Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2011, 20:43
Niet123123
Hoi,

Klopt het wanneer je ten voor een woord zet het tweede woord met een 'e' eindigt?
Bij te het tweede woord altijd met een 'n' eindigt?

voorbeelden:
te allen tijde
ten minste
ten koste
te voordelen van

Tja, ik vroeg me af of dit klopte
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2011, 10:12
Verwijderd
Ik googlede (rotwoord...) even en kwam hierop uit:

Toelichting
Te is hier de juiste vorm, omdat ten of ter ontstaan zijn uit een samensmelting van tot of te en een lidwoord (den of der). Dus als je er in de uitdrukking geen lidwoord bij kunt 'denken', is het altijd te en nooit ten of ter. Welnu, een combinatie als tot de alle tijd is onmogelijk.

Dit stukje sloeg dan gewoon op te allen tijde. Maar er staat niets over dat het tweede woord eindigt met een -n.

Nog verder gegoogled, waar in feite hetzelfde staat, alleen anders uitgelegd. En wat duidelijker.
Ten/ter is een samentrekking van het voorzetsel te of tot en het verbogen lidwoord den/der. Ter of ten is alleen juist als het vervangen kan worden door de of het: ter waarde van (omdat de waarde van ook kan), maar te uwen kantore (want het uwen kantore/kantoor kan niet).
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 13:08
Nietg_e1213
Citaat:
Ik googlede (rotwoord...) even en kwam hierop uit:

Toelichting
Te is hier de juiste vorm, omdat ten of ter ontstaan zijn uit een samensmelting van tot of te en een lidwoord (den of der). Dus als je er in de uitdrukking geen lidwoord bij kunt 'denken', is het altijd te en nooit ten of ter. Welnu, een combinatie als tot de alle tijd is onmogelijk.

Dit stukje sloeg dan gewoon op te allen tijde. Maar er staat niets over dat het tweede woord eindigt met een -n.

Nog verder gegoogled, waar in feite hetzelfde staat, alleen anders uitgelegd. En wat duidelijker.
Ten/ter is een samentrekking van het voorzetsel te of tot en het verbogen lidwoord den/der. Ter of ten is alleen juist als het vervangen kan worden door de of het: ter waarde van (omdat de waarde van ook kan), maar te uwen kantore (want het uwen kantore/kantoor kan niet).
haha, bedankt voor je antwoord, al snap ikzelf er niet zoveel van.
Enfin, ik denk dat wat ik bedoel als ezelsbruggetje kan gebruiken want tot zover klopte het elke keer. Zelfs in jouw vb: te uwen kantore. Ik zie super vaak op forum/verslagen te allen tijde verkeerd gespeld staan dus misschien kunnen de docenten dit ezelsbruggetje introduceren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten