Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2011, 14:47
Bloempje88
Bloempje88 is offline
Hallo
ik wil graag in leiden gaan studeren en ik heb gehoord dat het moeilijk is om daar uit te gaan etc. als je niet bij een studentenvereniging zit. is dat waar? en wat is de leukste vereniging? ik zit te denken aan augustinus, die heeft toch geen ontgroening? en hoeveel kost de contributie bij een vereniging?

dankjewel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2011, 09:44
Stff
Stff is offline
onzin, je kan prima stappen zonder lid te zijn van een studentenvereniging
Oud 02-06-2011, 20:27
T_ID
T_ID is offline
Da's sowieso onzin. Uitgaan werkt met en zonder vereniging. Één ding echter: sociëteitsfeestjes kom je als niet-lid inderdaad in principe niet binnen. Niet dat je daar wilt zijn als je ook maar enig zelfrespect hebt, maar goed. Waarschijnlijk ben je zonder vereniging beter af, al was het maar omdat er geen druk op je ligt van verplichte activiteiten als je je tijd nodig hebt voor je studie.

Bovendien moet je bedenken dat lidmaatschap van bepaalde studentenverenigingen als het corps en soortgelijke zuipverenigingen tegen je kan werken bij sollicitaties.
Oud 05-06-2011, 00:54
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
Da's sowieso onzin. Uitgaan werkt met en zonder vereniging. Één ding echter: sociëteitsfeestjes kom je als niet-lid inderdaad in principe niet binnen. Niet dat je daar wilt zijn als je ook maar enig zelfrespect hebt, maar goed. Waarschijnlijk ben je zonder vereniging beter af, al was het maar omdat er geen druk op je ligt van verplichte activiteiten als je je tijd nodig hebt voor je studie.

Bovendien moet je bedenken dat lidmaatschap van bepaalde studentenverenigingen als het corps en soortgelijke zuipverenigingen tegen je kan werken bij sollicitaties.
Deels goede punten, deels grote onzin.

Je hoeft inderdaad niet lid te zijn van een vereniging om de betere feesten ervan mee te krijgen, dat zijn over het algemeen toch de open feesten. Verder zitten er verschillen per vereniging, maar in principe kunnen ze je nergens toe verplichten, je moet gewoon kunnen bepalen wat je belangrijker vind.

Verder zie ik niet in hoe lidmaatschap van een vereniging een sollicitatie tegen kan werken, het is niet iets dat je hoeft te vermelden wanneer je solliciteert. Maar als je er relevante ervaring hebt opgedaan kan je dat wel doen.

Kijk vooral eens, praat met mensen en doe vooral niets wat je niet wil doen.
Oud 05-06-2011, 16:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Verder zie ik niet in hoe lidmaatschap van een vereniging een sollicitatie tegen kan werken, het is niet iets dat je hoeft te vermelden wanneer je solliciteert. Maar als je er relevante ervaring hebt opgedaan kan je dat wel doen.
Personeelsfunctionarissen die ik daarover sprak stelden dat het een teken is dat je je eigen waardigheid en principes opzij kan schuiven om bij een groep te horen, en het kennelijk ook heel heel erg nodig hebt om bij een groep te horen.

Wat zegt dat over iemands betrouwbaarheid, zelfstandigheid en kernwaarden? Kun je iemand die dermate meeloopt met groepen wel vertrouwen in een zelfstandige of leidinggevende functie? Meerdere mensen die in dat vak werken zeggen van niet.

Een voorbeeld dat ik ken is Veritas in Utrecht. Woon je in een pand van hen, dan krijg je pas een deur in je kamer als je seks hebt gehad (publiekelijk dus) met een lid van die vereniging, omdat die rukkers anders maagd zijn tot hun 40e.

Wat doe je als je op een CV ziet staan dat iemand vrijwillig meedeed aan zulk seksueel misbruik, en op dat moment solliciteert als hulpverlener op gebied van zedenzaken?

Afwijzen dus. Meestal is er wel een kandidaat die ongeveer even gekwalificeerd is, maar die twijfel over zijn verleden niet heeft.
Oud 05-06-2011, 22:03
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Okee, voor dat voorbeeld snap ik het eigenlijk wel. Mijn referentiekader is dan ook Wageningen, en verenigingen hebben door de omvang van de stad en studentenpopulatie een vrij grote rol. En als ik kijk naar mijn eigen vereniging is er niets dat ik hoefde te doen dat botste met het behoud van eigen waardigheid en principes.

Ik weet simpelweg niet van alle verenigingen hoe het er aan toe gaat, en ik wil ze ook heus niet allemaal verdedigen. Maar het zou in theorie overal mogelijk moeten zijn een studie/studentenvereniging sportclub, dispuut of ander gezelschap te vinden waar je jezelf mee bezig kan houden.
Oud 06-06-2011, 07:57
Verwijderd
Ik zou als ik jou was in elk geval niet je nu al aanmelden voor een vereniging. Tijdens de introductieweek ga je bij alle verenigingen langs (tenminste, volgens mij is dat in alle studiesteden zo) en kun je dus veel beter een vereniging kiezen waar de sfeer je bevalt en waar geen domme verplichtingen zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 14:53
Martiño
Martiño is offline
Je hoeft ook niet perse bij een vereniging-vereniging. Als je bijvoorbeeld een hobby of sport beoefent (of wil gaan uitoefenen) kun je ook bij een studentensportvereniging of hobbyverenigingen (denk aan studententoneel/theater, muziekverenigingen etc.), dan heb je ook gelijk een overeenkomst met je medeleden.
Oud 28-06-2011, 17:21
Tobber
Tobber is offline
Ik studeer zelf in Leiden en een studentenvereniging is wel superleuk!

Ik zit zelf bij SSR Leiden en heb het daar prima naar mijn zin!

Maar Martino heeft wel gelijk. Als je in Leiden gaat wonen, dan heb je ook huisgenoten. Kan je ook leuke dingen mee doen! Je hebt studievrienden waar je ook leuke dingen mee kan doen of weet ik veel!
Het is in ieder geval wel belangrijk dat je er een beetje tijd en moeite instopt, want denken dat je ook prima in je ééntje kan uitgaan is een beetje naïef..

Succes met je studie!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 12:12
Edelweiss
Edelweiss is offline
Onderstaande is voor zo ver ik weet;

Augustinus en bijv Minerva zijn best groot. Je kunt ook naar een wat kleinere. Of helemaal niet. Want Augustinus behoort tot een van de 'grote' zegmaar.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2011, 19:38
PieterdeBeer
PieterdeBeer is offline
augustinus is best groot, maar wel met losser dan de andere grote verenigingen volgens mij
Met citaat reageren
Oud 05-08-2011, 19:11
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Een voorbeeld dat ik ken is Veritas in Utrecht. Woon je in een pand van hen, dan krijg je pas een deur in je kamer als je seks hebt gehad (publiekelijk dus) met een lid van die vereniging, omdat die rukkers anders maagd zijn tot hun 40e.

Wat doe je als je op een CV ziet staan dat iemand vrijwillig meedeed aan zulk seksueel misbruik, en op dat moment solliciteert als hulpverlener op gebied van zedenzaken?

Afwijzen dus. Meestal is er wel een kandidaat die ongeveer even gekwalificeerd is, maar die twijfel over zijn verleden niet heeft.
Mja, maar niet iedereen die bij Veritas zit woont in een Veritaspand. Ik had een huisgenootje dat bij Veritas zat, maar dus wel bij mij in huis woonde. En then again: niet elk pand is hetzelfde.
Dit is niet zozeer bedoeld als een poging om Veritas te verdedigen, want het is een vereniging waar ik mezelf absoluut niet toe aangetrokken voel, maar ik wil wel graag het beeld dat je geeft nuanceren. Niet elke studentenvereniging is hetzelfde en binnen verenigingen bestaan ook weer ontzettend grote verschillen. Ik bedoel, Veri heeft 1200? leden, daar zitten een hoop verschillende mensen tussen hoor.

Ik kan de ts het lid worden bij een vereniging in elk geval ontzettend aanraden Nou zou ik dat niet doen omdat je bang bent geen matties te vinden of omdat je vreest dat je niet uit kunt gaan zonder vereniging, maar vooral omdat verenigingen heel erg leuk zijn. Je leert er superveel verschillende mensen kennen, kan heel veel ervaring opdoen (zowel organisatorisch als inhoudelijk) en het is zo leuk! <3

Even specifieker antwoord op je vragen. Augustinus ken ik niet, maar ik zie op hun website dat ze in een zusterverband (verband met gelijkgestemde verenigingen in andere steden) zitten met Unitas (uit Utrecht). Unitas heeft een ontgroening en is vrij traditioneel ingesteld. Hoe hoog de contributie van Augustinus is weet ik niet, maar reken op rond de €100. En om de sfeer te proeven zou ik je aanraden om tijdens de EL CID-week heel veel rond te lopen en verenigingen te leren kennen. Zeker 's avonds krijg je een goed beeld van hoe sociëteitsavonden gewoonlijk zijn. Superrleuk
Oud 07-08-2011, 16:42
duivelaartje
duivelaartje is offline
Vergeet ook niet dat je vaak heel goed actief kan worden bij een studievereniging, die organiseren naast inhoudelijke activiteiten (workshops, symposia) ook feestjes, borrels, activiteiten (bv. met alleen de eerstejaars), studiereizen, weekendjes weg, etc.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 18:55
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
In dat magazine 'Flirt' dat je hebt gekregen kan je lezen hoe hoog de contributie is. Daar staat volgens mij ook wat korte informatie over elke vereniging. Maar het handigst is om gewoon even bij elke vereniging langs te gaan tijdens de EL CID, dan krijg je ook wel een redelijk goed beeld van die vereniging (qua pand, soort leden enz.).

Doe je ook mee met de EL CID?
Oud 09-08-2011, 19:22
PieterdeBeer
PieterdeBeer is offline
zou zeker bij een vereniging gaan. Vooral als je in een stad terecht komt waar je vrijwel niemand kent!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten