Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
In een enigszins verwante zaak (in Italië) heeft het Europese Hof voor de rechten van de mens geoordeeld dat een kruisteken een religieus en cultureel symbool is, maar "geen voorwerp tot indoctrinatie."
http://nos.nl/artikel/226677-scholen...en-houden.html en http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/...egestaan.dhtml
Laatst gewijzigd op 19-03-2011 om 09:58. |
![]() |
||
Citaat:
Een school zoals in dezeberichten gaat voor mijn gevoel verder dan een kruisje om de nek. Je draagt als instantie een religie uit ipv als individu. Dat kan evt op een speciale basisschool maar imo niet op het openbaar onderwijs. het wettelijke aspect hiervan is een ander verhaal. Ik ben geen jurist dus ik weet hier niet zoveel van, maar als in de wet staat dat werkgevers dergelijke symbolen mogen verbieden, tja, dan mogen ze dat. Dan kun je hooguit pleiten voor een andere interpretatie van de wet of een nieuwe wet.
|
Een seculier/neutrale overheid is een giller, zeker zo lang religieus-geïnspireerde partijen de regering kunnen vormen. Ik ben mij bewust van het technische verschil tussen 'regering' en 'overheid', maar het praktisch verschil is nihil.
Zo lang een ambtenaar zijn of haar werk goed kan doen, interesseren religieuze symbolen mij geen moer. Alleen een idioot ziet een keppeltje, kruisje of hoofddoekje als een middel tot bekering. De brandstapel en pijnbank zijn middelen tot bekering; kruisjes, keppeltjes en hoofddoekjes zijn uitingen van geloof. Overigens, alleen een nog grotere idioot ziet een bepaalde ambtenaar als volledig representatief voor de overheid. Tot slot is dit, natuurlijk, en letterlijk, symboolpolitiek. Je kan het religieuze symbool wel van de persoon scheiden, maar dat haalt de religie niet weg bij de persoon. Een streng christelijke/joodse/islamitische ambtenaar die weigert een homostel te trouwen doet dat ook zonder religieus symbool. De VVD wil een debat over kerk en staat? Laat ze eens naar de coalitiepartner kijken. |
![]() |
|||
Citaat:
En bovendien is het nogal een slechte reden om vermenging van kerk en staat te blijven gedogen. Citaat:
Als mensen altijd op voorrechten kunnen rekenen is neutraliteit en gelijke behandeling iets nieuws als dat in een andere zaak opeens moet worden toegepast. Als je dat seculiere al eerder hebt afgedwongen, al was het maar met symboolpolitiek, dan krijg je geen gelul van 'ik wist het niet'.
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar door de politieke verlamming (aangezien links grosso modo liever dwars ligt en saboteert) hebben ze de Christelijke partijen hard nodig. Plus dat het CDA zo op zijn donder heeft gehad dat ze zich haasten om zo Christelijk mogelijk te zijn, panisch dat fundamentalisten onder hun achterban hen anders niet langer steunen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
En ja, ik ben mij er ter dege van bewust dat het CDA net zo'n religieus instituut is, als Vaticaanstad een geopolitieke wereldmacht, maar daar gaat het niet om. Als je symboolpolitiek wilt bedrijven uit onderbuikpopulisme/misplaatst liberalisme, pak dan de grotere symbolen aan. Citaat:
Als een seculiere/neutrale overheid echt van zulk groot belang is, voert men maar een uniform in voor ambtenaren in publieke functies. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zondagse les Rivka | 251 | 07-09-2009 20:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hans Janmaat. Goed politcus en vooruitziener of Zwart schaap en rascist? Verwijderd | 217 | 25-12-2008 02:48 | |
Worden gelovigen voorgetrokken? Gatara | 120 | 15-02-2007 11:55 | |
Theo van Gogh doodgeschoten deel II Chimera | 500 | 02-11-2004 15:57 |