Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 20 was, ze zouden dit jaar 34 of 35 jaar getrouwd zijn geweest.
Mijn moeder zuipt zich nu iedere dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat klem met een of andere mongool en mijn vader heeft een lieve vriendin met wie hij nog niet samenwoont. |
![]() |
|
Verwijderd
|
De ouders van mijn moeder zijn ook heel lang getrouwd geweest. Toen ik zeven jaar was zijn ze gescheiden. Ik vergeet dat moment nooit meer weer toen mijn ouders het aan mij vertelden. Mijn opa was mijn trots; hij was kapitein op de grote vaart. Ik zag hem ongeveer 6 keer in het jaar en dan ging ik samen met mijn moeder naar hem toe. Mijn opa en oma woonden vier huizen verderop en als ik dan binnenkwam zat hij te roken in zijn leunstoel naast de kachel en een biertje te drinken. Ik sprong dan in zijn armen en hij knuffelde met mij en zei: Och och Nardin, mijn kippetje, ik heb je zo gemist. En altijd had hij wat meegebracht voor mij, een chineese waaier, postzegels uit Australië, een berenknuffel uit Spanje en al dat soort dingentjes. Ik was zijn lievelingskleinkind. Hij had ongelooflijk veel kleinkinderen, wel 40 ofzo. Dat komt omdat hij 12 kinderen had. Maar ik was zijn lievelingskleinkind en dat liet hij ook duidelijk merken. Niet dat de anderen jaloers waren ofzo, maar altijd ging hij met mij een rondje lopen, mijn kleine kinderhandje in zijn bruinverbrande kapiteinshand. Beretrots was ik op hem.
Totdat mijn kinderbeeld van de wereld uit elkaar spatte. Mijn ouders zeiden tegen mij en mijn zusje: Kom eens bij papa en mama, we moeten julie iets verdrietigs vertellen. Ik dacht dat ze een grapje maakten en wouden vertellen dat we de volgende dag naar de dierentuin zouden gaan ofzo. En toen zeiden ze: Opa en oma zijn gescheiden. Ik begon te huilen en heb uren, uren gehuild. Mijn opa was vreemdgegaan, al jaren lang. Hij had warempel al 4 kinderen bij een andere vrouw. Het was al jarenlang aan de gang. Het is gewoon niet te geloven, mijn oma en zijn andere vrouw waren samen in verwachting geweest, wel 3 keer. Mijn oma voedde in haar eentje 12 kinderen op en zijn loon moest door tweeén worden gedeeld. Naar oma en naar dat andere wijf. Als hij dan weerkwam van het schip, was hij 'smiddags bij oma en 'savonds bij de andere. Mijn oma wist dat. Mijn opa liet ze gewoon verplicht bij elkaar koffiedrinken. Reken maar dat ze ongelooflijk veel verdriet heeft gehad. Maar ze is niet gescheiden. Het kon gewoon niet: hoe moest ze 12 kinderen grootbrengen zonder kostwinner? En ze hield van hem, wat hij ook deed. Maar uiteindelijk werd het haar teveel. Ik heb ongelooflijk veel respect voor mijn oma. 12 kinderen in je eentje opvoeden en wanneer je man een weekje thuis is, slaapt hij maandag bij de ander, dinsdag bij haar, woensdag weer bij de ander, donderdag weer bij haar en vrijdags vertrekt hij weer voor een half jaar naar de oceaan. Nu woont mijn opa bij zijn andere vrouw. Mijn oma woont nu alleen maar ze is gezegend met een optimistisch karakter en haar 12 kinderen waar ze altijd naartoe kan als ze alleen is. Ik houd nog steeds van mijn opa, hij is nog steeds mijn held en ik ben nog steeds zijn kippetje. Maar wat hij gedaan heeft is niet goed te praten. Maar ik blijf gewoon van hem houden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn ouders zijn getrouwd toen ze allebei 22 waren. Ze waren toen twee jaar samen en wilden graag gaan samenwonen, maar zowel van hun katholieke ouders als van de woningbouwvereniging ten tijde van het woningtekort van de jaren '70 mocht dat alleen als ze getrouwd waren. Ze zijn nu 35 jaar getrouwd.
En omdat mensen hun opa's en oma's ook noemen: Mijn opa en oma van vaderskant hebben elkaar kort na de oorlog ontmoet, maar moesten toen eerst moeizaam voor een uitzet sparen. Ze zijn getrouwd toen ze 26 en 27 waren, in 1951. Ze hebben drie kinderen gekregen met telkens een heel aantal jaar ertussen, dus waarschijnlijk is dat niet zo makkelijk gegaan, maar daar praat je niet over in hun generatie. Mijn opa is overleden in 2008. Mijn oma is nu dus 86. Mijn opa en oma van moederskant hebben na hun huwelijk 9 kinderen gekregen in 15 jaar tijd. Toen de jongste drie was, overleed mijn grootvader, die in de veertig was, aan longkanker. Mijn oma heeft toen de smederij/ijzerwarenwinkel omgetoverd tot winkel-van-sinkel en die in haar eentje gedreven terwijl de oudere kinderen voor de jongere kinderen zorgden. Toen ze in de zestig was heeft ze opa-theo ontmoet, met wie ze niet getrouwd is, maar met wie ze nog wel lang heeft samengewoond tot zijn overlijden in 2005. Mijn oma is nu 91. Laatst gewijzigd op 08-06-2011 om 14:50. |
![]() |
|
Mijn overgrootmoeder van 1900 was hypermodern, ze wilde niet trouwen en iemands vrouw zijn, samenwonen kon wel. Dus woonde ze van 1921 tot haar dood samen met de vader van haar 14 kinderen.
Mijn andere overgrootmoeder is ook nooit getrouwd omdat volgens haar getrouwde vrouwen slaven waren, en het had geen zin de slavernij af te schaffen en alsnog slaaf te zijn van een man (haar moeder was nog slavin). Ook alleen samenwonen dus. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn ouders zijn getrouwd in januari 1996. Ik werd geboren in december, mijn zusje in 2000 en mijn broertjes in 2001 en 2004. Ze zijn gescheiden in 2006 toen ik negen was, maar hebben nog wel goed contact (Ik zie mijn vader minstens drie keer per week langer dan een uur en slaap in de weekenden bij hem thuis). Mijn vader is opnieuw getrouwd en is dat nog steeds, en in 2008 is mijn derde (half)broertje geboren.
Grote familie. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn ouders zijn getrouwd toen mijn moeder iets van 23 was en mijn vader 28. Ze waren al een hele tijd verloofd. Mijn vader had aan mijn moeders vader om haar hand gevraagd, waarop mijn opa een hand voor hem had geknutseld.
![]() Mijn vaders moeder was per ongeluk zwanger van mijn vader, en ze heeft hem afgestaan. Mijn moeders ouders weet ik niet, maar dat was waarschijnlijk gewoon best saai/standaard. ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dan maak ik het ook uitgebreider; mn ouders hadden dus iets toen zij 15 en hij 23/24 was. Toen nog in Kaapverdië.
Hij ging naar Nederland, zij naar Italië, daar werd in '78 hun eerste zoon geboren. Rond 1980 kreeg mijn vader een buitenrelationele zoon. Paar jaar later kwam mn moeder naar Nederland en gingen ze samenwonen, toen volgden in '82 een tweede zoon, in dat jaar verloor ze haar eerste zoon. In '84, '85, '86 volgende respectievelijk een zoon, een dochter en een ik! In 1987 zijn ze uit elkaar gegaan (de politie heeft hem het huis uitgegooid). Mn moeder heeft nog midden jaren negentig nog een vriend gehad. Daarna niks meer. Mn vader heeft jaren een nieuwe vriendin/vrouw/whatever. Grootouders aan vaders kant: geen flauw idee, al lang dood, ik dacht zelfs vóór mijn geboorte. Grootouders aan moeders kant: opa is begin dit jaar (of eind vorig jaar?) overleden op 98-jarige leeftijd. Mn oma wordt dit najaar 100. Ze waren pfft, denk ik bijna 70 jaar lang getrouwd. Trivia:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn moeder was 15 toen ze mijn 20-jarige vader ontmoette, maar hij had toen een vriendin en ze waren net verloofd (want dat moest van hun ouders). Die verloving werd verbroken en toen ging mijn moeder voor mijn vader; inmiddels waren ze 16 en 21. Drie (?) jaar later kochten ze samen een huis, maar ongehuwd samenwonen mocht absoluut niet van hun ouders, dus werd er getrouwd. De bruiloft was volledig in de stijl van mijn grootouders; de band die mijn ouders hadden geregeld werd bv afgezegd. Toen mijn moeder net 21 was beviel ze van mijn zus. Vijf en een half jaar later volgde ik. Zo'n 18 jaar later besloten ze te scheiden. Ze hebben officieel een jaar afzonderlijk van elkaar gewoond, maar stiekem kwam mijn vader vaak bij haar op bezoek en heeft hij misschien 10x in z'n eigen huisje geslapen. Mijn moeder heeft vlak na de scheiding wel heel eventjes een vriend gehad. In 2007 zijn mijn ouders opnieuw met elkaar getrouwd.
|
![]() |
|
Mijn grootouders aan mijn vaders kant zijn overleden, maar zijn wel lang getrouwd geweest, meer dan 60 jaar volgens mij. Mijn opa was tegen het huwelijk van mijn ouders, omdat mijn moeder van de verkeerde christelijke sekte was. Ook was hij er op tegen dat ze gingen samenwonen voor ze gingen trouwen, want dat was het concubinaat en dus des duivels. Hij was getekend door de oorlog en het verhaal gaat dat één van mijn ooms niet zijn zoon is, maar die van een Britse piloot die daar was als onderduiker. Hoewel ik tientallen keren bij ze op bezoek ben geweest in mijn jeugd, heeft hij nooit iets tegen me gezegd en tussen hem en mijn moeder is het nooit goed gekomen. Mijn oma was van het gezellige Brabantse type.
Aan de andere kant leeft mijn opa nog en die was getrouwd met mijn oma tot haar dood, maar mijn opa heb ik al ongeveer 10 jaar niet meer gezien. Hij had nogal losse handjes en mijn moeder is het huis uit gevlucht toen ze 16 was. Mijn oma aan moeders kant is recent overleden, al ben ik niet bij de begrafenis geweest (mijn moeder ging ook niet) en denk ik sowieso niet dat die begrafenis erg druk bezocht was. Mijn opa schijnt ook een zwakke gezondheid te hebben, dus die zal het ook wel niet meer lang uithouden. Toen mijn oma nog leefde kreeg ik wel altijd een kaart voor mijn verjaardag, meestal met een portie emotionele chantage. Dat ze mijn moeder mishandeld hebben, hebben ze nooit erkend. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn grootouders aan vaderskant scheelden 1 jaar, ze trouwden toen mijn opa 18 was en oma 17. Ze kregen 10 kinderen waarvan er twee jong overleden. Ze waren zeer gelovig. Een van hun zoons (ze hadden 9 zoons en 1 dochter) bleek homoseksueel, dat was een breekpunt voor mijn opa en oma. Een aantal kinderen kozen hun kant, mijn vader en nog een broer kozen de kant van hun broertje. Dat is de reden waarom ik weinig contact had/heb met een groot deel van de familie. Op mijn 15de weer contact gezocht met mijn grootouders. Uiteindelijk overleed mijn oma op 83-jarige leeftijd en opa is 85 geworden. Hij overleed vrij precies een jaar na haar.
Opa en oma van moederskant zijn getrouwd toen oma 17 was en opa 23. Ze kregen 5 kinderen. Inmiddels hebben ze ook 5 achterkleinkinderen. Ze leven allebei nog; volgens mij wordt opa dit jaar 84 en oma 79... Maar dat weet ik niet zeker ![]() |
![]() |
|
Mijn opa van moederskant is voorzitter van een organisatie waarvoor mijn vader ook ging werken en zo ontmoette hij mijn moeder. Ze kenden elkaar heel kort (na een relatie van 3 maanden verloofden ze zich) en trouwden in 1995, toen mijn vader 33 en mijn moeder 32 waren. Ik werd geboren in 1996 en daarna volgden mijn twee broertjes en mijn zusje.
Mijn opa en oma kennen elkaar van de middelbare school. Hij was een beetje de clown van de klas en zij het muurbloempje maar ze werden toch vrienden en toen mijn opa mijn oma wiskundebijles ging geven voor haar eindexamen werden ze ook verliefd op elkaar en kregen verkering, waar mijn overgrootvader zwaar tegen was omdat mijn opa niet joods was. Toen heeft mijn opa jarenlang gestudeerd om joods te worden en uiteindelijk trouwden ze in... 1959, denk ik zo.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
mn moeder is geboren in australie en was toen ze 7 was naar nederland gekomen met mn opa en oma. Mn op a en oma zijn nog bij elkaar omdat dat gewoon normaal is tenzij ze vaak zitten te bek vechten.
mn ouders hebben elkaar ontmoet in een discotheek waar mn moeder een glas cola over mn vader leit vallen. (vanwaar zou ik dat ondigheid toch hebben) en teon pif poef kwam ik toen ze 31 waren en 2jaar later mn broertje. het is een wonder maar ze zijn niet gescheiden |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn ouders ook nog, trouwens. Ze zijn getrouwd toen ze 20 en 23 waren, en 7 jaar later kwam ik en nog wat later mijn broertje. En ze foeteren wel op elkaar maar ze vozen ook nog steeds ![]() |
![]() |
|
Mijn ouders zijn getrouwd toen ze 20 en 21 waren. M'n moeder was 24 toen ze m'n zus kreeg en 28 toen ze mij kreeg. en ze zijn in 2005 gescheiden. en nu heeft m'n moeder alweer haar 2e vriend, waarmee ze nu al dik 3 jaar samen is ofzo, en m'n vader heeft nu sinds een paar maand een vriendin.
|
Verwijderd
|
Mijn ouders hebben elkaar begin jaren 80 leren kennen. In 1985 kwam ik, ongepland. Mijn moeder was toen 23 en mijn vader 26. Mijn zusje werd in 1990 geboren.
Mijn ouders zijn pas in 1995 getrouwd. Ze zijn nog steeds bij elkaar. Mijn opa en oma van moederskant scheelden 29 jaar met elkaar. Mijn oma was begin dertig toen ze met hem trouwde. Mijn moeder is hun enige kind. Mijn opa was ouder dan zijn schoonouders. Hij is ergens eind jaren 80 overleden. Mijn oma is daarna nooit meer dezelfde geweest. Ze was een heel actieve vrouw, maar na de dood van mijn opa deed ze haast niks meer. Ze is al op haar 64e overleden in haar slaap, aan een gebroken hart denk ik. Mijn opa en oma van vaderskant zijn geloof ik wel jong getrouwd. Maar mijn opa ging al op zijn 49e dood aan een hartaanval. Mijn oma heeft daarna nooit meer een man gehad. Ze is op haar 65e overleden aan longkanker (geloof ik). Ik had niet zoveel met haar. |
![]() |
|
Mijn ouders hebben elkaar in '74 leren kennen, mijn vader was toen 21, mijn moeder 18. Ze zijn (geloof ik) 6 jaar later getrouwd. In '88 werd mijn zus geboren, in '91 werd ik geboren. In '93 zijn mijn ouders gescheiden (alcoholproblemen vader) waarna mijn moeder begin '96 mijn stiefvader leerde kennen. In '97 werd mijn halfzusje geboren. Mijn vader heeft geen nieuwe relatie meer gehad en is in december 2008 (op mijn 17de) overleden aan een hartinfarct.
|
Mijn ouders woonden al een paar jaar samen, maar toen mam zwanger was van mij heeft pap haar ten huwelijk gevraagd en zijn ze getrouwd.
Toen ik drie was, is mijn moeder ergens anders gaan wonen maar na een jaar hebben ze het weer samen geprobeerd. Toen ik 7 was, zijn ze definitief gescheiden. Ze zijn zo'n 10 jaar bij elkaar geweest. Toen hadden ze allebei wat scharrels, mam had 1 inwonende vriend, en is nu getrouwd met een vrouw uit engeland waar ze ook bij woont. Toen ik 11 was, kreeg mijn vader een chinese/britse vriendin, waar hij nu ongelukkig mee getrouwd is. Hij is voor haar gestopt met roken, en heeft een huis gekocht, en wat niet. Nu wonen ze 'samen' in Amerika (hoewel zij op maui woont en hij in Boston). |
![]() |
|
Mijn vader en moeder zijn dit jaar 33 jaar getrouwd geloof ik, en ze zijn voor zover ik weet nog hartstikke gelukkig met elkaar. Ze konden eerst geen kinderen krijgen, mijn zus (nu 23) en ik waren een verassing.
Toen ze in een dijkhuisje goedkoop huurde (ze waren toen net getrouwd en spaarden voor een koophuis), kreeg mijn vader een ongeluk op zijn werk waardoor hij een been moet missen. Daardoor viel het hele spaar-plan in duigen, want mijn vader kon niet meer werken en mijn moeder en hij moesten het doen met het baantje van mijn moeder (ze werkte in een winkel met huishoudelijke artikelen en verdiende niet veel). Later kreeg mijn vader een baan in een sociale werkplaats waar hij evt. zittend werk kon doen als hij last kreeg van zijn prothese. Daar werkt hij nu nog steeds, na 30 jaar, met veel plezier. Van het koophuis en sparen is nooit meer gekomen, de sociale woningbouw heeft wel voor nieuwbouwhuizen gezorgd, omdat de huizen waar we tot 2000 woonden, bijna letterlijk uit elkaar vielen (de gaten zaten in de kozijnen, in de winter stopten we ze dicht met kranten om de kou buiten te houden). Sindsdien wonen we gewoon in een huurhuis, dat voorlopig nog wel even overeind staat. Mijn moeder kan vanwege depressie niet meer werken, en mijn vader heeft ook een aantal jaar geleden niet gewerkt vanwege PTSS. Maar nu gaat alles wel weer ok met ze en kunnen samen alles aan, omdat ze al zoveel hebben meegemaakt samen.
|
Mijn ouders zijn getrouwd toen ze 21 waren. Mijn moeder wilde graag uit huis en er kwam een huis langs dat ze konden kopen, dus toen gingen ze maar trouwen. Ze zijn nog steeds bij elkaar en ondertussen zitten ze al over de 30 jaar getrouwd iig.
Mijn beide oma's waren ook getrouwd, maar van allebei is hun man overleden dus zijn ze weduwe.
|
Mijn moeder was 15 en mijn vader was 18 toen ze verkering kregen.
Mijn moeder was 20 en mijn vader was 23 toen ze trouwden. Mijn moeder was 25 en mijn vader was 28 toen ze hun eerste kind kregen. Mijn moeder was 28 en mijn vader was 31 toen ze hun tweede kind kregen. Mijn moeder is nu 53 en mijn vader 57 en eind dit jaar zijn ze 34 jaar getrouwd.
|
Verwijderd
|
Mijn moeder had met iemand verkering, en mijn vader had met iemand verkering. De vriend van mijn moeder zei: Ik heb een andere vriendin. De vriendin van mijn vader zei: Ik maak het uit. Achteraf bleken die twee elkaar gewoon te batsen, al een jaar ofzo. Mijn ouders zochten troost bij elkaar, ze kenden elkaar al van het stappen enzo. Van het een kwam het ander. Na een jaar lang officieel een relatie hebben, heeft mijn moeder mijn vader ten huwelijk gevraagd
![]() Mijn opa en oma van vaderskant zijn gewoon getrouwd, ik weet eigenlijk helemaal niet hoe die bij elkaar zijn gekomen... Ze hadden zeven kinderen, vier meisjes en drie jongens. Mijn vader vijfde. Zijn oudste broer van 62 is afgelopen maandag overleden en zijn oudste zus is vijf jaar geleden overleden. Opa is in 1973 overleden, toen mijn vader 17 was. Oma is daarna nooit meer getrouwd en heeft ook nooit meer een vriend gehad, tot ze ongeveer tien, vijftien jaar geleden overleed. Opa en oma van mijn moederskant zijn (voor die tijd) vrij laat getrouwd. Oma was altijd veel ziek en had veel last van onder andere haar rug en longen, geloof ik. Opa wilde met haar samenzijn en trouwen, maar oma heeft heel erg lang de boot afgehouden omdat ze niet iemand anders wilde opzadelen met haar pijntjes en dingetjes en kwaaltjes. Ze was twee jaar ouder dan opa. Uiteindelijk zijn ze toch getrouwd en kreeg ze haar oudste zoon toen ze 28 was. Opa en oma hebben tien kinderen gekregen, waarvan mijn moeder de jongste is. Zij werd geboren toen oma 48 was, er zit precies twintig jaar tussen mijn moeder en haar oudste broer. Deze broer is twee, drie jaar geleden overleden. Een andere broer van mam is overleden toen zij 16 was, in 1976. Hij had thuis op de boerderij een bedrijfsongeval en is onder een machine gestikt. In '87 is opa overleden na een vrij lang ziekbed. Oma heeft daarna nooit meer een vriend gehad. Ze vroeg altijd aan mij 'En, heb je al een vriendje?' en ik vroeg dan vaak aan haar: En u dan, heeft u al een vriendje?' En dan zei ze: 'Nee, ik heb er ooit eentje gehad en dat was een hele goede. Als je eenmaal een goede man hebt gehad, hoef je nooit geen andere meer.' Toen opa overleed, heeft ze heel veel verdriet gehad, maar toch is ze daar bovenop gekomen. Tot op het laatste moment kende ze iedereen en wist ze ook nog wie bij wie hoorde. Iets wat best knap is met tien kinderen en 23 klein kinderen. ![]() ![]() Maar waarschijnlijk vindt vrijwel iederen dat van zijn/haar eigen oma. Daarnaast: ![]() |
![]() |
|
Oh het verhaal van mijn oma is ook best grappig. Mijn oma kreeg haar hele leven te horen 'als je maar niet met een boer trouwt!' De eerste de beste boer die ze tegen kwam op haar 18e heeft ze verkering gevraagd en zes weken later ten huwelijk gevraagd.. Ze zijn tot het eind getrouwd gebleven, al konden ze elkaar niet uitstaan.
|
Verwijderd
|
Mijn opa was zijn tijd ver vooruit vroeger. Toen hij net verkering had met mijn oma, werd zij erg ziek. Ze had enorme koorts en lag te ijlen in bed. Hij ging haar verzorgen. Haar moeder vond dat maar niets, mannen moesten geen vrouwen verzorgen. Ook toen ze later kinderen hadden, deed mijn opa die bijvoorbeeld in bad, verschoonde hij luiers etc. Ook dat vond de rest van de familie geen mannentaak
![]() ![]() Mijn opa is nu wel ineens snel oud aan het worden, hij hoort niet zo goed meer, is soms wat in de war en heeft erge last van zijn longen. Oma is nog altijd even fit, gelukkig ![]() Over mijn andere opa en oma gaat het verhaal dat ze elkaar zagen en nooit meer lieten gaan. Oma werkte als meid op een boerderij en opa kwam daar langs gefietst oid. Ze kwamen uit andere dorpen en in het begin verstonden ze elkaar maar amper ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Arrest 13 mrt 1987 synclinorium | 6 | 07-11-2005 17:14 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
de bijbel klopt niet Korsakoff | 122 | 21-10-2003 17:18 |