Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2010, 23:54
evil inside
evil inside is offline
Een paar uur geleden kreeg ik bericht dat een klasgenoot zelfmoord heeft gepleegd.
natuurlijk ben ik hier erg van geschrokken en ben halve avond depressief geweest enzo.
maar nu vraag ik me toch af, hoe zo'n vrolijke jongen als hij dit had kunnen doen. Door zijn verhalen had ik de indruk dat zijn thuissituatie niet ernstig was ofzo. wat kan een jongen ertoe leiden om zelfmoord te plegen? kan iemands stemming zo ineens omslaan tot een dieptepunt, waarin iemand denkt dat het nooit meer goedkomt?

Oud 19-09-2010, 09:11
Verwijderd
Er kunnen natuurlijk dingen zijn die niemand weet, die hij goed geheim heeft kunnen houden. Misschien deed hij zich wel vrolijk voor terwijl het van binnen helemaal niet goed ging.
Misschien wordt hij buiten school wel heel erg gepest, is zijn thuissitautie toch niet zoals jij dat denkt.

Sterkte ermee.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 09:16
Verwijderd
Allereerst STERKTE!!!

ik heb vaak verhalen gehoord van mensen uit mijn omgeving die ook zulke dingen hebben meegemaakt.
het kan verschillende redenen hebben.
iemand die ik ken en daar de vader van had zelfmoord gepleegd omdat hij dacht dan bij zijn eigen vader terug te komen, die hij zo erg miste.
weer n anders had zelfmoord gepleegd, om een andere reden, n beetje dezelfde situatie als ik heb, n toekomst die pas over een aantal jaar beter kan worden en had gewoon geen zin om nog 5 jaar niks te doen en erge problemen te hebben.
Ik weet verder niet hoe oud je klasgenoot was, maar ook pestgedrag of liefde kan een rol hebben gespeeld.
drugs kunnen ook meespelen, als je verslaafd bent heb je eerder het lef om het daadwerkelijk te doen, want vele mensen denken wel eens dat ze zelfmoord gaan plegen maar ontbreekt het aan lef.

maar dat je niets hebt gemerkt, dat is echt vaak het geval.
mensen doen dat omdat ze zich schamen voor problemen, of er niet over willen praten, dan worden ze vanbinnen zo verdrietig met al hun gevoelens dat ze het niet meer zien zitten

nogmaals STERKTE!!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 09:47
Verwijderd
Citaat:
want vele mensen denken wel eens dat ze zelfmoord gaan plegen maar ontbreekt het aan lef.
Dat vind ik niet zo'n fijne opmerking. Zelfmoord plegen is dapper? In sommige, zeer specifieke gevallen misschien... maar door dit zo te schrijven maak je het een stuk mooier dan het is.
Verder ben ik het wel met je eens.

Topicstarter: je hoeft je niet schuldig te voelen, tenzij je echt structureel gemeen tegen hem was. Als hij, zoals je schreef, altijd vrolijk was, kon je dit niet zien aankomen en heb je echt geen schuld.

Sterkte in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 10:15
Infidel
Infidel is offline
Er hoeft objectief gezien helemaal niet mis te zijn in iemands situatie om hem/haar tot zelfmoord te drijven. Je hebt alleen een stessor nodig, een klap in het gezicht die de vogel uit de lucht haalt. Als vijf mensen dezelfde klap toegebracht worden, zullen vier weer herstellen en verder vliegen, terwijl die ene onvermijdelijk ter aarde zal storten. Je weet het niet, er is geen logica. Jij bent in ieder geval, als toeschouwer, nóóit de schuldige. Hij heeft zelf zijn keuzes gemaakt, en sorry Duckdog96, ik vind het ergens wél laf. Als je geen hulp zoekt en niet probeert er met hulp weer uit te komen, vind ik dit een laffe optie.
Je klasgenoot heeft in ieder geval zijn keuze gemaakt, dat is hoe dan ook iets om ergens te respecteren. Maar er is nooit iemand anders schuldig dan diegene zelf.
Oud 19-09-2010, 11:20
Verwijderd
Citaat:
Dat vind ik niet zo'n fijne opmerking. Zelfmoord plegen is dapper? In sommige, zeer specifieke gevallen misschien... maar door dit zo te schrijven maak je het een stuk mooier dan het is.
Verder ben ik het wel met je eens.

Topicstarter: je hoeft je niet schuldig te voelen, tenzij je echt structureel gemeen tegen hem was. Als hij, zoals je schreef, altijd vrolijk was, kon je dit niet zien aankomen en heb je echt geen schuld.

Sterkte in ieder geval.
ik bedoelde het ook niet in de zin van dat het dapper is.
maar vaak zeggen mensen dat ze het leven zat zijn enzo, maar eigenlijk weten ze wel beter, ze denken wel dat ze het gaan doen,maar doen het niet, en haken op het laatste moment af, het was mss niet zo slim om het op die manier te verwoorden idd
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 11:23
Verwijderd
Citaat:
Er hoeft objectief gezien helemaal niet mis te zijn in iemands situatie om hem/haar tot zelfmoord te drijven. Je hebt alleen een stessor nodig, een klap in het gezicht die de vogel uit de lucht haalt. Als vijf mensen dezelfde klap toegebracht worden, zullen vier weer herstellen en verder vliegen, terwijl die ene onvermijdelijk ter aarde zal storten. Je weet het niet, er is geen logica. Jij bent in ieder geval, als toeschouwer, nóóit de schuldige. Hij heeft zelf zijn keuzes gemaakt, en sorry Duckdog96, ik vind het ergens wél laf. Als je geen hulp zoekt en niet probeert er met hulp weer uit te komen, vind ik dit een laffe optie.
Je klasgenoot heeft in ieder geval zijn keuze gemaakt, dat is hoe dan ook iets om ergens te respecteren. Maar er is nooit iemand anders schuldig dan diegene zelf.
zelfmoord plegen is idd nooit de oplossing, ik leef nu ook met de gedachte dat het ergens wel weer goed zal komen, maar al is zelfmoord plegen nog zo laf, van de mensen in mijn omgeving accepteer ik wel dat ze het hebben gedaan, als dat is wat hun willen, als ze denken op die manier van problemen verlost te zijn, zal ik ze niet tegenhouden, ik vind dat ik dan die mening van hun maar gewoon moet respecteren er is niets meer aan te doen.

maarja ieder zn mening.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 11:33
Verwijderd
Citaat:
zelfmoord plegen is idd nooit de oplossing, ik leef nu ook met de gedachte dat het ergens wel weer goed zal komen, maar al is zelfmoord plegen nog zo laf, van de mensen in mijn omgeving accepteer ik wel dat ze het hebben gedaan, als dat is wat hun willen, als ze denken op die manier van problemen verlost te zijn, zal ik ze niet tegenhouden, ik vind dat ik dan die mening van hun maar gewoon moet respecteren er is niets meer aan te doen.

maarja ieder zn mening.
Ik vind niet dat je zomaar de mening van hun moet accepteren. Je moet hulp zoeken als je dat soort gedachtes hebt, of in ieder geval met iemand erover praten.

Maargoed hier gaat het topic niet over.
Overigens moet je je inderdaad niet schuldig voelen TS, je kan hier niks aan doen. Zelfs niet als het je een goede vriend was.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 11:35
Verwijderd
Gecondoleerd man! Sterkte!

Zelfmoord kan zonder redenen gebeuren. Sommige mensen zien het helemaal niet meer zitten..Zelfs de mensen die heel vrolijk zijn en niks van zichzelf laten merken naar anderen toe kunnen heel depri zijn en zichzelf aanzetten tot zelfmoord.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 11:35
Verwijderd
Kan iemands stemming zo ineens omslaan tot een dieptepunt, waarin iemand denkt dat het nooit meer goedkomt?

Het lijkt me sterk, dat zijn stemming ''zomaar ineens'' omsloeg. Integendeel, waarschijnlijk is hij er al maanden mee bezig geweest.

Weet je ook, hoe hij zelfmoord gepleegd heeft?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Ik vind niet dat je zomaar de mening van hun moet accepteren. Je moet hulp zoeken als je dat soort gedachtes hebt, of in ieder geval met iemand erover praten.

Maargoed hier gaat het topic niet over.
Overigens moet je je inderdaad niet schuldig voelen TS, je kan hier niks aan doen. Zelfs niet als het je een goede vriend was.
het is niet zo dat ik zelf van die gedachtes heb, ik denk wel eens, wat heb ik voor n leven maar volgens mij heeft iedereen dat wel, ik probeer me nu gewoon te focussen op de toekomst en te zorgen dat die leuk wordt.

maar goed nu weer ff de aandacht naar de TS want die heeft t ook niet gemakkelijk.
Enuuh TS, ws kun jij er niets aan doen dat je klasgenoot zelfmoord heeft gepleegd, als jij zelf weet dat je diegene nooit ernstig gepest hebt ofzo is er ws iets anders aan de hand, ik kan je nu alleen maar heel veel sterkte wensen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 23:00
Pluis
Pluis is offline
He wat vreselijk evil inside! Ik denk dat het hoe en waarom van zelfmoord niet echt logisch te beredeneren valt. Mensen die zoiets doen zijn vaak heel depressief, en zijn dus eigenlijk gewoon ziek. Op zo'n moment lijkt niet meer leven dan de enige oplossing, want dan ben je niet meer ongelukkig. Dat je er andere mensen vreselijk ongelukkig mee maakt, dat past er dan even niet bij.
Oud 20-09-2010, 12:54
Verwijderd
Bah, zoiets is altijd super heftig Veel sterkte!
Wat betreft het hoe en waarom van een zelfmoord: er kunnen verschillende factoren meespelen (die ook al eerder genoemd zijn) zoals depressiviteit of een nare thuissituatie. Wat bij jongeren het nog ingewikkelder maakt, is dat ze vaak impulsiever reageren dan bijvoorbeeld een volwassene en de consequenties van hun daden niet altijd realistisch inschatten. Daarmee bedoel ik dat iemand van 16 sneller geneigd is om er een eind aan te maken na bijvoorbeeld 1 op zichzelf staande gebeurtenis (het uitgaan van een relatie bijvoorbeeld) dan iemand die wat ouder is. Het zou dus ook zo kunnen zijn dat er geen sprake is van langlopende problemen, maar dat het een impulsieve actie is.

Ik vind zelfmoord overigens dapper noch laf. Het is 'gewoon' iets dat gedaan wordt/gebeurt wanneer de wanhoop als groter wordt ervaren dan de kans dat het nog goedkomt. En dat kan voor de één na twintig jaar zijn en voor de ander al na één specifieke gebeurtenis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten