Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2011, 21:12
Marijke95
Marijke95 is offline
Hoe ben jij aan je kamer gekomen?
Heb je lang moeten wachten?
Wat raad je anderen aan wat betreft het huren van een kamer?

Ik zit zelf in 4V, het duurt dus nog 2 jaar voordat ik pas een kamer nodig heb.
Maar vroeg me dus af of het lang duurt voordat je één gevonden hebt. En of het slim is om nu al bij verhuurders in te gaan schrijven.
Ik wil trouwens in Groningen gaan studeren.

Brand maar los!
Oud 27-04-2011, 03:35
MiBe
MiBe is offline
1: Zoeken
2: 3 maanden
3: Ga vast sparen
Oud 27-04-2011, 07:16
Verwijderd
Zoeken, geluk, netwerk.
Vanaf moment van inschrijven bij een studentenhuisvester: bijna een jaar (waarbij ik op basis van de afstand tot mijn studentenstad 1e prioriteit had)
Schrijf je nu alvast in, dan heb jij over 2 jaar echt wel een kamer.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 10:10
Adore
Adore is offline
Ik zocht een kamer in een stad die geen studentenstad is, waardoor mijn gegevens klinken alsof het wel heel gemakkelijk is.

Ik vond via kamernet (dus reageren) binnen twee maanden een kamer. Omdat het geen studentenstad is waren de kameropties natuurlijk veel meer beperkt, aan de andere kant reageerden er ook veel minder mensen.

Maak van tevoren voor jezelf duidelijk hoeveel je maximaal kwijt wil / kunt zijn aan een kamer en welke eisen je voor jezelf stelt. Als je geen €400,- per maand wil betalen voor een bezemkast waarbij je alles deelt met 10 anderen, moet je die kamer maar aan je voorbij laten gaan.
Bepaal ook waar je liever wel of juist niet zou willen wonen en maak desnoods eens een rondje door de stad.

Als je geld kunt sparen is dat inderdaad slim, want het vergt toch wat meubels kopen, inrichten, vaste lasten betalen, enz. Studeren an sich is ook al niet goedkoop. Kijk ook wat je aan vaste lasten kunt missen ten opzichte van je inkomen. Zelf ben ik, toen ik op kamers wilde, ook al een bijbaan in die omgeving gaan zoeken. Scheelt ook reistijd en het levert wat op!

Omdat er wachttijden zijn kun je nu alvast inschrijven, dan ben je er nu lekker op tijd bij!
Via kamernet e.d. pas reageren als je werkelijk op zoek bent, deze kamers komen meestal erg snel vrij.
Netwerken is ook een goede, als je mensen kent die bijvoorbeeld tijdelijk uit een kamer weggaan, of een huisgenoot hebben die vertrekt, kun je daar wellicht gebruik van maken.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 13:54
T_ID
T_ID is offline
Ik stond iets meer dan een jaar ingeschreven in Utrecht toen ik iets kon krijgen. Dat was een tijdelijke houten keet in een pauperwijk. Dat is niet mooi, maar het is wel een dak boven je hoofd.

Alvast inschrijven is altijd een goed idee.
Ik ben toen de keet werd gesloopt met enorm geluk door de verhuurder (die verplicht was me iets vervangends aan te bieden) doorgeschoven naar een zelfstandige eenheid (alleen je eigen rommel om in te zitten, altijd mooi) waarvoor het gemiddelde jaar van inschrijving toen 1998 was. Ja, dat betekend inderdaad 11-12 jaar inschrijvingstijd, en mensen in het blok tegenkomen die qua leeftijd dichter bij mijn ouders dan bij mij komen.
Oud 27-04-2011, 14:35
Verwijderd
Wat duurt het bij iedereen lang! Mijn zus studeert in Leiden, die had binnen 2 maanden een kamer gevonden. Ik weet alleen niet via welke site ed . Zelf probeer ik ook een kamer te krijgen in Leiden nu, per 1 augustus ongeveer . Dus nog even wachten.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2011, 19:55
MiBe
MiBe is offline
Nou nou, wat een verschil. 2 of 3 maanden...
Oud 29-04-2011, 23:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
Wat duurt het bij iedereen lang! Mijn zus studeert in Leiden, die had binnen 2 maanden een kamer gevonden. Ik weet alleen niet via welke site ed . Zelf probeer ik ook een kamer te krijgen in Leiden nu, per 1 augustus ongeveer . Dus nog even wachten.
Toen ik in Leiden een kamer probeerde te krijgen heb ik het na een jaar opgegeven. Wel was ik 2e jaars en had ik daarom te maken met een periode waarin ik niet mocht reageren (geen reistijdvoorrang en geen eerstejaarsvoorrang). Maar het hospiteersysteem was gewoon klote. Met 25 man komen opdraven voor 12m2 en vervolgens gaat er iemand die de huisgenoten allang kenden er met de kamer vandoor.
Oud 30-04-2011, 21:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb drie verschillende studentenkamers gehad. M'n kamer in Leuven had ik via de universiteit maar sowieso is er daar geen kamertekort en heb je sowieso een huurcontract voor het academiejaar enzo. M'n tweede kamer in Rotterdam had ik via kamernet met hospiteren. Ik ben toen in september begonnen aan m'n studie en in februari had ik mijn kamer. Stond toen ook ingeschreven bij de studentenwoningbouw (stadswonen) maar dat schoot al helemaal niet op. M'n derde kamer heb ik via via. Een vriend van me kende iemand van z'n studie die in een studentenhuis woonde waar een kamer vrijkwam en zo ben ik daar ingerold.

Mijn tips: schrijf je op tijd in bij de studentenwoningbouw in de stad waar je wil studeren zodat je wachttijd kan sparen (en als je ook maar een vermoeden hebt dat je daar na je studie wil blijven wonen ook bij woonnet zodat je vast wachttijd kan sparen voor een huisje voor na je studie), zeg verder tegen iedereen dat je een kamer zoekt want via via vind je meestal wel de leukste kamers en maak je vaak ook meer kans dan met hospiteren.
Oud 01-05-2011, 10:30
M@rco
M@rco is offline
Voor Groningen is het misschien slim om je vast in te schrijven bij Lefier (kan vanaf je 16e), dat is zo'n beetje de grootste studentenhuisvester van de stad. Dan bouw je wachttijd op en heb je over een paar jaar meer kans op een kamer.
Oud 01-05-2011, 13:01
Verwijderd
Duurt dat echt zo lang dan? Ik stond gewoon gratis aangemeld bij kamertje.net. Maar ik had niet gereageerd omdat ik nu niet meer naar die stad zal gaan.
Maar ik kreeg echt heel veel kamer advertenties via de mail.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2011, 18:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
Duurt dat echt zo lang dan? Ik stond gewoon gratis aangemeld bij kamertje.net. Maar ik had niet gereageerd omdat ik nu niet meer naar die stad zal gaan.
Waar vervolgens 30 man op reageert?
Oud 01-05-2011, 21:55
Verwijderd
Ah ja dan word het lastig
Met citaat reageren
Oud 01-05-2011, 23:04
Verwijderd
Wachttijden bij studentenhuisvesting lopen al snel op tot een half jaar of een jaar. Je kunt jezelf een handje helpen door overal briefjes op te hangen met de mededeling dat je een kamer zoekt (en telefoonnummers erbij natuurlijk). Zo ben ik in een week of wat aan mijn eerste kamer gekomen; een jaar lang in onderhuur van een meisje dat een jaar naar het buitenland ging. Na die tijd had ik een kamer via de studentenhuisvesting, en de kamer daarna had ik via via (wel met kijkavond trouwens maar mijn beste vriendin woonde al in het huis; dat scheelde). Al met al heb ik eigenlijk nooit heel lang op een kamer hoeven wachten... je moet gewoon tijdig beginnen met zoeken en inschrijven, en niet bang zijn om actief eropuit te gaan.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 08:52
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ligt erg aan waar je wil studeren, maar over het algemeen worden er 30 kamers aangeboden en reageert er een onevenredig aantal mensen. Als voorbeeld. Dus de kans is groot dat je meer mensen treft die interesse hebben in dezelfde kamer, ook al had je de indruk dat jij de énige uitverkorene bent!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 09:37
Verwijderd
Nee het was meer de hoeveelheid kamers die vrijkwamen, waar ik zo makkelijk over dacht. Maar ja als alle eerste jaars een kamer zoeken, dan word het moeilijk haha.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 19:33
YumYum
YumYum is offline
Ik heb gezocht toen het studiejaar net begon, twee á drie maanden, ik dacht dat daar niets uit kwam. En toen ik weer wilde beginnen met zoeken, had ik nog twee hospiteeravonden, waarvan ik op de eerste werd uitgekozen.
Dit is in Leiden en ik geloof dat het wel heel erg verschilt van stad tot stad. Nu ben ik trouwens wel heel erg blij met m'n kamer, ondanks dat hij een beetje klein is, is de rest van het huis wel super schoon.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2011, 14:54
Verwijderd
Toen ik in Utrecht ging studeren heb ik eerst anderhalf jaar heen en weer gereisd. Heb ondertussen wel wat dingen gezocht maar niet echt heel uitvoerig. Vervolgens raakte ik aan de praat met een medestudent die een jaar lager zat en via haar heb ik toen kunnen hospiteren en ben ik daar binnen geraakt.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2011, 16:42
Dreamachineries
Dreamachineries is offline
Hoe zit het met kamers vinden in Tilburg? Daar ga ik namelijk studeren, maar het is me niet helemaal duidelijk wanneer ik moet beginnen met reageren op kamers op kamernet. Ik kan namelijk niet verhuizen tot ergens in augustus of desnoods eind juli, want krijg pas stufi eind september en ouders willen (uiteraard) zich niet al blauw betalen aan huur vóór die tijd. Maar ik wil er zeker zitten voordat het jaar daadwerkelijk begint want dagelijks heen en weer reizen zie ik niet zitten. (Woon in Zeeland.)

Er is naar mijn weten ook maar 1 organisatie waar je je in kan schrijven voor een kamer (Kamerpunt van Wonen Breburg) en daar heb ik me ook ingeschreven maar ik verwacht er niet zoveel van, kan denk ik beter zoeken via Kamernet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten