had ik gekozen voor Ubuntu. Het werkt makkelijk, het is een van de meest gebruikte distributies en er zijn vele applicaties voor geschreven.

Bij de installatie kun je ervoor kiezen om een gedeelte van de schijf te gebruiken, zodat je het naast Windows kunt gebruiken. Ook kun je ervoor kiezen om de hele schijf te gebruiken, Windows gaat dan verloren. Ubuntu (en ook andere distributies) kun je helemaal inrichten naar je eigen wensen, zo kun je de Mac omgeving helemaal nabouwen.

Als je Linux echt wilt leren, dan ben je op Gentoo aangewezen. Je moet er wel véél tijd insteken om alles uit te zoeken en je bent zo een jaar verder voordat je er goed mee overweg kan.

dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 14:34
freyk
freyk is offline
vergeet niet dat je ook livecd's en virtualisatie heb, wanneer je een linuxdistributie wil ontdekken.
Een livecd (wat vele populaire linuxdistro's hebben) maakt het mogelijk om met een linuxdistro te werken zonder het te installeren en na een herstart worden er geen sporen achtergelaten .
Ik raad je ook dan aan, caviamax, om daarmee eerst te werken en te kijken of alles werkt.

Persoonlijk vind ik wanneer je een linuxdistro wil leren kennen (of wil aanraden), dat je niet meteen de diepte in moet gaan. Want commandline-interfaces en een geadvanceerde installaties schrikken, volgens mijn ervaring, veel beginners af.

Laatst gewijzigd op 05-09-2010 om 14:40.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 14:51
Caviamax
Caviamax is offline
Oke, ik ga het even laten bezinken. Ubuntu klinkt goed, ik denk dat het die word. Maakt het nog wat uit of ik Windows eraf haal of niet, in verband met snelheid?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 14:54
freyk
freyk is offline
Met de live-cd niet, maar met een echte installatie wel.
Een instructie voor ubuntu-beginners, vind je op de wiki van ubuntu-nl.org.

Zelf gebruik ik opensuse - gnome, maar kan voor een oude systeem traag zijn.
Mijn oom had ooit eens een minder krachtige systeem (vergeleken met jouw laptop specificaties) en daar draaide de live-cd van puppy-linux prima op.

Laatst gewijzigd op 05-09-2010 om 15:03.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 16:54
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Met de live-cd niet, maar met een echte installatie wel.
Een instructie voor ubuntu-beginners, vind je op de wiki van ubuntu-nl.org.

Zelf gebruik ik opensuse - gnome, maar kan voor een oude systeem traag zijn.
Mijn oom had ooit eens een minder krachtige systeem (vergeleken met jouw laptop specificaties) en daar draaide de live-cd van puppy-linux prima op.
Alles duidelijk. Dank voor jullie hulp. Ik ga er morgen aan beginnen. Maar wat nog niet zo duidelijk is, is het nou handiger om XP er gewoon op te laten of niet? Als het gewoon een kwestie van schijfruimte is dan is het geen probleem, want de harde schijf is groot genoeg.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 19:41
Caviamax
Caviamax is offline
Om het zwart op wit te hebben, hier download ik de goede (?)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 20:12
freyk
freyk is offline
Ga naar desktop downloadpagina, selecteer daar 32 bit. Hierna download je en brand je, op de goede manier, de ISO. klik op de "show me how" knoppen voor meer informatie.
Na de boel gebrand te hebben, stop de cd in je laptop, herstart het systeem en zorg ervoor dat automatisch de cd geladen word tijdens de start-procedure (zie je BIOS instellingen).
Oud 05-09-2010, 21:21
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Ga naar desktop downloadpagina, selecteer daar 32 bit. Hierna download je en brand je, op de goede manier, de ISO. klik op de "show me how" knoppen voor meer informatie.
Na de boel gebrand te hebben, stop de cd in je laptop, herstart het systeem en zorg ervoor dat automatisch de cd geladen word tijdens de start-procedure (zie je BIOS instellingen).
Oke dank je. Ik zie trouwens ook dat je het via een USB stick kan doen, ik ga dat denk ik proberen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 21:48
freyk
freyk is offline
maar weet je zeker dat je laptop vanaf een usb kan starten? controleer je bios insteingen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 16:08
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
maar weet je zeker dat je laptop vanaf een usb kan starten? controleer je bios insteingen.
Ben 'm nu aan het installeren via USB. Nu heb ik een zwart scherm, help! Wat moet ik doen?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 16:18
Caviamax
Caviamax is offline
Na een heleboel cijfertjes gaat ie niet verder! Ik brand het wel op CD
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 17:46
Caviamax
Caviamax is offline
Het lukt niet... Ik krijg een foutmelding.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 19:18
Caviamax
Caviamax is offline
Ja, uh... Ik ga het nu nog een proberen maar het probleem is dat het scherm zwart blijft en er verder niets gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 19:55
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Ja, uh... Ik ga het nu nog een proberen maar het probleem is dat het scherm zwart blijft en er verder niets gebeurt.
Ik vond iets over een alternate cd, is dit een oplossing misschien?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 23:04
dr.rootz
dr.rootz is offline
Heb je de instructies van forumlid freyk wel goed opgevolgd?

Zoals gezegd hebben oudere computers niet altijd de mogelijkheid om vanaf USB te booten, dus als je het niet zeker weet of het kan, zou ik gewoon een cd'tje branden.

Nogmaals,

Stap 1) Download Ubuntu (32-bit) in de volgende link:
Download Ubuntu

Stap 2) Brand het ISO bestand op een cd-rom. Een geschikte tool hiervoor is InfraRecorder (gebruik: write image). De software kun je downloaden in de volgende link:
Download InfraRecorder

Stap 3) In het BIOS zorg je dat de cd/dvd-drive als eerst in de "boot-sequence" staat. Om in het BIOS te geraken moet je op een toets drukken. Welke toets dat is kun je zien in het POST screen als je de computer opstart.

Als je deze volgorde aanhoudt, kan er eigenlijk niks misgaan. Het gaat op ongeveer dezelfde manier als de installatie van Windows.

Op welk punt precies krijg je een zwart scherm?

dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 01:06
freyk
freyk is offline
de alternate cd geeft je tekstgebasseerde installatie. maar ik raad je eerst met een livesessie te kijken of alles soepel werkt
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 15:15
Caviamax
Caviamax is offline
Als ik op ''install'' druk, zie je heel veel cijfertjes en dan word het scherm zwart en blijft het zo. Het is zoiets als dit
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 16:08
dr.rootz
dr.rootz is offline
Ik heb ook even voor je gezocht en kwam het volgende tegen. Hieronder de reactie:

At the very first screen, the one with just the rectangle (it's meant to be a keyboard) and a human figure, press any key - spacebar will do.

Then choose your language.

Then make sure you have "Try Ubuntu without any changes" selected, and then press F6

Add this to the end of the command line: i915.modeset=0 xforcevesa

Then press enter and it should boot successfully.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 16:30
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Ik heb ook even voor je gezocht en kwam het volgende tegen. Hieronder de reactie:

At the very first screen, the one with just the rectangle (it's meant to be a keyboard) and a human figure, press any key - spacebar will do.

Then choose your language.

Then make sure you have "Try Ubuntu without any changes" selected, and then press F6

Add this to the end of the command line: i915.modeset=0 xforcevesa

Then press enter and it should boot successfully.
Ik kan dan niet typen, hoe doe ik dat???
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 16:50
Caviamax
Caviamax is offline
Is gelukt. Nu is ie druk bezig de cd te lezen. Volgens mij lukt het niet *zucht*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2010, 18:01
Caviamax
Caviamax is offline
the panel encountered a problem while loading: OAFIID:GNOME_NOTIFICATIONAREAAPPLET
the panel encountered a problem while loading: OAFIID:GNOME_OAFIID:GNOME_fastuserswitchapplet
the panel encountered a problem while loading: OAFIID:GNOME_indicatorapplet
the panel encountered a problem while loading: OAFIID:GNOME_Windowslistapplet
the panel encountered a problem while loading: OAFIID:GNOME_panel_trashapplet
the panel encountered a problem while loading: OAFIID:GNOME_showdesktopapplet
the panel encountered a problem while loading: OAFIID:GNOME_workspeceswitcherapplet

Dan kan ik de opties deleten of niet deleten selecteren, wat moet ik doen.

A volume with software packages has been detected.

Wat moet ik selecteren? Start package manager of cancel?

Verder staat er op het bureaublad ''ubuntu 10.04.1 LTS installeren, moet ik daar op klikken?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 19:53
freyk
freyk is offline
Caviamax, volg dr rootz instructie en selecteer try before installing-optie.
Hierna kijk je of ubuntu goed met je systeem werkt en snel werkt.
Controleer o.a internet verbinding, video- en geluidsinstellingen.

Weet je het zeker of dit allemaal goed werkt, dan is systeem rijp voor een ubuntu lts installatie. Heb je al een backup gemaakt van de eventuele persoonlijke bestanden op je windows partitie?
Oud 07-09-2010, 20:02
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Caviamax, volg dr rootz instructie en selecteer try before installing-optie.
Hierna kijk je of ubuntu goed met je systeem werkt en snel werkt.
Controleer o.a internet verbinding, video- en geluidsinstellingen.

Weet je het zeker of dit allemaal goed werkt, dan is systeem rijp voor een ubuntu lts installatie. Heb je al een backup gemaakt van de eventuele persoonlijke bestanden op je windows partitie?
Dat heb ik gedaan, maar ik kan hem nu dus niet testen omdat ik al die meldingen op het scherm heb.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 20:24
jacobdb
jacobdb is offline
misschien linux mint proberen
Oud 08-09-2010, 08:23
freyk
freyk is offline
Die foutmeldingen kan je even negeren omdat ze "tijdelijk" zijn. Na een herstart van de livesessie is weer alles nieuw.
Controleer je of je bovenaan een balk ziet, met aan de linkerkant een menu knop. Want volgens de foutmeldingen kon menu-applet niet kon starten.

Krijg je na een herstart van ubuntu weer deze foutmeldingen, raad ik je aan met linux mint te proberen. Ubuntu en linux mint zijn "neefjes" van elkaar.
Oud 10-09-2010, 23:11
TopDrop
TopDrop is offline
Offtopic: de link in de topicstart is dood
Oud 11-09-2010, 11:28
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Offtopic: de link in de topicstart is dood
Offtopic: fixed!
Advertentie
Reageren