Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2011, 07:29
ADO070
ADO070 is offline
Ik sta een 3 voor frans, een 5 voor duits, een 4 voor scheikunde, een 4 voor natuurkunde, een 5 voor ak en gs( maar dat komt omdat ik niet weet ik hoe ik deze vakken moet leren, vroeger maakte ik samenvattingen, maar ik ben nu veelste lui.

Graag tips hoe ik max. 3 tekort binnen een maand of 3 anders is het te laat ......
Oud 11-11-2011, 08:58
Verwijderd
Iets gaan doen. En dat houdt in: Naar alle lessen gaan (als je ook spijbelt) aantekeningen maken bij alle lessen en daadwerkelijk goed opletten. Maak huiswerk, oefen, ga bezig met de stof. Schrijf goed op wanneer je toetsen hebt en deel je tijd goed in. Let er ook op dat je niet alles moet volplannen met leren, je moet wel daadwerkelijk tijd overhouden om wat te ontspannen, anders word je gillend gek. En natuurlijk moet je je gewoon aan je planning houden. Als je je thuis niet kan concentreren omdat er bijvoorbeeld te veel afleiding is, ga dan gewoonweg ergens anders zitten. In de bibliotheek, blijf op school tot het laatste uur in een studiezaal of mediatheek etc.

Op welk niveau zit je? En welke vakken vind je hiervan moeilijk? Sowieso moet je Frans op halen, want je mag met een 3 natuurlijk niet over. Zorg ervoor dat je woordjes en dergelijke heel hard in je hoofd stampt, en dat je goed oefent met opdrachten voor grammatica en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 11:55
ADO070
ADO070 is offline
3Havo. Frans, Natuurkunde, Scheikunde. En Duits maar dat is gewoon leren, de volgende toets maak ik wel goed. Maar die andere lukken echt niet. en ik spijbel nooit, alleen schoolziek paar keer per jaar
Oud 11-11-2011, 13:07
Camou
Camou is offline
Aardrijkskunde en geschiedenis samenvatten, dat is echt niet zoveel werk ( in ieder geval minder dan een heel jaar over doen). Dan 2x doorlezen, voor de rest ervoor zorgen dat je de begrippen kent. Dit neemt ongeveer 2-4 dagen in beslag. Je moet in ieder geval een 5.5 (of 5.6, weet niet wat jouw school gebruikt) kunnen staan.

Frans is ook puur stampen. Gebruik iets zoals teach2000 of Overhoor voor het overhoren van woordjes, dit werkt heel goed! Je zegt dat duits goed zal gaan, dus daarmee moet je ook wel een 6 kunnen halen. Ik zou hier 3 dagen voor gebruiken.

Scheikunde en Natuurkunde was bij mij een drama, dus ik zou dat gewoon lezen en oefenen... voor de rest weet ik daar niets over
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 13:10
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
www.wrts.nl werkt bij mij altijd goed.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 15:42
ADO070
ADO070 is offline
ja die ken ik al. daar moet je je aanmelden enzo. ik doe het op www.woordjesleren.nl
maar vooral scheikunde en natuurkunde + grammatica van frans(in het begin hadden we een hele slechte docent die niet eens frans kon, dus heb ik niet veel geleerd in 1havo.
Oud 11-11-2011, 15:57
Verwijderd
Scheikunde en natuurkunde zijn begripsvakken, en die leer je vooral door je huiswerk te maken. Vaak staan achterin het boek oefenopgaven, maak die ook. Als je een opgave fout doet, vraag dan aan de leraar wat je er fout aan hebt gedaan en laat de leraar niet ophouden met uitleggen tot je het echt snapt. Voorafgaand aan het proefwerk helpt het om het hoofdstuk goed door te lezen en daarbij een overzichtje te maken van de belangrijkste formules en waar je die voor gebruikt, en dat dan in je hoofd te stampen (bv door het een paar keer over te schrijven of hardop te lezen).
Franse en Duitse grammatica is vooral een kwestie van regeltjes uit je hoofd leren. In je boek staan waarschijnlijk oefenzinnen met voorbeelden hoe je die regeltjes toepast, kijk daar goed naar en denk bewust na over waarom het ene goed is en het andere fout. Franse en Duitse woordjes is ook een kwestie van stampen, dat kan inderdaad op zo'n website.
Bij aardrijkskunde en geschiedenis gaat het vooral om het leren van een grote hoeveelheid tekst. Dat doe je vooral door die samen te vatten en de samenvatting een aantal keer goed door te nemen. Als je een klasgenoot hebt die ook samenvattingen maakt en goede cijfers haalt, vergelijk jouw samenvatting dan met die van hem/haar om te kijken of je wel écht de belangrijke dingen in je samenvatting hebt gezet. Je kunt de samenvatting natuurlijk ook laten nakijken door de leraar. Wat ik zelf ook altijd goed vond helpen bij dit soort vakken, was over het hoofdstuk praten met één van mijn ouders, gewoon samen het hoofdstuk doorbladeren en bespreken wat je leest. Op die manier ben je veel actiever met de tekst bezig dan wanneer je die alleen maar doorleest.

Je zegt 'het lukt gewoon niet', maar je zegt ook 'ik ben veels te lui'. Dat klinkt alsof het wél gaat lukken als je je best doet. Succes!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2011, 16:50
Schrödinger
Schrödinger is offline
Harder werken schijnt te helpen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2011, 10:21
pubertje7
pubertje7 is offline
Er keihard voor gaan! Je geeft zelf al aan dat het komt doordat je te weinig doet, dus jij bent de enige die die cijfers omhoog kan krikken. Denk er eens over na hoe goed het voelt als je een paar dagen keihard gaat blokken en je dan hoge cijfers terugkrijgt. Dat geeft nog eens een lekker gevoel
Met citaat reageren
Oud 25-11-2011, 20:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Harder werken schijnt te helpen.
Bron?

Maar ja.. Veel dingen zoals voor natuurkunde is niets aan te snappen of te beredeneren. Het is gewoon stampwerk, je kunt een formule toepassen of niet, en dat is het dan.

Kan je met een taal nog met opletten en meedoen een algemeen inzicht ontwikkelen dat dingen als zinnen en samenhang makkelijker makkt, het enige dat helpt bij beta vakken is het gewoon snappen.
Oud 25-11-2011, 20:47
Em.
Em. is offline
Citaat:
Bron?

Maar ja.. Veel dingen zoals voor natuurkunde is niets aan te snappen of te beredeneren. Het is gewoon stampwerk, je kunt een formule toepassen of niet, en dat is het dan.

Kan je met een taal nog met opletten en meedoen een algemeen inzicht ontwikkelen dat dingen als zinnen en samenhang makkelijker makkt, het enige dat helpt bij beta vakken is het gewoon snappen.
Je spreekt jezelf tegen. Volgens mij is het voor natuurkunde nu juist géén stampwerk, maar wel snappen. En dat inzicht kun je dan oefenen door opgaven te maken (en in mijn geval waren de opgaven in het boek niet voldoende, maar de examenvragen maken hielp wél, - moet je ze wel achteraf nakijken en precies nagaan wat fout ging en welke denkstappen je had moeten maken).
Reageren

Regels voor berichten