Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2011, 22:27
Thomas.
Thomas. is offline
In Nederland moet je bulldog met één l schrijven, dus buldog, aldus Van Dalen
Advertentie
Oud 01-05-2011, 22:30
Thomas.
Thomas. is offline
Citaat:
Nee Thomas, dat kan helemaal niet.

En ben ik de enige die niet snapt waarom je aparte glazen hebt voor rode wijn Heb je dan ook wittewijnglazen? En roseglazen?
Het zou een speciale vorm zijn, heb ik ooit gehoord. Maar sowieso zou ik ook niet weten waarom ze daar aparte glazen voor zouden maken.

Waarschijnlijk pure marketing
Oud 01-05-2011, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Wat is het verschil dan!
Rodewijnglazen zijn wat boller van vorm en vaak wat groter.
Oud 01-05-2011, 22:39
Thomas.
Thomas. is offline
Oud 01-05-2011, 22:51
Verwijderd
Ah dat ziet er wel bekend uit, maar ik krijg net zo vaak in restaurants witte wijn in die bollere glazen...
Oud 01-05-2011, 23:00
Verwijderd
Dat onderste glas zou ik eerder aanzien voor een champagneglas dan een (witte)wijnglas.
Oud 01-05-2011, 23:01
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Volgens mij is een champagneglas langer. Als in, meer glas. Dit is meer steel dan glas. Of heet dat geen steel bij een wijnglas

Om het Kazet proof te maken: Ja, ik weet dat het hele glas van glas is (het woord zegt het al!), maar ik doel dus op het deel van het glas waar de wijn in gaat.
Oud 01-05-2011, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Het zou een speciale vorm zijn, heb ik ooit gehoord. Maar sowieso zou ik ook niet weten waarom ze daar aparte glazen voor zouden maken.

Waarschijnlijk pure marketing
Nee. Het heeft met de smaak en temperatuur van de verschillende wijnen te maken.

Rode wijn is krachtiger van smaak, door een groot glas komen de geuren daarvan beter vrij. Witte wijn is wat neutraler en daarbij is het gewenst dat de wijn dus geconcentreerder blijft.

Qua temperatuur is het witte wijn glas kleiner en smaller, er gaat dus wat minder in (dus eerder op dus geen lauwe wijn). Rode wijn drink je op kamer temperatuur.

Verder schijnt er ook nog iets met de vorm van glazen en de smaak te zijn, en waar het op je tong terechtkomt, maar anderen doen dat af als fabeltje.

Overigens bestaan er ook verschillende soorten glazen voor verschillende rode wijnen en verschillende soorten glazen voor witte wijnen.
Oud 02-05-2011, 06:47
snoopy
snoopy is offline
En je kunt wijn ook heel goed uit een papieren bekertje drinken, gezien de zooi van zaterdag
Oud 02-05-2011, 07:28
Verwijderd
Ach je hebt rode- en wittewijnglazen die er precies hetzelfde uitzien.
Oud 02-05-2011, 08:35
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Beste marjolijn,

Ik zie dat je geen training hebt gelogd sinds 3-2-2011. Als ik kan helpen door bijvoorbeeld het bijstellen van doelen of andere veranderingen in het programma, dan hoor ik dat graag. Ik zou het jammer vinden als dat de reden van afwezigheid is.

Groetjes,

Maarten
Ik vind die laatste zin wel grappig

En hij schrijft zijn eigen naam wél met een hoofdletter en de mijne niet!
Oud 02-05-2011, 08:45
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Nee. Het heeft met de smaak en temperatuur van de verschillende wijnen te maken.

Rode wijn is krachtiger van smaak, door een groot glas komen de geuren daarvan beter vrij. Witte wijn is wat neutraler en daarbij is het gewenst dat de wijn dus geconcentreerder blijft.

Qua temperatuur is het witte wijn glas kleiner en smaller, er gaat dus wat minder in (dus eerder op dus geen lauwe wijn). Rode wijn drink je op kamer temperatuur.

Verder schijnt er ook nog iets met de vorm van glazen en de smaak te zijn, en waar het op je tong terechtkomt, maar anderen doen dat af als fabeltje.

Overigens bestaan er ook verschillende soorten glazen voor verschillende rode wijnen en verschillende soorten glazen voor witte wijnen.
ook is oxidatie bij rode wijnen vrijwel altijd gewenst (-> groot luchtcontactoppervlak) en bij witte wijnen juist niet (-> kleiner luchtcontactoppervlak).

