Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2002, 08:05
BlueSkyraider
BlueSkyraider is offline
Bij bestandsoverdracht over een netwerk geeft de netwerkmonitor (ctrl-alt-del in winxp) maar 50% aan. Het zijn wel soms bestanden van 1gig of meer. Waarom gebruikt ie bv geen 90%. Het is zowel over m'n usb-netwerk(12mbit/s) als over een gewoon netwerk via router (100mbit/s).

tzou wel eens handig zijn. want nu mot ik wel erg lang wachten om cd te schrijven.

thx
Oud 16-12-2002, 08:58
Verwijderd
Weet je zeker dat beide netwerkkaarten 100mbit zijn?
En dat je UTP-kabels gebruik maakt..
Verder is er verschil tussen goede en slehte UTP kabels, licht aan de isolatie..

EN gaat alles via aparte kabels?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 09:23
BlueSkyraider
BlueSkyraider is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Weet je zeker dat beide netwerkkaarten 100mbit zijn?
En dat je UTP-kabels gebruik maakt..
Verder is er verschil tussen goede en slehte UTP kabels, licht aan de isolatie..

EN gaat alles via aparte kabels?
van 100mbit daar ben ik zeker van. usb-natuurlijk niet want dat gaat via de usbpoortjes. of alles via aparte kabels gaat weet ik niet aangezien dat niet bij mij is maar waar ik ga babysitten.(ik neem m'n laptop dan mee en connecteer mij dan daar)
kweet wel dat er geen andere pc's hoeven aan te staan om internet te hebben. en tis zeker genen brol da ze daar hebben (i can tell you )

(tis gewoon de gelijkenis die mij opgevallen is tussen percentage gebruik usb en gewoon utp-netwerk)

misschien één of andere instelling dacht ik zow

greetz
Oud 16-12-2002, 16:11
WolterB
WolterB is offline
ik heb t zlef een keer gehad dat t met wel 5% ging

duurde echt uren en lag niet aan switch toen, want naar andere pc's ging t toen vlekkeloos, alleen van die pc liep t niet
Oud 16-12-2002, 16:20
dystopia
dystopia is offline
Betere NIC's nemen en Ethernet gebruiken. Wat voor CPU's en hoeveel RAM? Kan het ook aan liggen.
Oud 16-12-2002, 16:23
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
BlueSkyraider schreef:
Bij bestandsoverdracht over een netwerk geeft de netwerkmonitor (ctrl-alt-del in winxp) maar 50% aan. Het zijn wel soms bestanden van 1gig of meer. Waarom gebruikt ie bv geen 90%. Het is zowel over m'n usb-netwerk(12mbit/s) als over een gewoon netwerk via router (100mbit/s).

tzou wel eens handig zijn. want nu mot ik wel erg lang wachten om cd te schrijven.

thx
Omdat USB (1.1) nu eenmaal niet 100mbit/s is?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 16:39
BlueSkyraider
BlueSkyraider is offline
ja, tkomt er gewoon op neer dat er maar 50% van de netwerkcapaciteit gebruikt wordt. waarom geen 100%.

mijn laptop: AMD 1400+,256 SD Ram, ethernet

desktop pc 1: AMD 1300+, 128 SD Ram, ethernet

desktop pc 2: Pentium 1700, 256SD Ram, ethernet

desktop pc 3: Pentium 1900, 512DDR Ram, ethernet

de desktop pc's staan niet in netwerk. de 1 staat bij mijn ma, de ander bij mijn pa, en de nog andere nog ergens anders. tis dus mijn laptop met 1,2 of 3
Oud 16-12-2002, 16:41
BlueSkyraider
BlueSkyraider is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Omdat USB (1.1) nu eenmaal niet 100mbit/s is?
tis niet over de snelheid zelf. tis gewoon over het feit dat het gebruik blijft steken op 50% van de maximale snelheid.
Oud 16-12-2002, 19:36
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
BlueSkyraider schreef:
ja, tkomt er gewoon op neer dat er maar 50% van de netwerkcapaciteit gebruikt wordt. waarom geen 100%.

mijn laptop: AMD 1400+,256 SD Ram, ethernet

desktop pc 1: AMD 1300+, 128 SD Ram, ethernet

desktop pc 2: Pentium 1700, 256SD Ram, ethernet

desktop pc 3: Pentium 1900, 512DDR Ram, ethernet

de desktop pc's staan niet in netwerk. de 1 staat bij mijn ma, de ander bij mijn pa, en de nog andere nog ergens anders. tis dus mijn laptop met 1,2 of 3
RAM en CPU zit wel snor zo te zien. Probeer het eens met minder programma's op de achtergrond? Hoeveel RAM en CPU is in gebruik wanneer 50% wordt gebruikt? Is de verbinding 100mbit full duplex? Wat voor NIC's zijn het (de chipset) en wat voor kwaliteit kabels? UTP cat5? Wat voor OSen en hebben ze de laatst stabiele drivers? Wat zit er tussen in een switch of een hub of wat anders...?
Oud 16-12-2002, 20:26
Orion16
Orion16 is offline
Vreemd hoor. Ik heb ook een netwerkje waarin straks 4 pc's inhangen, nu nog 3. Er zit een Compaq Deskpro Pentium 166 met 64mb ram tussen met PCI 100mb/s netwerkkaart. Geen problemen! Alleen het grappige is ik heb netwerkkaarten met allemaal hetzelfde chipset, of ze nu zijn geïntegreerd of niet.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 23:23
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Hmm.. Je hebt natuurlijk ook de instellingen van half- en full-duplex.

Hier hebben we een adsl router staan die via een goedkoop-stinkstink hubje aan de switch hangt.. Die adsl router snapt alleen maar half-duplex, en we wilden niet 't hele netwerk op half-duplex laten draaien..

Dus misschien hebben ze daar wel daarvoor gekozen.. En alle netwerk problemen oplossen met een goedkoop realtek dingetje wil ook niet altijd even feilloos werken..
Oud 16-12-2002, 23:28
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef:
En alle netwerk problemen oplossen met een goedkoop realtek dingetje wil ook niet altijd even feilloos werken..
Twee merkloze RTL8139 kaartjes à 15 euro per stuk, vijf meter RJ45 crosscable, en voilà een bestandoverdracht van 5500 kb per seconde bij grote blokken en rond de 7000 bij kleine, eigenlijk alleen begrensd door de snelheid van de (oude) harde schijf in één van de PCs.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 23:35
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
nare man schreef:
Twee merkloze RTL8139 kaartjes � 15 euro per stuk, vijf meter RJ45 crosscable, en voil� een bestandoverdracht van 5500 kb per seconde bij grote blokken en rond de 7000 bij kleine, eigenlijk alleen begrensd door de snelheid van de (oude) harde schijf in ��n van de PCs.
Dan heb jij geluk. Heel vaak moet je dat soort dingen 3 keer installeren voordat-ie 't netwerk ziet.. En dan werkt't soms nog belazerd..
Oud 17-12-2002, 16:12
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef:
...Hier hebben we een adsl router staan die via een goedkoop-stinkstink hubje aan de switch hangt.. Die adsl router snapt alleen maar half-duplex, en we wilden niet 't hele netwerk op half-duplex laten draaien..
Pardon? Als je je router aan een hub hebt zitten, die vervolgens aan een switch hangt, zal dat ene switch poortje op halfduplex staan. De rest van je switchpoorten kun je gewoon op full duplex zetten, geen enkel probleem.

En nog even over je adsl router die alleen maar half duplex snapt: Aan meer heb je toch niets, want naar buiten gaat het toch niet sneller dan bvb 256/512....
Oud 17-12-2002, 16:18
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Nog even reageren op de post. Het kan aan verschillende zaken liggen:

-Netwerk kaart
-Programma's die inderdaad op de achtergrond meedraaien
-Het programma zelf waarmee je bestanden mee overzet

Je kunt hogere snelheden halen wanneer je bijvoorbeeld ftp sessies opzet.

Wat ik mezelf afvraag, hoe juist zijn die grafieken van XP? Zijn ze ge-ijkt? Ik denk niet dat je je geen zorgen hoeft te maken over het feit dat je je lijn niet vol krijgt. Er zijn maar weinig systemen die daadwerkelijk een 100Mbit vol krijgt. Dit is van veel zaken afhankelijk (Stabiel besturingssysteem, programma's die draaien, waarmee haal je je bestanden over etc etc).
Oud 17-12-2002, 16:44
dystopia
dystopia is offline
RTL's kunnen nou eenmaal niet een geweldige throughput aan. Tis een "Poor man's NIC".
Oud 17-12-2002, 17:04
Verwijderd
Trage netwerkkaartjes benutten nooit 100 mbit. Dat is wel de fout die veel mensen maken. Ik geloof dat de Realtek's zo'n 20% benutten, en de (dure 3com) iets van 60%. Correct me if i'm wrong.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 17:15
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
RTL's kunnen nou eenmaal niet een geweldige throughput aan. Tis een "Poor man's NIC".
Tuurlijk...

Voor een normaal thuis-netwerk voldoen die Realtek kaartjes prima. Als je constant grote bestanden doorstuurt kan het hoge CPU-gebruik een beetje irritant zijn, maar zoiets gebeurt eigenlijk alleen maar op LAN-party's.

Net even geprobeerd, van SIS900 naa Realtek ging gemiddeld met meer dan 7MB/s. Niet slecht toch?

3COM kaartjes zijn voor de meeste mensen alleen maar onnodig duur.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 17:16
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Jack_Ass schreef:
Pardon? Als je je router aan een hub hebt zitten, die vervolgens aan een switch hangt, zal dat ene switch poortje op halfduplex staan. De rest van je switchpoorten kun je gewoon op full duplex zetten, geen enkel probleem.

En nog even over je adsl router die alleen maar half duplex snapt: Aan meer heb je toch niets, want naar buiten gaat het toch niet sneller dan bvb 256/512....
Zo'n goeie switch is het ook weer niet
Ook niet door mij aangeschaft hoor, ik zou een intel kopen..
En ja, het is inderdaad zo dat die adsl router geen full-duplex nodig heeft, maar 't zou fijn zijn als-ie 't begrijpt.. niet dat-ie persé half-duplex wil zijn..
Maar dat goedkope hubje kan alleen maar half-duplex.. dus dat is de workaround..
Oud 17-12-2002, 20:01
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
PIE schreef:
Tuurlijk...

Voor een normaal thuis-netwerk voldoen die Realtek kaartjes prima. Als je constant grote bestanden doorstuurt kan het hoge CPU-gebruik een beetje irritant zijn, maar zoiets gebeurt eigenlijk alleen maar op LAN-party's.

Net even geprobeerd, van SIS900 naa Realtek ging gemiddeld met meer dan 7MB/s. Niet slecht toch?

Ja best maar als je zo'n goedkoop RTL kaartje hebt dan moet je dus ook niet zeuren dat-ie geen 100mbit haalt. Had je meer moeten uitgeven voor een 3com/intel.
Oud 17-12-2002, 21:25
niemand
niemand is offline
Citaat:
PIE schreef:
ik heb laatst er een stuk of 10 gratis gekregen....
(8 isa 2 pci, maar isa doet het prima want ik draai maar op 10mbit)
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 22:42
Verwijderd
Citaat:
niemand schreef:
ik heb laatst er een stuk of 10 gratis gekregen....
(8 isa 2 pci, maar isa doet het prima want ik draai maar op 10mbit)
Ik bedoel de 100mbit Mbit PCI kaartjes. Voor de prijs van zo'n kaartje voorzie je je hele netwerk bestaande uit 5 PC's van Realteks.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 10:09
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Ja best maar als je zo'n goedkoop RTL kaartje hebt dan moet je dus ook niet zeuren dat-ie geen 100mbit haalt. Had je meer moeten uitgeven voor een 3com/intel.
Dat is gewoon gelul, want 3Com/Intel kaarten halen ook echt niet de volle 100mbit/8 = 12500 kb/s. Er gaat sowieso pak 'm beet 10% aan overhead verloren, en dan is de snelheid nog ontzettend afhankelijk van de blokgrootte. Uit ontelbare netwerktests in PCM blijkt dat zelf de snelste 3Com kaart niet boven de 10 mb/s uitkomt. Meer is ook niet nodig, daar heb je andere standaarden voor zoals Gigabit Ethernet en ATM.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 20:54
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
nare man schreef:
Dat is gewoon gelul, want 3Com/Intel kaarten halen ook echt niet de volle 100mbit/8 = 12500 kb/s. Er gaat sowieso pak 'm beet 10% aan overhead verloren, en dan is de snelheid nog ontzettend afhankelijk van de blokgrootte. Uit ontelbare netwerktests in PCM blijkt dat zelf de snelste 3Com kaart niet boven de 10 mb/s uitkomt. Meer is ook niet nodig, daar heb je andere standaarden voor zoals Gigabit Ethernet en ATM.
Het maximale uit 100 mbit dat snap je donders goed. Wat geen gelul is, is dat RTL kaartjes harder sucken van een de beste greppelslet.

http://www.fefe.de/linuxeth/
Reageren

Regels voor berichten