Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hmkay, dan is voornamelijk beslissend hoeveel ruimte je nodig hebt. Als je budget voort moet komen uit de verkoop van je Merc, dan denk ik dat je dingen als airco en cruise-control wel kunt vergeten. Zo'n toch relatief oude Merc zal toch niet heel erg veel meer opbrengen.
Dit soort busjes zijn eigenlijk niet kapot te krijgen: Renault Kangoo VW Caddy Citroën Berlingo Waarvan de Kangoo de meest luxe, maar ook meest eh, discutabele, is qua ontwerp. Stapje groter dan: Renault Trafic (ook in Nissan en Opel smaak te krijgen) VW Transporter MB Vito en dan nog een PSA busje. Tsja, dat is het wel zo ongeveer ![]() |
![]() |
|
Fiat heeft ook nog een groepje bestelbusjes/wagens, waaronder de Doblo.
Maar moet het per se een automaat zijn, want ik heb wat rondgekeken bij een aantal merken en lang niet alle bestelbussen hebben een automaat in het gamma in België als ik het goed zie. Vooral de Franse merken lijken daarbij af te vallen. Sowieso zal je denk ik drastisch moeten inleveren op je comfort-opties, want de inruilwaarde van je auto zou wel eens vies tegen kunnen vallen en veel van je gewenste opties zijn pas de laatste jaren gemeengoed geworden. Maar airco moet nog wel te doen zijn, al is-ie dan waarschijnlijk handmatig en niet geregeld. Ander punt is dat je bijna automatisch bij een diesel uitkomt; bestelwagens/bussen worden doorgaans gebruikt voor veel kilometers. Is dat ook een probleem? Je kan ook een MPV overwegen, al hangt dat er een beetje vanaf hoeveel ruimte je wil hebben en of het je om het grijze kenteken te doen is (ik weet niet hoe dat particulier zit in België). Iets als een wat oudere Scenic of Xsara Picasso hoeven niet de hoofdprijs te kosten, en bij de benzine-exemplaren is een automaat wel te vinden. Als je de achterstoelen uit zo'n ding haalt heb je alsnog een forse laadruimte. Als je het beperkt tot elektrische ramen en airco kan je ook nog een (jonge tweedehandse) Dacia Logan MCV overwegen; die kan zich zelfs nog vrij goed meten met bestelauto's. Maar ik zou eerst eens gaan peilen hoeveel je voor je MB nog terug gaat krijgen, kijken hoeveel ruimte je wilt hebben en wat je echt aan comfort wil behouden. Realistisch gezien zal je vrij veel moeten inleveren vrees ik.
|
![]() |
De automaat van een Renault Traffic (2.0 liter DCi) schakelt echt heel erg lomp en traag. Verder rijd het wel prima.
De opties die je noemt als vereiste zijn tegenwoordig op elke bestelwagen van een zichzelf respecterend merk wel te verkrijgen, maar zie het maar eens 2e hands te vinden. Dat wordt lastiger. VW (Caddy of Transporter) heeft een veel fijnere automatische transmissie. Rij eigenschappen zijn ook prima in orde. MB bestelwagens... Als je roestbruin een mooie kleur vindt, koop er dan eentje. Dat geldt in elk geval voor de eerste generatie Vito's en de even oude sprinters. Schandalig dat auto's uit het begin van deze eeuw zo hard kunnen roesten. Hoe de nieuwere modellen van deze wagens het doen heb ik geen ervaring mee. Maar daar zou ik zeker eerst goed informatie over winnen. Vito's en Sprinters rijden verder wel prima. Geen ervaring met automaat. PSA modellen heb ik alleen ervaring met een oude Fiat Ducato (= identiek aan Peugeot Boxer). Was een 2.5D basisversie. Het ding was traag, reed als een vrachtwagen maar had veel minder roest als Mercedessen van vergelijkbare leeftijd. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ga de zondag een wat meer opties bekijken. Ik schrok toen mijn ouders zeiden dat mijn Merc nog maar 2000 waard is, maar ik heb ze zien staan van 5000 tot 15000, zelfde jaartal, ook lpg. Maar ja, verkocht krijgen is de boodschap.
En tot nog toe krijg ik alles in mijn Mercedes +spullen van een ander erbij. Maar dat vind ik niet meer genoeg, ik wil op korte termijn nog een ic-tent en alles hebben en dus kunnen vervoeren. Ik was overigens al meer te spreken over het feit dat ik andere LPG-bakjes zag staan voor vanaf 1000 euro. LPG denk ik namelijk dat ik eruit haal, met extra keuringskosten en verzekeringskosten. En het is toch wel liev&sagt, voor 45 cent te kunnen tanken per liter. Automaat is niet noodzakelijk, ik kan goed rijden met een versnellingsbak, maar ik ben zo te spreken over het niet klooien met die pook. En ja comfort. Zucht. Ik ga het missen. |
![]() |
||
Citaat:
Auto's zijn hun waarde meestal omgekeerd evenredig met hun kilometrage waard. Je had 't over een ton méér, zelfs voor een Merc zijn er grenzen dat mensen bereid zijn risico's op dure onderhoudskosten te nemen. Bij 3 ton gaan mensen toch tegen de bandjes trappen en flink afdingen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je nog maar 2000 krijgt voor je Mercedes, mag je best zelf nog wat geld bijleggen.
Bij bestelwagentjes moet je heel erg goed oppassen dat je geen afgetrapte bouwvakkersbus krijgt. Er is natuurlijk wel een hele goeie reden waarom die auto's vaak best goedkoop eruit gaan. Je zou kunnen kijken naar stationwagens die omgebouwd zijn voor grijs kenteken. (Dus een dichte achterkant, zonder achterbank hebben). Vaak hebben die toch wat meer luxe dan een echte bestelwagen, omdat ze in eerste instantie ontworpen werden als personenauto. http://verkopers.marktplaats.nl/8200085 Zoiets bijvoorbeeld, hoewel hier om de een of andere idiote reden een cassettedeck inzit. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Dit zijn de andere CLKs op LPG die ik ben tegen gekomen. Om eerlijk te zijn steken ze qua km-stand een beetje duur af tegenover andere modellen op benzine met lagere standen en vraagprijzen. Aan de andere kant, dit komt vrij vaak voor met LPG. Maar doorgaans is dat voor iets praktischere auto's. Ik weet niet hoe groot zo'n tent is in de praktijk, maar ik gok dat als je met de CLK al redelijk af kon dat je met een fatsoenlijke station of MPV (al dan niet op grijs kenteken, zoals Louis aangaf) ook wel toe kan. Het zal je wat meer comfort bieden dan een bestelwagen, zeker als je met een kleiner budget toe moet. Alleen met LPG kom je wel met vrij hoge kilometerstanden aanzetten, en dat moet je maar net willen. Ik weet ook niet hoeveel je per jaar rijdt of anders diesel aantrekkelijker zou zijn dan benzine. En wat ik ook niet weet is hoeveel aantrekkelijker een grijs kenteken is voor particulieren in België. Ga eens even je jaarkosten vergelijken met een aantal praktijkvoorbeelden, zoals: Een VW Caddy op diesel. Je zit dan toch al weer aan een hogere km-stand en zo'n laadbak maakt betrekkelijk veel lawaai - zelfs als je een gesloten tussenschot hebt. Een Renault Laguna 1 Break op benzine, een betrekkelijk grote auto voor betrekkelijk weinig geld, en deze generatie Laguna's had weinig aanmerkingen. En deze Xsara Picasso op benzine, vanwege de ruimte die hij heeft als je de stoelen eruit haalt (dik 2100 liter) en het comfort. Ik kan er gemakkelijk een hele dag in achter het stuur zitten zonder ergens last van te krijgen. Maar als je in deze categorie gaat kijken is er een hele lading aan stations en MPVs die geschikt zijn en waar je misschien prettiger in zit dan in een bestel ![]()
|
Verwijderd
|
Jup, de Laguna 1 en dan met name de phase 2 (te herkennen aan de doorzichtige koplampen, wat scherper gesneden bumpers en andere achterlichten) is eigenlijk vrij probleemloos. Wij hadden met die Laguna ook eigenlijk nooit iets, en als er al problemen waren dan was het de LPG-installatie die liep te eikelen. De auto zelf was nooit iets mis mee. Zo lang je gewoon volgens het boekje onderhoud laat plegen zal dat ook niet snel het geval zijn.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik tank zo'n 75-100 euro per maand aan LPG. En hoeveel ik rij. Hmmm, in 6 jaar heb ik 100.000 erbij op de teller gekregen. Door de week rij ik niet veel of ver, maar in de weekends rij ik vaak grote afstanden vanwege larp en een vriend in Den Haag. Dan is dat comfort wel handig natuurlijk. Zondag zet ik me hier eens aan.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|