Advertentie | |
|
![]() |
|
Gisteren: van de A1 (r. Apeldoorn) krijge je vlak na Hoevelaken een afslag waar je de A30 op kunt. Die rijbaan staat vaak vol als het druk is, en verkeer dat op de A1 blijft moet voor de veiligheid zijn snelheid wat aanpassen.
Sommige mensen vinden het echter nodig om het rijtje wachtende of langzaam rijdende auto's voorbij te rijden om zich er aan het einde van de uitvoegstrook tussen te proppen. Dat was gisteren weer het geval. Alleen had een zekere meneer niet door dat het verkeer dan op de A1 bleef nog gewoon 100 mocht rijden. Dus die stond gewoon stil op de rechterbaan terwijl al het verkeer er met 100 voorbij raast en maar vlug naar links moest. Damn, het was dat ik vlug naar links kon, maar anders...
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb wederom een duif te grazen gehad. En deze keer was het echt te lomp. Ik dacht namelijk dat het beest wel weg zou hippen, en ik kwam echt bijzonder langzaam aanrijden. Maar nee, dat beest bleef zitten, en toen ik me dat besefte, was het al te laat. Lulliger was het dat het voor de ingang van de kerk was, waar een collega van me ging trouwen... Vraag me af of dat een ongelukkig huwelijk voorspelt
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Gisteren in Leiden:
1) in de binnenstad een kleuter die op een meter afstand de straat oprende. Godzijdank reed ik stapvoets, dus ik stond stil voor ik hem raakte. SCHRIK. 2) Een of andere nitwit die mijn spiegel dichtklapte. Vraag me niet waarom, ik had ruimte zat toen ik hem passeerde, zal wel een leuke grap zijn geweest. Vandaag moet ik er weer heen. Kutstad. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ikzelf
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Heb er zelf eens een op een onmogelijke manier doodgereden: beest zat aan de kant van de weg en op het moment dat ik langs rij vliegt hij zo m'n wielkast in, hoor ik een hoop vleugelgeklapper van onder de auto komen en uiteindelijk een heuse veren/ingewanden regen ![]() ![]()
|
Vanmiddag aan het eind van de file zag ik waar de file door werd veroorzaakt: een klein autootje met knipperlichten aan stilstaand op de middelste (van 3) banen op de snelweg... Daar sta je dan! Ik vraag me af of je dan echt niet meer naar de vluchtstrook kon komen.
En vanavond zat er echt geen vaart in de twee auto's voor me (reden krap 40 waar je 80 mocht), dus ik knipperde een keer met grootlicht om ze eventueel wakker te schudden (misschien hadden ze het bordje einde bebouwde kom 2 km terug gemist?) en toen deden ze allebei hun alarmlichten aan en bleven ze langzaam rijden tot de eerstvolgende parkeerhaven. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Terwijl er links en recht gewoon auto's door blijven rijden?
![]() ![]()
||
Citaat:
dat is mij ongeveer wel eens gebeurd met een behoorlijk forse haan ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
hmm wegpiraten...
In Frankrijk was dat een vent in een Xsara, die een soort van haasje over aan het spelen was met mij. Hij maakte hierbij gebruik van de vluchtstrook, al naargelang het hem uitkwam, en toen ik hem aan wilde kijken, zag ik dat hij met een mes naar me aan het wuiven was. Wat ik precies verkeerd deed is me nooit duidelijk geworden ![]() En tijdens colonne rijden de voorste vergat een afslag, en ging vol in de remmen. Dat ik haar miste was eerder een kwestie van geluk, dan remkracht. |
![]() |
|
Verwijderd
|
En vandaag werd ik klem gereden door een camper die voor mij in wilde voegen op de a1. De tering... Met 60 kilometer een snelweg op willen sukkelen, en toen net genoeg vaart maken om de vrachtwagen die er al op reed voor te kunnen zijn. Dus zat ik met het probleem dat ik er niet meer tussen kon.
![]() |
![]() |
|
Ik deed vandaag een proefrit in een autootje, bleek de snelheidsmeter het niet te doen
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Ik reed op een 80km-weg achter een auto die ongeveer twee meter afstand hield tot de auto daarvoor en echt ontzéttend aan het slingeren was. Rechts van ons was een busbaan, en deze persoon reed dan weer helemaal links op 'onze' rijbaan, dan weer voor de helft op de busbaan. Ik weet niet waar die mee bezig was!
Later, toen er inhaalruimte was, haalde hij de auto ervoor in met een verschil van ongeveer 5, hoogstens 10 km/u. |
![]() |
|
In het dorp mag je dus maar 30, dus ik zit altijd keurig rond die snelheid. Nou zat ik vandaag in een 39 jaar oud wagentje dat alleen schokdempers heeft en als een malle over die klinkers stuitert - laten we het over de drempels maar niet hebben
![]() ![]() Toetertje van het autootje doet het in ieder geval nog ![]()
||
Citaat:
Op veel plaatsen vind ik 30 gewoon te langzaam en is de snelheid er met wat stemmen van buurtbewoners doorgedrukt of wil de gemeente een zgn. sluiproute ontmoedigen. Dus, ik kan de frustratie van de bestuurder waarschijnlijk wel begrijpen. Overigens; je had wel richting aangegeven, toch? |
![]() |
|
Ik gaf richting aan op hetzelfde moment dat hij ging inhalen. Maar sowieso, inhalen bij een zijstraat is gewoon geen netjes rijgedrag. Zeker omdat ervoor nog een stuk zit waar hij wel op een normale manier had kunnen inhalen.
Die redenen die jij opgeeft zijn juist prima redenen om 30 te rijden, het zijn precies die gebieden die krapper zijn en/of veel kinderen/scholieren en fietsers door rijden. Dat is hier ook zo het geval, en dan komt er nog een lading toeristisch verkeer. Met nog eens een aantal zijstraten die je op hogere snelheid gewoon niet op tijd in kan kijken. Dus terecht dat er een lagere maximumsnelheid heerst, en daar hoort die gast zich ook aan te houden. Even los van het feit dat ik in een oldtimertje reed dat al niet zo briljant accelereert en alleen schokdempers heeft, dus waarmee je niet zo hard over drempels kan jagen ![]()
|
Verwijderd
|
Och, zo'n vrachtwagen heeft een geijkte teller en ik gok dat het geen complete dwaas zal zijn, dus écht te hard zal hij niet hebben gereden en anders betaalt zijn baas de boete denk ik. Dat soort data wordt namelijk een paar maanden opgeslagen op die schijfjes en die moeten ze gedurende een aantal maanden bij zich hebben en daar kunnen ze ook op worden gepakt, ook achteraf.
|
![]() |
|
@ Dittrich: tenzij het de chauffeur gewoon ontgaan is dat daar trajectcontrole is, natuurlijk. Of het Duitsers zijn, die krijgen kennelijk die boetes niet (of niet vaak genoeg), want die (auto's en vrachtauto's) zie ik regelmatig te hard rijden bij de trajectcontrole hier.
OT: de scooter (met passagier achterop) die zich eerst bijna platreed tegen mijn achterbumper, omdat we als rijtje ineens fors moesten remmen. De voorste van het rijtje wilde namelijk naar links en moest remmen vanwege een tegenligger. Om me te ontwijken, schoot de scooter links naast me en besloot toen ook direct maar weer gas te geven. Waarbij hij zich dus weer bijna in de zijkant van de linksafslaande auto boorde. En daarna reed meneer nog door een rood stoplicht. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Een tijdje terug in Maastricht, ik rij een rotonde op, geen hond te zien (het was een grote rotonde), ik moet gaan uitvoegen, ik kijk in mijn spiegels, vanuit het niets plakken 2 scootertjes tegen mijn bumper. Beiden zonder helm. Als ik had geremd, hadden ze in mijn auto gelegen. Daarna haalden ze me met een rotsnelheid in op het fietspad (binnen bebouwde kom, dus die gingen veel harder dan 50) en vlogen ze vlak voor een tegenligger linksaf. Kijk, ik zit fijn in mijn mercedes, maar ik wil toch liever niet het bloed van mijn auto moeten poetsen
![]() En op een 90 weg waar ik iemand was aan het inhalen waarbij ik iets harder reed dan 100, komt er iemand irritant achter me hangen zo van je rijdt te traag, maak dat je aan de kant bent. Op het moment dat ie naast me rijdt, beseft ie dat ie de afslag naar rechts moet hebben, dus hij gooit zijn knipperlicht aan. Ja hallo, er zit iemand achter me, wat wil je dat ik doe, in het niets verdwijnen? Ik rem wat, hij remt ook, ik rem een beetje meer, hij remt ook. Ja kom op zeg. Ga dan niet links rijden. Uiteindelijk schoot ie voor me door. |
![]() |
|
Verwijderd
|
mensen die in de avond rijden, zijn blijkbaar als de dood voor de rechterbaan. Een hele colonne linksrijdende mensen, terwijl het rechts doodgewoon leeg was. En als ze dat dan ook nog eens doen met een gangetje van 110... Ik ben er niet rechts langs gegaan, maar braaf gaan tanken.
|
![]() |
||
Citaat:
Nu mijn vraag; is dit inhalen? Ik maak niet de manoevre rijbaan verwisselen om er voorbij te gaan. Hetzelfde geldt voor plots links remmend verkeer, veiligheidshalve is het onverantwoord rechts te remmen om niets, dus dan passeer je ook. |
![]() |
|
Strikt genomen is dat ook rechts inhalen, want inhalen is 'het bewust passeren van een andere weggebruiker'. Maar ik denk dat intentie ook een rol speelt bij het daadwerkelijk bekeuren van die overtreding. Als jij rustig vooruit sukkelt en de linkerbaan gaat opeens langzamer rijden terwijl er rechts gewoon plaats is en jij reed daar al dan zal dat niet zo snel gezien worden als een 'actieve' poging rechts in te halen.
Maar officieel mag je alleen er rechts voorbij bij de blokmarkering of bij file/langzaamrijdend verkeer (max. 50 km/u), dus het is wel rechts inhalen. Het zal afhankelijk zijn van de bui van een agent en wat in diens ogen een directe gevaarzetting vormt of je ervoor gepakt wordt. Beter is dus wel gewoon om je snelheid aan te passen aan links, zeker als het gaat om een inhalend 'treintje' wat meestal wil zeggen dat jij vroeg of laat ook naar links moet/wil.
||
Citaat:
![]() Wel afhankelijk van hoe lang dat 'treintje' is, doe het alleen als mensen al veel te vroeg links rijden.
|
Dat moet je zelf weten, maar dat is verder wel gewoon rechts inhalen natuurlijk
![]() En niet iedereen links kan dat waarderen, dus dan heb je van de kleuters die je er dan niet meer tussen willen laten.
||
Citaat:
![]() Ze vragen er zelf ook wel om als ze zo ver van te voren al met z'n allen naar links gaan ![]()
|
Verwijderd
|
Och, als ik iemand echt heel veel harder aan zie komen stormen over rechts en ik zit vooraan het treintje dan hou ik 't gat ook wel dicht hoor. Als iemand op een gewoon tempo (of, tussen twee vrachtwagens in zit en daar duidelijk weg wil) rechts rijdt dan wil ik best een gaatje laten vallen zodat ze naar links kunnen komen. Wat dat betreft krijg je wat je uitstraalt
![]() |
![]() |
|
Ik denk ook dat je met een kanarie-gele Fiat best wel je best moet doen om als een aso over te komen
![]() Maar ik laat inderdaad ook mensen die zich redelijk schappelijk gedragen er dan wel tussen, en ik merk ook vaak genoeg dat er een gat voor mij wordt vrijgelaten vroeg of laat.
||
Citaat:
![]() Als ik iemand tussen 2 vrachtwagens zie ligt het er maar net aan HOE diegene naar links wilt gaan of ik wat ruimte laat. Je ziet te vaak mensen die véél te dicht op de voorste vrachtwagen zitten, waardoor ze nooit vaart kunnen maken om naar links te gaan en ik ga niet in de ankers ![]() Zelf zorg ik altijd voor voldoende afstand tot de vrachtwagen voor mij, zodat ik nog een heel stuk heb om op snelheid te komen alvorens ik naar links ga. Zelfde principe als gewoon invoegen op de snelweg. Ik heb dan niet eens veel ruimte nodig, als ik maar op snelheid kan komen zodat ik met de linkerbaan mee kan, dan hoeft er ook niemand in de remmen voor mij.
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Volgens mij denken Belgen echt dat hun pinker (knipperlicht) een magische verdwijntruc teweeg brengt. Zo van ik doe het aan en *poef* de auto die nu naast me rijdt verdwijnt zodat ik kan opschuiven
![]() En dan een of andere achterlijke die ik inhaal, ik ga naar rechts want er komt iemand achter me aanscheuren. Ingehaalde geeft opeens veel gas, voor ons komt een trager iemand, hij schuift naar links en begint zoveel gas te geven, zo te zien om te voorkomen dat ik naar links kan om die voor mij weer in te halen, na de scheurder. Niet met mij he, ik prop hem ertussen. Op het zelfde moment laat hij zijn gas los en valt echt weer stukken terug... Wat was daar de bedoeling van? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|