Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2002, 07:46
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
nou ja soms, heb ik de behoefte om alles en iedereen af te kraken, ik schijn een verkeerde mening te hebben over dit forum, (zie topic zwakte).

Maar als ik iemand anders afkraak dan voel ik me beter, niet dat ik last het van depresies/stress oid maar soms is die drang er gewoon

zijn er meer mensen met dit probleem of staat dit topic helemaal verkeerd
Oud 13-12-2002, 11:03
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
anonieme_teddybeer schreef:
nou ja soms, heb ik de behoefte om alles en iedereen af te kraken, ik schijn een verkeerde mening te hebben over dit forum, (zie topic zwakte).

Maar als ik iemand anders afkraak dan voel ik me beter, niet dat ik last het van depresies/stress oid maar soms is die drang er gewoon

Dit topic staat in ieder geval op de juiste plaats. Ik heb er zelf gelukkig nooit behoefte aan om het te doen, dus ik herken het niet als zodanig, maar ik kan me er op zich wel iets bij voorstellen. Het komt wel eens vaker voor dat mensen om wat voor reden dan ook de behoefte hebben om op die manier stoom af te kunnen blazen zodat ze zich beter voelen, dus je bent in ieder geval niet de enige.
Oud 13-12-2002, 11:19
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:

Hebben wel meer mensen last van en dan zijn mensen met problemen die jij niet snapt wel het makkelijkste doelwit.....
Oud 13-12-2002, 11:29
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
Citaat:
MazeMouse schreef:
Hebben wel meer mensen last van en dan zijn mensen met problemen die jij niet snapt wel het makkelijkste doelwit.....
komt misschien vreemd over maar ik snap meer dan jij denkt en ik snap toch zeker wel 85% van de problemen hier omdat ik me goed in kan leven/beelden wat de problemen van een ander zijn
Oud 13-12-2002, 11:38
barkrukkie
barkrukkie is offline
Misschien dat je door anderen af te kraken je jezelf beter gaat vinden. Doordat je aantoont dat die andere 'slechter' zijn, lijk je zelf (indirect) beter, voor jezelf en je omgeving. Daarom voel je jezelf er misschien goed bij ?
Oud 13-12-2002, 11:43
Quiana
Quiana is offline
Ik ken wel een meisje die dat doet,
zodat ze zich zekerder voelt,
en zodat ze de mindere dingen van zichzelf niet ziet.
(ze zit voortdurend mensenaf te kraken qua
uiterlijk, slimheid, bladiebla).
Mja.. vind dat ontzettend irritant.
Oud 13-12-2002, 12:46
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Mja, ik denk dat je het ook wel kan doen zonder anderen meteen te kwetsen. Kan je niet gewoon denken dat je ze vreemd vindt, of lelijk, of dom. Dat hoef je hun toch niet te zeggen? Als je in jezelf denk 'goh, die doet ook vreemd.' of : 'jij mag ook wel wat aan je gewicht doen' (het zijn maar debiele voorbeelden hoor, maar toch) kan je jezelf toch ook wel een beetje beter voelen zonder het diegene in zijn gezicht te moeten zeggen? Je kan het je toch zelf wel bedenken, zonder anderen te laten merken dat je je beter voelt

Dat doe ik zelf namelijk heel veel, tot mijn grote spijt, ik ben ook heel goed in afkraken. Alleen hou ik het wel voor mezelf, want anders kom ik over als iemand met gigantisch veel eigendunk en dat is dan weer net niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 12:48
moenbase
moenbase is offline
Ik kraak sommigen ook (enorm) af, ik zie het als iets positiefs en egoïstisch.
Ik ervaar het alleen niet als een probleem.
Oud 13-12-2002, 12:53
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
ik denk dat je het idd doet om je eigen onzekerheid weg te moffelen. verder denk ik dat het goed is dat je wel in de gaten hebt dat het op sommige momenten onterecht is.

het is wel goed om, als je het bijvoorbeeld bij een vriend(in) doet, later je excuses aan te bieden en zeggen dat het niet zo bedoeld was.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 13:09
Verwijderd
Herken Herken

2 jaar geleden deed ik het ook veel met een paar andere vrienden in de klas, ik weet hoe jij je voelt dan, dan ga je echt keihard lachen, lach nu al. Maar ik begon vaak niet echt, het was meer een reactie, als iemand iets zei dan zei ik gewoon iets terug, dus had er dan ook geen spijt van, hmm ja dat was een mooie tijd
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 13:35
Kazanka
Kazanka is offline
Vaak hebben zulk soort mensen, zoals jouw in dit geval, een negatief zelfbeeld, misschien niet in dit geval, maar daar oordeel ik niet over. Ze proberen wel tof te doen, en dat lukt ook wel als ze de aandacht van zichzelf af kunnen leiden. Als je anderen gaat afkraken, die je wellicht niet goed begrijpt, ookal heb je naar eigen mening een brilliant inlevingsvermogen, dan kijk je naar de zwakheden van anderen en beoordeel je ze daarop. Dit is voor hun niet altijd leuk en voor jezelf kan het als een soort 'rush' overkomen.

In de tussen tijd kijk je niet naar je eigen zwakheden en vergeet als het ware dat je die zwakheden bezit, of in elk geval sta je er minder vaak bij stil. Het afkraken van mensen kan zeer leuk zijn, alleen ligt er vaak een gedachte achter.

Er is ook natuurlijk nog verschil in het afkraken zelf, als je dat af en toe eens voor de grap doet, is er niks aan de hand. Als je meedoet met andere mensen en niet een uit de groep steeds als doelwit neemt, is er ook niks aan de hand.
Alleen als je doelbewust elke gelegenheid aanpakt om andere mensen de grond in te trappen, om er voor jezelf een fijn gevoel aan over te houden, zou ik toch eens wat meer stil gaan staan bij de motivatie van deze drang.
Oud 13-12-2002, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef:
Vaak hebben zulk soort mensen, zoals jouw in dit geval, een negatief zelfbeeld, misschien niet in dit geval, maar daar oordeel ik niet over. Ze proberen wel tof te doen, en dat lukt ook wel als ze de aandacht van zichzelf af kunnen leiden. Als je anderen gaat afkraken, die je wellicht niet goed begrijpt, ookal heb je naar eigen mening een brilliant inlevingsvermogen, dan kijk je naar de zwakheden van anderen en beoordeel je ze daarop. Dit is voor hun niet altijd leuk en voor jezelf kan het als een soort 'rush' overkomen.

In de tussen tijd kijk je niet naar je eigen zwakheden en vergeet als het ware dat je die zwakheden bezit, of in elk geval sta je er minder vaak bij stil. Het afkraken van mensen kan zeer leuk zijn, alleen ligt er vaak een gedachte achter.

Er is ook natuurlijk nog verschil in het afkraken zelf, als je dat af en toe eens voor de grap doet, is er niks aan de hand. Als je meedoet met andere mensen en niet een uit de groep steeds als doelwit neemt, is er ook niks aan de hand.
Alleen als je doelbewust elke gelegenheid aanpakt om andere mensen de grond in te trappen, om er voor jezelf een fijn gevoel aan over te houden, zou ik toch eens wat meer stil gaan staan bij de motivatie van deze drang.
Waarom zeggen mensen dit altijd, als je iemand afkraakt dat je dan zelf een negatief zelf beeld hebt, is mij bij echt niet hoor, dat is ook altijd met arrogant, de arrogante mensen zijn onzeker, slaat toch ook nergens op. En als iemand, iemand anders negeert is hij nog niet meteen arrogant.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 19:30
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
msschien omdat je een eigen zelfbeeld hebt of omdat je onzeker bent

ok dit gaat beetje vaag klinken maar om een hogere rang krijgen.. k heb sinds paar dagene en hondje en mocht hem alleen klrijgen als ik al die kutboeken zou lezen. en ik herken best wel veel in mensen en honden.. msschien is t een angst-reactie.. dat je mensen afkraakt uit angst dat je niet geacepteerd word of gewoon omdat je populairder (hogere rang) wilt worden..
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 19:34
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
komt misschien vreemd over maar ik snap meer dan jij denkt en ik snap toch zeker wel 85% van de problemen hier omdat ik me goed in kan leven/beelden wat de problemen van een ander zijn
Dan zou je jezelf ook in moeten kunnen beelden waarom je post in het 'zwakte' topic eigenlijk nergens op slaat.

En mensen pesten/kraken anderen af om hun eigen onzekerheid te verbergen en soms zelf omdat dat de enige manier is die ze durven te gebruiken om hun problemen op te lossen.
Oud 14-12-2002, 11:04
gothicje
gothicje is offline
ik ken ook iemand die dat doet...
tenminste voor mijn gevoel dan, zelf geeft ze het niet toe...
als iemand iets leuks meemaakt schakelt ze het zo om dat het helemaal negatief wordt... en dat doet ze met alles, jij bent lelijk ik ben knap, oh jij hebt een hoger punt dan mij nou dat komt vast omdat ik de toets eerder hebt gemaakt...
ik vindt het heel irritant, en ik heb daar al vaak een ruzie met haar over gehad, maar dan schakelt ze het zo om, dat ik gewoon alles verkeerd zie en voel en dat ik nu een heel drama maak, en dan ga ik natuurlijk heel erg twijfelen of dat nou echt zo is, ze weet mensen heel onzeker te maken, en ik weet niet waarom ze het doet, ik denk zelf dat er meer achter zit..
ze is niet altijd zo geweest, en ik ken haar al heel lang we zijn ook goede vrienden...
maar hoe gaan jullie er mee om als je met zo iemand om gaat??
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 16:21
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Syphon schreef:
Waarom zeggen mensen dit altijd, als je iemand afkraakt dat je dan zelf een negatief zelf beeld hebt, is mij bij echt niet hoor, dat is ook altijd met arrogant, de arrogante mensen zijn onzeker, slaat toch ook nergens op. En als iemand, iemand anders negeert is hij nog niet meteen arrogant.
omdat 't vaak zo is?
Oud 15-12-2002, 02:30
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef:
omdat 't vaak zo is?
Hmmm lijkt mij sterk maar je zal wel gelijk hebben
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 10:15
Verwijderd
Nou ja, ik heb dat zelf echt helemaaal niet. Ik heb zelfs niet snel dat ik een ander echt niet mag of wat dan ook, en iemand haten? Neuh.. Dat soort houdingen heb ik gewoon niet tegenover andere mensen. Ik haal er iig absoluut geen voldoening uit!

Mja, sommige mensen hebben gewoon botheid in hun karakter. Je moet dit weten, en dan weet je dat als diegene een botte opmerking tegen of over jou maakt, dat helemaal neit persoonlijk bedoeld hoeft te zijn. Maar wanneer jij het zelf als een probleem ervaart, moet je het toch ook bij jezelf zoeken. Je hebt er op bepaalde momenten zin in, op wat voor momenten dan? Weet je waarom je je er beter door voelt? Misschien is het wel anderen naar beneden halen om jezelf beter te laten lijken.. Als ik nu jouw mening even om zou zetten in advies zou ik zeggen.. get over it
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 12:43
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Syphon schreef:
Hmmm lijkt mij sterk maar je zal wel gelijk hebben
Hmm lijkt me oowk sterk, maar je zal wel gelijk hebben
Oud 15-12-2002, 12:48
N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
*Herkenning* ... soms heb ik het ook, omdat ik zelf heel erg pijn heb en geen andere "wapen" heb om die ander ook te raken, en dan schop ik maar om me heen en kan ik wel eens opmerkingen maken die anderen pijn doen ... ja, zwak, en ik schaam me er ook erg voor maar probeer het niet te doen en het wilt de laatste paar maanden ook 100%
lukken dus waarschijnlijk gewoon een andere "mindere" kant van mezelf die ik moet accepteren ?
Oud 15-12-2002, 13:14
Iotje
Iotje is offline
Citaat:

Euhhh...hoe vind je het om zelf afgekraakt te worden??
Oud 15-12-2002, 16:57
Verwijderd
En dat terwijl je nog niet eens relaxed mensen kunt afkraken, immers je bent zelf echt zo stom als het achtereind van een koe
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 17:32
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nare man schreef:
En dat terwijl je nog niet eens relaxed mensen kunt afkraken, immers je bent zelf echt zo stom als het achtereind van een koe
Over je er goed bij voelen om anderen af te kraken gesproken...Ga je lekker?
Oud 17-12-2002, 19:52
Saraï_h
Saraï_h is offline
ik kan echt niet tegen die mensen die dat zo leuk vinden! Ik zit in een klas met 1 jongen en ong. 23 meisjes. dan weet je wel wat roddelen is, en ik vind het verschrikkelijk. Daar is toch niets leuks aan?

zelf praat ik wel eens met vriendinnen over anderen maar dan meer op een manier waardoor we proberen anderen te begrijpen en niet zwart te maken.

volgens mij doe ik het trouwens toch weleens, maar dan meer op een manupilatieve manier, tegen exvriendjes ofzo hun zwaktepunten opmerken enzo.. ben zelf dus ook niet helemaal braaf..
Oud 18-12-2002, 17:52
mood indigow
mood indigow is offline
je bent gewoon gaar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten