Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar dat heeft eigenlijk maar weinig met juist te zien. Als jouw godsdienst de "juiste" is, wilt dat direct ook zeggen dat elke andere godsdienst of geloofsovertuiging niet juist (lees: verkeerd) is. Je kan het ook als volgt zien: het "juiste" geloof is het juiste geloof voor iedereen; terwijl "best geschikt" gewoon een persoonlijke afweging is, wat voor jou de beste is, moet dat voor mij nog niet te zijn. Dat je zelf bij het christendom aanhangt, dat heeft inderdaad als oorzaak dat je omgeving daar ook bij aanhangt. Maar dat is nog geen reden waarom het de "juiste" is (misschien voor jou als persoon is het de juiste godsdienst, in de zin dat het voor jou het beste alternatief is dat je kent). Maar dat je omgeving bij een bepaald geloof aanhangt, is nog geen argument waarom dat geloof het "juiste" geloof is, zoals zowat elk geloof van zichzelf predikt. Om maar te antwoorden op de vraag, athëist zijnde, volgens mij is het atheïsme (of het agnosticisme) het meest juiste omdat er geen ongefundeerde claims gemaakt worden. Door het vage karakter van die levensbeschouwingen, zijn er zelfs maar weinig claims die gemaakt worden. Atheïsme zegt enkel dat god niet bestaat; agnosticisme zegt dat we het niet weten en waarschijnlijk nooit zullen weten; en daar stopt het eigenlijk. In die levensbeschouwingen is er geen oud boek dat gevolgd moet worden, verkeerd geïnterpreteerd kan worden, gewijzigd kan worden, verkeerd vertaald kan worden, moet je niets om een goed hiernamaals te krijgen. Het zegt namelijk helemaal niets over het hiernamaals, als er al zoiets is. In dat opzicht is agnosticisme terugvallen op de meest veilige optie "ik weet het niet", terwijl het atheïsme een iets gedurfdere stelling inneemt: "er zijn geen indicaties die erop wijzen (dat goden bestaan), dus zal het wel niet zo zijn". Voor beide valt volgens mij wel iets te zeggen. Waarom ikzelf eerder atheïst ben dan, is omdat ik langs een kant dezelfde arrogantie als sommige gelovigen durf tentoon te spreiden: mijn idee is het juiste idee; ik zie te veel gaten (en graten) in het georganiseerde geloof dat het bij mij al lang heeft afgedaan als onbetrouwbaar/onvertrouwbaar. Georganiseerd geloof komt bij mij vooral over als een middel om de bevolking in toom te houden en dom te houden; de mensen te beperken voor eigen gewin. Misschien niet in de zin dat gelovigen alles met slechte bedoelingen doen, verre van; maar iedereen handelt naar beste bedoelingen en volgens mij zijn de handelingen van het geloof counterproductief in een moderne maatschappij.
||
Citaat:
Dat er geen regels (als het ware) zijn voor het atheïsme, maakt dat ook weer iets apparts, aangezien iedereen het anders kan bekijken. De ene atheïst zul geloven dat er geen god bestaat, terwijl er ook atheïsten zullen zijn die elk geloof 'haten'. Er bestaat geen complete geloofsovertuiging (of juist het geloof in geen godsdienst). + Vroeger werd het geloof vast wel gebruikt om mensen in toom te houden. Een sterke leider (zoals Hitler was) kon echter ook mensen in toom houden door te zeggen dat bepaalde mensen niet deugen. Wat ik wil zeggen is dat je het Atheïsme ook kan gebruiken om gelovigen en atheïsten zelf in toom te houden. Geloof kan mensen in toom houden, maar er zijn zo verschrikkelijk veel dingen die mensen in toom kunnen houden. Om nou direct te zeggen dat het geloof wordt gebruikt om mensen dom te houden vind ik dan weer te fanatiek gezien. Ik ben gelovig, maar ben ook geinteresseerd in wat atheïsten te vertellen hebben. Ik heb ook intresse in andere geloven. Dus om nou te zeggen dat ik dom wordt gehouden door mijn geloof daar ben ik het niet mee eens. |
![]() |
||
Citaat:
Hitler beriep zich trouwens veelvuldig op het Christendom en was zelf ook diepgelovig. In Mein Kampf vind je referenties aan de bijbel die soms zo goed en subtiel zijn dat CS Lewis ervan kan leren.
||
Citaat:
Dat Hitler zelf claimde diepgelovig te zijn klopt. Zijn manier van denken had echter niks te maken met het Christendom. Mooi voorbeeld zijn die 10 geboden 1.Vereer naast mij geen andere goden. 2.Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht. 3.Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan. 4.Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard. 5.Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal. 6.Pleeg geen moord. 7.Pleeg geen overspel. 8.Steel niet. 9.Leg over een ander geen valse getuigenis af. 10.Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’ Laten we voor het gemak zeggen dat Hitler zich aan een regel of 5 niet gehouden heeft. 1) ligt eraan hoe je er naar kijkt maar zoals ik het bekijk zag Hitler zich zelf als een God. Dit lijkt me een minstens net zo erge overtreding als andere goden vereren. (bij dit punt is het mogelijk dat je het niet met me eens bent. Maakt niet uit er komen nog genoeg punten ![]() 3) Hij gebruikte het christendom als een manier om de bevolking voor hem te winnen. Ik ga er even vanuit dat iedereen die hier op het forum is het met mij eens is dat wat er in WW2 is gebeurd nooit had mogen gebeuren. Dat zou je dus kunnen zien als misbruiken van de naam van de heer. 4) Zonder op te zoeken ga ik er maar even vanuit dat de oorlog doodleuk verder ging op zondagen dus daar ging Hitler ook de fout in volgens de 10 geboden. 5) Mij staat iets bij dat Hitler een hekel had aan zijn ouders, maar dat weet ik niet zeker. Als hij inderdaad een hekel had aan zijn ouders heeft hij zich ook niet aan regel 5 gehouden. 6) nou ik denk dat hij zich daar toch niet helemaal aan gehouden heeft ![]() 8) Hitler steelde geen kleine productjes ofzo. Hij was geen kruimeldief. Laten we het houden op dat hele landen veroveren ook wel het stelen is (van dat land, de vrijheid van de bevolking, etc) 10) Is hem ook niet echt gelukt, want wat die mensen toebehoorden (toen ze nog niet verovert waren door de duitsers) was bijvoorbeeld vrijheid. Hier zette Hitler toch wel duidelijk zijn zinnen op, aangezien hij die landen wilde veroveren en de vrijheid van de onderdrukte volken niet in stand hield. |
![]() |
|||||||
Citaat:
Maar als het aankomt op "het juiste geloof", is het geen persoonlijk gegeven meer, maar een globaal gegeven; een absoluut feit eigenlijk. Wat jij waarneemt is gekleurd door jouw ervaringen, wat ik waarneem is gekleurd door mijn ervaringen. Maar uiteindelijk moet er wel een bepaalde waarheid zitten ergens. Om het heel erg polair voor te stellen, gewoon theïsten tegen atheïsten. De ene zegt wel, de andere niet. Welk van beide is juist? Ik heb al vaak genoeg uit de doeken gedaan waarom volgens mij "niet" is. Nu het "juiste" geloof is gewoon een uitbreiding daarop. Niet enkel óf godheden bestaan, maar of hij nu Jezus als zoon had, of dat Mohammed zijn profeet was; of weet ik veel wat mensen allemaal geloven. Ergens moet er een waarheid achter dat geheel zitten en dat is het juiste geloof in mijn ogen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Het enige dat de nazi's deden was die reeds bestaande haat een beetje aanwakkeren. Voorbeelden van anti-semitische invloed vind je bijvoorbeeld in vroege marxistische schrijvers (of wetenschappers zo je wenst), en in andere gevallen, zoals de Dreyfus affaire. Hier worden meer voorbeelden genoemd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pogrom Het mag misschien uncomfortabel voelen om als gelovige de schuld niet buiten dingen waar je zelf aan deelneemt te kunnen zoeken, maar de holocaust werd primair veroorzaakt door het Christendom, en pas secundair door de nazi's die er sterk door beïnvloed werden. Citaat:
||
Citaat:
