![]() |
|
![]() |
Hallo, zou iemand mij kunnen helpen met het berekenen van geluidssnelheid en de frequentie op basis van de volgende twee blaadjes.
http://img847.imageshack.us/i/natuurkunde1.jpg/ --> hier moet de frequentie berekend worden http://img6.imageshack.us/i/natuurkunde2.jpg/ --> moet het geluidssnelheid worden berekent met het rechterplaatje zou iemand dit even kunnen uitleggen, en uitwerken aub. alvast bedankt. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
bij de 2e grafiek oftewel tekening/plaatje. Ik was te vergeten te melden dat de afstand 136 cm is die ik op school heb gemeten of mee gekregen heb. Ik twijfel of ik gewoon standaard formule moet gebruiken s = v . t Maar omdat ik v moet weten wordt de formule --> v = s/t ofzo iets? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je deze moet gebruiken vergeet de golflengte dan maar, dat leer je waarschijnlijk later nog wel, immers is geluid een golf en hierbij is de golfsnelheid = T/landa = f.landa (en landa=golflengte. Die afstand die je gemeten hebt, wat houdt die preciezer in? De afstand die 1 golf aflegt in een bepaalde tijd? Of ... |
![]() |
|
![]() |
over t/landa heb ik niet gehad hoor! en de golfsnelheden etc.
Het gaat om het 2e plaatje die ik gepost heb oftewel tekening. En dan het 2e grafiek daarvan (De rechter) en daarvan moet ik de snelheid van geluid berekenen door middel van te kijken waar .. begint (.. weet niet wat) tijd ofso. En de afstand gegevens heb ik wel! (kloppen want de leraar had gemeten bij practicum) afstand is 136cm. Gegevens die ik heb: Afstand = 136 cm tijd is aangegeven op grafiek in milli-seconde (ms) en ik moet geluidssnelheid berekenen oftewel de snelheid |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
of zal ik eerst van 136 cm --> meters maken en de milli-seconde ( 3.90) --> in seconde? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
ik heb morgen een natuurkunde toets over het hoofdstuk geluid en er zijn een paar dingen wat ik niet snap ( de rest snap ik wel)
er is een opgave/oefening waar ik niet helemaal uitkom. je hebt een zee wat olielaag bevat en zeewater(onder de olielaag) zeewater is 387,5 meter en de tijd = 544.84 ms (tijd hoe lang geluid doet om weer boven te komen) en gevraagd is de dikte van de olielaag (Afstand (s) ) en de diepte van de zee (totaal s) nog een paar gegevens: snelheid olie = 790 m/s snelheid zeewater = 1510 m/s snelheid water = 1500 m/s en me docent zei dat de diepte van de zee (totaal ) ongeveer bij 400 moet uitkomen en dikte van olielaag ongeveer 12. en je moest iets met de afstand vermenigvuldigen met 2 omdat de geluid boven en naar beneden gaat maar dat snap ik niet , want dat is toch alleen bij tijd met heen en terug? en wanneer moet je dat vermenigvuldigen? alvast bedankt |
![]() |
|
Je weet wat de geluidssnelheid in zeewater is, dan kan je berekenen hoe lang het geluid doet over 2x387,5 meter. De rest van de tijd heeft het geluid nodig om door de olie te gaan en dan kun je ook die afstand berekenen. Die afstand die je vindt delen door twee en je hebt je antwoord.
Geluid wordt trouwens weerkaatst op de zeeboden dus het gaat naar beneden en dan weer naar boven. Dus twee keer de diepte is de totale afstand in het water en de afstand die je vindt van de olie moet je dan ook nog delen door twee omdat hij daar doorheen gaat en weer terug komt. 0,5(0,5485-(387.5*2)/1510*790)=12,48m Duidelijker: Totale tijd die het geluid nodig heeft om door het zeewater te gaan: (387,5*2)/1510=0,513s Tijd door de olie (totale tijd min tijd door water) 0,54484-0,513 = 0,03159s Afstand door olie: 790* 0,03159 = 24,96 Dikte van de olielaag: 24,96/2 = 12,48
|
![]() |
ik snap alles wat je uitlegde behalve over 2x387,5 want het gaat toch om de diepte totaal en diepte zeewater en dikte olielaag en niet over de afstand dat geluid aflegt. dus waarom dan maal 2 en met dikte van olielaag doe je dan toch ook niet maar delen door 2 omdat je dikte moet weten en heen en weer..? en hoe zou ik dat met andere opgaves soortgelijke maar met andere tussenstoffen zoals bv lucht en andere gegevens moeten zien wanneer ik maal 2 moet doen ?
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Weerwolfspel #82 Dott | 500 | 21-01-2011 11:28 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Exacte vakken in de vijfde. *ABC* | 7 | 06-11-2004 23:12 | |
Algemene schoolzaken |
NG, zwaar? RedWarrior | 24 | 04-05-2004 11:15 | |
Eindexamens 2003 |
[Natuurkunde, HAVO] Stel hier al je vragen en vertel hoe het ging! Snufje | 52 | 27-05-2003 08:52 | |
Eindexamens 2003 |
Havo Eindexamenstof Natuurkunde 1 New Born | 4 | 14-04-2003 14:01 |