Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2002, 09:48
nl2suzy
nl2suzy is offline
Wat zou je doen als je te horen hebt gekregen dat je voor de 2de keer kanker hebt? Zou je dan kiezen voor behandeling, of zou je kiezen voor de "makkelijkste" weg. En niet meer willen behandelen.

Of als je enige kans een donor is. Om er definitief van af te komen. Met een inmens zware kuur.

Wat zou je doen?
Oud 19-12-2002, 10:09
Gatara
Gatara is offline
Blijven proberen te leven. Ook al wordt die kuur een hels iets....
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:13
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ja dat is ook de bedoeling

Maar als je op internet zoekt naar wat er kan gebeuren bij bepaalde soorten chemo shit, dan word je er zowat bang van.

Maar als je 10/20procent kans hebt. Dan ga je dingen lijkt mij wel tegen elkaar afwegen?
Oud 19-12-2002, 10:30
Verwijderd
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen...
Proberen, denk ik.. als ik niet zou doen, ga ik sowieso dood.. Als ik wel iets zou doen, heb ik een kans - al is het een kleine - dat ik blijf leven...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:34
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ja maar is het het waard? Als je heel lang ziek bent geweest van allerlei medicijnen. En je vervolgens naar een lange zieke strijd alsnog overlijd? Dan heb je andere misschien wel het gevoel gegeven om er voor te vechten.

Maar ben je er zelf achteraf nog gelukkig mee?
Oud 19-12-2002, 10:39
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Ik denk dat het voor iedereen heel persoonlijk is, en dat je pas weet wat je zou doen als je zelf in die situatie terecht komt. Maar ook dan is het een keuze die bijna niet te maken is. Nu zou ik zeggen, tuurlijk ga ik voor die ene kans. Maar ik weet ook dat een behandeling onmenselijk zwaar kan zijn, en dat je dat er soms niet voor over hebt. Ik zou me ook helemaal laten lijden door mijn eigen gevoel. Ik zou de keuze met mijn gevoel maken, en niet letten op wat anderen zouden willen dat ik doe. Maar ook dat is soms heel moeilijk.
Oud 19-12-2002, 10:52
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik heb ook de keuze gemaakt voor. Maar ik vroeg me toch af wat ik zou doen als andere mensen allemaal nee zouden zeggen.

Ik vind het NU al moeilijk, en ik sta nog aan het begin.
Oud 19-12-2002, 10:56
Verwijderd
Citaat:
nl2suzy schreef:
Ja maar is het het waard? Als je heel lang ziek bent geweest van allerlei medicijnen. En je vervolgens naar een lange zieke strijd alsnog overlijd? Dan heb je andere misschien wel het gevoel gegeven om er voor te vechten.

Maar ben je er zelf achteraf nog gelukkig mee?
Ik kan het eigenlijk niet echt zeggen, omdat ik er niet in sta... Maar ik denk dat het enorm aan me zal knagen wanneer ik niet geprobeerd heb, ook al is de kans nog zo klein.. Ik ga vrediger dood wanneer ik geprobeerd heb en gefaald, dan wanneer ik niets gedaan heb... Denk ik... Maar het is echt heel moielijk...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 13:50
Snufje
Snufje is offline
Behandeling. Er is zowiezo een nieuwe methode ontwikkelt die kanker bij meer gevallen kan genezen (rtl nieuws, gisteren), dus misschien dat dat uitkomst kan bieden
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 13:52
Verwijderd
Ik denk dat ik het toch zou proberen, ik wil nog lang niet dood, dus iedere kans is iets. Maar misschien dat ik op dat moment zelf een andere beslissing zou nemen, dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 14:45
Anne
Anne is offline
Ik zou eerst goed informeren hoe groot de kans is dat ik, na behandeling, zou kunnen overleven. Is die kans nog steeds nihil, denk ik dat ik niet voor behandeling zou kiezen. Ik zou me dan liever die laatste tijd gezond voelen, in plaats van doodziek en alsnog overlijden.

*volgens mij sta ik alleen in die mening*
Oud 19-12-2002, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:
Ik zou eerst goed informeren hoe groot de kans is dat ik, na behandeling, zou kunnen overleven. Is die kans nog steeds nihil, denk ik dat ik niet voor behandeling zou kiezen. Ik zou me dan liever die laatste tijd gezond voelen, in plaats van doodziek en alsnog overlijden.

*volgens mij sta ik alleen in die mening*
Niet echt, dat is nl de reden waarom ik denk dat ik op het moment dat ik in die situatie zou zitten misschien toch wel een andere beslissing zou nemen. Maar ik zou toch erg graag alle kansen aangrijpen denk ik, ik geef op het moment teveel om het leven (en dan met name mijn vriend) om niet alle kansen te grijpen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 21:06
nl2suzy
nl2suzy is offline
Wat betreft het RTL nieuws, dat is voor vrouwen met borstkanker. En dat heb ik niet..

Maar ik denk dat iedereen zoveel mensen in zijn omgeving heeft dat je automatisch kiest voor behandelen. Omdat de mensen in je omgeving je stimuleren dat te doen. En een dokter heeft het altijd meteen over "de behandeling" als je daar voor het eerst komt en de uitslag is er al.
Oud 19-12-2002, 21:13
Balance
Balance is offline
ik denk eerlijk gezegd dat ik in eerste instantie alles zou opgeven. Ik moet er niet aan denken aan zo'n behandeling, maar uiteindelijk zou ik het toch doen, omdat ik maar één ding erger vind en dat is dat ik de mensen van wie ik houd heel veel pijn aan doe door het op te geven.
Oud 19-12-2002, 22:55
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
ik denk eerlijk gezegd dat ik in eerste instantie alles zou opgeven. Ik moet er niet aan denken aan zo'n behandeling, maar uiteindelijk zou ik het toch doen, omdat ik maar één ding erger vind en dat is dat ik de mensen van wie ik houd heel veel pijn aan doe door het op te geven.
Heb je gelijk in, maar dit is zo.. tja, definitief zeg maar, dat ik vind dat je op zo'n moment ook voor jezelf moet kunnen kiezen. Wanneer ik nu zou moeten antwoorden, zoals ik hierboven al gedaan heb, zou ik meteen voor de behandeling als antwoord gaan.. Maar wanneer je in die situatie bent, is het zó anders dat je hele antwoord wel anders kan zijn... Zijn kuur is afschuwelijk, dat weet ik, en misschien zou ik dan wel liever rustig, zonder zorgen, mijn leven af willen maken.. Anders kan het niet meer, omdat je gevochten hebt... Maar ja, beide keuzes hebben zo hun voordelen en nadelen, lijkt me... Het is écht heel moeilijk...
Wel weet ik dat ik de keuze voor mezelf zou maken, puur voor mezelf, ik vind dat mijn omgeving mijn keuze moet accepteren...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 09:44
nl2suzy
nl2suzy is offline
Je omgeving zal die keuze ook wel accepteren als het de "keuze is van geen behandeling". Maar ze zouden je toch proberen te sturen zeker in het begin. (vaak is er dan nog hoop etc) om je toch voor die behandeling te laten kiezen. En een mens is nou eenmaal uhm, afhankelijk van de mensen die zich om hem heen vertoeven.

Ik heb denk ik voor nu de juuiste keuze gemaakt. Want mijn leven is nog niet af, en ik zou het graag zo zien dat ik 80 word ofzo

Maar de keuze is en blijft moeilijk.. Maar tegenwoordig komen er steeds meer nieuwe uitvindingen. Zoals dat van borstkanker. En langzaam (hopelijk) is kanker geen dodelijkde ziekete meer.
Oud 20-12-2002, 10:40
Verwijderd
Citaat:
nl2suzy schreef:

Maar tegenwoordig komen er steeds meer nieuwe uitvindingen. Zoals dat van borstkanker. En langzaam (hopelijk) is kanker geen dodelijkde ziekete meer.
Dat hoop ik ook...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 13:34
Anne
Anne is offline
Ehm... wat is dat dan voor ontdekking dat met borstkanker te maken heeft? *zou het moeten weten, met grote kans borstkanker te krijgen*
Oud 20-12-2002, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:
Ehm... wat is dat dan voor ontdekking dat met borstkanker te maken heeft? *zou het moeten weten, met grote kans borstkanker te krijgen*
Ze kunnen dan bepalen om wat voor soort kanker het gaat en daardoor kunnen ze de chemokuur beter afstellen, zodat je alleen krijgt voor kuur wat je nodig hebt. Levert volgens mij veel voordelen op, omdat een chemokuur toch erg ingrijpend is...
't Kan alleen gebruikt worden bij vrouwen onder de 55 en ze hopen over een half jaar de eerste vrouwen er mee te 'behandelen'..
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 14:13
ekki
ekki is offline
Ik weet niet precies wat ik zou doen, maar ik vind kwaliteit van leven ook best wel belangrijk. Ik denk dat ik het wel zou doen (dat zeg ik nu). En daarna of ondertussen zou ik naar een alternatieve arts gaan om te kijken of die misschien OOK iets voor me zou kunnen doen. Ik zou trouwens niet ALLEEN alternatief doen.
Oud 20-12-2002, 15:11
nl2suzy
nl2suzy is offline
Dat met dat borstkanker zag ik in hart van Nederland, dat was toch dat je GEEN chemokuur zou krijgen na onderzoek. Als bijna zeker was uitgesloten dat je het terug zou krijgen. Omdat je anders vervroegd in de overgang zou komen of iets dergelijks.

Misschien kan je het op de site van sbs6 terugvinden...?

Regels voor berichten