Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik was ze meestal op 40 (ze zijn toch alleen maar nat geworden en niet vies, dus ik was ze niet zo hoog. Geen idee of dat goed is hoor). En dan zonder wasverzachter of met een heeeeeel klein beetje wasverzachter. Vervolgens in de droger (want anders worden ze veel te hard) en als ik ze echt zacht wil hebben eventueel nog strijken, maar dat laatste laat ik meestal achterwege.
|
Hang je ze binnen of buiten te drogen? Dat maakt namelijk ook uit of ze hard worden of niet (weet ff niet meer wanneer ze nou juist hard worden). Ik was ze of op 40 of op 60 graden (hangt er vanaf wat voor was ik verder heb om er bij te doen) met wasmiddel en een beetje wasverzachter en ik strijk ze. Ik vind het toch wel belangrijk om theedoeken (iig zo af en toe) heet te wassen en te strijken.
|||
Citaat:
Citaat:
Ik vind het wel zo'n prettig idee om mijn theedoeken op 60 graden te wassen, maar dat lijkt me niet de oorzaak van het 'probleem'. Ik strijk mijn theedoeken eigenlijk nooit ![]() |
![]() |
|
Hmm, merk je verschil als ze binnen of buiten gehangen hebben? Helaas heb je het weer niet te kiezen maar het scheelt wel vind ik. Ik vind dat als ik ze gestreken heb dat ze dan wel fijner afdrogen, misschien een idee om een keer te proberen? Een theedoek is ook zo gestreken, dat is het werk niet echt als je toch bezig bent. Was je ze regelmatig of liggen ze eerst twee weken in de wasmand? Ik vind dat ze dan ook muf gaan ruiken en dat je dat er dan lastiger uit gewassen krijgt. Misschien eens varieren met ander wasmiddel of voorwassen met bijvoorbeeld biotex kan misschien ook helpen.
|
Mwah, het ligt ook wel aan de kwaliteit. Ik heb theedoeken die m'n moeder gekocht heeft toen zij op kamers ging, toch al 30 jaar geleden. Die zijn van de Hema overigens.
|
Die ventilatie kan inderdaad nog wel eens het probleem zijn. Mijn theedoeken zijn allemaal hooguit 4 jaar oud, ik ga er van uit dat dat toch wel een levensduur is die je mag verwachten.
Ik ga het volgende proberen: theedoeken goed laten drogen en dan een aantal verzamelen om samen te wassen, zonder wasverzachter, en dan goed drogen (met genoeg ventilatie dus, voor zover dat mogelijk is hier in huis) en strijken. Eens kijken of het dan beter wordt. |
![]() |
|
Je kunt op dagen dat het niet regent ook kijken of je ze buiten kan hangen (ivm ventilatie). Maar ze moeten wel snel genoeg droog worden, anders blijven ze naar natte hond ruiken.
![]() ![]()
|
Doe je iets met je wasmachine? Als mijn theedoeken beginnen te ruiken, wordt het vaak ook tijd om weer even naar de wasmachine te kijken. Dan kun je dus een wasje 90 graden doen en er (iets van) 3 liter water bij doen met een machinereiniger. Ook het filter even controleren (als je dat nog nooit gedaan hebt, even handleiding lezen, want uit de meeste filters komt eerst nog water zetten).
En verder inderdaad wassen zonder wasverzachter en wat bij mij ook helpt: ze niet te dicht op elkaar hangen op het droogrek en ze pas weghalen als alles echt droog is. Van m'n studententijd ken ik nog wel situaties van theedoeken die op 30 graden werden gewassen en in een vochtig huis te drogen werden gehangen. Daar worden ze heeeeel vettig van en ze gaan ruiken. |
![]() |
|
![]() |
Inderdaad af en toe je wasmachine reinigen. Zeepresten en kleine schimmels (zwarte randen e.d.) kunnen namelijk best gaan stinken. Volgens de handleiding van de onze moet dat om de 20 wasbeurten, maar ik doe het één of twee keer per jaar.
Eventueel van tevoren het zeepbakje schoonmaken (resten verwijderen) en dan een lege was draaien op 90 graden. Tegen kalk en andere (zwarte) aanslag kun je er azijn en/of soda in doen (google voor doseringstips). Azijn kan overigens al mee met gewone was; het is goed voor kleding/kleur en het houdt de machine kalkvrij. Het is daarnaast beter dan chemische (en dure) wasverzachters en machinereinigers. Fles schoonmaakazijn kost 47 ct. ![]() |
![]() |
|
Het onderhoud van mijn wasmachine houd ik redelijk bij, dus het lijkt me een kleine kans dat het daar aan ligt. Bovendien ruikt geen van mijn andere wasgoed, het zijn echt alleen de theedoeken.
Mijn droogrek hangt wel altijd helemaal vol (als ik geen (bijna) volle trommel heb was ik niet), maar ik zal mijn theedoeken eens aan de buitenkant hangen als ik ze was. Bedankt voor alle tips! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Dramaz in GTsaaiT #1835 Chick Rock | 500 | 06-06-2013 18:28 | |
De Kantine |
Wat saai zeg! #9 TopDrop | 500 | 11-08-2007 00:43 | |
Vrije tijd |
Vergeten voetballers Bob the Bear | 184 | 26-02-2007 19:29 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
moslima's in nederland>>>referaat voor nederlands malaika | 5 | 28-09-2005 21:36 | |
Lifestyle |
gebruiksaanwijzing opstrijkplaatje floorzub | 5 | 14-04-2004 16:36 | |
Lifestyle |
Beschrijf je dag :) Verwijderd | 71 | 08-03-2003 23:16 |