Advertentie | |
|
![]() |
|
Volgens mij is een champagneglas langer. Als in, meer glas. Dit is meer steel dan glas. Of heet dat geen steel bij een wijnglas
![]() Om het Kazet proof te maken: Ja, ik weet dat het hele glas van glas is (het woord zegt het al!), maar ik doel dus op het deel van het glas waar de wijn in gaat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Rode wijn is krachtiger van smaak, door een groot glas komen de geuren daarvan beter vrij. Witte wijn is wat neutraler en daarbij is het gewenst dat de wijn dus geconcentreerder blijft. Qua temperatuur is het witte wijn glas kleiner en smaller, er gaat dus wat minder in (dus eerder op dus geen lauwe wijn). Rode wijn drink je op kamer temperatuur. Verder schijnt er ook nog iets met de vorm van glazen en de smaak te zijn, en waar het op je tong terechtkomt, maar anderen doen dat af als fabeltje. Overigens bestaan er ook verschillende soorten glazen voor verschillende rode wijnen en verschillende soorten glazen voor witte wijnen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En hij schrijft zijn eigen naam wél met een hoofdletter en de mijne niet! ![]()
||
![]() |
Citaat:
steeds meer 'kenners' vinden trouwens dat je rode wijn enigszins gekoeld moet drinken ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
En waarom het wc is en niet w.c. ... dat weet ik niet meer
![]() edit; wc is een initaalwoord (eerste letters van de samenstelling 'watercloset') en die schrijven we zonder punten, hetzelfde geldt voor letterwoorden (afkortingen die we als een woord lezen, zoals 'pin' en 'havo'). |
![]() |
|
Verwijderd
|
Is het eigenlijk:
Twee keer zoveel als,... óf Twee keer zoveel dan,... Die eerste toch? In de les zei de leraar dit en vijftien van de twintig leerlingen in de klas vonden dat het die tweede moest zijn. En ik vind van niet, want het is toch gewoon een vergelijking? Je zou alleen dan zeggen als er staat: 'Twee keer meer dan,...' Maar nu begin ik zelf te twijfelen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het probleem is, dat mensen hebben geleerd 'als het hetzelfde is, gebruik je als en als het niet hetzelfde is, gebruik je dan'. Maar dat is een ontzettend ongrammaticale manier om het uit te leggen en daardoor klopt het niet altijd en is het verwarrend. Je kunt mensen beter uitleggen 'als het een stellende trap is, gebruik je als en als het een vergrotende trap is, gebruik je dan', dan maak je duidelijk dat het gaat om het woord dat ervoor staat, om de grammatica van de zin en niet om de betekenis van de zin. Stellende, vergrotende en overtreffende trap leer je op de basisschool: groot/groter/grootst of de onregelmatige vormen zoals veel/meer/meest. Dus het is even groot als, twee keer groter dan, maar wel twee keer zo groot als. Want er staat 'groot', dat is een stellende trap, en het gaat om de grammatica, niet om de betekenis. Dus ook even veel als, twee keer meer dan, maar wel twee keer zo veel als. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
En mensen gaan hypercorrect doen, die horen 'twee keer zo groot' en denken 'ah! het is 'groter dan', dus 'twee keer zo groot dan'!
![]() ![]() |
![]() |
|
|