Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2002, 20:07
darkangel2
darkangel2 is offline
wie gelooft dat er af en toe een kern van waarheid in zit?

hebben jullie nooit het gevoel dat je ergens anders bent dan hier in deze wereld?
zeg maar dat er een anderen wereld is?
Oud 13-03-2002, 20:07
wicce
wicce is offline
f&l ---->
Oud 13-03-2002, 20:11
KiPracticer
KiPracticer is offline
erg vaak, en er zijn ook andere werelden (astrale vlakken enzo)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2002, 09:06
PrackaH
PrackaH is offline
Mja...het zou kunnen, maar er zou zoveel kunnen, het is gewoon een van de vele theorieen over de zin van het leven enzow. En omdat niemand het zeker weet, snap ik ook niet wat het punt van discussie is (ja okee, welke theorie meer waar is). Dus eigenlijk ben ik heel zinloos op dit topic aan het replyen en wat doe ik dan uberhaupt op f&l???
Oud 14-03-2002, 10:25
Isa
Isa is offline
tijd en ruimte zoals wij dat waarnemen=een illusie. en ons universum is slechts 1 van vele werelden.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2002, 10:37
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
tijd en ruimte zoals wij dat waarnemen=een illusie. en ons universum is slechts 1 van vele werelden.
Zeker te weten?
Oud 14-03-2002, 13:29
laydee
laydee is offline
Ik geloof in de zin 'there is no spoon' in de zin dat mensen hun eigen realiteit scheppen.
Zie Kant - referentiekader. Ik geloof zeker dat de wereklijkheid niet zo is als ik haar zie.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2002, 13:31
Verwijderd
Jup. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen (40 labcoats in een laboratorium springen en roepen 'jeeeeeej').
Wanneer je materie terugbrengt naar de kleinst mogelijke eenheid kom je uit op fotonen. Dat zijn energiedeeltjes. Materie bestaat dus eigenlijk niet, maar bestaat uit licht...of trillingen.
En ook is het zo dat voorwerpen zich niet van de ene naar de andere plek bewegen.
Ze schieten op elk punt van hun trajectory gigantisch vaak in en uit het bestaan. De deeltjes van de voorwerpen bestaan evenlang wel als niet.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2002, 18:35
bambykill
bambykill is offline
Een stukje waarheid uit de film waar ik in geloof is dat de mensheid een virus voor de aarde is. Dat vond ik echt een geweldig stukje.

Oud 15-03-2002, 23:09
DaRkAnGl
DaRkAnGl is offline
naja, is ook wel deel in waar dat je met lucide dromen te maken heeft, als je eenmaal doorhebt dat je droomt kan je alles doen wat je maar wilt, maar het is niet zo makkelijk om er achter te komen, zit ook in film...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 23:18
Milyssa
Milyssa is offline
Ik zou het niet weten...soms ben ik er van overtuigd dat er meer is, dat ik ergens anders rondloop of van terug val oid... 'k heb de film (gaat 't over de film?) niet gezien, dus misschien lul ik nu wel onwijs uit m'n nek, dat moeten jullie me dan maar vergeven.
Oud 29-03-2002, 13:42
REIE
REIE is offline
Citaat:
Milyssa schreef:
Ik zou het niet weten...soms ben ik er van overtuigd dat er meer is, dat ik ergens anders rondloop of van terug val oid... 'k heb de film (gaat 't over de film?) niet gezien, dus misschien lul ik nu wel onwijs uit m'n nek, dat moeten jullie me dan maar vergeven.

Ik ben er soms van overtuigd dat er minder is. In "De wereld van Sofie" was er ene Berkeley die beweerde dat we enkel zeker konden zijn van het bestaan van ons bewustzijn. Krachten en materie, dus al wat we met onze zintuigen kunnen waarnemen is ons enkel ingegeven. Denk maar aan "de stekker in de nek" van Matrix, de mensen in die cellen beleven ook onze wereld niet echt. Het verschil is met de Matrix dat daar wel een een echte wereld is naast de schijnwereld, en volgens Berkeley niet.
Dat bewustzijn is ons dus ingegeven door (een) god, wie zou t anders doen?. Best ff beangstigend als je dat leest.

REIE

(Ik hoop dat dit duidelijk is...)

[Dit bericht is aangepast door REIE (29-03-2002).]
Oud 29-03-2002, 13:55
legatus
legatus is offline
Andere staten van bewustzijn, en mogelijk zijn wij een geest in een tijdelijk omhulsel, maar daarom is onze wereld geen illusie.

Het lijkt wel alsof er ontevredenheid is over onze wereld en het lichaam.

Ik vind het wat dramatisch om te beredeneren dat onze wereld een groots opgezette facade is voor een veel betere wereld. Misschien een metafoor voor de eeuwige hoop.
Oud 29-03-2002, 14:43
laydee
laydee is offline
Citaat:
REIE schreef:

Ik ben er soms van overtuigd dat er minder is. In "De wereld van Sofie" was er ene Berkeley die beweerde dat we enkel zeker konden zijn van het bestaan van ons bewustzijn. Krachten en materie, dus al wat we met onze zintuigen kunnen waarnemen is ons enkel ingegeven. Denk maar aan "de stekker in de nek" van Matrix, de mensen in die cellen beleven ook onze wereld niet echt. Het verschil is met de Matrix dat daar wel een een echte wereld is naast de schijnwereld, en volgens Berkeley niet.
Dat bewustzijn is ons dus ingegeven door (een) god, wie zou t anders doen?. Best ff beangstigend als je dat leest.

REIE

(Ik hoop dat dit duidelijk is...)

[Dit bericht is aangepast door REIE (29-03-2002).]
Dit is toch ook Descartes met 'je pense donc je suis/cogito ergo sum'? Alleen zeker van je eigen bestaan. Zie ook Kant's refentiekader, mensen scheppen hun eigen realiteit.
Er komt zóveel bij die film, echt heel erg mooi.
Ik ben echter wel benieuwd naar deelII, heeft iemand enig idee waar die over zal gaan? Zullen ze op dit idee doorgaan of een heel nieuw aspect pakken? Dat zou natuurlijk wel heel erg gaaf zijn.
We wachten af.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 16:52
McMotion
McMotion is offline
whow wat weten veel mensen het toch allemaal.. ik zelf geloof er niet in want ik zie gewoon 0 redenen om daarin te geloven, maar helemaal zeker weten doe ik het niet; maar ik ben blij voor iedereen hier die het wel weet
Oud 29-03-2002, 17:27
Verwijderd
euhm, je kijkt teveel tv?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten