Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2010, 18:07
Verwijderd
hallo allemaal

ik wil graag een airsoft pistool van airsplat.com kopen, gewoon om een beetje mee te kutten

is er een risico als je dit koopt, en zo ja hoe groot is het?
en hebben jullie wel is airsoft uit et buitenland gekocht/bestelt?

kevin
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2010, 18:52
ganralph
ganralph is offline
Deze imitatiewapens/luchtdrukwapens zijn in Nederland verboden omdat ze sterk op een echt wapen lijken. Gevolgen:
- je krijgt ze niet door de douane;
- je bent strafbaar als je er een hebt.

Er schijnt ook een airsoft te zijn die niet op een echt wapen lijkt waardoor dat bezwaar is opgelost. Maar in dat geval zou het nog steeds een luchtdrukpistool zijn en moet je er iig 18 jaar of ouder voor zijn en mag je het nog steeds niet "zo maar" op straat dragen.

Kortom: gewoon niet doen want je bent hartstikke strafbaar.

EDIT: als ik het goed heb kun je bestraft worden met 9 maanden cel of een geldboete van de vierde categorie (19.000 euro)

Laatst gewijzigd op 03-11-2010 om 19:07.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 21:16
Verwijderd
Zo veel!!! Ik hoor wel vaker van mensen dat ze door de douane heen zijn gekomen overdrijf je het zodat ik het niet doe?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 21:38
deadlytown
deadlytown is offline
naja het rare is dat er rond arnhem een bedrijf die airsoft guns maakt.

en als je het zo graag wil dan moet je in belgie gaan wonen,

ik wou ook een airsoft gun een m1 garand
Oud 04-11-2010, 21:47
Verwijderd
Moet je naar belgie gaan reizen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 23:08
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Zo veel!!! Ik hoor wel vaker van mensen dat ze door de douane heen zijn gekomen overdrijf je het zodat ik het niet doe?
Ik overdrijf niets, ik leid het af uit het wetboek, maar ik moet zeggen dat ik geen jurist ben, dus ik baseer me alleen op een internet speurtocht.

Dit is mijn bron:
wetten.overheid.nl

ik onderbouw het als volgt:
Het lijkt mij dat deze wapens onder categorie I van de Wet Wapens en Munitie vallen:
Citaat:
Artikel 2, eerste lid:
Categorie I
- andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.
Vervolgens:
Citaat:
Artikel 13, eerste lid:
Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
En de strafbepaling:
Citaat:
artikel 55, eerste lid:
Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid.

Overigens wil ik er even op wijzen dat het niet de bedoeling is om hier op het forum tips uit te wisselen om aan verboden wapens te komen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 23:15
deadlytown
deadlytown is offline
ganralph we geven toch geen tips uit of wel?
Oud 05-11-2010, 08:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ganralph we geven toch geen tips uit of wel?
Dit was een algemene, preventieve opmerking

Het topic zou uit kunnen nodigen om dit soort tips te geven en dat is dus niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 11:48
Verwijderd
godver dat is een forse boete. wat nou als ik er een zou hebben die ik op mn 15e heb gekocht en een beetje heel erg op een echt wapen lijkt behalve dan dat er een sticker op zit.. hij ligt ergens in een kast maar ik weet niet hoe ik eraf kan komen, in de prullenbak flipt men bij de roteb, bij de politie krijg ik vast een boete en ik ga dat soort shit niet via marktplaats verhandelen...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 12:22
Infidel
Infidel is offline
Inleveren bij de politie, zo van 'deze vond ik', koekjes? Gewoon aangeven dat je niet weet wat je ermee moet?
Oud 15-11-2010, 19:42
Verwijderd
maar straks denken ze dat ie echt is en zetten ze t hele bureau af en zit ik vast
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 19:55
Thinus
Thinus is offline
Een vriend van mij heeft op zijn 14e welleens zo'n ding uit duitsland thuis laten bezorgen. Maar dat blijft altijd een risico natuurlijk, als je zo'n ding gewoon in het buitenland koopt en meeneemt loop je eigenlijk geen risico. Het blijft alsnog strafbaar maar als je er niet mee voor de neus van een poitieagent loopt te zwaaien kan er weinig gebeuren.

Dat herinnerd me eraan hoe ik vol trots mijn airsoft geweer uit tsjechie liet zien aan meneer de buurman van de douane.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 19:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
maar straks denken ze dat ie echt is en zetten ze t hele bureau af en zit ik vast
Wel als je binnenloopt, ermee begint te zwaaien en roept dat je mensen dood gaat schieten.

Niet als je zegt dat je een cadeau hebt gekregen dat volgens jou illegaal is, en je het daarom in wilt leveren. Of je zou de grootste stadswacht ooit op dat moment achter de balie moeten treffen.
Citaat:
ik wil graag een airsoft pistool van airsplat.com kopen, gewoon om een beetje mee te kutten
Waarom zou je dat willen?
Een collega die dat bij mij deed jaren terug, en hield er een forse bloedneus aan over toen ik hem in een soort reflex ontwapende, en de dag erna had de baas opeens ook geen werk meer voor hem terwijl we omkwamen in de opdrachten.

Nog even los van de strafbaarheid ervan; waarom zou je zoiets überhaupt willen doen?

Ik heb zelf een veerbuks, geërft, maar die ziet nooit zelfs maar het daglicht, tenzij ik op een veilige plek die privaat eigendom is kan schieten. En dat is een ding dat duidelijk als niet-vuurwapen herkenbaar is door de dunne loop en de veerspanner die eronder hangt.
Oud 18-11-2010, 20:56
Verwijderd
airsoften is echt wel leuk, ik heb vele dagen achter mn vrienden aangerend door het huis tot je letterlijk uitgleed over de balletjes...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 16:51
arPos
arPos is offline
Citaat:
Nee nederland is hier erg extreem mee, de maximale straf bedraagt 9 maanden, de gemiddelde staf 40 dagen, detentie.

+ een boete van honderden tot duizenden euro's
Oud 21-11-2010, 11:42
ikke......
ikke...... is offline
airsoft kopen kan en word ook opgestuurd naar nederland,
ik ken mensen die het gedaan hebben en ze zijn allemaal nog nooit gepakt.
maar je moet wel voorzichtig zijn, want ze zijn illigaal
hier halen ze bij ons in de buurt die spullen vandaan:
doe maar niet

Laatst gewijzigd op 22-11-2010 om 09:55.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 16:18
SacredRose
SacredRose is offline
zijn dingen zoals een katapult of blaaspijp ook verboden in nederland, want we hebben hier nog 2 katapulten liggen voor het vissen?
Oud 21-11-2010, 16:36
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik dacht altijd dat het in beslag werd genomen en je een boete kreeg van 150 euro. Of was dat alleen als je het de grens over bracht (ééntje dan hè).
Oud 22-11-2010, 09:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
zijn dingen zoals een katapult of blaaspijp ook verboden in nederland, want we hebben hier nog 2 katapulten liggen voor het vissen?
Jep, de katapult is iig een verboden wapen volgens de Nederlandse wet. Een blaaspijp weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 14:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zou zeggen dat beiden illegaal zijn, waarschijnlijk beiden categorie IV wapens.

Als iemand je er mee ziet, of een minderjarige weet er zijn tengels op te krijgen, kun je vervolgd worden.
Oud 22-11-2010, 22:59
arPos
arPos is offline
Citaat:
het is tegenwoordig zo dat alles wat in hanbereik is en waarmee je letsel kan aanbrengen als wapen aangemerkt mag worden.

een aardappelschilmesje in de kofferbak van je auto is gee probleem, in het vakje van je deur is een wapen.
Oud 24-11-2010, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Deze imitatiewapens/luchtdrukwapens zijn in Nederland verboden omdat ze sterk op een echt wapen lijken. Gevolgen:
- je krijgt ze niet door de douane;
- je bent strafbaar als je er een hebt.

Er schijnt ook een airsoft te zijn die niet op een echt wapen lijkt waardoor dat bezwaar is opgelost. Maar in dat geval zou het nog steeds een luchtdrukpistool zijn en moet je er iig 18 jaar of ouder voor zijn en mag je het nog steeds niet "zo maar" op straat dragen.

Kortom: gewoon niet doen want je bent hartstikke strafbaar.

EDIT: als ik het goed heb kun je bestraft worden met 9 maanden cel of een geldboete van de vierde categorie (19.000 euro)
Dat is de maximum boete. De werkelijke boete zal zo'n 250 euro bedragen en het wapen wordt vernietigd.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 05:49
Verwijderd
Waarom zou je het uberhaubt willen kopen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten