Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
En niet alleen voor die notoire langzaamrijders...
Vanmorgen een flapdrol die even vergat dat verkeer op de rotonde voorrang heeft. Die zou ik ook van de weg blazen. God wat was dat schrikken zeg. ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Gisteren was ik dat
![]() Ik reed weg uit het parkeervakje voor de deur, achteruit. Maar de versnellingspook stond niet goed in de achteruit, dat doet-ie wel vaker. Eerst rolde ik wel wat naar achteren, door zwaartekracht, dus had ik dat niet meteen door. Daarna rolde ik niet verder, dus ik dacht 'hobbeltje, gas bij geven' en toen dat niet hielpdacht ik 'ohja stomme pook' en zette ik 'm goed in de achteruit. Terwijl ik het gaspedaal nog wat ingedrukt had ![]() ![]() Gelukkig ben ik goed verzekerd en was de eigenares van de andere auto er ook heel rustig onder. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Iemand in een Porsche Cayenne S (oude model inmiddels) die de dubbele doorgetrokken streep op de N36 (overigens terecht imo) negeerde en een caravancombi (+ mij en de rest van het treintje erachter) inhaalde.
Nu snap ik dat het vervelend is om ergens 80 - 90km/u te rijden waar je 100km/u mag, maar het zou wel fijn zijn geweest wanneer meneer of mevrouw in de Porsche eerst even had gekeken of het wel zo makkelijk kon. Gezien het gesein van degene die hem/haar tegemoet kwam werd de manoeuvre niet als fijn ervaren. Ik ben overigens braaf achter het caravannetje blijven hangen, want de boete was 't me niet waard ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vandaag was dat duidelijk de vrouw die zonder te kijken overstak. Nu snap ik dat het heel schattig is dat je kindjes op schoolreisje gaan (en door de drukte reed ik al stapvoets) maar dat ontslaat je niet van de plicht om je ogen open te houden. Gelukkig voor haar had ik wel zoiets ontstellend doms verwacht, mede gezien de omgeving hier, en stond ik dus ruim op tijd stil. Het probleem zat 'm dan ook meer in haar gedrag naar mij toe (gebaren dat ík iets fout doe... rot toch op trut) en in de bumperklevende Passat achter me die een stukje van de andere weghelft mee heeft moeten pakken omdat hij niet op tijd stil kon staan.
En daarom jongens en meisjes, moet je nooit bumperkleven en altijd op blijven letten ![]() |
![]() |
|
Ach, ik had een week terug nog zoiets. Twee schoolbussen, ieder aan een kant, alles wordt uitgeladen en staat op de stoep.
Okay, komt niets aan, domme buschauffeurs die ruim de halve weg blokkeren, dus ik fiets er tussendoor. Stapt opeens een of andere oppasdoos plompverloren vlak voor me de weg op, duwt me bijna omver en begint een partij te schelden als ik haar passeer... Ik ben nog gestopt om uit te leggen dat zij noch een agent noch een klaarover is, en ik dus geen enkele verplichting heb om gehoor te geven aan wat zij aan signalen geeft, laat staan als ze zonder signalen zich voor mijn fiets werpt. Ik wil best stoppen voor een overstekende schoolklas, maar ik ga geen half uur staan wachten voor zo'n vette pad op de nog prima begaanbare weg terwijl die kinderen nog niet eens klaar zijn om te gaan. Maar luisteren? Nee, schelden, schelden en nog eens schelden. Het mens was volslagen hysterisch, en zelfs gewelddadig te oordelen aan het kansloze duw en trekwerk tijdens passeren en daarna. Heeft ze nog geluk dat ze mij trof. Er rijden genoeg figuren rond die zomaar omver gegooid en zo behandeld worden genoeg reden zouden vinden om haar een mep te verkopen. De buschauffeur zat in zijn hokje ook te schelden. Al helemaal merkwaardig aangezien hij de hele verkeerssituatie veroorzaakt had (NB: vlak ernaast was een groot parkeerterrein), en als professioneel chauffeur toch wel zou moeten snappen dat je niet zomaar willekeurige fietsers omver kunt duwen als dat je beter uitkomt. En waarvoor? Die hele klas stond er getraumatiseerd bij te kijken, en wat win je met zo'n agressief optreden? Lekker gewerkt oppasdoos. ![]()
|
Verwijderd
|
Laatst gewijzigd op 17-05-2011 om 19:12. |
![]() |
|
![]() |
Dinsdagavond was dat de moeder met 2 kleine kinderen die dacht dat ze wel door rood kon rijden, omdat ik i.v.m. werkzaamheden met mijn auto iets voorbij de stopstreep (maar nog voor de strook voor het kruisende verkeer) stilstond.
Terwijl het kruisende verkeer met zo'n 50 km/u voor mij langs schoot, kan zij met een noodstop naast mij tot stilstand. Gelukkig niet 2 meter verder, want dan was het een behoorlijke klapper geworden en had mijn werk grote vertraging opgelopen. Gisteravond waren het een 2-tal Belgen op knooppunt De Stok in de file. De eerste moest invoegen en bleef maar naast mij rijden. Alsof ik ineens kan verdwijnen met mijn bus+aanhanger. De tweede die reed zichzelf klem aan het einde van de invoegstrook en drukte zijn auto uit eindelijk er tussen vóór de auto die voor mij reed. Dat terwijl ik al lang ruim afstand had gehouden en hij dus makkelijk en vloeiend áchter de auto die voor mij reed had kunnen invoegen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hahaha, ik vind dit nog wel een geestige fout. Hoewel fouten gewoon niet gemaakt moeten worden. Beter dat dan remmen die totaal niet werken.
![]() Kan iemand mij hier toch eens uitleggen, waarom mensen die een vrachtwagen inhalen (liefst zichzelf er nog snel even voorproppen als ik al bezig ben met inhalen, en zij er net niet meer voor kunnen) vaak langzamer gaan rijden, en dan vervolgens, als ze de ingehaald hebben het gas er weer opzetten? Waarom zou je langzamer inhalen, en zo achter je een file creeeren? Dat is toch raar? Waarom niet met 120 of sneller langs die vrachtwagen? Eigenlijk vrij weinig gekkigheid gezien, behalve dan wat fietsers met totale doodsverachting. Kerels komen van links, ik had voorrang, zij hadden heel fel witte (net opnieuw geverfde, nota bene) haaientanden, ze zien mijn bus aankomen, en besluiten om toch door te rijden. De remmen doen het gelukkig erg goed, de bus was god zij dank leeg, anders had de dichtstbijzijnde tandarts de eerst komende uren werk aan stifttanden. Nu is de schade beperkt gebleven tot 2 onbenullen met hoofdpijn, want toen ik mijn claxon liet loeien zaten ze misschien een halve meter van mijn bus. En die claxon is best hard ![]() Ik ben wel even uitgestapt om een kort lesje te geven over de betekenis van haaietanden, het natuurkundige feit dat een bus van een paar ton niet zomaar stilstaat, en over het idee van man vs. bus en wie er wint. Fietsers, levensgevaarlijke gekken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Goede les voor die gekke fietsers LA
![]() Mijn wegpiraat was gisteren een (blonde, wat anders) vrouw in een Peugeot 206, waarvan geen enkel remlicht het deed. Nu kwam ik achter haar staan toen ze al stilstond voor een verkeerslicht, dus ik had het in eerste instantie niet door. Bij het tweede stoplicht ging er al een lampje branden, en bij het derde helemaal want ik klapte er bijna achterop doordat ze ineens heel hard remde voor een flitspaal ![]() Ik ben toen maar even uitgestapt en heb haar gezegd dat geen enkel remlicht het deed. Ze reageerde met "Echt? Oh, eh, bedankt". Ik denk dat ze volgende week nog steeds met defecte remlichten rondscheurt. |
![]() |
|
Hier vandaag ook een blond mokkel in een peugeot (806) die al bellend fijn even de bocht af sneed een zijstraat naar links in, helaas stond ik daar net met mijn lesmotor. Schrok me kapot toen ik dat gevaarte recht op me af zag komen, gelukkig zag ze me op het laatste moment nog wel, maar de adrenaline was al flink aan het pompen en ik stond al in de startblokken om van het ding af te springen
![]()
|
Verwijderd
|
Hier weer veel wielrenners die écht niet opletten en er overal maar vanuit gaan dat automobilisten ze (1) aan zien komen razen en (2) ze voorrang verlenen op punten waar ze dat niet hebben. Eigenlijk een wonder dat het niet veel vaker misgaat. Oh, en dan heb je ook nog de wielrenners die in een enorme haarspeldbocht lekker ruim (dus volledig op de andere weghelft) de berg af suizen, echt levensgevaarlijk.
Ik heb ook een renfiets, maar als ik daar op fiets ben ik júist aanzienlijk voorzichtiger en oplettender, vaak wordt verkeerd ingeschat hoe hard je wel niet fietst en kan het makkelijk misgaan op punten waar je als fietser wél voorrang hebt. |
![]() |
|||
Citaat:
Uiteraard geen enkel gebaar of gezichtsuitdrukking dat zou wijzen op spijt maar ik vermoed dat hij de eerste 30 stappen op trillende benen verder moest, naast de zo'n 80 afkeurende blikken van voorbijgangers. Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Hmm.. vandaag zat ik bijna in de zijkant van een Volvo C30 met ouwe vent er in die voor mij van links kwam op een gelijkwaardige kruising. Dat terwijl ik toch rustig kwam aanrijden. Gezien de enorme schrikreactie van de beste man op mijn claxon, had hij me zelfs nog niet eens gezien toen hij met zijn auto al midden op de kruising reed...
En vanavond een groepje van een stuk of 4 a 5 fietsers die door rood reden (allemaal 30+) die me duidelijk WEL aan zagen komen maar toch een poging deden om voor mij langs te rijden. Dan gaat bij mij dus echt even de hand naar de claxon en het gas er op om vlak voor ze langs te rijden hoor. Ik had echt de neiging om even verderop met mijn auto midden op het fietspad te stoppen om eens om uitleg te vragen, maar uiteindelijk maar niet gedaan omdat ik achter een vriend aan reed en hem dan weer kwijt zou raken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vandaag een vrouw op de fiets die een kruising met verkeerslichten overstak. Ze keek bij het oversteken al meerdere malen over haar linkerschouder, alsof ze dus wilde kijken of ze naar links af kon slaan. Dat kon niet, want er reden allemaal auto's achter haar. Maar ineens kijkt ze weer over haar schouder en gaat ze gewoon naar links
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Zij rijdt op dezelfde baan als de auto's, en kan dus gewoon afslaan. De auto die erachter staat heeft dan gewoon te wachten. Het werkt precies zo als een auto die afslaat. Als iemand afremt en richting aangeeft naar links, kan je die auto niet over links passeren. Mijn ervaring is wel dat veel automobilisten je dan proberen af te snijden door je gewoon voorbij te rijden, dus meestal ga ik van tevoren al midden op de weg fietsen, zodat er ook geen verleiding ontstaat om mij af te snijden.
|
Verwijderd
|
Door het omkijken zonder richting aan te geven, impliceerde ze eigenlijk ook dat ze zág dat er auto's direct achter haar reden en dat ze daarom nog niet afsloeg, dus ze gaf eigenlijk het omgekeerde signaal door haar handelen. Er was niets corrects aan haar handelen; geen richting aangeven, gevaarlijke situatie creeëren....
|
![]() |
|
Verwijderd
|
tja, daar kun je lang en kort over debatteren, uiteindelijk ben je als automobilist de klos. Want een fietser is om de een of andere achterlijke reden beschermd door de wet. De wetgever zou eens wat aan die hersenloze idioterie moeten doen van fietsers, wielrenners ed.
Je kunt een fietser maar beter gelijk doodrijden, dat is goedkoper, dan hem gehandicapt rijden. Zuur maar waar. Aan de andere kant: sinds ik mijn D rijbewijs heb, reageer ik veel gelatener op fietsers. Tis hun leven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Op de provinciale weg tussen mijn dorp en dat van mijn ouders wordt altijd wel gehaast gereden en ingehaald, meer er is een stuk als een soort langgerekte S waar een dubbele streep zit omdat het weiland heel hoog ligt en er dus geen zicht is. Wilde een busje mij juist daar inhalen. Ik gaf een fractie meer gas bij, toen zag hij ook in dat het geen goed idee is en ging weer terug achter mij - hij gebaarde zelfs verontschuldigend
![]() En als het mooi weer is wil kennelijk zeker niemand lang in de auto zitten... rechts inhalen, kleven, fors te hard rijden. Veel meer dan normaal aan de orde is ![]() Tot slot was er nog een Belg die zo verhit in discussie was dat hij vergat rechts te rijden. Een kwartier reed hij op de linkerbaan, ongeveer 0,5 km/u sneller dan ik want hij kroop hééél langzaam dichterbij. Alleen ging ik dus wel naar rechts wanneer ik kon, en aangezien hij mij nét niet inhaalde de hele tijd moest ik een beetje gas bijgeven als ik weer in moest halen. Anders moest ik mijzelf klemrijden omdat hij marginaal harder ging. Dus zat ik weer voor hem terwijl hij maar op de linkerbaan bleef zitten ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vandaag iemand gezien die totaal geen benul had van voorrangswegen. Ik heb hem maar voor laten gaan, maar niet voordat ik hem zo dicht genaderd was, dat ik hem even heel erg indringend aan kon kijken... ![]() |
![]() |
|
Vorige week: t-splitsing, waarbij de voorrang in een hoek van 90 graden met de weg meegaat (een zijstraat van de korte arm heeft dus haaietanden) ik ging met de voorrang mee op de fiets de bocht om, komt er, ook vanaf de voorrang kant me een auto tegemoet die hem zo recht voor mijn neus de niet-voorrangweg inhoekt
![]()
|
In het dorp zit een soort chicane; een korte scherpe slag naar de ene kant en een stukje verderop weer zo'n slag de andere kant op. Daar willen mensen nog wel eens middendoor gaan zodat het wat krap wordt. Maar vandaar stuurde er eentje halverwege plotseling zó scherp in dat ik even bang was dat hij mij vol in de zijkant zou raken
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik had gisteren trouwens nog een mooie besef ik me nu.
Het was op de N36 al wel zichtbaar, want meneer liep van links naar rechts te slingeren over de rijstrook, maar ja, met een dubbele doorgetrokken streep en veel te veel verkeer dat in tegenovergestelde richting reed kwam hij mijn achterligger niet voorbij. Bij de rotonde, richting de N48 in dit geval, lukt het hem wel, al had hij wel het volledige verdrijvingsvlak daarbij nodig, en dan nog was het zo te zien krap aan. Daarna kwam hij op mijn bumper zitten. Hij vergooide geen moment om zo dicht mogelijk erop te komen rijden, maar dat betekent dus dat ik zowel met mijn remweg, als met zijn gebrek daaraan rekening moet houden. Dat hield voor hem dus in dat ik mijn snelheid liet vallen naar 50km/u (en als hij gewoon weer afstand had genomen, was ik weer 80km/u gaan rijden), en dat was hem duidelijk niet rap genoeg. Hij besloot om eens te kijken of aanduwen een optie was, maar ik denk dat hij zijn vaders Vectra CDTI daarvoor toch iets te duur vond, dus ging hij er maar nét langsaf om me in te halen, terwijl er op de tegemoetkomende rijstrook een vrachtwagen aan kwam. Gezien het gesein was die niet heel blij met die actie, en doordat de jongeman mij afsneed omdat hij besloten had dat frontaal de strijd aan gaan met een DAF XF toch geen goed plan was, ik ook niet ![]() Vervolgens gaan we allebei rechtsaf naar Zwolle, via de N340. Aldaar besluit meneer dat de achterkant van de Avensis voor hem erg interessant is, maar bij een kruispunt (!) besluit hij dat de beste manier om er voorbij te komen, het gebruiken van de verdrijvingsvlakken en voorsorteerstroken van beide rijrichtingen is, om vervolgens er vandoor te planken richting de vrachtwagen ervoor. Ook hiervan vond hij de achterkant erg interessant, maar hij kon er niet voorbij. Gelukkig voor hem kwamen we bij een verkeerslicht, waar je voor kunt sorteren voor linksaf, rechtdoor of rechtsaf. Hij besloot dat het handig was om linksaf te gaan - dacht ik althans - maar nee, hij fopte ons allemaal, want hij trok de vrachtwagen er uit en ging rechtdoor. Daarna heb ik hem overigens niet meer gezien, maar ik heb ook geen beschadigde bomen of iets dergelijks gezien, dus ik neem aan dat diegene op de plaats van bestemming is gekomen. |
![]() |
|
Gisteren op de heenweg: uiteraard kiest een hoveniersbusje met aanhanger mij uit om 'te laat' voor mij nog in de rij te gaan staan bij de splitsing van autosnelwegen. Ik heb altijd de pech dat iemand met niet-werkende remlichten voor mij komt te rijden... Die van het busje zelf deden het wel, zag ik later, maar de aanhanger was zo groot en volgeladen dat ik die niet kon zien als ik achter hem stond.
Gisteren op de terugweg: normaal gesproken begint de file al voor de invoegstrook. Nu begon het staartje van de file precies bij het einde van de invoegstrook, dus ik rijd rustig (40/50) tot de helft van de invoegstrook, laat dan gas los, kies een gat en ga er rustig tussen. De gele Seichento (schrijf je dat zo?) achter mij besloot me alsnog in te halen en met redelijke vaart door te rijden. En pas bij het einde van de invoegstrook leek hij er achter te komen dat het verkeer op die hoogte stilstond, dus moest hij stil gaan staan en zijn auto er ergens tussen frotten. Dan heb je toch ook niet vooruit gekeken... Vanochtend heb ik geen bijzondere wegpiraten gezien. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
De weg zit helemaal vol met wegpiraten
![]() Ik heb zelfs een motorrijder gehad die me rechts wilde inhalen op het moment dat ik een strook naar rechts wilde om plaats voor hem te maken. Gevaarlijke malloot dus wat mij betreft, daarom moet je niet rechts inhalen ![]()
|
Rijkswaterstaat, met hun 90-70-50-90-50 logica op de matrixborden. Denk je (omdat er 50 staat) dat je na de bocht vast een stilstaande file inrijdt, dus rem je enorm af, kom je halverwege het bord tot de conclusie dat er daar a) geen file is en b) het volgende matrixbord weer op 90 staat.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat joch die iedereen slecht vond rijden, maar zelf nauwelijks op de hoogte was van snelheidsbeperkingen, en fatsoenlijk weggedrag. Onnodig links rijden is als je na het inhalen veel te lang niet terugkeert naar de rechterbaan. Maar het overkomt mij ook vaak dat ik gewoon veilig terugkeer naar de rechterbaan, om dan tot de ontdekking te komen dat de bumperklevende audi-mongool al naar rechts is gegaan, terwijl hij ziet dat ik mijn knipperlicht al aan had. Eigenlijk zou je dat soort klootmongolen gewoon weg moeten drukken. Maar ja, dat doe je dan toch maar niet. Vandaag geen gekkigheid trouwens. |
![]() |
|
Oh, ik heb vandaag wel een paar keer de situatie gehad dat ik gewoon 120 rijd, naar rechts ga als dat kan (en dan dus ook weer naar links wil als er een vrachtwagen voor me rijdt), dat degene achter me besluit om 1km/u harder te gaan rijden, zodat hij/zij me precies klem kan rijden bij de vrachtwagen. Waarop ik dan iedere keer maar wat gas bij gaf, om er alsnog weer voor te kunnen. Flauw gedoe. Als je me voorbij wilt, trek dan even door tot je voor me zit en ga dan je gewenste snelheid van 1km/u harder rijden.
Vond ik dan, he ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|