| Advertentie | |
|
|
|
|
|
|
Verwijderd
|
Dan weet ik niet welke functie je bedoelt, denk ik.
Zijn er andere hardwarenerds online? Julius z'n pc wil niet opstarten. Hij gaf eerst een secondary master hard disk error en nu een fourth master hard disk error, maar hij heeft maar één harde schijf. We hebben al geprobeerd om de fail safe BIOS settings te laden, dat is waarom hij van secondary naar fourth ging. In de CMOS settings vindt 'ie alleen dit menuutje (met alleen maar SATA-dingen erin) en je kunt daar nergens instellen dat er maar één harde schijf is. Overigens herkent hij de harde schijf wel als SATA2-apparaat, maar de brackets zijn wel leeg, ik weet niet of dat zo hoort of niet. Iemand advies?
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
|
Verwijderd
|
Nja, of de schijf is kapot, of de SATA-kabel heeft een breuk opgelopen of de controller op het mobo is kapot.
Probeer een andere schijf en/of SATA-kabel, als dat geen soelaas biedt is het 't mobo. Er is niets bijzonders aan vooraf gegaan trouwens? Geen stoot, val, hobby-actie? |
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zowel Julius als ik hebben overmorgen een enorm belangrijke deadline.Er is niks bijzonders aan vooraf gegaan, hij liep vast en ctrl+alt+del gaf een zwart scherm met alleen de cursor. Na het opnieuw opstarten wilde hij niet meer booten. Maar je denkt dus dat het de controller is? Geen BIOS-instelling die anders moet? |
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het makkelijkste is die schijf in een andere machine proberen. Als dat werkt begint de pret; mobo naar de gallemiezen. De BIOS-instellingen lijken me niet relevant omdat het wél gewerkt heeft en de default settings zullen altijd een SATA-schijf accepteren. Tenzij je de controller expliciet uitgeschakeld hebt, en dat is niet het geval. Bootsequence lijkt me ook niet want: het heeft gewoon gewerkt en de default BIOS-settings zullen niet zo staan dat SATA nergens in de bootsequence staat. |
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het belangrijkste is eigenlijk dat 'ie het bestand dat 'ie maandag moet inleveren terugkrijgt. Ik zal hem eens vragen of hij die harde schijf mag testen in het systeem van z'n buurman, als 'ie het doet dan kan hij dat document naar zichzelf mailen en dan weten we ook gelijk dat het aan 't mobo ligt. En dan wordt het een nieuwe kopen of Alternate achter de smiezen zitten voor garantie. In ieder geval is er dan geen haast meer bij want dan kan hij verder werken bij z'n ouders. En als de harde schijf kapot is dan moet 'ie ook naar z'n ouders om als de sodemieter een nieuwe versie te schrijven. Zo, huppakee, plan van aanpak. Dankjewel. Anders was ik nog urenlang bezig om me te verdiepen in de BIOS-instellingen Als ik je 'n keer ontmoet krijg je een biertje van me |
|
|
|
|
Verwijderd
|
Vergeet niet dat je die schijf er bij moet plaatsen, NIET verwisselen. Anders verkracht jij je eigen Windows-installatie. En just to be sure; doublecheck even dat de oorspronkelijke schijf van de buurman de first boot device is.
Oh, wellicht dat je geen toegang krijgt tot je bestanden. Dan moet je even hardcore de ownership van folders en bestanden wijzigen. Google helpt je daar bij want ik zit mobiel
|
|
|
|||
Verwijderd
|
Citaat:
)Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik herinner me alleen de 16GB RAM uit de specs die hij opnoemde, maar hij heeft ook sowieso ruimte voor nog een stuk of vijf harde schijven, dus ze gaan niet helemaal zijn harde schijven eruithalen om die van Uice erin te stoppen. Het kan verder geen kwaad dat de schijf van Uice al een Windows-installatie heeft, toch? Omdat het niet de bootschijf is?
|
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|