Aangezien je reageert alsof ik 1 of andere wereldvreemde idioot ben. Ik heb echt alles over kruistochten en het overtreden van de regels in de gaten hoor. Er bestaan extremistische christenen, extremistische moslims en extremistische atheïsten. Elke vorm op het gebied van geloof (of geen geloof) bestaat in extreme vorm. Dat er mensen zijn die te ver gaan op dat gebied betekent niet dat de godsdienst zelf niet deugt. Onze grote vriend Geert vind ik bijvoorbeeld ook te ver gaan als je kijkt naar wat hij allemaal zegt over de Islam. Tuurlijk je hoeft het niet met het geloof eens te zijn, maar je dient het nog wel te respecteren. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Als je me toch gelijk verbeterd zal je het wel niet erg vinden als ik jou ook direct verbeter? De nazi's wakkerden de haat tegen Joden niet aan dat deed Hitler die daarna gevolgd werd door het duitse volk. Hitler heeft alles opgewakkerd. In de tijd dat de Jodenhaat opgewakkerd werd bestonden de nazi's nog niet eens. 'maar de holocaust werd primair veroorzaakt door het Christendom, en pas secundair door de nazi's die er sterk door beïnvloed werden.' De nazi's waren niet sterk beïnvloed door het Christendom. De haat tegen Joden was er al met of zonder Christendom. Hitler gebruikte het Christendom alleen om het volk mee te krijgen in zijn ideeën. Wie hebben uiteindelijk de Joden vermoord op alle mogelijke manier? Lijkt me de nazi's he? de oorzaak van de holocaust was de haat die er al was richting Joden. Dit werd gebruikt door Hitler en we hebben het aan Hitler te danken dat uiteindelijk de nazi's veel te veel mensen vermoord hebben. 'Jij gaat niet over of iemand Christen is of niet. Zelfs de bijbel zelf, en verscheidene kerkelijke leren, spreken de tien geboden tegen.' het enige wat ik duidelijk maakte is dat Hitler zich aan de meerderheid van de tien geboden niet hield. en dat hij misbruik maakte van het Christendom om de haat tegen Joden opnieuw op te wekken. + wie zegt er dat ik het eens ben met die 'verscheidene kerkelijke leren'? btw wel grappig (of juist niet) om te zien dat we met de ideeën van Wilders dezelfde richting in gaan als Hitler. Mensen kennen de geschiedenis wel, maar begrijpen deze niet goed genoeg om te zien dat de vergelijking tussen Hitler en Wilders eigenlijk best groot is. Zou me niks verassen als er nog 1 Wilders achtig type bij komt (of iemand die Wilders overtreft qua extreem denken) in het buitenland en die zijn ideeën begint te delen met Wilders dat we nog in onze generatie WW3 gaan meemaken. |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb niets gezegd over het feit dat de hele godsdienst slecht is. Ik reageerde gewoon op het feit dat je Hitler zijn overtredingen van de 10 geboden hier postte. Ik zei daar gewoon op dat ook de mensen in de kerk dat zelf doen. Daarmee bedoel ik dat het allemaal niet zo zwart wit is om te zeggen dat Hitler niet gelovig was of toch niet helemaal. Nog een ding. Je zegt dat ik het geloof niet respecteer als ik er mijn meningen, die er slecht tegenover staat, durf te zeggen. Moet ik dan alles binnenhouden en zeggen ik vind dit maar toch blijft het geweldig?
||
@ honkballertje
Citaat:
||
Citaat:
Verder bedoelde ik met een extreme vorm van een atheïst iemand die zich zo extreem tegen welk geloof dan ook keert dat hij/zij geen respect op kan brengen voor gelovigen van dat geloof en zich daardoor beter voelt dan wel gelovigen. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Voor zover wij weten was de Holocaust prima bijbels te verantwoorden. Mensen met een ander geloof uitroeien.. Meermalen wordt het warm aangeraden, door god zelf gedaan, of zelfs geïmpliceerd dat het verplicht is. Andere genocides zoals in Srebrenica zijn sowieso wel verantwoord. Citaat:
![]() En de SA draagt tegenwoordig zwart in plaats van bruin, en noemt zichzelf anti-fascisten, maar verder is alles hetzelfde.
||
Citaat:
||
Citaat:
@ T_ID 'Verklaar dan het anti-semitisme van voor die tijd? Dat is dan niet te verklaren. Het Christendom is dus de oorzaak. Hitler handelde slechts volgens het Christendom, zoals hij zelf ook meermalen heeft gezegd en geschreven.' lekker kortzichtig ![]() 'Zonder Christendom was het gewoon een lappendeken van natuurreligies gebleven, zonder jodenhaat 'omdat die de messias vermoord hebben'.' en dit weet je omdat jij in een wereld hebt geleeft waar het Christendom niet bestond in een leven voor dit leven ofzo? Het is onmogelijk om te voorspellen wat er was gebeurd als er geen Christendom was. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Voor onderbouwing waarom (zoals bijvoorbeeld dat Hitler letterlijk zelf heeft geschreven dat hij handelt vanuit het Christendom), zie mijn voorgaande posts. Want wat heel erg opvalt in deze discussie is dat ik constant met voorbeelden en argumenten komt, en jij je vooral beperkt tot 'dat is niet zo' roepen, zonder erbij te zeggen waarom. Citaat:
Des te meer omdat die lappendeken van kleine religies ook ruimte maakte voor religieuze tolerantie. Met meerdere goden en religieuze invloedsferen die elkaar overlappen is het bijzonder onwaarschijnlijk dat mensen overgaan tot vervolgen van anderen vanwege hun religieuze overtuigingen.
|
Ik geef het op in deze discussie (tegen T_ID).
Dat ik het niet met jouw conclusies eens ben betekent niet dat ik op de persoon af speel. Jij blij dat je me niet kent als ik op de persoon af zou spelen. Ik heb volgens mij heel wat argumenten gegeven, maar aangezien ik geloof is het onmogelijk om eindeloos met wetenschappelijke dingen aan te blijven komen, omdat het over geloof gaat. Dat mensen die het niet met het geloof eens zijn aankomen met wetenschappelijke dingen is logisch. 1 feit is: je kan niet weten wat er gebeurd was zonder Christendom of welk geloof dan ook. Je kan wel denken wat er zou gebeuren, maar het is niet zo dus zeker weten doe je het nooit. Leer dat accepteren en je zal al een heel eind verder komen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
In the Old Testament, God ordered the Israelites to “take vengeance on the Midianites for the Israelites” (Numbers 31:2). Deuteronomy 20:16-17 declares, “However, in the cities of the nations the LORD your God is giving you as an inheritance, do not leave alive anything that breathes. Completely destroy them…as the LORD your God has commanded you.” Also, 1 Samuel 15:18 says, “Go and completely destroy those wicked people, the Amalekites; make war on them until you have wiped them out.” Obviously God is not against all war. Jesus is always in perfect agreement with the Father (John 10:30), so we cannot argue that war was only God’s will in the Old Testament. God does not change (Malachi 3:6; James 1:17)." Vervang Amalekites door Joden en voila.
||
Citaat:
Dat God vroeger oorlogen heeft bevolen betekent niet dat God dat vandaag de dag ook doet, het betekent ook niet dat je zelf maar een beetje beslist welke volken 'wicked people' zijn. Wat jij hier suggereert vind ik eerlijk gezegd wel erg slap, je kopieert een tekst van internet waarin bijbelteksten worden gegeven waar staat dat God oorlog beveelt (wat ik niet ontken) en dan zeg je dat je oorlogen en genocide kunt goedpraten door de volken te vervangen? Dus als iemand in een brief aan me schrijft dat ik een appel uit zijn winkel mag halen kan ik dat vervangen voor kassa en dan neem ik de kassa mee?
||
Citaat:
Hoe heeft god toen laten weten welke volken uitgeroeid moesten worden? Via contact met een mens. Contact waar niemand anders getuige van is geweest, omdat god zich op magische wijze altijd maar aan 1 mens openbaart. Zie je wat ik probeer te zeggen?
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om maar even op de oeroude redeneringen terug te vallen: als god almachtig en alwetend is, waarom laat hij dat dan allemaal zomaar gebeuren? Is God van slechte wil misschien? Als al het goede toegeschreven wordt aan God en hij is almachtig, dan kan je eigenlijk ook even goed al het slechte aan hem toeschrijven. (In mijn ogen is er trouwens niets als "goed" en "slecht", iedereen probeert vanuit zijn standpunt "goed" te doen. Om het in extremen te trekken: als je in een oorlog zit en je vecht voor kamp A dan zijn kamp B de slechten en vecht je voor kamp B dan zijn kamp A de slechten.) Waarom zou al het slechte in de wereld afstammen van satan en al het goede van god? Er is geen goed en slecht; er is enkel iets tussenin en hoe ver dat naar het goed of het slecht gaat, is een geheel persoonlijke aangelegenheid.
||
Citaat:
Ik ben het er helemaal mee eens dat gewoon invullen van een andere naam geen bewijs is dat God het zo wilt; maar wel dat het aantoont dat God in ieder geval wel tot genocide aanspoort. Met het bijkomende feit dat God al in geen honderden jaren nog een of andere officiële uitgave gedaan heeft, hoe kan je dan weten dat God het in de jaren '40 niet nodig vond om de joden van een genocide te voorzien? Dat God niet verandert wilt eigenlijk ook helemaal niet zeggen dat omdat hij het toen niet gezegd heeft, dat het geen deel uitmaakt van wat hij wil. De Bijbel bestaat ook grof gesteld uit twee delen die in verschillende periodes geschreven zijn. Als God niet verandert, was er na één boekdeel toch niets meer te zeggen? Maar laat me terugkomen op wat ik zeer bedenkelijk vind: waarom is er geen derde boekbeel, waarom is er geen derde boekdeel bijgekomen tussen het NT en nu? Heel cru gesteld heeft God de christenen nu aan hun lot overgelaten. Indertijd gaf hij nog bevelen, op dit moment geeft hij geen bevelen meer; en het hele bewind van de Kerk (en dus de achterliggende godsdienst) wordt overgelaten aan een onbetrouwbaar (ik zou het in sommige gevallen zelfs corrupt of ziek noemen) stelletje geestelijken.
||
Citaat:
Om er nog maar een vraag extra bij te halen. Bij het OT is Jezus op aarde gekomen, misschien heeft God nog een andere zoon die hij naar aarde stuurt (of al gedaan heeft). Het werd hier al vaker gezegd dat ongelovigen nooit zomaar God zouden accepteren zelfs al zou hij zich vertonen; maar zouden de gelovigen het wel accepteren als er plots iemand voor hen stond die zou zeggen dat hij zoon van God is? Zelfs al zou dat bv. Jezus zijn, om het nog heel erg simpel zijn. We hebben allemaal wel dat stereotype beeld van Jezus (blanke huis, baardje, beetje onverzorgd haar, ...) in ons hoofd; maar dat beeld is volgens vele historici te betwijfelen. In Afrika wordt Jezus bv. als Afrikaan voorgesteld worden (idem voor Maria trouwens). Gebaseerd op de huidige geografie zou hij er een beetje als een Arabier moeten uitgezien hebben. Hoe veel gelovigen zouden Jezus dan herkennen en bv. het derde werk van God aanvaarden? Ik gok dat er al genoeg mensen geclaimd zullen hebben zoon van God te zijn, waarom wordt het die ene keer gretig geslikt maar nu niet meer?
||
Citaat:
En Simon Bar Kochba is ook lange tijd voor de messias versleten, ongeveer totdat de Romeinen zijn succesvolle opstand neersloegen en Israël wederom bezetten.
|||
Citaat:
Citaat:
Buiten de muren van een enkel geloof zie ik vooral Scientology als voorbeeld van een "profeet" die zichzelf tot halfgod weet op te werken: L. Ron Hubbard. En we weten allemaal dat er daar ook genoeg volgelingen zijn.
||
Citaat:
||
Citaat:
Mensen vinden het vooral leuk om zelf niet te moeten nadenken; als ze gewoon aan iemand hun vraag kunnen stellen en een absoluut antwoord krijgen op hun onzekerheden. Het maakt niet uit hoe waarheidsgetrouw dat antwoord is, zolang je mensen zo ver krijgt om het te geloven, zijn ze blij in hun onwetendheid. Om maar weer te polariseren: wetenschap biedt dergelijke absolute antwoorden niet: het is en blijft daar altijd een "dit is naar onze beste kennis", wat inhoudt dat het antwoord van vandaag morgen misschien niet meer juist of volledig is; dus weer onzekerheden bij terwijl mensen graag alles zonder verandering zien: vandaag is het zo, morgen zal het dus ook zo zijn en over een oneindige tijdspanne zal dat ook nog zo blijven. Dat geeft (valse) zekerheden. Als wetenschapper ben je trouwens best blij als iemand je theorie of opgebouwde techniek onder vuur neemt, enkel op die manier kan je zien dat die theorie steek houdt. Je bent tevredener als je theorie standhoudt en het kan soms even slikken zijn als je theorie als een kaartenhuisje ineen valt; maar het zorgt er wel voor dat je het totaal beter begrijpt. Met het geloof is dat in mijn ogen eerder andersom: "kom niet aan mijn geloof!".
|
Haha ik ben het helemaal met je eens hoor. De vragen waren bedoeld voor honkballertje, omdat hij van mening is dat god vroeger opdracht heeft gegeven tot twee genocides.
Ik ben benieuwd hoe hij het proces van opdracht van god tot de uitvoering door de mens voor zich ziet.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik wil er wel even bij zeggen dat er bij elk van die opdrachten een reden was. In dit geval kan het zijn: - De Amelekieten vielen de Israelieten aan in de woestijn toen ze naar Kanaän gingen. - Behoeden voor de toekomst, Haman was een Amelekiet (zie boek Ester). - Testen van de loyaliteit van Saul. Ik weet niet wat Gods uiteindelijke motief is maar het is zeker niet moorden omdat het leuk is oid. God is geen wrede God op die manier, dat zou namelijk de rest van de Bijbel tegenspreken waarin God een liefdevolle God is. Dit is ook de boodschap voor ons, dat de mensen die dit niet begrijpen worden afgezet als de vertegenwoordigers van het christelijk geloof en waarmee dus God wordt neergezet als een hatelijke God vind ik jammer. Maar ik houd me verder uit deze discussie, ik heb weinig tijd de komende week.
||
Citaat:
Er zijn natuurlijk wel genoeg gevallen van (serie)moord (soms zelfs raciaal/religieus geïnspireerd) waarbij de dader niet zo goed in zijn hoofdje was en het gewoon leuk vond om mensen te laten afzien; ook vreselijk, maar een heel andere schaal van handelen. Qua wreedheid: zelfde probleem als goed en slecht. Er is niets 100% goed of 100% slecht, toch wordt dat in het geloof bijna zo polair voorgesteld: langs de ene kant de goedaardige God, langs de andere kant Satan die er steeds op uit is om de mensen te bedotten, te laten creperen. Denk je nu echt dat mochten beide figuren werkelijk bestaan, deze 100% goed of slecht (liefdevol of wreed) zouden zijn? Is het niet even wreed van God om Satan zijn wreedheden te laten begaan op de mensen, vermits hij almachtig is, zou hij het toch even goed kunnen stoppen? En het is eigenlijk ook God die allerlei wreedheden in het werk zou gezet hebben: de plagen in Egypte, de zondvloed, ... misschien peanuts tot je erbij nadenkt dat bij die voorvallen ook honderden/duizenden doden gevallen zijn maar pas na een lange lijdensweg; in zekere zin dus ook laten creperen. Is wat God voor een bepaald geloof is, op die manier niet gewoon Satan voor een ander geloof?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Allereerst wijs ik erop dat je verplicht bent om andere mensen te vermoorden als je gods werk wilt doen. Jeremia 48:10 stelt dat je vervloekt bent als je geen moorden begaat. Genocide omdat het land ingepikt werd. Jozua 19:47 12.000 mensen vermoord in een brute genocide waarbij ook vrouwen en kinderen zonder reden afgeslacht werden. Jozua 8:1-29 Het is verplicht om elke stad met minstens één niet-Christen erin volledig uit te morden. - Deuteronomium 13:13-19 De genocide in Srebrenica bijvoorbeeld was zeer bijbels verantwoord. 1 Samuel 15:2-3 zoals al eerder genoemd, maar ik vind wat MrMark zegt niet kloppen. Genocide omdat een stam weigert hun land af te geven en zelf niets over te houden? Onzin. God is een barbaar voor die brute genocide. Ah, en de brute genocide in Jericho natuurlijk. Wederom is landroof het motief. Jozua 6:20-21 Zelfs op doorreis beging men nog een brute genocide. Richteren 20:48 Een enorme grootschalige genocide, puur en alleen omdat de onschuldige slachtoffers een andere religie aanhingen. - Numeri 25:1-9 Domme machtspolitiek en landjepik leidt tot een enorme genocide. - Jeremia 50:21-22 Er heeft overigens nooit zoiets plaatsgevonden. De bijbel liegt hier. Een vreedzame stad wordt bruut uitgemoord in het kader van landjepik. God keurt in vers 6 elke misdaad, hoe grof ook, goed om aan dat land te komen. - Richteren 18:27-29
||
Citaat:
1) Hij vermoord vrouwen, kinderen, mannen en dieren met de zondvloed. 2) één van zijn profeten wordt uitgelachen door kinderen. Daarom bidt hij tot god en de kinderen worden opgegeten door beren. 3) Mensen worden geofferd aan god. En dan is er nog het geweld, de incest, de volkerenmoorden,.... dat staat allemaal in de bijbel. Boek +16 zou ik zeggen.
||
Citaat:
2. Dat was omdat de mensen hun ontzag voor God en zijn profeten totaal waren verloren, het was ook een signaal naar de inwoners van die stad waar de kinderen vandaan kwamen. Het lijkt op het eerste gezicht een ontzettend onredelijke daad maar als je een dieper kijkt naar de situatie en de hele geschiedenis ervoor, hoe God telkens weer de mensen te hulp komt als ze afdwalen, dan zul je zien dat God niet zo barbaars is. Ik vraag me soms nog wel af waarom het nou zo moest maar ik trek er niet meteen de conlusie uit dat God een sadist is. 3. God vraagt nergens om mensenoffers. Het enige mensenoffer is de dochter van Jefta, maar hij stelde het zelf voor. God liet hem alleen zien hoe mensen zelf falen doordat ze het echt niet zelf in de hand hebben. Het was zijn eigen schuld en ook weer een gevolg van menselijk falen. De ellende in de Bijbel wordt veroorzaakt door de mensen zelf. Zij zijn het die incest plegen (dochters van Lot, inwoners van Sodom en Gomorra enz.), zij zijn het die geweld plegen. De volkerenmoorden zijn soms welliswaar door God bevolen maar er zat wel een reden achter. Het is nooit zo dat God uit pure geweldslust opriep tot deze acties. @TID, ik heb geen tijd om alles bij langs te gaan. Alleen dat stuk uit Jeremia gaat over een profetie over Moab. Je moet dat niet lezen alsof God oproept tot geweld, dat is echt onzin. Ik gaf voor die opdracht aan Saul al drie mogelijke redenen, die tweede, het behoeden voor de toekomst, kan je ook toepassen op de opdrachten die God gaf aan Jozua om de oorspronkeljke inwoners van Kanaän te doden. Als je verder kijkt zul je zien dat de oorspronkelijke bevolking ook de oorzaak is van het afvallige gedrag van het volk Israel later. (1 Sam, 2 Sam, 1 Kon, 2 Kon, 1 Kro, 2 Kro enz.). Maar telkens komt God terug met Zijn hulp. Wat voor gevolgen heeft het voor de Israelieten gehad dat ze God niet volgden? Je kunt me niet vertellen dat dat geen liefde is. De mensen die God heeft gemaakt keren Hem steeds weer de rug toen met de meest vreselijke misdaden, maar God komt telkens terug met een reddingsplan en uiteindelijk met het offer van Zijn eigen Zoon, Jezus Christus. Om een goed beeld te geven moet je maar eens Mattheüs 21:33-46. Ik denk dat jij en ik net zo zouden reageren als zijn leerlingen in vers 41. Maar God redt de mensen juist, zelfs nadat ze Hem zo de rug hebben toegekeerd! Dat is de liefde van God! De boodschap is trouwens dat het reddingsplan van God in het OT alleen was voor de Israelieten (vraag me niet waarom) maar dat God het in het NT heeft verspreid naar iedereen. Mag God niet doen met zijn schepping wat hij wil? Wie zijn wij om te twijfelen aan het werk van onze Schepper? Nu probeer ik het niet allemaal goed te praten, ik heb zelf ook mijn bedenkingen bij heel veel stukken maar ik probeer te kijken naar het werk van God voor mij. Ik geef alleen aan dat ik de conclusie dat God sadistisch en wreed is te makkelijk. Het is voor mij ook belangrijk om te zeggen dat God niet oproept tot geweld tegenwoordig. Zijn evangelie moeten worden verkondigd door evangelisatie op vreedzame manieren, niemand wordt gedwongen. Dit komt ontzettend duidelijk naar voren in het Bijbelboek Handelingen. Dat God vroeger bevelen gaf om mensen te vermoorden betekent niet dat Hij dat ook bedoelt voor ons vandaag. Zo makkelijk kan je alles niet doortrekken. Ik zeg nu dat de mensen die het zo opvatten het fout hebben. Daarom hebben zij de Bijbel niet goed begrepen en vind ik dat ze niet als een algemeen beeld moeten worden gemaakt voor het Christendom. De Middeleeuwen waren sowieso een tijd waarin er een vreselijk verkeerd beeld is gemaakt door het Christendom. Ontzettend onwetende mensen die zomaar wat riepen. Als iemand vindt dat God tegenwoordig wel oproept tot geweld ga ik graag met die persoon in discussie.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Religie is waarschijnlijk één van de beste manieren om iemand te onderdrukken, hersenspoelen of om angste te zaaien.
De Bijbel zit vol met hypocriete handelingen, errors en paradoxen, vooral religie heeft oorlog en haat gecreëerd. De Bijbel is buiten dat vooral verkeerd geinterpeteerd door de meeste en waar het uiteindelijk op neerkomt is dat onze alwetende "God" toch niet zo alwetend is als dat de Bijbel zegt, vooral omdat hij ook fouten maakt en hier van "leerd". Buiten dat zou God ons hier voor een test op de wereld laten komen, maar goed, als hij ontwetend, sorry, alwetend is dan weet hij toch al wat de uitslag van zijn test is. Hij zou elke godlaster/ongelovige/kwaaddoener/zondenaar direct naar zijn "hel" sturen. Hoe kan een mens in een boek van 1911 jaar geloven en er dan niet aan twijvelen maar stug doordrammen dat het wel waar is, dat vind ik nou het toppunt van ontwetendheid. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je probeert te doen alsof ik iets van mening ben, terwijl je daar helemaal geen reden toe hebt. Ik heb pas 10x ofzo in dit topic herhaalt dat ik het lang niet met alles in de bijbel eens ben en vindt dus ook dat niemand zou moeten vertellen dat er oorlog moet komen. Hele flauwe vergelijking, maar ik ga hem toch maken: Bush besloot om Irak binnen te vallen, omdat er zogenaamd wapens waren die er niet mochten zijn van hem. We weten dat er veel amerikanen achter hun president staan, maar betekent de keuze van Bush om Irak binnen te vallen dat het hele volk daarachter stond? Ik ga er maar even vanuit dat het antwoord hierop nee zal zijn (anders zou er ergens een steekje bij je los zitten). vul nu op de plek van 'Bush' God in en op de plek van 'amerikanen' en 'het volk' gelovigen. Als je dan toch bezig bent maak van Irak dan gelijk een land waar God opdracht toe gegeven zou hebben om aan te vallen. Het antwoord op de vraag zal echt niet veranderen, maar op de 1 of andere manier blijken nogal veel mensen te denken dat het antwoord dan ineens wel 'ja' is. |
![]() |
|
Nog iets leuks wat ik met jullie wil delen:
Ik heb vandaag een verhaal gehoord met eigenlijk de conclusie gelovigen kunnen niet bewijzen dat hun geloof 'bestaat'. niet gelovigen kunnen echter ook niet bewijzen dat het geloof niet bestaat. Dus waarom allemaal zo moeilijk doen? Laat iedereen lekker in zijn waarde. Als ik wil denken dat geloof bestaat laat mij dan lekker. Ik ga jullie toch ook niet elke dag lastig vallen, omdat jullie niet 'geloven'? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
De Kantine |
Ranking the Scholieren #3 Geel | 500 | 16-10-2010 14:57 | |
Waarom geloof jij niet? Magican2 | 500 | 24-07-2009 12:39 | |
geloof en seks kreeftjepeefje | 111 | 25-06-2009 11:46 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête: grote verschillen in denkwijzen gelovigen en niet-gelovigen? Syzygy | 128 | 21-06-2005 17:02 | |
De Draak vs God [Openbaring van vragen] Kazanka | 73 | 07-10-2003 11:44 |