steeds meer 'kenners' vinden trouwens dat je rode wijn enigszins gekoeld moet drinken
Oud 02-05-2011, 10:09
Thomas.
Thomas. is offline
Er ligt een briefje op de tafel van de schoonmaak: 14 spellingsfouten. Ik wilde 2 fouten per punt doen, maar het worden er 3.5, dus het punt is een 6.
Oud 04-05-2011, 09:53
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik irriteer me gruwelijk aan enigste. Maar mensen houden er niet van als je ze erop wijst.
Oud 04-05-2011, 11:25
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mijn iPod spellingschecker is heel fijn, totdat je Engels moet schrijven....
Protip: als je in het instellingenmenu naast je nederlandse toetsenbord ook het engelse toetsenbord aanzet, kun je met het wereldbolletje naast je spatiebalk tussen talen wisselen.
Oud 04-05-2011, 16:20
Verwijderd
Ik zag mensen met blote mouwen. Wut? Dat was bij secret story
Oud 04-05-2011, 17:33
DAH
DAH is offline
Dodelijke slachtoffers. Ja, slachtoffers kunnen erg dodelijk zijn.
Oud 06-05-2011, 08:51
Verwijderd
Citaat:
Ik doe er niets mee en zit nog nieuw in de verpakking.
Chanty zit in een verpakking
Oud 06-05-2011, 08:59
Verwijderd
Mag ik? Midden in de nacht.
Oud 06-05-2011, 10:09
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik wilde 2 fouten per punt doen, maar het worden er 3.5, dus het punt is een 6.
Wat?
Oud 06-05-2011, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Wat?
Hij is de schoonmaakster een cijfer aan het geven voor haar kattenbelletje, want hij is dertien en denkt dat overal cijfers voor worden gegeven,
Oud 09-05-2011, 23:25
Verwijderd
"Jenna is veel rustiger. Normaal is ze een losgeslagen profiel."
Oud 10-05-2011, 01:30
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
ARKO: Alle ramen kunnen los.
Oud 10-05-2011, 07:08
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
"dit profiel is niet te vertrouwen [klik]"

Oud 10-05-2011, 07:12
Furby Feeder
Furby Feeder is offline
Citaat:
Ik vond t echt naar hoe haar omgeving reageerde. Beetje amerikaanse ghetto in het klein.
Oud 10-05-2011, 12:55
snoopy
snoopy is offline
Ik zat te denken... Wat is nou de correcte schrijfwijze:

w.c.rol
w.c.-rol
wc-rol
wcrol

Het ziet er allemaal raar uit
Oud 10-05-2011, 12:59
Rationeel
Rationeel is offline
wc-rol
Oud 10-05-2011, 12:59
Schrödinger
Schrödinger is offline
Correct is "wc-rol".
Oud 10-05-2011, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Ik zat te denken... Wat is nou de correcte schrijfwijze:

w.c.rol
w.c.-rol
wc-rol
wcrol

Het ziet er allemaal raar uit
wc-rol
Oud 10-05-2011, 13:02
snoopy
snoopy is offline
Mja, maar... je moet toch altijd zoveel mogelijk aan elkaar schrijven?
Oud 10-05-2011, 13:03
Verwijderd
Hierbij moet er een streepje tussen omdat het eerste deel een afkorting is, en het tweede deel niet wcrol zou je moeten uitspreken als, nouja, wukrol of als wee cee er oo el.
Oud 10-05-2011, 13:04
Verwijderd
En waarom het wc is en niet w.c. ... dat weet ik niet meer *gaat opzoeken*

edit; wc is een initaalwoord (eerste letters van de samenstelling 'watercloset') en die schrijven we zonder punten, hetzelfde geldt voor letterwoorden (afkortingen die we als een woord lezen, zoals 'pin' en 'havo').
Oud 10-05-2011, 13:13
snoopy
snoopy is offline
Ah oké! Dat laatste wist ik idd niet. Dacht dat w.c.rol het meest correct zou zijn, maar vond dat niet kunnen
Oud 10-05-2011, 14:19
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Op een gegeven moment vertelde ze mij dat als de kleine er niet met een kwartier was de gyn naar t ziekenhuis zou komen met grof geschud
Ik zag t even helemaal voor me: die gynaecoloog die het kind eruit schudt
Oud 11-05-2011, 13:45
Verwijderd
Oud 11-05-2011, 14:23
Verwijderd
Oud 11-05-2011, 15:22
DAH
DAH is offline
"Ik irriteer me aan hun."
Oud 11-05-2011, 16:44
Schrödinger
Schrödinger is offline
Cool, daar ga ik even een Nobelprijs kopen.
Oud 12-05-2011, 18:54
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik kwam jou tegen tijdens koningendag
En ik maar denken dat we een koningin hadden!
Oud 12-05-2011, 19:17
Verwijderd
Is het eigenlijk:
Twee keer zoveel als,... óf
Twee keer zoveel dan,...

Die eerste toch? In de les zei de leraar dit en vijftien van de twintig leerlingen in de klas vonden dat het die tweede moest zijn. En ik vind van niet, want het is toch gewoon een vergelijking? Je zou alleen dan zeggen als er staat: 'Twee keer meer dan,...' Maar nu begin ik zelf te twijfelen.
Oud 12-05-2011, 19:20
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als.
Oud 12-05-2011, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Is het eigenlijk:
Twee keer zoveel als,... óf
Twee keer zoveel dan,...

Die eerste toch? In de les zei de leraar dit en vijftien van de twintig leerlingen in de klas vonden dat het die tweede moest zijn. En ik vind van niet, want het is toch gewoon een vergelijking? Je zou alleen dan zeggen als er staat: 'Twee keer meer dan,...' Maar nu begin ik zelf te twijfelen.
Twee keer zoveel als

Het probleem is, dat mensen hebben geleerd 'als het hetzelfde is, gebruik je als en als het niet hetzelfde is, gebruik je dan'. Maar dat is een ontzettend ongrammaticale manier om het uit te leggen en daardoor klopt het niet altijd en is het verwarrend.
Je kunt mensen beter uitleggen 'als het een stellende trap is, gebruik je als en als het een vergrotende trap is, gebruik je dan', dan maak je duidelijk dat het gaat om het woord dat ervoor staat, om de grammatica van de zin en niet om de betekenis van de zin.
Stellende, vergrotende en overtreffende trap leer je op de basisschool: groot/groter/grootst of de onregelmatige vormen zoals veel/meer/meest.
Dus het is even groot als, twee keer groter dan, maar wel twee keer zo groot als. Want er staat 'groot', dat is een stellende trap, en het gaat om de grammatica, niet om de betekenis.
Dus ook even veel als, twee keer meer dan, maar wel twee keer zo veel als.
Oud 12-05-2011, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Als.
Citaat:
Twee keer zoveel als
Bedankt! Gelukkig, ik dacht het al helemaal mis ging met mij
Oud 13-05-2011, 08:28
Verwijderd
Citaat:
Mja, maar... je moet toch altijd zoveel mogelijk aan elkaar schrijven?
Vandaar ook het verbindingsstreepje.

Citaat:
Twee keer zoveel als

Het probleem is, dat mensen hebben geleerd 'als het hetzelfde is, gebruik je als en als het niet hetzelfde is, gebruik je dan'. Maar dat is een ontzettend ongrammaticale manier om het uit te leggen en daardoor klopt het niet altijd en is het verwarrend.
Je kunt mensen beter uitleggen 'als het een stellende trap is, gebruik je als en als het een vergrotende trap is, gebruik je dan', dan maak je duidelijk dat het gaat om het woord dat ervoor staat, om de grammatica van de zin en niet om de betekenis van de zin.
Stellende, vergrotende en overtreffende trap leer je op de basisschool: groot/groter/grootst of de onregelmatige vormen zoals veel/meer/meest.
Dus het is even groot als, twee keer groter dan, maar wel twee keer zo groot als. Want er staat 'groot', dat is een stellende trap, en het gaat om de grammatica, niet om de betekenis.
Ja, ik vind dat ook zo stom. Ik moet nog altijd nadenken.
Oud 13-05-2011, 09:30
Martiño
Martiño is offline
Ik ben ook een notoire als/dan verwisselaar
Oud 13-05-2011, 12:44
Volk
Volk is offline
Citaat:
Twee keer zoveel als

Toch vind ik het raar dat dat zo vaak verkeerd wordt gedaan. Als het goed is leren je ouders je praten, en zo heb ik dat onderscheid leren maken zonder er ooit over na te hoeven denken. Omdat je over het algemeen correct leert praten. Dus moet het volgens mij wel betekenen dat generaties dat verkeerd doen en overdragen. Wanneer is dat dan zo massaal misgegaan?
Oud 13-05-2011, 12:54
Uice
Uice is offline
Citaat:
Toch vind ik het raar dat dat zo vaak verkeerd wordt gedaan. Als het goed is leren je ouders je praten, en zo heb ik dat onderscheid leren maken zonder er ooit over na te hoeven denken. Omdat je over het algemeen correct leert praten. Dus moet het volgens mij wel betekenen dat generaties dat verkeerd doen en overdragen. Wanneer is dat dan zo massaal misgegaan?
Toen de regel geïntroduceerd werd. Vroeger mocht je gewoon 'groter als' zeggen. Men is er nog steeds niet aan gewend dat het niet meer mag.
Oud 13-05-2011, 13:32
Verwijderd
En mensen gaan hypercorrect doen, die horen 'twee keer zo groot' en denken 'ah! het is 'groter dan', dus 'twee keer zo groot dan'! '. Zelfde als onderscheid tussen hun/hen; er zijn véél mensen die heel vaak 'hen' gebruiken, ook al moet het 'hun' zijn. (Maar hun/hen is sowieso een vreemd en kunstmatig onderscheid )
Oud 13-05-2011, 15:26
Mutsieprutsie
Mutsieprutsie is offline
Ik kreeg vandaag een mail van onze hypotheekadviseur waarin hij vraagt of mijn vriend kotsgeld aan zijn ouders moet betalen
Oud 14-05-2011, 21:49
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Ik geloof niet dat er doordaar een Wereldoorlog uitbreekt.

Regels voor berichten