Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2012, 18:21
Carn
Carn is offline
Ik weet niet eens wat vormsel is.
Oud 26-03-2012, 18:24
Martiño
Martiño is offline
Ik zat op een fijne (r.k.) basisschool, maar echte godsdienstles kregen we niet, behalve rond de communie (als je die deed tenminste), verder alleen wat algemene info.
En ik over mijn rol in de groep 8 musical werd tien jaar later nog steeds gepraat!
Oud 26-03-2012, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Ik zat op een fijne (r.k.) basisschool, maar echte godsdienstles kregen we niet, behalve rond de communie (als je die deed tenminste), verder alleen wat algemene info.
En ik over mijn rol in de groep 8 musical werd tien jaar later nog steeds gepraat!
Nu ben ik wel benieuwd wat je rol dan was
Oud 26-03-2012, 18:26
Verwijderd
nu hoor ik nog van oude klasgenoten verhalen over groep 8.
Oud 26-03-2012, 18:28
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik weet niet eens wat vormsel is.
Het volgende sacrament na de doop en de eerste communie, je wordt dan gezalfd. Als je het vormsel hebt gedaan ben je een échte katholiek en word je geacht je geloof actief te belijden.

Dan sta je ook voor altijd ingeschreven, tenzij je je laat uitschrijven met een brief aan de kerk waar je gedoopt bent, het bisdom waar je gedoopt bent, alle parochies waar je gewoond hebt, de kerk waar je nu bij staat ingeschreven (je wordt automatisch ingeschreven bij verhuizing) en het bijbehorende bisdom.

Officieel scheiden voor de kerk is makkelijker, dan hoef je alleen maar een brief naar de paus te sturen.
Oud 26-03-2012, 18:31
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Nu ben ik wel benieuwd wat je rol dan was
Ik was Vader, en ik had een monoloog die ik vol passie heb opgedragen. Maar ik was een van de weinigen die het echt leuk vond, want ik acteer graag, en de rest van mijn klas was toen al meer aan het puberen en die vonden alles al stom.
Oud 26-03-2012, 18:32
Carn
Carn is offline
Citaat:
Het volgende sacrament na de doop en de eerste communie, je wordt dan gezalfd. Als je het vormsel hebt gedaan ben je een échte katholiek en word je geacht je geloof actief te belijden.

Dan sta je ook voor altijd ingeschreven, tenzij je je laat uitschrijven met een brief aan de kerk waar je gedoopt bent, het bisdom waar je gedoopt bent, alle parochies waar je gewoond hebt, de kerk waar je nu bij staat ingeschreven (je wordt automatisch ingeschreven bij verhuizing) en het bijbehorende bisdom.

Officieel scheiden voor de kerk is makkelijker, dan hoef je alleen maar een brief naar de paus te sturen.
Aha! Maar nee, dat wist ik dus echt niet Communie was in mijn ogen vooral kinderen die opeens kado's kregen etc.
Oud 26-03-2012, 18:32
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ik was Vader, en ik had een monoloog die ik vol passie heb opgedragen.
Darth?
Oud 26-03-2012, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Darth?
Oud 26-03-2012, 18:33
Verwijderd
bij mij in de klas deed iedereen op 1meisje na de commnunie voor cadeaus en het geld. Dat ene meisje zag er ook uit alsof ze met god ging trouwen. arm kind in een soort mini bruidsjurk tot aan haar kin dicht. op die dag was het ook nog eens 25 graden, en ze mocht de jurk niet uit doen van haar moeder. en ze had het echt heel warm.
Oud 26-03-2012, 18:35
Verwijderd
Citaat:

Mijn moeder heeft zich laten "uitschrijven", maar godnakende wat een kutprocedure is dat zeg. Brieven vol teleurstelling en een aanmatigende schuldaanpratende toon. En je komt er ook nooit helemaal van af want je blijft geregistreerd staan. Als niet-geregistreerd maar ooit wel geregistreerd geweest.

Overigens had ze nog wel de doopdocumenten en zo, dat was dan wel weer tof om te zien.
Oud 26-03-2012, 18:41
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Aha! Maar nee, dat wist ik dus echt niet Communie was in mijn ogen vooral kinderen die opeens kado's kregen etc.
Ik realiseerde me wel toen ik mijn communie deed dat het een toelatingsritueel was voor de kerk en dat het met God en Jezus had te maken en ik wist ook een beetje wat de betekenis van de communie zelf was, maar ik vond het natuurlijker interessanter dat je cadeaus kreeg, en ik deed het vooral omdat het in mijn ogen gewoon was, bijna iedereen in mijn klas deed de communie.
Met het vormsel waren we nog maar met 12 in mijn klas (onze ouders noemden ons de 12 apostelen), maar dat was ook vooral omdat ik toen misdienaar was en vond dat het dan ook maar moest (en ik kreeg wederom cadeaus, alleen niet zo veel als bij mijn communie ), maar ik denk dat ik toen wel gelogen heb aangezien ik toen al wel wist dat ik niet in God geloofde.
Oud 26-03-2012, 18:41
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Darth?
Nee, God de.
Oud 26-03-2012, 18:43
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mijn moeder heeft zich laten "uitschrijven", maar godnakende wat een kutprocedure is dat zeg. Brieven vol teleurstelling en een aanmatigende schuldaanpratende toon. En je komt er ook nooit helemaal van af want je blijft geregistreerd staan. Als niet-geregistreerd maar ooit wel geregistreerd geweest.

Overigens had ze nog wel de doopdocumenten en zo, dat was dan wel weer tof om te zien.
En je mag dan formeel ook geen uitvaart meer hebben in een kerk. En ik wil stiekem toch wel een uitvaart in de kerk in mijn geboortewijk, niet omdat ik perse een mis wil, maar omdat ik een uitvaart wil in de buurt waar ik ben opgegroeid.
Oud 26-03-2012, 18:46
Verwijderd
Citaat:
En je mag dan formeel ook geen uitvaart meer hebben in een kerk. En ik wil stiekem toch wel een uitvaart in de kerk in mijn geboortewijk, niet omdat ik perse een mis wil, maar omdat ik een uitvaart wil in de buurt waar ik ben opgegroeid.
Serieus? 't Zal me allemaal werkelijk waar een zorg zijn wat uitvaart betreft. 't Is niet alsof ik er zelf nog wat aan heb; laat mijn nabestaanden het maar zo pragmatisch mogelijk oplossen ^^
Oud 26-03-2012, 18:46
Verwijderd
Eten was lekker

En oh ja, basisscholen. Wij hadden ook een groep 8 musical, en iedereen had daar bij ons ook echt heel veel zin in enzo
Oud 26-03-2012, 18:47
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Serieus? 't Zal me allemaal werkelijk waar een zorg zijn wat uitvaart betreft. 't Is niet alsof ik er zelf nog wat aan heb; laat mijn nabestaanden het maar zo pragmatisch mogelijk oplossen ^^
Ja, is ook wel logisch. Als je niks meer met de kerk te maken wil hebben, hoef je ook niet te verwachten dat de priester je gaat zegenen en de Heer verzoekt om de hemelpoort op een kiertje te zetten voor jouw ongelovige, zondig en ketterend zieltje.
Oud 26-03-2012, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Ja, is ook wel logisch. Als je niks meer met de kerk te maken wil hebben, hoef je ook niet te verwachten dat de priester je gaat zegenen en de Heer verzoekt om de hemelpoort op een kiertje te zetten voor jouw ongelovige, zondig en ketterend zieltje.
Oh, ik bedoelde meer je uitvaartwens

Ik heb trouwens bijzonder smakelijke verhalen gehoord over jokers (pastoors? priesters? ik heb geen idee wat precies) die de verblijftijd in het voorgeborchte aanzienlijk konden verkorten wanneer je ze maar voorzag van -bijvoorbeeld- een homp biefstuk iedere maand :')
Oud 26-03-2012, 18:58
Verwijderd
tijd voor voedsel naar binnen werken.
Oud 26-03-2012, 19:00
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik heb trouwens bijzonder smakelijke verhalen gehoord over jokers (pastoors? priesters? ik heb geen idee wat precies) die de verblijftijd in het voorgeborchte aanzienlijk konden verkorten wanneer je ze maar voorzag van -bijvoorbeeld- een homp biefstuk iedere maand :')
Ja, in 1400 ging dat zo.
Oud 26-03-2012, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Ja, in 1400 ging dat zo.
Hmm, recenter ook nog hoor! Mijn oma scheen dat te doen. Dat zal *ponders* in de jaren '70 geweest zijn?
Oud 26-03-2012, 20:49
Verwijderd
Ik moet vanmiddag ineens OP STEL EN SPRONG naar m'n werk, vandaar dat ik ineens weg was.

Jawel, ik weet wel dat jullie je afvroegen waar ik ineens was.
Oud 26-03-2012, 20:49
Martiño
Martiño is offline
Ugh, mijn ex gaat naar Rosmalen verhuizen (om de hoek dus).
Oud 26-03-2012, 20:50
Verwijderd
Waarom moest je zo ineens dan? Vergeten dat je moest werken? Of werd je er ineens bij gebeld?
Oud 26-03-2012, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Waarom moest je zo ineens dan? Vergeten dat je moest werken? Of werd je er ineens bij gebeld?
Ik werd eerder vanmiddag gebeld dat ik waarschijnlijk niet hoefde te komen, maar dat ze het uiterlijk 16:15 zouden laten weten als ik wel moest komen.

En toen werd ik gebeld om 16:15, en moest ik ook meteen op de fiets springen. Vandaar.
Oud 26-03-2012, 20:54
Carn
Carn is offline
Citaat:
Ugh, mijn ex gaat naar Rosmalen verhuizen (om de hoek dus).
Naar het Huis van de Toekomst?
Oud 26-03-2012, 20:55
Verwijderd
Aha. Dat lijkt me best wel kut eigenlijk dat je echt denkt van: oh chill, geen werk, en dan toch wel
Oud 26-03-2012, 20:56
Verwijderd
Maar ik heb wel fijn gewerkt! Dat dat nog eens uit mijn mond zou komen.
Oud 26-03-2012, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Aha. Dat lijkt me best wel kut eigenlijk dat je echt denkt van: oh chill, geen werk, en dan toch wel
Haha ja, ik had me al voorgenomen om wat films te gaan kijken, dus dat was wel even jammer. Maar aan de andere kant, ik heb bijna 2 maanden nauwelijks gewerkt omdat er telkens niks was, dus wat geld is ook wel weer welkom nu.
Oud 26-03-2012, 21:03
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Werk je via een uitzendbureau? En waar werk je?
Oud 26-03-2012, 21:06
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik heb ook lekker gewerkt. Lekker KORT ;d;d;:

En suikerbrood is niet te nassen, wou ik nog even zeggen.
Oud 26-03-2012, 21:12
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Naar het Huis van de Toekomst?
Ik weet het niet, wat is dat? Ik hoorde het vandaag van mijn moeder.
Oud 26-03-2012, 21:15
Verwijderd
hoi
Oud 26-03-2012, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ook lekker gewerkt. Lekker KORT ;d;d;:

En suikerbrood is niet te nassen, wou ik nog even zeggen.
Oud 26-03-2012, 21:17
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Dat is toch gewoon vies zoetig brood? Brood hoort hartig te zijn!
Oud 26-03-2012, 21:22
Verwijderd
Citaat:
Werk je via een uitzendbureau? En waar werk je?
Ja. Ik werk bij een marktonderzoeksbureau. Eerst moest ik vooral enquetes afnemen, nu werk ik sinds deze week op een andere afdeling. Dat is iets leuker, meer verantwoordelijkheid, mensen selecteren en uitnodigen voor groepsgesprekken/interviews.
Oud 26-03-2012, 21:23
Verwijderd
Welnee, brood kan heel goed zoet zijn.

Ik heb laatst Teabread gebakken, wat een soort kruising is tussen cake en brood en kruidcake en dan met een beetje bananensmaak en het was zo lekker en een beeetje zoet <3
Oud 26-03-2012, 21:23
Verwijderd
Hoi Luud!

/is geen negeerbeer
Oud 26-03-2012, 21:24
Verwijderd
Heb net bijna m'n duim erafgehakt.
Oud 26-03-2012, 21:24
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Prins Friso blijft bestuurder bij het Belgische telecombedrijf Telenet. Het bedrijf wil vooralsnog niets aan zijn mandaat veranderen. Dat staat in het onlangs gepubliceerde jaarverslag.

"De raad van bestuur van de vennootschap is er zich van bewust dat de heer Friso van Oranje-Nassau vermoedelijk voor langere tijd de vergaderingen van de raad van bestuur niet zal kunnen bijwonen"...
Belgen...
Oud 26-03-2012, 21:25
Verwijderd
Ohja, hoe is het eigenlijk met Friso? Nog hetzelfde? Ook al een tijd niks van gehoord.
Oud 26-03-2012, 21:26
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Dacht dat er hier veel meer mensen zaten joh . Ben weer veelste lang weggeweest merk ik al

Die ene persoon heeft wel 5 accounts
Oud 26-03-2012, 21:27
Verwijderd
Friso ligt nog steeds in coma ja. En echt belachelijk dat hij bestuurder blijft.
Oud 26-03-2012, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Hoi Luud!

/is geen negeerbeer
bedankt
Oud 26-03-2012, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Dat is toch gewoon vies zoetig brood? Brood hoort hartig te zijn!
Jij denkt nu, denk ik, aan dat vieze amerikaanse brood waar ook suiker in zit. Maar daar hebben we het niet over!
Oud 26-03-2012, 21:47
Verwijderd

Dit is het toch? Met van dat suikerspul erin?

Vind het wel lekker, maar ik ben niet zo van zoet.
Oud 26-03-2012, 21:50
Verwijderd
mmm fries suikerbrood! Ik ben een echte lekkerbek geworden man, niet normaal. Bij vriendje thuis koken ze altijd zo goed en zalig en heerlijk. Ik schiet echt van 'eten kan me niet interesseren' naar 'honger, eten, dit is góed'.
Oud 26-03-2012, 21:50
Verwijderd
Hoewel ik er nu wel zin in heb.
Oud 26-03-2012, 21:51
Verwijderd
Citaat:
mmm fries suikerbrood! Ik ben een echte lekkerbek geworden man, niet normaal. Bij vriendje thuis koken ze altijd zo goed en zalig en heerlijk. Ik schiet echt van 'eten kan me niet interesseren' naar 'honger, eten, dit is góed'.
Zo mag ik het graag horen.
Oud 26-03-2012, 21:56
Uice
Uice is offline
Mijn moeder: ''Ik krijg Google niet.''
Ik: ''Welke browser gebruik je?"
Moeder: ''Internet Explorer.''
Ik: ''Dat moet je ook niet doen.''
Moeder: ''Ja, in Mozarella doet ie het wel, maar daar kan ik niet op mijn account van mijn werk.''
Ik: ''Dan moet je waarschijnlijk even een plug-in installeren.''
Moeder: ''Ja, nou ja, ik schakel wel tussen twee browsers.''

Regels voor berichten