Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2010, 18:04
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Mijn ouders hebben een Appartement gekocht dus niet gehuurd.
Ze zetten de schotelantenne op de balkon en krijgen een boete van 165 euro.
Als je een huis hebt gekocht dan mag je toch zelf weten of je een schotelantenne op de balkon zet, Want dan is de balkon toch hun "eigendom" en heeft toch niemand daar iets over te zeggen?
Mijn ouders hebben eindelijk hun recht gekregen en mogen toch een schotelantenne op de balkon plaatsen maar ze krijgen hun geld niet terug.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2010, 18:13
Balance
Balance is offline
Hier is je antwoord: http://www.rijksoverheid.nl/document...-antennes.html

Oftewel, je moet voldoen aan de regels die er zijn gesteld m.b.t. het plaatsen van een schotel-antenne.
Overigens gaat de beredenering 'het is jouw grond dus dan mag het' heel vaak niet op. Voor het plaatsen van een schuurtje op jouw grond of het verwijderen van een boom op jouw grond heb je ook vaak een vergunning nodig.
Oud 10-11-2010, 20:07
Hawahaai
Hawahaai is offline
Naast datgene wat Balance al zegt, hebben flatgebouwen vaak een reglement, waar je mee akkoord gaat als je een woning koopt of huurt. En als daarin staat dat er geen schotelantenne op het balkon mag staan, mag de VvE je dat inderdaad verbieden en een boete geven (als dat in het reglement staat).

Lekker duidelijke topictitel trouwens.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 20:14
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Citaat:
Naast datgene wat Balance al zegt, hebben flatgebouwen vaak een reglement, waar je mee akkoord gaat als je een woning koopt of huurt. En als daarin staat dat er geen schotelantenne op het balkon mag staan, mag de VvE je dat inderdaad verbieden en een boete geven (als dat in het reglement staat).

Lekker duidelijke topictitel trouwens.
Oke bedankt voor jullie reacties.
Sorry voor de Titel
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 09:30
ganralph
ganralph is offline
Het klopt wat hierboven gezegd is. Zowel de overheid als de VvE kunnen regels hebben die het plaatsen van schotels verbieden of beperken.

En ik heb je titel even aangepast
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 11:56
Adore
Adore is offline
Ik vraag me af (nieuwsgierigheid) hoe het dan toch is gelukt de schotel op het balkon te mogen behouden. Zijn er bijvoorbeeld aanpassingen geweest, zoals het verplaatsen van de schotel? Er zijn VVE's (maar ook bijvoorbeeld woningbouwverenigingen) die schotels op buitenmuren niet toestaan, of die uitsteken buiten de gevel / het balkon. Als je daarbinnen blijft is het vaak wel in orde.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 22:14
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Citaat:
Het klopt wat hierboven gezegd is. Zowel de overheid als de VvE kunnen regels hebben die het plaatsen van schotels verbieden of beperken.

En ik heb je titel even aangepast
Heel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 22:17
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Citaat:
Ik vraag me af (nieuwsgierigheid) hoe het dan toch is gelukt de schotel op het balkon te mogen behouden. Zijn er bijvoorbeeld aanpassingen geweest, zoals het verplaatsen van de schotel? Er zijn VVE's (maar ook bijvoorbeeld woningbouwverenigingen) die schotels op buitenmuren niet toestaan, of die uitsteken buiten de gevel / het balkon. Als je daarbinnen blijft is het vaak wel in orde.
De flat eigenaar heeft het opgegeven.
Want er wonen meer mensen in deze flat die de brieven negeren van de flat eigenaar.
en toch hun schotelantenne op de balkon laten staan.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 11:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Totdat na een paar maanden dikke boete's op de mat vielen, en je ouders door hun onredelijke opstelling geen enkele kans meer maken om daar onderuit te komen....

Je moet altijd in gesprek blijven.
Oud 13-11-2010, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Mijn ouders hebben een Appartement gekocht dus niet gehuurd.
Ze zetten de schotelantenne op de balkon en krijgen een boete van 165 euro.
Als je een huis hebt gekocht dan mag je toch zelf weten of je een schotelantenne op de balkon zet, Want dan is de balkon toch hun "eigendom" en heeft toch niemand daar iets over te zeggen?
Mijn ouders hebben eindelijk hun recht gekregen en mogen toch een schotelantenne op de balkon plaatsen maar ze krijgen hun geld niet terug.
Door wie is de boete opgelegd dan?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 13:06
Adore
Adore is offline
Citaat:
Want er wonen meer mensen in deze flat die de brieven negeren van de flat eigenaar.
en toch hun schotelantenne op de balkon laten staan.
Dan hebben je ouders, zoals je het zelf stelt, hun recht niet gekregen. Zeer waarschijnlijk is er een reglement dat je ouders hebben moeten tekenen bij de koop van de woning, en negeren ze een of meerdere artikelen hieruit. Dat de VVE geen actie onderneemt, betekent alles behalve dat je de schotel mag laten hangen.
Beter: als je er niets aan doet is er zelfs kans dat de VVE de zaak weer oppakt. Het zou zelfs zo kunnen gaan dat je te horen krijgt van de advocaat van de VVE, als ze hun zaakjes goed op orde hebben. Je maakt geen enkele kans.

Je hebt dus géén actief recht. Het lijkt meer op opgeven of gedogen. Dat je ouders het geld van de boete niet terugkrijgen, is daarmee uiteraard volstrekt logisch. Dat bedrag is ook geen afkoop van tegen het reglement ingaan.
Je doet iets tegen de regels, vervolgens betaal je de boete, ga je door met je oude gedrag en dan eis je je geld terug ook nog?! Bizar.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 13:19
Verwijderd
Citaat:
Dan hebben je ouders, zoals je het zelf stelt, hun recht niet gekregen. Zeer waarschijnlijk is er een reglement dat je ouders hebben moeten tekenen bij de koop van de woning, en negeren ze een of meerdere artikelen hieruit. Dat de VVE geen actie onderneemt, betekent alles behalve dat je de schotel mag laten hangen.
Beter: als je er niets aan doet is er zelfs kans dat de VVE de zaak weer oppakt. Het zou zelfs zo kunnen gaan dat je te horen krijgt van de advocaat van de VVE, als ze hun zaakjes goed op orde hebben. Je maakt geen enkele kans.
Als de ouders van TS uit het buitenland komen zijn er wel bepalingen bekend waarin de rechtbank van mening is dat het plaatsen van een schotelantenne valt onder EVRM art. 10 om zich op die manier op de hoogte te houden van de toestand in het land van afkomst. Dit moet dan uiteraard niet (of bijna niet) mogelijk zijn via kabeltv.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 13:26
Adore
Adore is offline
Citaat:
Als de ouders van TS uit het buitenland komen zijn er wel bepalingen bekend waarin de rechtbank van mening is dat het plaatsen van een schotelantenne valt onder EVRM art. 10 om zich op die manier op de hoogte te houden van de toestand in het land van afkomst. Dit moet dan uiteraard niet (of bijna niet) mogelijk zijn via kabeltv.
Maar dan nog, een gemiddelde VVE of huiseigenaar heeft niet meteen artikel 10 van het EVRM in gedachten. het lijkt mij logisch dat je dat dus aan moet vechten en hier ziet het er niet bepaald naar uit dat dat is gebeurd. Dus tot die tijd kan de VVE met allerlei brieven en boetes blijven komen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Maar dan nog, een gemiddelde VVE of huiseigenaar heeft niet meteen artikel 10 van het EVRM in gedachten. het lijkt mij logisch dat je dat dus aan moet vechten en hier ziet het er niet bepaald naar uit dat dat is gebeurd. Dus tot die tijd kan de VVE met allerlei brieven en boetes blijven komen, lijkt me.
Dat kunnen ze, maar je bent niet verplicht die te betalen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 22:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat kunnen ze, maar je bent niet verplicht die te betalen.
Ik hoop dat je niet serieus verwacht dat de wetgever VVE's wel verplicht stelt, en veel regels stelt omtrent die organen, zonder ze middelen te geven om te corrigeren.

Het gaat zelfs zo ver dat gemeenten alle leden van een 'slapende' VVE aansprakelijk kunnen stellen voor kosten van achterstallig onderhoud. Zelfs zonder dat volledig uit te zoeken durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat de regels van de VVE dan ook bindend gemaakt zijn.
Oud 14-11-2010, 16:16
Verwijderd
VVE? ik zou gewoon mijn kont er mee afvegen.

*moppeltje over blaauboer arrest en iets over beperkte rechten(appartementsrechten) en nog meer van die dingen"

Het zou niet op grond van VVE kunnen, maar wel bestuursrechtelijk misschien.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Ik hoop dat je niet serieus verwacht dat de wetgever VVE's wel verplicht stelt, en veel regels stelt omtrent die organen, zonder ze middelen te geven om te corrigeren.

Het gaat zelfs zo ver dat gemeenten alle leden van een 'slapende' VVE aansprakelijk kunnen stellen voor kosten van achterstallig onderhoud. Zelfs zonder dat volledig uit te zoeken durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat de regels van de VVE dan ook bindend gemaakt zijn.
Ik ontken dan ook niet dat bepalingen in het contract bindend zijn. Echter de hoogte van het boetebedrag is geen vanzelfsprekendheid. Als ik jou een huis verhuur en ik neem in het contract op dat je geen gaten in de muur mag maken en jij hangt 2 lijstjes op dan kan ik jou niet straffen met een boete van 1000 euro. Zelfs niet als dat in het contract staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten