Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2011, 21:17
spark88
spark88 is offline
Hallo

ik ben 15 jaar en moet binnenkort mijn verstandskiezen laten trekken, maar ik heb heel veel schrik van naalden voor vb een infuus.
Dit komt door een verpleegster, die toen ik (ong 4jaar geleden) mijn amandelen liet trekken, telkens verkeerd stak. Het enige wat ik hiervan dus kan herinneren, is de pijn van de naald voor het infuus...
Nu is mijn vraag of je bij het trekken van verstandskiezen "narcose kan inhaleren" en er dan geen infuus nodig is, of ze de infuus tijdens de narcose kunnen steken.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 21:21
Verwijderd
Je krijgt geen infuus. Ten minste, dat is niet de bedoeling volgens mij . Bij het trekken van verstandskiezen is het vaak zo dat je een plaatselijke verdoving krijgt: een gedeelte van je mond dus. Ja, dat zijn ook naalden. Nee, je hoeft er niet bang voor te zijn. Ja, het doet eventjes pijn, maar dat kon zelfs ik aan en ik ben een watje .

Ik heb eerder dit jaar mijn eerste twee verstandskiezen laten trekken en dat was gewoon bij een tandarts. Hoe het bij een kaakchirurg gaat weet ik niet, maar als je twee dagen geduld hebt, dan kan ik je daar ook over informeren want donderdag worden de andere twee getrokken.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2011, 21:51
Verwijderd
Meestal krijg je idd een plaatselijke verdoving en geen narcose, dus is er ook geen infuusnaald nodig.

Mocht je wel een infuus krijgen om welke reden dan ook, dan kun je van te voren wel aangeven dat je Emlazalf wil en dat je geprikt wil worden door iemand die daar goed in is. Emlazalf is een verdovende zalf, waardoor je de naald niet in je huid voelt gaan. Het moet wel tien minuten inwerken, dus vandaar dat je het dan wel zo snel mogelijk moet aangeven.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2011, 11:02
Verwijderd
Die plaatselijke verdoving valt trouwens niet te voelen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2011, 17:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kan het zijn dat de TS uit België komt? Daar is het gebruikelijker om je verstandskiezen onder narcose te laten verwijderen.
Oud 31-08-2011, 17:41
Kirsten1994
Kirsten1994 is offline
Ik heb zelf vorig jaar ook 2 verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg en het viel heel erg mee!
De prik is wel naar denk ik als je daar al niet zo dol op bent, maar voor de rest vond ik het meevallen!
Maar misschien kun je vragen of ze de radio aan doen?
Dat deden ze bij mij ook, en dat hielp heel erg! Daardoor let je minder op de handelingen van de kaakchirurg en de pijn..

Succes en beterschap iig!
Oud 14-09-2011, 19:55
Dolceteamo
Dolceteamo is offline
Je kan een voor verdoving vragen, dat gaat door middel van een koud watje tegen je tandvlees aanhouden of een speciale vloeistof.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2011, 00:39
Martiño
Martiño is offline
Als je plaatselijke verdoving krijgt in je tandvlees voel je daar niks van.

En wat betreft een infuus: je was toen 4 jaar, dat is nu eenmaal een leeftijd waarop je lastig te prikken bent.
Nu ben je 15 en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat bij mensen tussen de 12 en 35 je meestal met een dartpijl op een meter afstand nog mooi een bloedvat kunt raken.
Hoogstwaarschijnlijk zijn jouw vaten heel goed te zien, waardoor je in één keer en praktisch pijnloos geprikt kunt worden. Geen reden om bang te zijn dus, een infuusje zetten is zo gebeurd, en daarbij: als je een infuusje krijgt voor narcose, wordt dat infuus gezet door een anesthesist of anesthesie-assistent. Dat zijn de beste prikkers die in het ziekenhuis te vinden zijn, ze prikken zo vaak en komen zo veel verschillende patiënten tegen dat ze bijna nooit misprikken.

Mocht je ondanks dat toch perse emla willen, dan moet je dat wel direct aangeven zodra je je meldt voor de ingreep.
Oud 15-09-2011, 17:37
Eend
Eend is offline
Begin bij mij maar niet over tandartsen Ik was zelfs te angstig voor een angsttandarts Dus nu ga ik onder narcose en dan krijg ik een infuus.

Maar ik denk niet dat ze jou onder narcose doen.
Oud 15-09-2011, 20:19
Verwijderd
15 is nog wel aan de jonge kant, heb je er nu al last van?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2011, 06:18
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
15 is nog wel aan de jonge kant, heb je er nu al last van?
Mijn verstandskiezen begonnen ook rond mijn 14/15e jaar uit te komen en nu zijn ze (16 jaar) helemaal uit het tandvlees en heb ik er totaal geen last van. Tijdens het uitkomen was dat wel anders, want toen was het tandvlees over de tanden erg dun en als je dan iets wat hard was at en het kwam op die plaats, 'plette' het 't tandvlees regen de verstandskies eronder aan

OT dan maar weer: Volgens mij doen ze dat alleen met een infuus (correct me if i'm wrong).
Met citaat reageren
Oud 17-09-2011, 10:35
Fakedeath
Fakedeath is offline
Ik ben een Belg, en hier in België worden ze gewoon getrokken onder volledige verdoving (zoals bij mij)..
Met citaat reageren
Oud 18-09-2011, 10:07
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik hoorde wel van iemand dat je in Nederland een roesje kunt krijgen, zodat je niet meer helemaal meemaakt dat je daar ligt, maar ook niet helemaal onder narcose bent. Geen idee of dit echt kan, maar anders verhuis ik gewoon naar België
Met citaat reageren
Oud 19-09-2011, 16:48
Martiño
Martiño is offline
Je kunt je ook wat minder aanstellen. Ik heb zowel bij de kaakchirurg als bij de tandarts een verstandskies laten trekken, en beide keren alleen het prikje van de verdoving gevoeld. Bij de tandarts was het zelfs klaar voordat ik het door had, ze had er nog geen twee minuten voor nodig.
Oud 19-09-2011, 18:19
Elimat777
Elimat777 is offline
Ik raad je aan om gewoon het prikje in je tandvlees te doorstaan. Als ze goed prikken, voel je er amper of niks van en als het een minder fijne plek is, dan is het ook zo weer weg.

Als je helemaal verdoofd wordt, dan ben je ook een week suf en kun je niet echt naar school enzo.
Ik heb bij de kaakchirurg mijn verstandskies eruit laten halen (die zat nog helemaal in het tandvlees en kwam dus nog niet door) en toen die wond genezen was, heb ik een kaakoperatie gehad en die was met narcose. Ik kon gewoon een week lang alleen maar slapen. de 2e week moest ik ook nog verder bij bewust-zijn komen en daarna kon ik pas weer naar school.
Dit verschilt wel sterk per persoon!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 16:58
Greenscarfed
Greenscarfed is offline
ik ben 18 en heb deze zomer ook m'n verstandskiezen laten trekken. mij zeiden ze dat het best was onder volledige narcose te gaan aangezien ze er alle vier erg dringend uit moesten.bij plaatselijk moet je ze per twee laten trekken en heb je dus dubbele last...
je krijgt een infuus om je verdoving te laten werken :-) ze spuiten het daar in en nog geen drie tellen later lig je zalig te slapen.! kom je rustig wakker zonder pijn, en die verdoving werkt lekker door voor de rest van de dag. het is dagkliniek en savonds als je een beetje geslapen hebt, mag je gewoon naar huis! kben eigenlijk erg blij dat ik onder volledige narcose alles heb laten doen, een week later ondervond ik niets meer van last! :-) ik kon terug alles eten dan ook! en idd ik kom uit belgie en hier doen ze het meer onder volledige narcose ...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:27
Eind-Baas
Eind-Baas is offline
Al die prikken voel je niks van.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 21:43
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Zijn er niet risico's dat je tong verlamd raakt enzo van verstandskiezen trekken? Mijne zijn ook aan het doorkomen en ik ben superbang dat ze getrokken moeten worden en dat ik dan nooit meer kan zingen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 09:47
Verwijderd
Ik heb er wel eens wat over gelezen dat als je verstandskiezen getrokken worden dat er dan inderdaad zenuwen beschadigd kunnen raken. Dit schijnt echter niet zo vaak voor te komen en kennelijk ook weer gewoon te herstellen ik was daar ook wel een beetje bang voor zo'n half verlamde tong.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 10:19
Verwijderd
Klinkt als iets wat vooral rond 1600 zou gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 13:06
gurl19
gurl19 is offline
Ik heb ze eruit laten halen bij de kaakchirurg, ze moesten ook eruit worden gesneden
Dit is gebeurd onder plaatselijke verdoving dus met een prik.
Ik zou niet weten waarom dit onder algehele narcose zou gebeuren, aangezien het echt een kleine ingrijping is en ik er niets geen last van heb gehad. Misschien kun je vragen of het onder plaatselijke verdoving kan aangezien je in Belgie woont!?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 18:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik heb er wel eens wat over gelezen dat als je verstandskiezen getrokken worden dat er dan inderdaad zenuwen beschadigd kunnen raken. Dit schijnt echter niet zo vaak voor te komen en kennelijk ook weer gewoon te herstellen ik was daar ook wel een beetje bang voor zo'n half verlamde tong.
Bij de vriend van m'n schoonzusje is er een zenuw geraakt maar hij heeft alleen dat als hij kauwgom eet dat hij z'n kauwgompje zo af en toe dan kwijt is omdat ie in een hoekje zit wat ie niet voelt. Verder heeft ie nergens last van
Oud 04-10-2011, 19:51
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Zijn er niet risico's dat je tong verlamd raakt enzo van verstandskiezen trekken? Mijne zijn ook aan het doorkomen en ik ben superbang dat ze getrokken moeten worden en dat ik dan nooit meer kan zingen
met de motoriek van je tong gebeurt niks tijdens verdoving, alleen het gevoel is even weg. Soms als er te dicht bij een zenuw gespoten wordt dan kun je een tijdje een veranderde smaak houden.
Oud 05-10-2011, 10:13
M@rco
M@rco is offline
Het gebeurt inderdaad een enkele keer dat de zenuw in de onderkaak beschadigd wordt bij het verdoven of het trekken, maar dat komt maar zelden voor en de zenuw herstelt zichzelf ook vrijwel altijd weer (kan wel een paar maanden duren). Ik zou me er niet druk om maken!
Oud 10-12-2011, 21:13
spark88
spark88 is offline
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik moet ze in januari alle 4 in 1 keer laten trekken nadat mijn blokjes eraf zijn. Bedankt voor de informatie, ik denk na jullie reacties dat het nog wel zal meevallen
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten