Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2011, 23:13
Verwijderd
Herp-a-derp, is er nou een nieuwe rel gaande of mis ik een grapje ergens?
Advertentie
Oud 15-11-2011, 23:13
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Dat is een beetje voorbarig van je, Fizzle. Konijnen zijn geen knaagdieren en ze zijn het zat om altijd maar met de knaagdieren over één kam geschoren te worden. Ze behoren niet voor niets tot de orde van de haasachtigen.
Tot mijn grote spijt moet ik mijn ongelijk toegeven. Neemt niet weg dat het vergelijken van haasachtigen en zoogdieren ongepast is.
Citaat:
Nu ja, de Sinterklaastraditie vindt haar oorsprong in de Germaanse mythologie, dus dat vind ik nog wel kunnen.
En de Vikingen dan, en de Romeinen, en de Anglicanen?
Oud 15-11-2011, 23:15
Verwijderd
Daarbij is het sowieso geen goed idee om konijnen te scheren, zeker in deze tijd van het jaar. Ten eerste krijgen ze het daar koud van en ten tweede brengt dat mensen misschien op ongepaste ideeën.

En Fizzle, ik zou nooit discrimineren ten opzichte van haasachtigen. Sommige van mijn beste vrienden zijn haasachtigen!
Oud 15-11-2011, 23:16
Noedelhap
Noedelhap is offline
Para naamzoek en The Big Lebowski fans, dit heb ik vanavond zitten tekenen:

Oud 15-11-2011, 23:16
Verwijderd
Citaat:

[afbeelding]
Oud 15-11-2011, 23:19
Uice
Uice is offline
Citaat:

[afbeelding]
Oud 15-11-2011, 23:19
Verwijderd
Citaat:

[afbeelding]
baasje! Alleen je steve buscimemmeimeme vind ik iets minder steve busciemmemememiemie
Oud 15-11-2011, 23:20
Verwijderd
tom waits met een mijter is echt badass
Verwijderd
Citaat:

[afbeelding]
DIKKE LIKE
Verwijderd
Citaat:
Oud 15-11-2011, 23:22
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Daarbij is het sowieso geen goed idee om konijnen te scheren, zeker in deze tijd van het jaar. Ten eerste krijgen ze het daar koud van en ten tweede brengt dat mensen misschien op ongepaste ideeën.

En Fizzle, ik zou nooit discrimineren ten opzichte van haasachtigen. Sommige van mijn beste vrienden zijn haasachtigen!

en nu ga ik slapen! Daarmee wil ik niemand met Insomnia beledigen, en zo wel, dan mijn nederige excuses daarvoor. Welterusten!
Oud 15-11-2011, 23:24
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Ik heb zijn nieuwste album gehoord! Mijn moeder, die idolaat is van Tom Waits, had hem gekocht.

Wel een lekkere plaat
Oud 15-11-2011, 23:25
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Martin, dat vind ik een goed idee. Zullen we daarmee beginnen zodra alle third world problems opgelost zijn?
Nee. Nu! Iedereen aan de neutrale avatars en nicknames!
Oud 15-11-2011, 23:25
Verwijderd
Citaat:

[afbeelding]

Maar Steve kan wel iets Steveriger, ja. The Dude vind ik ook niet helemaal lijken. Walter lijkt wel fantastisch.

Wat een goed trio is het eigenlijk, qua hoe leuk die koppen zijn om te tekenen. Misschien doe ik zo wel even een Big Lebowski-studie.
Oud 15-11-2011, 23:26
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik stel trouwens voor dat we wachten met het instellen van verplicht geloofsneutrale avatars tot ná 5 december, want dat komt mij beter zo uit

De anti-zwartepieten mensen waren bij nieuwsuur. Ik snap het probleem niet, iedereen weet toch dat zwarte piet zwart is door het roet van de schoorsteen?
Oud 15-11-2011, 23:27
Uice
Uice is offline
FUN FACT: het Sinterklaasfeest zoals wij dat nu kennen, is grotendeels gebaseerd op het prentenboek SINT NICOLAAS EN ZIJN KNECHT uit 1850. Dit is het eerste boek waarin vermeld wordt dat de Sint met de stoomboot uit Spanje komt, en dat hij paard rijdt, hoewel zijn paard toen nog bruin(!) was.

Ook is het de eerste keer dat hij een negerknecht heeft, hoewel toen nog naamloos. Deze knecht is ook te paard, en zijn paard is, overeenkomstig met zijn huid, zwart.

Nu ga ik naar bed.
Oud 15-11-2011, 23:28
Verwijderd
Er zijn twee mogelijke theoriën. Of zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen, of hij is een moorse slaaf die is vrijgekocht door Sint Nicolaas maar door hem zo goed werd behandeld dat hij besloot bij hem in dienst te blijven (dit is namelijk één van de katholieke Sint Nicolaas legendes, dat hij een slaaf had vrijgekocht). Of allebei natuurlijk, want Moren zijn helemaal niet echt zwart, behalve als het katten zijn. Maar het is allebei toch geen probleem?
Oud 15-11-2011, 23:28
Uice
Uice is offline
Citaat:

De anti-zwartepieten mensen waren bij nieuwsuur. Ik snap het probleem niet, iedereen weet toch dat zwarte piet zwart is door het roet van de schoorsteen?
Als dat zou was zou het prima zijn, maar het probleem is dat hij helemaal niet zwart is. Hij is bruin, en heeft bovendien rode lippen. Dat roept toch akelige herinneringen op aan de negerknecht waarop hij deels gebaseerd is.
Oud 15-11-2011, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Als dat zou was zou het prima zijn, maar het probleem is dat hij helemaal niet zwart is. Hij is bruin, en heeft bovendien rode lippen. Dat roept toch akelige herinneringen op aan de negerknecht waarop hij deels gebaseerd is.
Dat heb ik vaker gehoord, maar negers hebben geen knalrode lippen, die hebben donkere roodbruine lippen
Mensen die daarentegen blank zijn, in een schoorsteen duiken en daarna een glas water drinken en daarbij hun lippen aflikken, hebben wel rode lippen.
Dus ik snap het rode lippen argument nooit zo.
Oud 15-11-2011, 23:32
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Nee hoor, de pieten worden zwart geschminkt, als het bruin lijkt komt dat doordat de laag schmink niet dik genoeg is (waardoor bleke huid doorschijnt) of door lichtinval. Daarnaast hebben de meeste negroïde mensen géén rode lippen.
Oud 15-11-2011, 23:32
Martiño
Martiño is offline
Ik zeg: GMTA
Oud 15-11-2011, 23:36
Uice
Uice is offline
Citaat:
Er zijn twee mogelijke theoriën. Of zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen, of hij is een moorse slaaf die is vrijgekocht door Sint Nicolaas maar door hem zo goed werd behandeld dat hij besloot bij hem in dienst te blijven (dit is namelijk één van de katholieke Sint Nicolaas legendes). Of allebei natuurlijk, want moren zijn helemaal niet echt zwart, behalve als het katten zijn. Maar het is allebei toch geen probleem?
Nee, dat van die Moorse slaaf is een broodje-aap-verhaal.

In feite ging het zo: eerst had je Wodan, de Germaanse god die zaden in de schoenen van brave kinderen smeet, daarbij geassisteerd door twee zwarte raven, die als spionnen dienden om te controleren of de kinderen wel braaf waren.

Daarna had je Sint Nicolaas, die vaak een zwarte demon uit de Hel bij zich had, die hij had weten te bekeren tot het goede.

Daarna had je Zwarte Piet als Moor, maar die was niet de helper, maar de tegenstander van Sinterklaas. Als je braaf was, kreeg je iets van de Sint, als je stout was, kwam Zwarte Piet je halen. Dit omdat het vroeger in Nederlandse kustplaatsen inderdaad mogelijk was dat kinderen ontvoerd werden door Algerijnse of Turkse kapers, om als slaven verkocht te worden. Maar deze Zwarte Piet was dus niet in het gezelschap van de Sint.

Daarna kreeg hij zijn zwarte knecht, die overigens ook regelmatig wit afgebeeld werd. Zelfs in de jaren dertig werd Sint nog regelmatig met een witte Piet gezien.

In de Tweede Wereldoorlog introduceerden Canadese soldaten middels hun deelname aan de festiviteiten het idee dat de Sint niet één, maar een heleboel Pieten had, en dat die allemaal negerkarikaturen volgens de Amerikaanse blackfacetraditie moesten zijn.

Allerlei dingen, maar slavernij heeft er nooit iets mee te maken gehad.

En zo ging het!
Oud 15-11-2011, 23:38
Uice
Uice is offline
Citaat:
Dat heb ik vaker gehoord, maar negers hebben geen knalrode lippen, die hebben donkere roodbruine lippen
Mensen die daarentegen blank zijn, in een schoorsteen duiken en daarna een glas water drinken en daarbij hun lippen aflikken, hebben wel rode lippen.
Dus ik snap het rode lippen argument nooit zo.
De rode lippen komen uit de Amerikaanse blackfacetraditie. Dat ze niet op echte negers te zien zijn, wil niet zeggen dat het geen racistisch stereotype is.
Oud 15-11-2011, 23:39
Verwijderd
Daarbij snap ik dat Amerikanen zich niet op hun gemak voelen bij iemand die zwart geschminkt is, omdat dat voor hun herinneringen oproept aan de zwart geschminkte acteurs die tot de jaren zestig op grote schaal het stereotype van de domme blije zwarte bevestigden en versterkten, en daarmee bijdroegen aan het in stand houden van de apartheid in de VS.
Maargoed, in Nederland hebben we dat nooit op die manier gekend - de enige die hier zwart wordt geschminkt is Zwarte Piet.
Oud 15-11-2011, 23:41
Martiño
Martiño is offline
En natuurlijk weet ik wel dat Zwarte Piet gebaseerd is op het stereotiepe beeld dat Europeanen vroeger van Afrikanen hadden, maar kom op, dat wordt door niemand meer serieus genomen, en is duidelijk onzin, getuige de rode lippen en pikzwarte huid (en zoals Sarah zegt, mensen van Moorse afkomst zijn niet zwart, het zijn Arabieren en Marokkanen die in Spanje woonden).

Het is al decennia ingeburgerd dat de zwarte kleur van Zwarte Piet komt van het roet in het rookkanaal, niet omdat hij Afrikaans is. Zwarte Piet praat ook accentloos Nederlands, hij is een knecht, een bediende of assistent, en geen slaaf (boeren hebben ook knechten, daar doen we ook niet moeilijk over), en ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die een neger heeft gediscrimineerd of slecht heeft behandeld omdat hij/zij als kind het idee kreeg dat Zwarte Piet minderwaardig is en alle negers dat dus zijn.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat discriminatie en vooroordelen heel erg naar zijn en dat er door heel veel mensen veel en veel te licht over wordt gedacht, maar hier is echt sprake van hypercorrectheid.

Laatst gewijzigd op 15-11-2011 om 23:48.
Oud 15-11-2011, 23:43
Verwijderd
Snuice, waarom heb je deze rare mening weer opgepakt? Als ik een neger was zou ik iedereen die mij puur op basis van huidskleur met zwarte pieten associeert best een racist vinden. En sowieso die hele discussie heel vervelend vinden, ook, want hij leidt af van veel belangrijker en stuitender zaken.
Oud 15-11-2011, 23:46
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:

Maar Steve kan wel iets Steveriger, ja. The Dude vind ik ook niet helemaal lijken. Walter lijkt wel fantastisch.

Wat een goed trio is het eigenlijk, qua hoe leuk die koppen zijn om te tekenen. Misschien doe ik zo wel even een Big Lebowski-studie.
Steve Buscemi is nog best lastig te overdrijven, ook al heeft ie een karikatureerbare kop. Maar ik ga er nog aan verder werken! The Dude vind ik wel lijken, de uitdrukking, imho.
Oud 15-11-2011, 23:52
Uice
Uice is offline
Citaat:
en ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die een neger heeft gediscrimineerd of slecht heeft behandeld omdat hij/zij als kind het idee kreeg dat Zwarte Piet minderwaardig is en alle negers dat dus zijn.
Het gaat er meer om dat het kwetsend kan zijn als je tot een minderheid behoort en ziet dat er mensen rondlopen die gekleed zijn als karikaturen van leden van die minderheid.
Oud 15-11-2011, 23:59
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het gaat er meer om dat het kwetsend kan zijn als je tot een minderheid behoort en ziet dat er mensen rondlopen die gekleed zijn als karikaturen van leden van die minderheid.
Ik formuleer het verkeerd. Er zijn maar zeer weinig mensen die een zwarte piet nog associëren met een persoon van negroide afkomst, laat staan een slaaf. Alleen hele kleine kindjes doen dat soms, die nog heel veel dingen in de wereld niet snappen (mama, waarom is die meneer zwanger? ja maar hij heeft toch een hele dikke buik?), en die vervolgens een mooi verhaaltje horen van vader en moeder over wat discriminatie is en waarom zwarte piet zwart is geworden van de roet (en belangrijker nog, hoe het komt dat de armen van zwarte piet niet zwart zijn als de mouw van piet afzakt en het kind ziet dat piet een witte huid heeft), en waarom negroïde mensen niet zwart zijn.

En daarnaast vind ik het ook wel een mooi geschiedenislesje voor de wat oudere kinderen, om ons te herinneren aan ons koloniale bestaan en om duidelijk te maken dat dit nu niet acceptabel is, en dat iedereen op gelijke voet staat, net zoals Piet wel een assistent is van Sint, maar geen slaaf.
Oud 16-11-2011, 00:02
Martiño
Martiño is offline
En over karikaturen en minderheden gesproken: laten we het dan maar eens hebben over hoe homo's worden neergezet in de media. Het erge is dat heel veel mensen denken dat alle homo's echt zo zijn, allemaal valse, modebewuste vrouwelijke mansluts die het eurovisiesongfestivals en musicals leuk vinden. Bij zwarte piet is dat al lang niet meer
Oud 16-11-2011, 00:03
Verwijderd
Citaat:
En over karikaturen en minderheden gesproken: laten we het dan maar eens hebben over hoe homo's worden neergezet in de media. Het erge is dat heel veel mensen denken dat alle homo's echt zo zijn, allemaal valse, modebewuste vrouwelijke mansluts die het eurovisiesongfestivals en musicals leuk vinden.
Nee hoor schattie, ik denk dat niet.

Grapje ik denk dat ook ;dDd;d;d;d
Martiño
Martiño is offline
[/rant]
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Nee hoor schattie, ik denk dat niet.
weetiktoch liefje. maar heel veel mensen wel
Oud 16-11-2011, 00:05
Verwijderd
Citaat:
weetiktoch liefje. maar heel veel mensen wel
check m'n edit ;d
Martiño
Martiño is offline
trutje
Martiño
Martiño is offline
Oud 16-11-2011, 00:06
Verwijderd
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Al dat gezeik over die pieten elk jaar weer. Mensen moeten eens ophouden met alles als aanstootgevend te zien, want oh jee, straks voelt iemand zich er mss niet zo prettig bij en dat kan natuurlijk niet. Net trouwens als bij grappen over gehandicapten of ander 'oei dat mag niet' gezeur, zijn het altijd de mensen waar het niet om gaat die het hardst miepen.
Ik heb namelijk nog nooit een neger horen klagen over zwarte pieten. Degenen die ik ken vinden het iig allemaal wel grappig.
Martiño
Martiño is offline
ik ga mezelf bezatten en in slaap huilen
Oud 16-11-2011, 00:08
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik formuleer het verkeerd. Er zijn maar zeer weinig mensen die een zwarte piet nog associëren met een persoon van negroide afkomst
Toch kan ik me voorstellen dat het pijnlijk is om een het overblijfsel van de racistische blackfacetraditie gevierd te zien worden.

Citaat:
En daarnaast vind ik het ook wel een mooi geschiedenislesje voor de wat oudere kinderen, om ons te herinneren aan ons koloniale bestaan en om duidelijk te maken dat dit nu niet acceptabel is, en dat iedereen op gelijke voet staat, net zoals Piet wel een assistent is van Sint, maar geen slaaf.
Maar Piet is ook nooit een slaaf geweest. Hij is door de geschiedenis heen in diverse culturen gezien als raaf, bosgeest, duivel, Moorse kaper, schoorsteenveger en knecht, maar nooit als slaaf.
Oud 16-11-2011, 00:09
Verwijderd
Citaat:
Nee, ik denk het echt niet. *aai*
Oud 16-11-2011, 00:10
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
En over karikaturen en minderheden gesproken: laten we het dan maar eens hebben over hoe homo's worden neergezet in de media. Het erge is dat heel veel mensen denken dat alle homo's echt zo zijn, allemaal valse, modebewuste vrouwelijke mansluts die het eurovisiesongfestivals en musicals leuk vinden.
Het is allemaal de schuld van Geer, Goor en alle halfnaakte mannen die tijdens de gay-pride op een boot staan te dansen en een openbare orgie houden.
Oud 16-11-2011, 00:10
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Boeiend, als men de Nederlander afschildert als domme klompenboerenkaaskop, dan voel ik mij toch ook niet aangesproken. Zo zou jij je als 'gewone' homo ook niet aangesproken moeten voelen als types als Maik de Boer of Gerard Joling worden afgezeken.
Oud 16-11-2011, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Boeiend, als men de Nederlander afschildert als domme klompenboerenkaaskop, dan voel ik mij toch ook niet aangesproken. Zo zou jij je als 'gewone' homo ook niet aangesproken moeten voelen als types als Maik de Boer of Gerard Joling worden afgezeken.
Wat is er mis met types als Gerard en Mike! Daar zou ik supergraag vrienden mee worden, al was het maar om de kledingadviezen!
Oud 16-11-2011, 00:18
Uice
Uice is offline
Nou ja, nu ga ik werkelijk naar bed.
Oud 16-11-2011, 00:19
Carn
Carn is offline
om de boel maar even samen te vatten:

Oud 16-11-2011, 00:19
Uice
Uice is offline
Citaat:
om de boel maar even samen te vatten:

[afbeelding]

Oud 16-11-2011, 00:20
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het verschil is dat jullie niet in je dagelijks leven geconfronteerd worden met Nederlander als domme klompenboerenkaaskop, want wij zijn allemaal Nederlanders dus het zou een beetje suf zijn als we elkaar voor klompenboerenkaaskop gaan uitmaken.

Helaas zijn er wel bijna dagelijks mensen die van hun stoel vallen als ik vertel dat ik een hekel heb aan het songfestival, mannen die bij wijze van spreken hun billen samenknijpen als ik blijkbaar te dichtbij kom of in een kleedkamer sta, het supergrappig vinden als ik ook maar iets doe wat op een vrouwelijke gewoonte lijkt of andere leuke "grappen" maken over stereotypes. Soms leuk, en meestal ook wel te accepteren, maar ook vaak pijnlijk omdat sommige mensen alleen je homoseksualiteit zien en jou alleen maar aan stereotypes spiegelen (en verbaasd zijn als je niet in dat beeld past), terwijl je meer bent dan alleen je geaardheid.
Oud 16-11-2011, 00:21
Macrador
Macrador is offline
Ik vind leden die geen forumbazen zijn zeer aanstootgevend tegenover onze minderheidsgroep. Ik eis dus een vergelding. Ik ben tevreden met een financiële tegemoetkoming.
Oud 16-11-2011, 00:21
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het is allemaal de schuld van Geer, Goor en alle halfnaakte mannen die tijdens de gay-pride op een boot staan te dansen en een openbare orgie houden.
Gedeeltelijk wel ja (hoewel niet zozeer de schuld van de halfnaakte mannen, maar dat de media alleen maar de halfnaakte mannen in beeld brengt terwijl op de meeste boten grotendeels aangeklede mannen zitten/staan/dansen).

Regels voor berichten