Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2011, 19:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Sinds gisteren ben ik ineens vanuit het niets duizelig. Ik merkte het voor het eerst toen ik op stond van een bankje op het perron om in de trein te stappen en dacht toen dat het van het opstaan kwam maar sindsdien heb ik het ook ineens zomaar als ik zit. Het is niet altijd maar met vlagen. Het voelt een beetje alsof ik te veel gedronken heb maar het is niet dat alles om me heen draait. Een collega zei dat je dat wel eens kon hebben bij een verkoudheid maar behalve dat ik wat last heb van hoog slijm (wat ook wel door m'n astma kan komen) heb ik eigenlijk heel verkoudheidsklachten.

Ik vind het wel een beetje eng eigenlijk omdat het niet erg genoeg is om thuis voor te blijven maar ik ga zo ook niet echt met een fijn gevoel op de fiets weg ofzo. Hoelang kan zoiets duren? Hoe kan je dat ineens krijgen en waardoor kan het komen? Gaat het vanzelf weer over of hoelang moet ik het aankijken?
Oud 30-11-2011, 19:48
Pluis
Pluis is offline
als je echt knetterduizelig bent in de zin van dat de wereld om je heen draait dan kan het komen door een aandoening die neuritis vestibularis heet. wat dan weer niets anders betekent dan een virusinfectie van je evenwichtsorgaan. En dat hoeft niet per sé gepaard te gaan met andere verkoudheidsverschijnselen zoals hoesten. die duizeligheid kan dan zo hevig zijn dat je er misselijk van wordt. het gaat overigens vanzelf weer over.

een andere mogelijkheid is een lage bloeddruk, maar dat voelt wel echt anders dan de draaiduizeligheid die je krijgt bij wat ik eerst noemde. van een lage bloeddruk duizeligheid voel je je meer licht in het hoofd en dan op die manier wat duizelig.
Oud 30-11-2011, 19:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben niet draaiduizelig, en ik ben ook niet misselijk. Het voelt meer alsof alles om me heen gonst of alsof ik in slowmotion m'n hoofd beweeg. Meer licht in m'n hoofd idd. M'n bloeddruk is een maand geleden nog opgemeten en toen was ie gewoon normaal, kan ie dan nu ineens te laag zijn? Zijn er nog andere mogelijke (waarschijnlijke) oorzaken.
Oud 30-11-2011, 19:56
Kevin Markies
Kevin Markies is offline
Zoiets kan volgens mij komen door een tekort aan vitamine C, vitamine D en/of ijzer.
Ik zou als ik jou was eerst een beetje extra vitamine C nemen. In rode paprika's zit veel.
Als je niet zoveel beweegt zou ik dat ook proberen te doen!
Zakje gepelde zonnebloempitten van de reformwinkel kan helpen (zit ook ijzer in)
Als dat allemaal niet helpt zou ik naar de dokter gaan. Of, als je geen zin in de dokter hebt, haal je een potje pillen met vitamine D + calcium.

Beterschap

Aangepast: Zie andere berichten

Laatst gewijzigd op 30-11-2011 om 20:51.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2011, 20:19
Verwijderd
Bij duizeligheid moet je sowieso beginnen met een paar dingen NU checken voor je begint te denken aan ernstige afwijkingen.
- Had je genoeg gegeten, maar niet teveel?
- Genoeg gedronken, maar niet teveel, en ook geen gekke temperaturen drank?
- Ben je veel vocht kwijtgeraakt of heb je net intensief gesport of afgekoeld?
- Zitten je holtes dicht? Dus voorhoofdsholtes, je hoort slecht, keel op slot?
- Is je bloeddruk NU goed, je vitaminewaarden, ijzer, etc.
- Heb je een stressvolle periode? Heb je snel last van het weer?

Wanneer je een beeld hebt van bovenstaande punten en het leidt tot vervelende situaties, dan kun je prima nog even langs de huisarts gaan. Mijn gok is dat het te maken heeft met verstopte holten etc.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2011, 20:24
Kevin Markies
Kevin Markies is offline
Nog een leestip voor je: http://www.dokterdokter.nl/gezondhei...l-niet-ernstig
Met citaat reageren
Oud 30-11-2011, 20:37
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Zoiets kan volgens mij komen door een tekort aan vitamine C, vitamine D en/of ijzer.
Ik zou als ik jou was eerst een beetje extra vitamine C nemen. In rode paprika's zit veel.
Als je niet zoveel beweegt zou ik dat ook proberen te doen!
Zakje gepelde zonnebloempitten van de reformwinkel kan helpen (zit ook ijzer in)
Als dat allemaal niet helpt zou ik naar de dokter gaan. Of, als je geen zin in de dokter hebt, haal je een potje pillen met vitamine D + calcium.
Beterschap
in nederland is het met alle toegevoegde stoffen in de voeding praktisch onmogelijk om een tekort aan vitamine C te hebben, dus dat is onzin. Van een vitamine D gebrek kun je moe worden, duizeligheid past daar niet eens zo zeer bij en met name mensen met een wat donkerdere huid (dus zegmaar rond het middellandse zee gebied) krijgen er last van (omdat zij relatief te weinig zonlicht vangen in de winter en zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D). Van ijzergebrek word je pas duizelig als je daardoor een bloedarmoede hebt gekregen, en dat zou natuurlijk wel kunnen.
Oud 30-11-2011, 20:48
Kevin Markies
Kevin Markies is offline
@Pluis: Bedankt Ik heb mijn ideeën doorgestreept.

Laatst gewijzigd op 30-11-2011 om 20:53.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2011, 20:58
Verwijderd
Ik heb dat soms ook, en ik vermoed dat het bij mij een (tijdelijk) lage bloed(suikerspiegel?)gebeuren is. Tenminste, ik merk dat ik het vooral heb als ik bijvoorbeeld een lange tijd moet staan (helemaal na inspanning), en het al een tijd geleden is dat ik gegeten heb. Word dan soms ook misselijk. Had het trouwens vaker toen ik nog aan de pil was.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2011, 15:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het voelt anders dan een lage bloedsuiker vind ik. Daar heb ik regelmatig last van maar dan ben ik niet alleen duizelig maar voel ik ook m'n buik en m'n hele lichaam wat dan raar voelt. Dat heb ik nu niet. Het wordt ook niet minder als ik net gegeten heb of meer als ik lang niet gegeten heb. Ik heb ook niet meer of minder gedronken dan normaal, niet veel gesport, niet veel last van stress oid. Heb ook geen last van m'n holtes, neus of keel.

Ik heb er nu overigens nog steeds last van. Het is vooral op momenten dat ik even rustig zit oid. Op momenten dat ik me ga inspannen of geconcentreerd iets ga doen wordt het minder lijkt het wel. Ik kijk het nog een paar dagen aan en anders ga ik vrijdag toch maar even langs de huisarts.
Oud 05-12-2011, 08:57
Verwijderd
Hoe is het met je astma op het moment? Van licht zuurstoftekort kun je je ook duizelig voelen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 19:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Met m'n astma gaat het niet super maar ook niet heel slecht (niet zo slecht als een paar weken terug met die mist bijvoorbeeld). Het zou op zich wel kunnen dus denk dat ik misschien toch maar even een afspraak maak bij de huisarts. Zondag en gisteren was ik weer ineens heel erg duizelig maar vandaag had ik er nauwelijks last van.
Oud 06-12-2011, 22:51
Verwijderd
Kun je ook geen opvallende verschillen detecteren tussen vandaag en gister/eergister? Weer (incl luchtvochtigheid en neerslag en temperatuur etc), hoeveelheid slaap/voedsel/vocht, werkdruk? Mensen of dieren waarbij je in de buurt was? Helemaal niks? Probeer het systematisch te checken.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 19:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mja, goed plan Ik ben er iig achter dat het getriggerd wordt door bewegende dingen om me heen (rijdende auto's/tram/bus, harde wind, als ik rijd op een stoel met wieltjes oid). Ik heb voor vrijdag een afspraak bij de huisarts gemaakt. De assistente vond het wel verstandig dat ik even langs kwam als ik er al een week last van had.
Oud 09-12-2011, 10:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben vandaag bij de huisarts geweest maar die wist het eigenlijk niet. Bloeddruk, saturatie, pols, oren waren allemaal goed. Toen ik daar was had ik er ook geen last van en hij kon het ook niet opwekken. Moet nu terugkomen als het erger wordt of als ik er last van heb (maar dat is natuurlijk heel lastig).

Wilde vanmorgen toch naar de opticiën en m'n sterkte was ook iets verandert maar volgens hem kon ik daar niet duizelig van worden. Hoop dat het dan maar vanzelf over gaat en niets ernstigs is.

Regels voor berichten