| Advertentie | |
|
|
|
|
|
|||
|
Citaat:
nouja, je neemt vast een goede beslissing! En als ik een rol krijg die ik kut vind, kijk ik je nooit meer aan, maar dat snap je wel, toch? ![]() Citaat:
|
|
|
Verwijderd
|
Oh trouwens jongens! We moeten eens kaarten gaan regelen voor zer00s heroes! Wie gaan er mee? 11 maart tivoli
Carn, Lorelei, Rationeel, Martino, Absinthe, Trimm, Medeia, Mephisto, Zonnevlekje, Changshan, White Trash, Tigerly en anderen naamzoek! Laatst gewijzigd op 23-02-2011 om 10:30. |
|
|
|
|
Ok wtf. Ik had nog nooit een castraat horen zingen.. maar dat klinkt echt heel erg vreemd.
(voor de liefhebbers: zoek op youtube op moreschi.. en hou er rekening mee dat de opnames gemaakt zijn toen hij al behoorlijk oud was)
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
''Castraten waren in Europa volwassen mannelijke zangers die in hun jeugd (voordat ze 10 jaar oud waren) gecastreerd werden om hun hoge (sopraan-)stem te kunnen behouden. Het verwijderen van de testikels hield de stembanden klein, maar liet het lichaam en vooral de longen doorgroeien, waardoor goede castraten hun ’kinderstem’ met grote kracht konden laten klinken'' |
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
Ook wel grappig dat een mannelijke sopraan (die door een lichamelijke afwijking een larynx heeft die niet volgroeid is) toch erg anders klinkt dan een castraat die dus door het castreren een larynx heeft die niet volgroeid is.
Als je naar dit filmpje luistert zonder ernaar te kijken (en te weten wie het zingt) had het best een vrouw kunnen zijn. Bij castraten is dat toch niet echt zo.
![]() |
|
|