Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2010, 14:32
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Hoi,
mijn zus heeft vandaag een pakket gekregen van Lecturama m'n zus heet Hanane
Er staat op het pakket H.A.N.A.E en verder onze Adres.
Maar wat raar is dat mijn zus dit helemaal niet heeft besteld ??
En het bedrijf niet eens kent, ze heeft een acceptgiro van 9,83 euro gekregen.
Mijn zus heeft het bedrijf proberen te bellen maar ze krijgt 22 min lang muziek wat haar nog ook eens veel geld kost.

Weten jullie wat ze kan doen?
En of ze dit moet betalen ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2010, 15:06
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hoi,
mijn zus heeft vandaag een pakket gekregen van Lecturama m'n zus heet Hanane
Er staat op het pakket H.A.N.A.E en verder onze Adres.
Maar wat raar is dat mijn zus dit helemaal niet heeft besteld ??
En het bedrijf niet eens kent, ze heeft een acceptgiro van 9,83 euro gekregen.
Mijn zus heeft het bedrijf proberen te bellen maar ze krijgt 22 min lang muziek wat haar nog ook eens veel geld kost.

Weten jullie wat ze kan doen?
En of ze dit moet betalen ?
Iets wat ze niet besteld heeft, hoeft ze natuurlijk niet te betalen.

Lecturama is een bedrijf dat verzamelwerken aanbiedt. Ik weet niet wat er in het pakketje zit, maar grote kans dat het "deel 1" van een verzameling is. (Bijvoorbeeld een 20-delige encyclopedie.) Als je geen actie onderneemt loop je dus het risico dat er meer pakketjes gaan komen.

Los van de vraag wie dit besteld heeft, heeft Lecturama een regeling waar je misschien wat aan hebt:
http://www.lecturama.nl/klantenservice/faq?t=sq&uin=1
via deze link

Kijk dus even goed in het pakketje, want waarschijnlijk zit er ergens informatie bij over hoe je het terug kunt sturen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 15:41
Krekkie
Krekkie is offline
Citaat:
Iets wat ze niet besteld heeft, hoeft ze natuurlijk niet te betalen.

Lecturama is een bedrijf dat verzamelwerken aanbiedt. Ik weet niet wat er in het pakketje zit, maar grote kans dat het "deel 1" van een verzameling is. (Bijvoorbeeld een 20-delige encyclopedie.) Als je geen actie onderneemt loop je dus het risico dat er meer pakketjes gaan komen.

Los van de vraag wie dit besteld heeft, heeft Lecturama een regeling waar je misschien wat aan hebt:
http://www.lecturama.nl/klantenservice/faq?t=sq&uin=1
via deze link

Kijk dus even goed in het pakketje, want waarschijnlijk zit er ergens informatie bij over hoe je het terug kunt sturen.
Maak het dus niet open, ik heb dit ook gehad. Maak het niet open want dan moet je de verzendkosten zelf betalen! Als het pakketje nog dicht zit nemen ze het wel weer mee terug, maar heb je het open gemaakt moet je zelf opdraaien voor de verzendkosten.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 15:55
Vanilia
Vanilia is offline
Dit soort pakketjes mag je altijd gratis terugzenden ook al is het al opengemaakt! Bel ook even naar de klantenservice geef aan dat je het pakketje terug stuurt.Wat ganralph zegt klopt waarschijnlijk is het een onderdeel van een reeks. Meld dan bij de klantenservice dat je verder ook geen andere pakketjes van de serie wil ontvangen.
Oud 30-11-2010, 17:42
Krekkie
Krekkie is offline
Je hoeft je maar een keer ergens voor in te schrijven en je zit in een hele aanmeldingslijst dat zo langs allerlei bedrijven gaat. Ik weet niet of je zus d'r ergens voor heeft ingeschreven?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 21:32
Adore
Adore is offline
Volgens mij heeft Lecuturama al een aantal keer het programma Radar bereikt en is het nogal hardnekkig in het aanbieden van hun spullen. Je hoeft niet te betalen voor wat je niet hebt besteld en ik geloof zelfs best dat Lecturama spullen toezendt als je helemaal niets hebt aangevraagd.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Artikel 7
1
Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.

2
De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, terugzending of bewaring, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.
3
Indien de ontvanger in de gevallen, bedoeld in de leden 1-2, de zaak terugzendt, komen de kosten hiervan voor rekening van de verzender.

4
Lid 2 is van overeenkomstige toepassing op het verrichten ten behoeve van een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze opgedragen dienst.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 21:37
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Help, Mijn zus is nu op vakantie in Parijs.
En ik heb hier weer een acceptgiro ontvangen van lecturama waarbij mijn zus binnen 7 dagen toch nog moet betalen.
Ik ben echt bang dat er een deurwaarder komt. : (
Is mijn zus dit verplicht te betalen?? En wat moet ik doen als de deurwaarder echt komt?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 21:52
Tom538
Tom538 is offline
Er is niet zo snel een reden om aan te nemen dat een deurwaarder komt. Meestal krijg je een herinnering en daarna nog 3x een aanmaning met herinneringskosten. Het bedrijf kan echter wel zijn vordering overdragen aan een incassobureau, die vordering zou dus het bedrag zijn die je zus verschuldigd zou zijn.
Het beste wat je kan doen is de acceptgiro samen met een brief aangetekent opsturen. In de brief kan je dan vermelden wat je gegevens zijn, maar dat je nooit via hun iets hebt aangevraagd. Je kan ook erbij vermelden dat je niet via een andere site of via sluikreclame bij hun terrecht bent gekomen. Als t dan nog niet wilt kan je aan je ouders vragen de consumentenbond te bellen ofso, die geven goed advies.

Succes
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 11:27
Verwijderd
Heb je al eens met de klantenservice gebeld?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 11:46
Verwijderd
Retour afzenden is mijn advies.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 12:31
Clemenzia
Clemenzia is offline
Citaat:
En ik heb hier weer een acceptgiro ontvangen van lecturama waarbij mijn zus binnen 7 dagen toch nog moet betalen.
Is mijn zus dit verplicht te betalen?? En wat moet ik doen als de deurwaarder echt komt?
Een deurwaarder mag pas komen als je bent veroordeeld door de rechter. Je wordt waarschijnlijk eerst een paar keer herrinerd dat je nog een bedrag moet betalen, daarna word je in gebreke gesteld en daarna pas gedagvaard. Als de rechter je dan veroordeeld en je betaald nog steeds niet, dán pas komt er een deurwaarder. Gezien de rechtsgangduur in Nederland kan het best nog een jaar duren voordat er écht een deurwaarder op de stoep staat. Dit staat dus los van het verhaal dat je natuurlijk niet hoeft te betalen voor dingen die je niet hebt besteld.

Als ik jou was zou ik hun bellen. Reageren ze daar niet op dan zou ik ze een (aangetekende) brief sturen. Blijven ze dan nog steeds doorgaan dan zou ik juridische hulp inschakelen. Maar maak je niet druk. Als jij volhoud dat je er niet om hebt gevraagd en je (of je zus) hebt nergens voor getekend dan hoef je nergens bang voor te zijn.

Dus even concreet op je vraag terugkomend: er kan geen deurwaarder komen.

Laatst gewijzigd op 28-12-2010 om 12:39.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 12:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je kunt geen deurwaarder inschakelen zonder vordering.

Lecturama probeert jullie op onwettige wijze iets aan te smeren. Dat is geen grond voor een vordering.

Gewoon lekker negeren.
Oud 29-12-2010, 16:22
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Oke, heel erg bedankt voor jullie reacties : )
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 19:08
Verwijderd
Maar wel alles terugsturen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Maar wel alles terugsturen.
Dat hoeft dus niet.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 08:44
Verwijderd
Citaat:
Dat hoeft dus niet.
Wettelijk niet, maar het maakt het wel makkelijker om gezeur van hun kant te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 08:38
Adore
Adore is offline
Citaat:
Probeer informatie te achterhalen over de gang van zaken met incasso/deurwaarders voordat je in paniek raakt.

Als een bedrijf nota's niet betaald krijgt door een klant / abonnee, dan volgen eerst herinneringen. In dat stadium was je. Vervolgens wordt de zaak overgedragen aan een incassobureau. Deze verschijnen sowieso niet aan je deur, maar proberen je over te halen om te betalen door middel van brieven. Kunnen nare berichten in staan en uiteraard krijg je te maken met incassokosten, die de werkelijke kosten verhogen. Betaal je ook niet bij het incassobureau, dan wordt dit (na bepaalde termijnen) doorgestuurd naar de deurwaarder. Hierover word je uitvoerig ingelicht en tegen die tijd heb je al meerdere brieven ontvangen.
Deurwaarders voeren de kosten nog eens lekker op en komen, indien ze dat nodig vinden, ook aan je deur. Deurwaarders mogen meer dan 'dreigen' alleen, ze kunnen beslag leggen op een deel van je loon of je inboedel.

Maar goed, lecturama is een apart geval, dus verder volgen wat door anderen al is beschreven. In het vervolg weet je dat deurwaarders ècht niet zomaar je deur platlopen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 11:46
Verwijderd
hoe oud is de zus trouwens?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2011, 14:49
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Mijn zus is 18 en verdient al niet veel.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 22:57
Bender
Bender is offline
Ze hebben mij ook al eens proberen te naaien met foutieve facturen etc. Reageren doen ze verder ook niet, maar ze kunnen ook niet met bewijs komen van een overeenkomst.
Ik heb gewoon nooit betaald en ze kunnen de tering krijgen
Oud 04-02-2011, 16:23
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Mijn ouders hebben toch betaalt omdat ze verder geen problemen willen hebben want elke keer dat je het niet betaald gaat het bedrag omhoog en er werd zelfs gedreigd met incasso bureau.
wel stom dat ze zomaar een product aan mensen smijten terwijl ze er niet eens om gevraagd hebben en dan nog gaan dreigen met een incasso bureau gewoon triest dat mensen zo aan hun geld komen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2011, 17:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wel stom dat ze zomaar een product aan mensen smijten terwijl ze er niet eens om gevraagd hebben en dan nog gaan dreigen met een incasso bureau gewoon triest dat mensen zo aan hun geld komen.
Maar goed, zolang mensen als jouw ouders het lonend blijven maken, zullen er zulke malafide bedrijfjes blijven bestaan.
Oud 04-02-2011, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Maar goed, zolang mensen als jouw ouders het lonend blijven maken, zullen er zulke malafide bedrijfjes blijven bestaan.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2011, 23:58
Verwijderd
Ook helemaal mee eens. Dat je dat spul terugstuurt kan ik nog enigzins begrijpen, dat je betaalt kan ik echt met mn hoofd niet bij. Je bent toch niet gek?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2011, 12:24
Adore
Adore is offline
Citaat:
Mijn ouders hebben toch betaalt omdat ze verder geen problemen willen hebben want elke keer dat je het niet betaald gaat het bedrag omhoog en er werd zelfs gedreigd met incasso bureau.
Zo had je (of je ouders in dit geval) het dus niet aan moeten pakken, want zo hou je het inderdaad in stand.

Betalen is oerstom. Vraag Lecturama of ze een handtekening kunnen laten zien waarin duidelijk is dat je zus toestemt in het abonnement. Of er moet een ondubbelzinnig 'ja' zijn bij een telefonische aanmelding, maar zo ondubbelzinnig is dit bedrijf niet bezig.

Zolang ze dat niet kunnen óf niet doen, kunnen zij niet aantonen dat er een contract is afgesloten. Zonder contract is er geen gevraagde dienst, dus hoeft er ook niet voor betaald te worden.
Lecturama is een 'bekend' bedrijf (onlangs ook verschenen in het programma 'Das je goed recht' van SBS6), dus dit is totaal niet nieuw. Gewoon alles terugsturen en blijven ontkennen dat er sprake is van een contract. Zij kunnen er niet mee over de brug komen.

Incasso is een pressiemiddel. Die kunnen ook niks meer dan een beetje dreigen. Reageer je niet, dan moet het naar een deurwaarderskantoor en wil een deurwaarder verdere stappen ondernemen, zal deze eerst toestemming moeten krijgen van de rechter.

Wacht, toestemming? Dan loopt Lecturama tegen de lamp, want de deurwaarder of het bedrijf zelf kan geen contract overhandigen. De rechter zal de zaak afwijzen. Zolang kun je een deurwaarder prima blijven negeren. Het houdt vanzelf een keer op.

Dus ja, je bent gezwicht voor hun dreigementen, zij hebben weer lekker centjes voor een product dat onder de maat is en wordt geleverd zonder bestaand abonnement. Je kunt nu nog wel een advocaat in de arm nemen om je betaalde geld terug te krijgen, maar dat is een duur geintje.. helaas, weggegooid geld.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 16:18
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Mijn ouders hebben vandaag naar Lectrumana gebeld duurde wel even.
Die hebben verteld dat via een E-mail van mijn ( broetje ) ??¿? Dat is besteld?
Maar wat ik heel raar vindt is dat mijn broertje altijd 24/7 op Runescape zit.
En helemaal geen intresse heeft in een stom map digitale fotografie? en dat dus ook niet heeft besteld wel raar dat ze mijn E-mail van mijn ( broertje ) wisten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 20:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En helemaal geen intresse heeft in een stom map digitale fotografie? en dat dus ook niet heeft besteld wel raar dat ze mijn E-mail van mijn ( broertje ) wisten.
Die hebben ze dan waarschijnlijk ergens van internet geoogst met een bot, of binnengehaald bij een 'vul hier je e-mail in en win'-actie.

Dat zij een e-mail weten zegt niets, totdat zij bewijs kunnen overleggen dat er vanaf dat adres een bestelling is gedaan, is die niet gedaan.

Dit biedt trouwens nog een mooie opening: als je broertje minderjarig is, kunnen je ouders kopen die hij doet, ongedaan maken.

Zelfs al hebben ze die e-mail, dan kan jouw vader of moeder de koop ontbinden omdat je broertje nog niet handelsbekwaam is, en heb je recht op volledige teruggave van het geld.
Oud 15-02-2011, 10:41
Adore
Adore is offline
Citaat:
Wat T_ID zegt, en een e-mailadres op zichzelf is nog geen bewijs dat je broertje dit heeft besteld. Er moet echt blijken dat hij uit zichzelf iets heeft besteld zonder misleid te zijn. Daar zou ik dus ook om verzoeken. Vanaf nu alles per post regelen, aangetekend versturen, kopieën bewaren.
Bellen of mailen is nooit een bewijs.

Het is ook nogal vreemd dat de rekeningen op naam van je zus binnenkomen, terwijl het dus besteld zou zijn via je broer.

Het rammelt aan alle kanten, dus ik zou het er niet alsnog bij laten zitten. Zoek desnoods hulp als jullie niet verder komen dan alleen de telefoon pakken.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 21:40
Krekkie
Krekkie is offline
Citaat:
Op het internet kom je van die vragenlijsten tegen die je dan invult om zo vervolgens punten als bedankje te krijgen waarvan je dan iets virtueel op die site kunt kopen. die punten/beloning krijg je omdat jij via dat formulier consument bent geworden van dus bijvoorbeeld lecturama. Ik heb dat zelf namelijk ook gehad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten