Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2012, 14:14
Stefan95
Stefan95 is offline
Hoi allemaal,

Ik zit in VWO 5 en ben redelijk handig met computers. Ik kan websites bouwen en wat coden, maar ik weet vooraal veel oplossingen op problemen enzo. Echter maak ik soms ook wel eens wat films (short films) en vind ik Photoshoppen ook heel erg leuk.

Maar ik heb nog geen flauw idee welke richting ik wil gaan, want mij lijkt alleen achter de computer zitten echt saai. Ik zou graag met mensen willen werken (sociaal). Ook ben ik altijd al heel geinteresseerd in media. Zo zou ik bijvoorbeeld best films/tvprogramma's willen maken/presenteren of iets in die richting. Maar photoshoppen vind ik ook heel leuk, met mensen aan een project werken.

Echter weet ik niet welke studie richting ik op moet, HBO, Universiteit, welke opleidingen/beroepen zijn geschikt voor mij.

Heeft iemand tips?

Dankjewel!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2012, 19:54
Cas Kramers
Cas Kramers is offline
Hey Stefan!

Media is nogal een breed begrip. Ik heb zelf ervaring met de opleiding Interactieve media aan de Hogeschool van Amsterdam. (nu communication en multimedia design) Daar zijn allerlei variaties mogelijk. Je kunt je richten op het technische vlak (programmeren, websites/applicaties bouwen), design (photoshop, illustrator, interaction design) of meer de strategische kant (managen van media projecten, presenteren, online marketing) Het eerste jaar is algemeen van opzet, daarna maak je zelf de keuze welke vakken je interessant vind en waar je je in gaat verdiepen. Er is ook veel sociaal contact: er zijn bijvoorbeeld projecten waarin mensen uit verschillende richtingen samen komen.

Check de website ff: http://www.voltijd.hva.nl/interactieve-media/

Groet,

Cas
Oud 18-02-2012, 14:57
Anouk TVG
Anouk TVG is offline
Hee Stefan!

ik volg een studie aan de HKU, op de faculteit theater. Wij hebben een studie DVTG, design for Virtual Theatre and Games. Ik kan je niet zo goed vertellen wat de opleiding precies inhoudt, maar je bent in ieder geval veel met de computer bezig, (photoshoppen, programmeren, ontwerpen in 3d enz), maar je moet ook zelf dingen gaan bouwen enz.
Daarbij werken de DVTGers veel in projecten met groepen. Veel samenwerken dus!
Als je er geïnteresseerd in bent, kan ik je in contact brengen met iemand van die opleiding!

Groetjes
Anouk
Met citaat reageren
Oud 19-02-2012, 20:41
StudiekeuzeOM
StudiekeuzeOM is offline
Dag Stefan,
Een studie zoeken vraagt tijd en gelukkig heb je die omdat je in 5 VWO zit. Probeer vooral nu nog niet te kiezen maar vooral veel informatie te zoeken op internet (sites van universiteiten en HBO's en algemene sites als tkmst en studiekeuze123), via een forum als dit, via je ouders (zij kennen mensen die beroepen hebben die jou misschien aanspreken). Eigenlijk ben je nu dus goed bezig

Maak van al de gevonden informatie een lange lijst en leg dan de studies naast elkaar. En vergelijk ze op de programma's van het eerste jaar. Probeer je lijst terug te brengen naar een stuk of 10 studies en dan ga je open dagen bezoeken. Op die manier ga je gerichter kijken en ga je ook betere vragen stellen aan de voorlichters. Kies pas als er iets te kiezen valt.

Kom je er niet uit samen met je ouders, klasgenoten en de decaan, bedenk dan dat er mensen zijn die je kunnen helpen bij je studiekeuze. Er zijn studiekeuzetestbureaus en mensen die je kunnen begeleiden bij je keuzeproces (studiekeuzecoaches).

Een studie kiezen is een leuk en leerzaam proces. Laat je niet teveel onder druk zetten door vragen als: "Weet je al wat je gaat studeren?". Zeg dan gewoon: "Ik ga waarschijnlijk iets doen met computers en mensen. Maar wat heeft u gestudeerd? Hoe was dat? Wat vond u leuk/niet leuk aan uw studie? En wat doet u nu?"

Veel succes en geniet van het kiezen.
Marline Tjeenk Willink
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten