Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2011, 18:56
ScholierAccount
ScholierAccount is offline
Hallo, zou iemand mij kunnen helpen met het berekenen van geluidssnelheid en de frequentie op basis van de volgende twee blaadjes.

http://img847.imageshack.us/i/natuurkunde1.jpg/ --> hier moet de frequentie berekend worden

http://img6.imageshack.us/i/natuurkunde2.jpg/ --> moet het geluidssnelheid worden berekent met het rechterplaatje

zou iemand dit even kunnen uitleggen, en uitwerken aub.

alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2011, 19:11
Siron
Siron is offline
Je weet denk ik wel dat er tussen de frequentie en de periode een omgekeerd evenredig verband is, nl:
T=1/f

Kan je de periode aflezen? (Indien ja, dan ben je er)
Als je het niet zou kunnen, 1 manier om de periode T af te lezen is door te kijken na hoeveel seconde de periodieke functie zich herhaalt. Probeer dat eens na te gaan, je ziet het vrijwel direct. Dus bekijk het periodiek patroon goed. Een andere mogelijkheid is om van de definitie van een periode T uit te gaan. Wat is deze? ... .

Voor het 2de plaatje:

Hoe bereken je de geluidssnelheid c of v_x (kwestie van notatie)?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 19:16
Diamera
Diamera is offline
De frequentie bereken je met 1/T, waarbij T de periodetijd in seconden is. Wat je dus doet is kijken naar hoeveel trillingen een voorwerp per seconde uitvoert. Het is nogal onnauwkeurig aflezen, dus neem je een punt dat mooi op een streepje ligt, en tegelijkertijd een groot aantal trillingen. Bij 0,35 s heeft het ding 19,5 trillingen gemaakt, dus T= 0,35/19,5 --> 1/T = f =(ongeveer) 56. Het ligt er maar aan hoe je afleest, maar begrijp je de bedoeling?

Je tweede voorbeeld begrijp ik niet zo goed, sorry
Staat er trouwens tijd (ms) langs de x-as? En waar staat die V (V) voor? Ik ken alleen een V van volt

Edit: Oh haha ik zag de post van Siron pas toen deze er al stond ;o
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 19:33
ScholierAccount
het is MS (milli-seconde)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 19:41
Siron
Siron is offline
Citaat:
De frequentie bereken je met 1/T, waarbij T de periodetijd in seconden is. Wat je dus doet is kijken naar hoeveel trillingen een voorwerp per seconde uitvoert. Het is nogal onnauwkeurig aflezen, dus neem je een punt dat mooi op een streepje ligt, en tegelijkertijd een groot aantal trillingen. Bij 0,35 s heeft het ding 19,5 trillingen gemaakt, dus T= 0,35/19,5 --> 1/T = f =(ongeveer) 56. Het ligt er maar aan hoe je afleest, maar begrijp je de bedoeling?

Je tweede voorbeeld begrijp ik niet zo goed, sorry
Staat er trouwens tijd (ms) langs de x-as? En waar staat die V (V) voor? Ik ken alleen een V van volt

Edit: Oh haha ik zag de post van Siron pas toen deze er al stond ;o
De 2de tekening vind ik inderdaad ook erg onduidelijk .

@Scholieraccount:

Ken je een verband tussen de periode en de golflengte? (Uit de definitie afgeleid)
Vermits je zegt dat de x-as op de 2de grafiek in seconden staat kan je de golflengte niet rechtstreeks aflezen (immers is een lengte in m) en heb je dus de periode nodig en het verband van de periode tussen de golflengte en periode.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 19:47
ScholierAccount
Citaat:
De 2de tekening vind ik inderdaad ook erg onduidelijk .

@Scholieraccount:

Ken je een verband tussen de periode en de golflengte? (Uit de definitie afgeleid)
Vermits je zegt dat de x-as op de 2de grafiek in seconden staat kan je de golflengte niet rechtstreeks aflezen (immers is een lengte in m) en heb je dus de periode nodig en het verband van de periode tussen de golflengte en periode.
ohja daar moet ik de snelheid van de geluid berekenen (geluidssnelheid)
bij de 2e grafiek oftewel tekening/plaatje.

Ik was te vergeten te melden dat de afstand 136 cm is die ik op school heb gemeten of mee gekregen heb.

Ik twijfel of ik gewoon standaard formule moet gebruiken s = v . t
Maar omdat ik v moet weten wordt de formule --> v = s/t

ofzo iets?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 20:07
Siron
Siron is offline
Citaat:
ohja daar moet ik de snelheid van de geluid berekenen (geluidssnelheid)
bij de 2e grafiek oftewel tekening/plaatje.

Ik was te vergeten te melden dat de afstand 136 cm is die ik op school heb gemeten of mee gekregen heb.

Ik twijfel of ik gewoon standaard formule moet gebruiken s = v . t
Maar omdat ik v moet weten wordt de formule --> v = s/t

ofzo iets?
Als je (of moet je?) die formule gebruiken: v=s/t.

Als je deze moet gebruiken vergeet de golflengte dan maar, dat leer je waarschijnlijk later nog wel, immers is geluid een golf en hierbij is de golfsnelheid = T/landa = f.landa (en landa=golflengte.

Die afstand die je gemeten hebt, wat houdt die preciezer in? De afstand die 1 golf aflegt in een bepaalde tijd? Of ...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 20:08
ScholierAccount
over t/landa heb ik niet gehad hoor! en de golfsnelheden etc.

Het gaat om het 2e plaatje die ik gepost heb oftewel tekening.

En dan het 2e grafiek daarvan (De rechter)

en daarvan moet ik de snelheid van geluid berekenen

door middel van te kijken waar .. begint (.. weet niet wat) tijd ofso.

En de afstand gegevens heb ik wel! (kloppen want de leraar had gemeten bij practicum)

afstand is 136cm.

Gegevens die ik heb:

Afstand = 136 cm
tijd is aangegeven op grafiek in milli-seconde (ms)

en ik moet geluidssnelheid berekenen oftewel de snelheid
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 06:37
Siron
Siron is offline
Citaat:
over t/landa heb ik niet gehad hoor! en de golfsnelheden etc.

Het gaat om het 2e plaatje die ik gepost heb oftewel tekening.

En dan het 2e grafiek daarvan (De rechter)

en daarvan moet ik de snelheid van geluid berekenen

door middel van te kijken waar .. begint (.. weet niet wat) tijd ofso.

En de afstand gegevens heb ik wel! (kloppen want de leraar had gemeten bij practicum)

afstand is 136cm.

Gegevens die ik heb:

Afstand = 136 cm
tijd is aangegeven op grafiek in milli-seconde (ms)

en ik moet geluidssnelheid berekenen oftewel de snelheid
Ik weet alleen niet van waar tot waar die afstand loopt. Als het vanaf de oorsprong is waar de golf begint tot het einde (dus waar je gestopt bent met meten) met meten moet je waarschijnlijk enkel nog maar kijken hoeveel seconden de golf(=geluid) daar over heeft afgelegd en inderdaad de formule toepassen: v=s/t
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 06:41
ScholierAccount
Citaat:
Ik weet alleen niet van waar tot waar die afstand loopt. Als het vanaf de oorsprong is waar de golf begint tot het einde (dus waar je gestopt bent met meten) met meten moet je waarschijnlijk enkel nog maar kijken hoeveel seconden de golf(=geluid) daar over heeft afgelegd en inderdaad de formule toepassen: v=s/t
moet ik alles gewoon zo in milli-seconde laten en centimeters

of zal ik eerst van 136 cm --> meters maken
en de milli-seconde ( 3.90) --> in seconde?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 13:56
Siron
Siron is offline
Citaat:
moet ik alles gewoon zo in milli-seconde laten en centimeters

of zal ik eerst van 136 cm --> meters maken
en de milli-seconde ( 3.90) --> in seconde?
Om de snelheid in m/s uit te drukken zou ik inderdaad die omzetting maken.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 17:52
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
het is MS (milli-seconde)
Let even op het correct weergeven van decimale voorvoegsels en eenheden. Miliseconde dient als ms te worden weergegeven.
Oud 12-04-2011, 16:59
ScholierAccount
ik heb morgen een natuurkunde toets over het hoofdstuk geluid en er zijn een paar dingen wat ik niet snap ( de rest snap ik wel)

er is een opgave/oefening waar ik niet helemaal uitkom.

je hebt een zee wat olielaag bevat en zeewater(onder de olielaag)

zeewater is 387,5 meter en de tijd = 544.84 ms (tijd hoe lang geluid doet om weer boven te komen)

en gevraagd is de dikte van de olielaag (Afstand (s) ) en de diepte van de zee (totaal s)

nog een paar gegevens:

snelheid olie = 790 m/s
snelheid zeewater = 1510 m/s
snelheid water = 1500 m/s

en me docent zei dat de diepte van de zee (totaal ) ongeveer bij 400 moet uitkomen en dikte van olielaag ongeveer 12.

en je moest iets met de afstand vermenigvuldigen met 2 omdat de geluid boven en naar beneden gaat maar dat snap ik niet , want dat is toch alleen bij tijd met heen en terug? en wanneer moet je dat vermenigvuldigen?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 17:56
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Je weet wat de geluidssnelheid in zeewater is, dan kan je berekenen hoe lang het geluid doet over 2x387,5 meter. De rest van de tijd heeft het geluid nodig om door de olie te gaan en dan kun je ook die afstand berekenen. Die afstand die je vindt delen door twee en je hebt je antwoord.

Geluid wordt trouwens weerkaatst op de zeeboden dus het gaat naar beneden en dan weer naar boven. Dus twee keer de diepte is de totale afstand in het water en de afstand die je vindt van de olie moet je dan ook nog delen door twee omdat hij daar doorheen gaat en weer terug komt.

0,5(0,5485-(387.5*2)/1510*790)=12,48m

Duidelijker:
Totale tijd die het geluid nodig heeft om door het zeewater te gaan:
(387,5*2)/1510=0,513s

Tijd door de olie (totale tijd min tijd door water) 0,54484-0,513 = 0,03159s

Afstand door olie: 790* 0,03159 = 24,96
Dikte van de olielaag: 24,96/2 = 12,48
Oud 12-04-2011, 21:22
ScholierAccount
waarom moet afstand maal 2 dus die 387,5 x 2. tijd snap ik dat je het of moet delen door 2 of vermenigvuldigen wegens de terugkaatsing van geluid maar diepte van zeewater x 2 vind ik raar kan iemand mij dat uitleggen aub?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 21:35
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
De zee is daar 387.5m diep. Dus als het geluid naar de bodem en weer terug gaat legt het twee keer die afstand af. Dus 2x387.5m = 775m
Oud 12-04-2011, 21:42
ScholierAccount
ik snap alles wat je uitlegde behalve over 2x387,5 want het gaat toch om de diepte totaal en diepte zeewater en dikte olielaag en niet over de afstand dat geluid aflegt. dus waarom dan maal 2 en met dikte van olielaag doe je dan toch ook niet maar delen door 2 omdat je dikte moet weten en heen en weer..? en hoe zou ik dat met andere opgaves soortgelijke maar met andere tussenstoffen zoals bv lucht en andere gegevens moeten zien wanneer ik maal 2 moet doen ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten