Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2012, 10:05
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof niet dat wij een studentenpsycholoog hebben, maar mijn probleem heeft ook geen invloed op mijn studie. Of misschien heeeeel indirect.
Maar als je een afspraak maakt met de huisarts moet je altijd aan de assistent vertellen wat er aan de hand is enzo.
Hoeft niet per se, ze zal er wel naar vragen maar je mag ook antwoorden dat je dat te persoonlijk vindt en alleen met de huisarts zelf wil bespreken. Ze vraagt het alleen zodat ze een inschatting kan maken van hoe veel spoed het heeft.
Advertentie
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof niet dat wij een studentenpsycholoog hebben, maar mijn probleem heeft ook geen invloed op mijn studie. Of misschien heeeeel indirect.
Maar als je een afspraak maakt met de huisarts moet je altijd aan de assistent vertellen wat er aan de hand is enzo.
Nonsense. Je mag de assistent(e) gewoon vertellen dat je dat liever niet met hem/haar bespreekt.
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Echt? En ik altijd maar helemaal gegeneerd mompelen wat er is
Oud 23-04-2012, 10:06
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
of gewoon wel gaan?
Of de studentenpsycholoog, dat vond ik zelf wel lekker laagdrempelig. Ik heb wel altijd het idee dat je probleem dan wel invloed op je studie moet hebben, maar dat heeft het natuurlijk al wel gauw.
Hoeft inderdaad niet. Studentenpsych is gewoon voor alles. Meestal wel een maximaal aantal behandelingen (hier in Groningen 10x) en daarna kan je doorverwezen worden.

Citaat:
Je mag tegen de assistente best zeggen dat je dat alleen met de huisarts wil bespreken hoor.
Oud 23-04-2012, 10:08
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Is een stydentenpsycholoog dus een psycholoog die bij de instelling hoort? Hoe maak je daar dan een afspraak?
Oud 23-04-2012, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Echt? En ik altijd maar helemaal gegeneerd mompelen wat er is
Als je graag dezelfde dag nog een afspraak wil, of als je denkt dat je iets hebt dat misschien gevaarlijk zou kunnen zijn om lang mee rond te lopen, is het ook wel verstandig om in een paar woorden te vertellen wat er is, dan kan je als het nodig is voorrang krijgen. Maar als je iets hebt dat over twee dagen heus nog wel hetzelfde zal zijn, dan maakt het niets uit.
Oud 23-04-2012, 10:09
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
thanks. dat is wel handig om te weten.
Oud 23-04-2012, 10:12
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Oh. Zit er zo'n dragonballtheetent op CS, Starbucks-stylo?
Mariaplaats geloof ik.. bij de stairway zeg maar
Oud 23-04-2012, 10:15
Verwijderd
Citaat:
thanks. dat is wel handig om te weten.
Ik vraag me af hoeveel mensen dat niet weten trouwens, dat je de assistent(e) eigenlijk helemaal niets hoeft te vertellen (hoewel het soms inderdaad raadzaam is in verband met spoed) -- plenty mensen in m'n omgeving dachten ook dat 't moest, waaronder mijn moeder, 't schaap. En grappig genoeg heeft iedereen die dat niet weet er ook moeite mee om (veel) te vertellen aan de assistent(e)

Citaat:
Mariaplaats geloof ik.. bij de stairway zeg maar
Hm. Nou als ik eens in de buurt ben ga ik 't proberen, avonturier als ik ben
Oud 23-04-2012, 10:28
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Is een stydentenpsycholoog dus een psycholoog die bij de instelling hoort? Hoe maak je daar dan een afspraak?
Dat is inderdaad een psycholoog die (hier) bij de universiteit hoort, dus een overkoepelend orgaan, niet specifiek voor één opleiding. Ik ben er via de decaan of studieadviseur gekomen.

Laatst gewijzigd op 23-04-2012 om 10:35.
Oud 23-04-2012, 10:44
Verwijderd
Sommige mensen gaan ook meteen al hun klachten en hoe lang ze het al hebben en vanalles vertellen tegen de assistenten, dat hoeft sowieso niet. Gewoon in een paar woorden
Oud 23-04-2012, 10:45
Verwijderd
Citaat:
De UU heeft er heel veel waarnaar ook op diverse plekken naar wordt verwezen. Het hoeft niet te maken te hebben met je studie. En ik heb in nog geen 10 procent van de gevallen de assistent van mijn huisarts gezegd wat er was, doe dat alleen als er een dubbele afspraak nodig is of wat dan ook.
Oud 23-04-2012, 10:46
Chick Rock
Chick Rock is offline
Inderdaad. Je kan bijvoorbeeld dan zeggen dat je de laatste tijd wat neerslachtig bent en met je huisarts over de mogelijkheden wil praten. Dan zou je niet uit hoeven te wijden over het feit dat je kat dood is, je relatie uit, je slecht hebt geslapen en ruzie met je moeder hebt
Oud 23-04-2012, 10:49
Verwijderd
Ik vraag me wel iets anders af, of ik eigenlijk tegen m'n huisarts zou moeten zeggen dat ik zelf arts ben ooit is er in mijn dossier genoteerd 'gaat na de vakantie geneeskunde studeren' maar daarna nooit meer iets daarover, en het lijkt me wel handig voor mijn huisarts als er in mijn dossier staat dat dat ook gelukt is en alles. Aan de andere kant, als ik een keer een afspraak maak ofzo, is dat misschien ook wel vroeg genoeg om dat erbij te zeggen.
Oud 23-04-2012, 10:49
Chick Rock
Chick Rock is offline
Je bent tussendoor nooit meer naar de huisarts geweest?
Oud 23-04-2012, 10:51
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar mijn dossier. In de afgelopen tien jaar is er zoveel gebeurd dat ik soms zelf het overzicht echt kwijt ben. Lijkt me best nuttig om de boel eens door te lezen. Ik heb alleen niet het idee dat ik mijn huisarts/de assistente heel blij maak als ik vraag om een kopie van mijn dossier. Hoewel ik daar vast officieel recht op heb enzo.
Oud 23-04-2012, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad. Je kan bijvoorbeeld dan zeggen dat je de laatste tijd wat neerslachtig bent en met je huisarts over de mogelijkheden wil praten. Dan zou je niet uit hoeven te wijden over het feit dat je kat dood is, je relatie uit, je slecht hebt geslapen en ruzie met je moeder hebt
Precies. Ooit toen ik voor het eerst de pil wilde, heb ik tegen de assistente helemaal zitten stamelen van dat ik een vriendje had en dat het best wel serieus was en blabla en toen zei ze heel droog 'ok dus je wil een afspraak voor anticonceptie?' en toen dacht ik "dat was het woord "
Oud 23-04-2012, 10:52
Chick Rock
Chick Rock is offline
Genant.
Oud 23-04-2012, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Je bent tussendoor nooit meer naar de huisarts geweest?
ja een paar keer, of eigenlijk bij de HAIO, niet bij mijn huisarts zelf, maar toen is er niets opgeschreven over mijn studievoortgang (het scherm staat zo dat je mee kan lezen), al werd daar wel steeds naar gevraagd. Misschien hebben ze het opgeschreven nadat ik weg was. Maar sinds ik ben afgestudeerd, ben ik er niet meer geweest.
Oud 23-04-2012, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar mijn dossier. In de afgelopen tien jaar is er zoveel gebeurd dat ik soms zelf het overzicht echt kwijt ben. Lijkt me best nuttig om de boel eens door te lezen. Ik heb alleen niet het idee dat ik mijn huisarts/de assistente heel blij maak als ik vraag om een kopie van mijn dossier. Hoewel ik daar vast officieel recht op heb enzo.
Ja, dat mag gewoon. De meeste huisartsen zijn rond 2005 een digitaal dossier gaan gebruiken, als je de info vanaf 2005 genoeg vindt kun je ook vragen om een afdruk van het digitale dossier, dat is niet zo veel moeite voor ze.
Oud 23-04-2012, 10:55
Verwijderd
Ik had dat anticonceptiegesprek met een vervangde arts die 21 leek en het er moeilijker mee had dan ik Vraag me nog steeds af hoe oud hij nou was.
Oud 23-04-2012, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Ik had dat anticonceptiegesprek met een vervangde arts die 21 leek en het er moeilijker mee had dan ik Vraag me nog steeds af hoe oud hij nou was.
misschien was het wel een co! al hoor je dat er bij te zeggen.

Ik had dat gesprek uiteindelijk ook niet met mijn eigen huisarts, maar met de vrouwelijke huisarts in hetzelfde gebouw. Was vast goedbedoeld, maar mijn eigen huisarts is heel invoelend altijd en zij was nogal bot. Ze heeft ook bijna geen uitleg gegeven behalve 'ok hier is het recept, je moet beginnen als je ongesteld bent en je weet wel dat het geen soa's voorkomt'
Oud 23-04-2012, 10:56
Verwijderd
Wat ik wel altijd zo gaar vind is wanneer de assistente op zo'n chagrijnige zeurtoon vraagt of het "écht dringend is". De laatste keer zei ik maar dat ik probably zonder dokter volgende week ook nog wel zou leven, maar for fuck's sake, ik bel toch niet voor de kat z'n kut joh? Om maar te zwijgen over het feit dat je vanaf 08:00 ongeveer 45 minuten nodig hebt om überhaupt chicka aan de telefoon te krijgen omdat het ganse dorp blijkbaar zwak, ziek en misselijk is en de telefoondienst daardoor een DDoS om z'n oren krijgt. Vandaag of morgen gewoon een afspraak en houd verder je chagrijnige waffel dicht, tyvm.
Oud 23-04-2012, 10:59
Verwijderd
Ik vind dat sowieso een rare vraag, want ze is er zelf juist voor opgeleid om te beoordelen of iets dringend is, en de patient niet
Oud 23-04-2012, 11:01
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ja, dat mag gewoon. De meeste huisartsen zijn rond 2005 een digitaal dossier gaan gebruiken, als je de info vanaf 2005 genoeg vindt kun je ook vragen om een afdruk van het digitale dossier, dat is niet zo veel moeite voor ze.
Ik ben wel tussendoor (in 2009) geswitcht van huisarts. Maakt dat uit? Misschien toch even bellen vanmiddag.
Oud 23-04-2012, 11:03
Verwijderd
Ik kreeg op mijn kop van de huisarts dat ik niet eerder was gekomen en toen zei ik uh ja uw assistente kon écht neit eerder plek voor me maken en toen zei hij: volgende keer wat harder doorduwen hoor. Maar ze te vriend houden helpt overigens wel heel fijn want ik zet een zielige toon op en ze proppen me ergens tussen Heksen zijn het.
Oud 23-04-2012, 11:04
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ohnee hoor. Bij mijn huisarts in ieder geval niet. Als ik een afspraak wil maken voor de dokter bel ik, krijg ik de assistente aan de lijn en vraag om een afspraak. Zij zegt een tijd en of die uitkomt, ik zeg 'prima' en we zeggen gedag en hangen op.
En als ze het wel vraagt, dan zeg je gewoon 'van psychische aard' of 'dat bespreek ik liever met de huisarts zelf'. Niks aan de hand, dan.
Oud 23-04-2012, 11:08
Miekje*
Miekje* is offline
Ik heb het ook niet zo op huisartsassistentes . Ik weet niet, ze doen zo vaak alsof ze me maar tijdverspilling vinden.
Oud 23-04-2012, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat sowieso een rare vraag, want ze is er zelf juist voor opgeleid om te beoordelen of iets dringend is, en de patient niet
Mhm. Wel grappig is dat ik voor 'n peesontsteking (waarvan ik precies wist wat het was) dezelfde dag terecht kon en ik eerder, met nauwkeurige symptoomomschrijving, 'n dag moest wachten met m'n boemlauwe klaplong
Oud 23-04-2012, 11:11
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Hoi, ik vind jullie doktersverhalen supervermakelijk

Sarah, als jij ziek bent of iets hebt, dan weet je zelf toch wat het is en hoe je dat moet behandelen? Dan ga je toch niet zo snel naar een huisarts?
Oud 23-04-2012, 11:11
Miekje*
Miekje* is offline
Oh jongens, even voor jullie advies. Ik heb in Wales natuurlijk die bacterie enzo gehad, en gisteren had ik één of andere rare aanval van maagpijn. Zal ik daarvoor nou nog even naar de dokter gaan? Na die aanval heb ik gisteren de tabletjes genomen die ik Wales van de dokter heb gekregen, en die hielpen vrijwel meteen. Ik heb er nog anderhalve strip van, dus dat is geen punt. Het liefste wacht ik het nog even af, maar wat vinden jullie?
Oud 23-04-2012, 11:12
Verwijderd
Je mag niet je eigen medicatie voorschrijven als arts.
Oud 23-04-2012, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Je mag niet je eigen medicatie voorschrijven als arts.
Dat mag je wel.

Het is alleen niet handig als je je eigen arts bent met het oog op dingen over het hoofd zien.
Oud 23-04-2012, 11:25
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Dat weet ik. Maar als je iets hebt waarvoor je geen medicatie hebt, kun je zelf een diagnose stellen en de behandeling.
Als je wel medicijnen nodig hebt, kun je heel kort zijn, lijkt me.
Oud 23-04-2012, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Dat weet ik. Maar als je iets hebt waarvoor je geen medicatie hebt, kun je zelf een diagnose stellen en de behandeling.
Als je wel medicijnen nodig hebt, kun je heel kort zijn, lijkt me.
Die tweedeling is niet helemaal duidelijk hoor.
Oud 23-04-2012, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Dat mag je wel.

Het is alleen niet handig als je je eigen arts bent met het oog op dingen over het hoofd zien.
Alle medicijnen, ja? *frons* Gekkigheid. Dat wist ik niet.
Oud 23-04-2012, 11:36
Verwijderd
Je mag alles aan iedereen voorschrijven, zolang het verantwoord is. Mijn zus schrijft aan zichzelf en aan mensen om zich heen weleens wat voor, maar bij de minste of geringste twijfel stuurt ze je door naar een arts. Dus als je je medicijnen bent vergeten of de situatie is heel helder, als het door andere artsen begrijpelijk wordt gevonden dat je iets voorschrijft, dan kun je dat gewoon doen.
Oud 23-04-2012, 11:38
Verwijderd
Diclofenac krijg je alleen op recept maar gebruik je het weleens tegen rugpijn, dan ken je het goed en kan er weinig misgaan. Of slik je dagelijks medicijnen, maar ben je die vergeten, dan schrijft ze bij hoge uitzondering voor 2 dagen iets met de boodschap dat je het de volgende keer maar niet vergeet en nieuw maandelijks recept haalt bij een gewone arts.
Oud 23-04-2012, 11:44
Verwijderd
mijn psychiater werd laatst door mijn apotheek opgebeld dat hij wel hele rare medicijnen voorschreef voor zijn vak . Hij was nogal verontwaardigd geloof ik, hoewel hij het ook wel snapte en na wat uitleg was het ook geen probleem, maar toch . Hij heeft het verhaal me wel twee keer verteld.
Oud 23-04-2012, 11:46
Verwijderd
Mijn peesontstekingen leverden me een spuit cortisonen en later -voor de andere voet- een (herhaalde) kuur diclofenac op. Laatstgenoemde werkte verbazingwekkend lekker, omnomnom.
Oud 23-04-2012, 11:46
Verwijderd
Ja, mijn tante heeft ook wel eens een recept uitgeschreven toen ik vergeten was een recept te regelen vóór het weekend . Vroeger was ik daar heel slecht in, op tijd doorhebben dat mijn pillen op waren. Maar dan schreef ze echt voor een paar dagen voor en dan kon ik de rest weer bij mijn eigen arts regelen
Oud 23-04-2012, 11:53
Miekje*
Miekje* is offline
Mijn zus heeft diclofenac voor haar pijnlijke schouder. Ze werkt in de zorg, dus dan is een constante pijn in je schouder sowieso niet fijn.

En voor mijn buikdingen heb ik van de dokter in Wales Buscopan gekregen .
Oud 23-04-2012, 11:55
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik kreeg op mijn kop van de huisarts dat ik niet eerder was gekomen en toen zei ik uh ja uw assistente kon écht neit eerder plek voor me maken en toen zei hij: volgende keer wat harder doorduwen hoor. Maar ze te vriend houden helpt overigens wel heel fijn want ik zet een zielige toon op en ze proppen me ergens tussen Heksen zijn het.
Ja, ik had dat ook inderdaad, volgensmij luisteren ze sowieso niet naar wat je zegt aan de telefoon Toen ik zei dat ik dacht dat mijn nierbekkenontsteking terug was gekomen en de antibiotica niet aansloegen en ik koorts had, kon ik drie dagen wachten.
Oud 23-04-2012, 11:56
Verwijderd
Ik heb vanwege ADD doordeweeks Concerta en in het weekend Ritalin.
Oud 23-04-2012, 12:01
Pierrot
Pierrot is offline
Middag.
Oud 23-04-2012, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Ik heb vanwege ADD doordeweeks Concerta en in het weekend Ritalin.
Kun je in een korte samenvatting de werking van beide aangeven? Ik snap het principe maar waarom hoe wat enzo.
Oud 23-04-2012, 12:05
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
mijn psychiater werd laatst door mijn apotheek opgebeld dat hij wel hele rare medicijnen voorschreef voor zijn vak . Hij was nogal verontwaardigd geloof ik, hoewel hij het ook wel snapte en na wat uitleg was het ook geen probleem, maar toch . Hij heeft het verhaal me wel twee keer verteld.
Mja, dat is ook de taak van de apotheker. Kan net zo goed een foutje zijn.
Oud 23-04-2012, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Kun je in een korte samenvatting de werking van beide aangeven? Ik snap het principe maar waarom hoe wat enzo.
Het kan zijn dat ik fouten maak, maar ik zal het even proberen.

Mensen met ADD hebben een neurotransmitter tekort die zorgt voor concentratie. Concerta en Ritalin zorgen voor de afgifte van deze neurotransmitter zodat je je weer kunt concentreren. Concerta is een capsule en werkt 12 uur door regelmatige afgifte, Ritalin is een pilletje en werkt 3-4 uur. Het verschil zit 'm dus in hoe lang het werkt.
Oud 23-04-2012, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Het kan zijn dat ik fouten maak, maar ik zal het even proberen.

Mensen met ADD hebben een neurotransmitter tekort die zorgt voor concentratie. Concerta en Ritalin zorgen voor de afgifte van deze neurotransmitter zodat je je weer kunt concentreren. Concerta is een capsule en werkt 12 uur door regelmatige afgifte, Ritalin is een pilletje en werkt 3-4 uur. Het verschil zit 'm dus in hoe lang het werkt.
Dat van 12 vs 3/4 uur wist ik dus niet, maar waarom kies je dan voor Ritalin in het weekend?
Oud 23-04-2012, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Dat van 12 vs 3/4 uur wist ik dus niet, maar waarom kies je dan voor Ritalin in het weekend?
Omdat ik in het weekend vaak heel laat opsta (12/1 uur) ofzo, en dan is dat niet erg handig.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten