Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2010, 18:58
Verwijderd
Ik denk erover een nieuwe auto te kopen (2ehands waarschijnlijk, nieuw mag ook als het maar betaalbaar is). Ik wil graag een soort bestelwagentje omdat ik nogal veel spullen vervoer als ik larp. Nu ben ik verwend met mijn mercedes, niet qua ruimte, maar qua comfort. Er zijn eigenlijk een paar dingen die ik niet meer wil missen: automaat, airco, elektrische ramen, parkeersensoren en cruise control (verwarmde zetels is een extra ). Bestaat zoiets in bestelwagenformaat?

Nou goed, ik wil vooral tips over leuke, handige bestelwagentjes. Welk merk levert het meeste comfort voor de meest aantrekkelijke prijs? En dan zou ik tips willen over wat goedkoop is qua verzekering, maar ik woon in België, dus dat gaat hem waarschijnlijk niet worden .

Wat tips over toffe/handige merken en modellen zijn al zeker welkom, aangezien ik geen verstand heb van dat soort dingen. Merk maakt niet uit, als het maar niet uit elkaar valt na een half jaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2010, 19:05
Verwijderd
Tsja, wat is je budget? We kunnen van alles aanraden, maar zonder budget te weten is dat vrij nutteloos
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 19:27
Verwijderd
Die Merc heeft zo'n zware motor dat het mij zou verbazen dat je met een bestelwagen duurder zou uitkomen wat verzekeringspremie betreft.

Persoonlijk vind ik voor 5500 euro dit wel heel leuk:

Compleet met Cruise control, Centrale vergrendeling, lederen zetels en airco.

Maar dat is mijn mening maar (a)

Citroen Berlingo zou ik anders zeggen.

Was als optie wel één en ander op te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Tsja, wat is je budget? We kunnen van alles aanraden, maar zonder budget te weten is dat vrij nutteloos
Nou ja, het budget moet te verkrijgen zijn van mijn mercedes waarschijnlijk. Die heeft 15.000 gekost. Nu heeft ie 100.000 meer op de teller en het leer is wat versleten, maar hij heeft wel LPG. Ik heb geen idee eigenlijk. Ding is dat ik gewoon wat richtlijnen wil hebben, ook qua prijzen, ik heb namelijk geen idee waar ik aan begin.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Die Merc heeft zo'n zware motor dat het mij zou verbazen dat je met een bestelwagen duurder zou uitkomen wat verzekeringspremie betreft.

Persoonlijk vind ik voor 5500 euro dit wel heel leuk:
[afbeelding]

Compleet met Cruise control, Centrale vergrendeling, lederen zetels en airco. .
Ahhh <3 als ik dat ooit geparkeerd zou kunnen krijgen

Citaat:
Vriend zegt:
komt ie met uitklapbare pootjes zodat je 'm boven andere auto's kan parkeren?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 20:51
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Ik ben erg te spreken over VW crafters, maar die zijn wellicht wat groot en lomp, VW transporters zijn ook erg goede bakken.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 21:06
Verwijderd
Miljaar FA, nu wil ik een lijkwagen, al was het alleen om op larps aan te komen rijden....

Maar nee serieus. Mephisto, merci, ik kijk.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 21:09
Verwijderd
Hmkay, dan is voornamelijk beslissend hoeveel ruimte je nodig hebt. Als je budget voort moet komen uit de verkoop van je Merc, dan denk ik dat je dingen als airco en cruise-control wel kunt vergeten. Zo'n toch relatief oude Merc zal toch niet heel erg veel meer opbrengen.
Dit soort busjes zijn eigenlijk niet kapot te krijgen:

Renault Kangoo
VW Caddy
Citroën Berlingo
Waarvan de Kangoo de meest luxe, maar ook meest eh, discutabele, is qua ontwerp.

Stapje groter dan:
Renault Trafic (ook in Nissan en Opel smaak te krijgen)
VW Transporter
MB Vito
en dan nog een PSA busje.

Tsja, dat is het wel zo ongeveer
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 22:12
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Fiat heeft ook nog een groepje bestelbusjes/wagens, waaronder de Doblo.
Maar moet het per se een automaat zijn, want ik heb wat rondgekeken bij een aantal merken en lang niet alle bestelbussen hebben een automaat in het gamma in België als ik het goed zie. Vooral de Franse merken lijken daarbij af te vallen. Sowieso zal je denk ik drastisch moeten inleveren op je comfort-opties, want de inruilwaarde van je auto zou wel eens vies tegen kunnen vallen en veel van je gewenste opties zijn pas de laatste jaren gemeengoed geworden. Maar airco moet nog wel te doen zijn, al is-ie dan waarschijnlijk handmatig en niet geregeld.
Ander punt is dat je bijna automatisch bij een diesel uitkomt; bestelwagens/bussen worden doorgaans gebruikt voor veel kilometers. Is dat ook een probleem?

Je kan ook een MPV overwegen, al hangt dat er een beetje vanaf hoeveel ruimte je wil hebben en of het je om het grijze kenteken te doen is (ik weet niet hoe dat particulier zit in België). Iets als een wat oudere Scenic of Xsara Picasso hoeven niet de hoofdprijs te kosten, en bij de benzine-exemplaren is een automaat wel te vinden. Als je de achterstoelen uit zo'n ding haalt heb je alsnog een forse laadruimte. Als je het beperkt tot elektrische ramen en airco kan je ook nog een (jonge tweedehandse) Dacia Logan MCV overwegen; die kan zich zelfs nog vrij goed meten met bestelauto's.

Maar ik zou eerst eens gaan peilen hoeveel je voor je MB nog terug gaat krijgen, kijken hoeveel ruimte je wilt hebben en wat je echt aan comfort wil behouden. Realistisch gezien zal je vrij veel moeten inleveren vrees ik.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 16:35
Ivo
Ivo is offline
De automaat van een Renault Traffic (2.0 liter DCi) schakelt echt heel erg lomp en traag. Verder rijd het wel prima.

De opties die je noemt als vereiste zijn tegenwoordig op elke bestelwagen van een zichzelf respecterend merk wel te verkrijgen, maar zie het maar eens 2e hands te vinden. Dat wordt lastiger.

VW (Caddy of Transporter) heeft een veel fijnere automatische transmissie. Rij eigenschappen zijn ook prima in orde.

MB bestelwagens... Als je roestbruin een mooie kleur vindt, koop er dan eentje. Dat geldt in elk geval voor de eerste generatie Vito's en de even oude sprinters. Schandalig dat auto's uit het begin van deze eeuw zo hard kunnen roesten. Hoe de nieuwere modellen van deze wagens het doen heb ik geen ervaring mee. Maar daar zou ik zeker eerst goed informatie over winnen. Vito's en Sprinters rijden verder wel prima. Geen ervaring met automaat.

PSA modellen heb ik alleen ervaring met een oude Fiat Ducato (= identiek aan Peugeot Boxer). Was een 2.5D basisversie. Het ding was traag, reed als een vrachtwagen maar had veel minder roest als Mercedessen van vergelijkbare leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 21:24
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En iets als een Opel Zafira? Daar kan je ook veel spullen in kwijt en die zij heel flexibel qua indeling.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 21:38
Verwijderd
Ik ga de zondag een wat meer opties bekijken. Ik schrok toen mijn ouders zeiden dat mijn Merc nog maar 2000 waard is, maar ik heb ze zien staan van 5000 tot 15000, zelfde jaartal, ook lpg. Maar ja, verkocht krijgen is de boodschap.

En tot nog toe krijg ik alles in mijn Mercedes +spullen van een ander erbij. Maar dat vind ik niet meer genoeg, ik wil op korte termijn nog een ic-tent en alles hebben en dus kunnen vervoeren. Ik was overigens al meer te spreken over het feit dat ik andere LPG-bakjes zag staan voor vanaf 1000 euro. LPG denk ik namelijk dat ik eruit haal, met extra keuringskosten en verzekeringskosten. En het is toch wel liev&sagt, voor 45 cent te kunnen tanken per liter.

Automaat is niet noodzakelijk, ik kan goed rijden met een versnellingsbak, maar ik ben zo te spreken over het niet klooien met die pook.

En ja comfort. Zucht. Ik ga het missen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 22:43
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Automaat is niet noodzakelijk, ik kan goed rijden met een versnellingsbak, maar ik ben zo te spreken over het niet klooien met die pook.
Ik heb onlangs twee weken lang met een automaat gereden (Chevy Silverado). Inderdaad makkelijk, alleen maar gasgeven, maar als ik nèt even kracht nodig heb krijg ik 't niet, moet 't kreng bij volgas eerst nog 3 tellen denken en terugschakelen . Bij een handbak heb ik 'm allang in de juiste versnelling staan. Zo'n automaat weet nooit van tevoren wat jij wil. Vooral van belang als je even snel wil oversteken. Andersom schakelt hij net over en krijg je nog een duw in je rug na als je wil uitrijden bij 't komende stoplicht (dat was bij een Peugeot 307)

Auto's zijn hun waarde meestal omgekeerd evenredig met hun kilometrage waard.
Je had 't over een ton méér, zelfs voor een Merc zijn er grenzen dat mensen bereid zijn risico's op dure onderhoudskosten te nemen. Bij 3 ton gaan mensen toch tegen de bandjes trappen en flink afdingen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 06:04
Verwijderd
Als je nog maar 2000 krijgt voor je Mercedes, mag je best zelf nog wat geld bijleggen.
Bij bestelwagentjes moet je heel erg goed oppassen dat je geen afgetrapte bouwvakkersbus krijgt. Er is natuurlijk wel een hele goeie reden waarom die auto's vaak best goedkoop eruit gaan.

Je zou kunnen kijken naar stationwagens die omgebouwd zijn voor grijs kenteken. (Dus een dichte achterkant, zonder achterbank hebben). Vaak hebben die toch wat meer luxe dan een echte bestelwagen, omdat ze in eerste instantie ontworpen werden als personenauto.

http://verkopers.marktplaats.nl/8200085

Zoiets bijvoorbeeld, hoewel hier om de een of andere idiote reden een cassettedeck inzit.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 09:46
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik ga de zondag een wat meer opties bekijken. Ik schrok toen mijn ouders zeiden dat mijn Merc nog maar 2000 waard is, maar ik heb ze zien staan van 5000 tot 15000, zelfde jaartal, ook lpg. Maar ja, verkocht krijgen is de boodschap.

En tot nog toe krijg ik alles in mijn Mercedes +spullen van een ander erbij. Maar dat vind ik niet meer genoeg, ik wil op korte termijn nog een ic-tent en alles hebben en dus kunnen vervoeren. Ik was overigens al meer te spreken over het feit dat ik andere LPG-bakjes zag staan voor vanaf 1000 euro. LPG denk ik namelijk dat ik eruit haal, met extra keuringskosten en verzekeringskosten. En het is toch wel liev&sagt, voor 45 cent te kunnen tanken per liter.

Automaat is niet noodzakelijk, ik kan goed rijden met een versnellingsbak, maar ik ben zo te spreken over het niet klooien met die pook.

En ja comfort. Zucht. Ik ga het missen.
Verkoop van die dingen begint zowel hier als in België vanaf zo'n 3500 euro. Voor 2000 kom ik hem namelijk wel ophalen
Dit zijn de andere CLKs op LPG die ik ben tegen gekomen. Om eerlijk te zijn steken ze qua km-stand een beetje duur af tegenover andere modellen op benzine met lagere standen en vraagprijzen. Aan de andere kant, dit komt vrij vaak voor met LPG. Maar doorgaans is dat voor iets praktischere auto's.

Ik weet niet hoe groot zo'n tent is in de praktijk, maar ik gok dat als je met de CLK al redelijk af kon dat je met een fatsoenlijke station of MPV (al dan niet op grijs kenteken, zoals Louis aangaf) ook wel toe kan. Het zal je wat meer comfort bieden dan een bestelwagen, zeker als je met een kleiner budget toe moet. Alleen met LPG kom je wel met vrij hoge kilometerstanden aanzetten, en dat moet je maar net willen. Ik weet ook niet hoeveel je per jaar rijdt of anders diesel aantrekkelijker zou zijn dan benzine. En wat ik ook niet weet is hoeveel aantrekkelijker een grijs kenteken is voor particulieren in België. Ga eens even je jaarkosten vergelijken met een aantal praktijkvoorbeelden, zoals:
Een VW Caddy op diesel. Je zit dan toch al weer aan een hogere km-stand en zo'n laadbak maakt betrekkelijk veel lawaai - zelfs als je een gesloten tussenschot hebt.
Een Renault Laguna 1 Break op benzine, een betrekkelijk grote auto voor betrekkelijk weinig geld, en deze generatie Laguna's had weinig aanmerkingen.
En deze Xsara Picasso op benzine, vanwege de ruimte die hij heeft als je de stoelen eruit haalt (dik 2100 liter) en het comfort. Ik kan er gemakkelijk een hele dag in achter het stuur zitten zonder ergens last van te krijgen.

Maar als je in deze categorie gaat kijken is er een hele lading aan stations en MPVs die geschikt zijn en waar je misschien prettiger in zit dan in een bestel
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 10:53
Verwijderd
Jup, de Laguna 1 en dan met name de phase 2 (te herkennen aan de doorzichtige koplampen, wat scherper gesneden bumpers en andere achterlichten) is eigenlijk vrij probleemloos. Wij hadden met die Laguna ook eigenlijk nooit iets, en als er al problemen waren dan was het de LPG-installatie die liep te eikelen. De auto zelf was nooit iets mis mee. Zo lang je gewoon volgens het boekje onderhoud laat plegen zal dat ook niet snel het geval zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 11:44
Verwijderd
Ik tank zo'n 75-100 euro per maand aan LPG. En hoeveel ik rij. Hmmm, in 6 jaar heb ik 100.000 erbij op de teller gekregen. Door de week rij ik niet veel of ver, maar in de weekends rij ik vaak grote afstanden vanwege larp en een vriend in Den Haag. Dan is dat comfort wel handig natuurlijk. Zondag zet ik me hier eens aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05.