![]() |
|
Je hoort wel eens dat het taalonderwijs (NL, EN, FR, DE, SPA.. enz) in Nederland achteruit is gegaan. Ik weet niet of dat waar is, maar heb net wel even een poll op de voorpagina gezet om het oordeel van de scholier te polsen.
Mijn vervolgvraag is deze: waarom ben je wel of niet tevreden over het taalonderwijs dat je krijgt?
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Met name bij Engels lag er -zeker in de onderbouw- bijzonder veel nadruk op spreektaal. Dat vond ik altijd erg storend. Bovendien denk ik achteraf dat er te weinig aandacht is geweest voor de woordenschat, terwijl er wel erg veel aandacht uitging naar de grammatica, iets wat wat mij betreft best met wat minder oefeningen had gekund, maar daarentegen wel met meer andere opdrachten waarbij de grammatica niet de nadruk heeft (bijv. bij briefopdrachten en zo). Ook was meer aandacht voor luistervaardigheid wel fijn geweest. Ik kan mijn Duitse medestudenten niet eens afluisteren.
![]()
|
Ik zit op tweetalig vwo, waardoor ik het Engels op een hele prettige manier leer. Bij het vak Engels heb ik nog nooit woordjes of zinnen moeten stampen. Door zo'n beetje de ganze dag Engels te horen en zelf te moeten praten, leer je het automatisch. Met Engels doen we vooral projecten. We lezen bijvoorbeeld een boek en moeten daar dan opdrachten over maken. Door dingen zoals essays schrijven, een speech geven als een personage uit het boek laten we zien dat je het echt gelezen hebt. Ik leer Frans en Duits op een ontzettend saaie manier. Echt, ik vind het vreselijk. Je moet voor Duits dan tig zinnen en woorden leren voor een SO, die je echt gewoon 'dom' moet stampen. Daar haal ik dan een 10 voor, aangezien dat gewoon keihard leren is, maar ik heb niet het gevoel dat ik er iets van leer. Ik heb nu twee jaar Duits, maar als ik verdwaal in Duitsland, zal ik echt niet de weg kunnen vragen in het Duits. Bij Frans is het iets beter. Wij hebben zogenaamde 'parler et ecrire' SO's. Dan moeten je zinnnen leren, die je ook op andere manieren moet kunnen gebruiken, en ook met die zinnen een gesprekje voeren met de lerares. Zo leer je de taal echt te gebruiken, en niet alleen maar wat zinnen te weten. Dus Frans is wel een stuk beter dan Duits, maar bij Engels vind ik de opdrachten echt leuk om te doen.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
School is niet goed voor je Creeperded209 | 82 | 20-05-2015 15:02 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Opvallend nieuws #1 Kitten | 500 | 22-04-2010 19:07 | |
Algemene schoolzaken |
Basisschoolleerling kan beter rekenen dan pabo-student Verwijderd | 76 | 04-01-2006 12:11 | |
Algemene schoolzaken |
Afgewezen voor de University College? ds | 197 | 02-04-2005 22:24 | |
spelling revolutie nar_cyste | 22 | 23-12-2002 15:13 | |
nog een stelling: "Allochtonen moeten meer integreren" Verwijderd | 36 | 09-10-2002 19:08 |