Hi Imadisaster!
Er is heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan, naar hoe je het beste kunt leren.
Dus als je tentamens/examens hebt, zijn er allerlei trucjes die je kunt toepassen. Als je ze toepast, haal je veel hogere cijfers!
De trucjes zijn:
- Op tijd pauze houden (en weer beginnen)
Een Duitse wetenschapper (Ebbinghaus) heeft onderzoek gedaan naar de precieze tijden waarop je concentratie hoog is en wanneer je dingen vergeet. Het beste kan je 50 min leren, dan 10 min pauze nemen en dan weer 10 min herhalen wat je net hebt geleerd. Dan onthoud je het het beste en blijft je concentratie het best.
- Begrijpend lezen voor je begint
Voor je tekst begint te lezen, moet je eerst even nadenken: wat ga ik lezen? Waarom hoort dit bij het hoofdstuk? Dan heb je meteen een soort "kapstok" waaraan je de kennis ophangt! Dan onthoud je het daarna veel beter.
-Gebruik allebei de helften van je hersenen
Normaal gebruik je bij het leren alleen de linkerhelft van je hersenen (dit is de rationele kant, de feitelijke kant). Maar als je alle capaciteit van je hersenen wilt gebruiken moet je ook de rechterhelft (de creatieve, fantasievolle kant) van je hersenen gebruiken. Hoe doe je dit? Door bijvoorbeeld een mind map te maken van de stof! Mindmap is een kleurrijke weergave van de stof, in de vorm van een boom met takken.
-Samenvatting maken
Door een samenvatting te maken, onderscheid je de hoofd en bijzaken in de tekst.
- Aantekeningen delen met je vrienden
Je vrienden zien weer dingen die jij niet wist en andersom! Zo leer je dubbel zoveel.
- Ken jezelf!
Iedereen heeft een eigen manier van leren. Er zijn verschillende testen om je leerstijl te testen. Als je je leerstijl kent en deze toepast, ga je veel effectiever leren. Doe bijvoorbeeld de leerstijl van Kolb test op internet.
- Gebruik de inhoudsopgaven
Kijk goed naar de inhoudsopgaven, want dat is de structuur van je boek! Als je de structuur van je boek goed begrijpt, snap je ook veel beter waarom bepaalde dingen in het boek staan. Je hebt het " grote plaatje" van het boek door!
Ik wens je veel succes! Ik zal goed mijn best doen om je deze trucjes aan te leren, want als je op de juiste manier leert, kost het je veel minder tijd. En onthoud je alles stukken beter. Zo haal je binnen no-time hogere cijfers!!
Groetjes, eFaqt
Laatst gewijzigd op 03-01-2012 om 16:57.
Reden: Links weggehaald
|