Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2012 / Vwo

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2012, 11:19
Guinie
Guinie is offline
Hoe bereiden jullie je voor op geschiedenis? Leren jullie alleen de tekst/sv's, maken jullie vragen voor jezelf of doen jullie nog iets anders..?
Wij hebben van onze docent een lading aantekeningen en dingen gehad, dus die lees ik door, maar ik weet voor de rest niet wat ik nog kan doen, behalve de tekst zelf&sv's doorlezen.
Advertentie
Oud 17-05-2012, 11:20
xVeerle
xVeerle is offline
Ik leer de samenvatting uit de examenbundel, en ga oefenvragen maken ofzo denk ik..
Denk dat geschiedenis vooral echt leren is..!
Oud 17-05-2012, 13:50
lalalalie
lalalalie is offline
Bij Vietnam is het gewoon uit je hoofd leren, om de republiek maak ik me iets meer zorgen. Ik haal alles door elkaar. Misschien iets van een tijdbalk maken dus.
Oud 18-05-2012, 11:30
Verwijderd
Ik maak vooral die vragen in de examenbundel om mee te oefenen eigenlijk. Niet die basisvragen, maar die andere, hoe heten die ook al weer? Handige vragen zijn dat.
Oud 18-05-2012, 12:27
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik vind die vragen die op je examen gesteld worden echt vreselijk. Ik ken de stof prima, maar ik kan bijna nooit een goed antwoord verzinnen op die vragen... Weet iemand misschien hoe je daar mee kan oefenen in mijn geval? Aan mijn kennis ligt 't nooit bij geschiedenis, maar die vragen zijn zó vervelend.
Oud 18-05-2012, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Ik vind die vragen die op je examen gesteld worden echt vreselijk. Ik ken de stof prima, maar ik kan bijna nooit een goed antwoord verzinnen op die vragen... Weet iemand misschien hoe je daar mee kan oefenen in mijn geval? Aan mijn kennis ligt 't nooit bij geschiedenis, maar die vragen zijn zó vervelend.
Dan moet je oefenen met die inzichtsvragen die ik bedoelde in m´n vorige post. W-opdrachten ofzo;-)
Oud 18-05-2012, 14:31
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Dan moet je oefenen met die inzichtsvragen die ik bedoelde in m´n vorige post. W-opdrachten ofzo;-)
Ja, die ken ik wel hoor, maar op je examen vragen ze bijv. heel vaak van 'geef een argument waarom je hier voor en hier tegen bent', en dan geven ze zo'n geschiedkundige gebeurtenis en dat geven ze dan een bepaalde naam..

Damn. :a
Oud 20-05-2012, 16:53
Miloutchi
Miloutchi is offline
Hoe gaat het met jullie? Al zenuwachtig voor morgen? Ik wel! Ik heb het idee dat ik er helemaal niks van ga bakken.

Ik heb wel goed geleerd, denk ik, maar ik weet het niet. Ik heb het gevoel dat ik informatie mis. Dat niet alles in mijn boek en ook niet alles in mijn examenbundel staat.
Oud 20-05-2012, 17:19
Cucumber.
Cucumber. is offline
De theorie ken ik nagenoeg wel helemaal, ik heb alleen zo ontzettend veel moeite met de vraagstelling en als ik die vragen uit de examenbundel zie, heb ik echt geen idee wat ik moet antwoorden... Ik kan m'n kennis dus niet echt toepassen.

Vanavond nog maar even goed leren en ja, dan zien we wel.
Oud 20-05-2012, 17:33
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ja, maar die vragen in de examenbundel... Daar komen soms feiten aan bod die ik helemaal niet ken en die ik ook nergens kan vinden in de stof.

Vietnam ken ik geloof ik wel best goed. Ook gewoon met antwoorden enzo. Maar de Republiek ken ik niet alles goed, omdat er soms dingen worden gevraagd die ik helemaal niet gehad heb.
Oud 20-05-2012, 18:19
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik ga nog maar even leren zo en dan de examenbundel nog een keer doornemen. En ja, dan heb ik m'n best gedaan hoor, meer kan ik ook niet doen.
Ik mag wel wat lijden om nog met een voldoende te slagen, maar ik wil 't niet te laag hebben voor de 5,5-regeling.
Oud 20-05-2012, 18:48
Miloutchi
Miloutchi is offline
Nou, ik niet, ik mag niets lijden. Ik moet een hoog cijfer hiervoor halen, anders kom ik nooit aan die 5,5/regel.
Oud 20-05-2012, 19:43
Cucumber.
Cucumber. is offline
Nee, nou, ik mag iets van een 4,4 halen, maar ik wil toch wel heel graag gewoon een voldoende, idd voor die 5,5-regeling. De rest gaat denk ik wel lukken (economie vind ik op 't CE veel makkelijker dan bij onze SE's), maar ik knijp 'm nu even voor geschiedenis...
Oud 20-05-2012, 19:44
xVeerle
xVeerle is offline
ik ben echt zo zenuwachtig morgen een stressballetje meenemen....!
Oud 20-05-2012, 19:45
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik ben echt bang dat ik morgen daar zit en dat ik die vragen gewoon niet kan maken, omdat ik niet weet wat ze precies vragen.
Oud 20-05-2012, 19:45
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ik hoop eigenlijk op een 7 voor geschiedenis. Tikje overmoedig? XD

AAAAAH IK BEN OOK ZO BANG! Ik neem een zakdoek mee. Een bruine. Als ik moet huilen. En ik doe ook geen make-up op. Want ik wil in mijn ogen kunnen wrijven.

Heeft niemand zin om geschiedenis nog te herhalen ofzo? XD
Oud 20-05-2012, 19:51
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ja, oké, doen we! Goed plan!
Oud 20-05-2012, 19:52
Miloutchi
Miloutchi is offline
Oké, hoe gaan we het doen? XD
Oud 20-05-2012, 19:54
Cucumber.
Cucumber. is offline
Hmmmmm, tsjaa, goeie vraag...
Was Docent_Menno er nu maar, die kon ons goed overhoren.
Oud 20-05-2012, 19:58
Miloutchi
Miloutchi is offline
We kunnen ook best elkaar overhoren misschien? Gewoon elkaar wat vragen stellen ofzo.
Oud 20-05-2012, 20:04
Cucumber.
Cucumber. is offline
Oké, is goed! Maar 't zullen dan niet van die hele examenvragen van mij worden hoor, hihi, daarvoor ben ik veel te simpel aangelegd. (A)

Ooooh, ik voel al iets opborrelen!

Zet in de juiste tijdsvolgorde, van vroeger naar later:
1) De restauratie in Engeland vindt plaats.
2) Jacobus II vlucht uit Engeland, Willem III neemt de troon over.
3) Oliver Cromwell wordt Lord Protector van Engeland.
4) De Graaf van Leicester wordt naar de Nederlanden gestuurd.
5) De East India Company wordt opgericht.
6) Karel I wordt onthoofd.

Oud 20-05-2012, 20:05
Verwijderd
Ik gaat maar 's een nachtje doorhalen.
Oud 20-05-2012, 20:08
Miloutchi
Miloutchi is offline
Oké, ik ga eens iets proberen te bakken van je vraag.

5 4 6 3 2 1 DIT? XD

edit:
Ik twijfel tussen 5 en 4. XD Dus ikj doe het andersom!

4 5 6 3 2 1 dus XD
Oud 20-05-2012, 20:11
Cucumber.
Cucumber. is offline
Nu heb je twee keer hetzelfde muts.

Maar helaas: mohmohmoh, 't is 4-5-6-3-1-2
Graaf van Leicester is al rond 1588 (na de hertog van Anjou), EIC is uit 1600, Karel I wordt onthoofd is rond 1642, Oliver Cromwell is 1656 als ik 't goed heb, Restauratie is 1660 en Jacobus II is 1668.
Oud 20-05-2012, 20:13
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ja, het moest verandert worden, maar ik had per ongeluk weer hetzelfde, haha.

Dus ik had alleen die laatste fout?

Huh, maar... OOOH ik las niet goed. Ik dacht de restauratie = glorious revolution. Omg, I'm so retarded!
Advertentie
Oud 20-05-2012, 20:14
Cucumber.
Cucumber. is offline
Nohhhh, kipje! :-)
Maar ja, altijd als je 't ziet: denk je, o ja. :x
Dan heb je alleen de laatste twee fout ja.
Oud 20-05-2012, 20:15
xVeerle
xVeerle is offline
Mijn geschiedenis docent had tijdens mijn bijspijkerlesje een interessante vraag (ik weet niet of ik het antwoord nog precies weet)

Wat voor invloed had de invoering en de intrekking van het Edict van Nantes op de Republiek?
Oud 20-05-2012, 20:17
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ja shit, dit zou ik dus echt niet weten hč, haha.

Ik weet alleen dus dat het Edict van Nantes opgesteld was om hugenoten vrijheid van godsdienst te geven, maar verder kom ik dus niet.
Oud 20-05-2012, 20:20
xVeerle
xVeerle is offline
Mijn docent zei dat je moest nadenken over de dingen die over Engeland en Frankrijk worden gezegd, en hoe die in relatie staan met de Republiek, omdat het daar wss om draait. Nog effe wachten of Miloutchi er misschien iets kan uithalen
Oud 20-05-2012, 20:21
Cucumber.
Cucumber. is offline
Jua, maar dat weet ik dus niet.
Ik weet precies wat er allemaal gebeurt in welk land, maar ik zou echt niet kunnen verklaren waarom bijv. Frankrijk niet blij is met de Acte van Navigatie. Nu noem ik ook zomaar wat hoor.
Oud 20-05-2012, 20:21
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ik ga het proberen XD

Invoering: Hugenoten (Franse calvinisten) werden nu niet meer vervolgd, omdat er bepaalde vrijheden golden voor hen. Hierdoor konden de Hugenoten toch nog de Opstand steunen. De Nederlanden hadden dus weer een soort van bondgenoot. Dit was ook handig, omdat Spanje zich er mee ging bemoeien en hierdoor had Spanje minder aandacht voor de Opstandige Gewesten in de Republiek.
Intrekking: Veel Hugenoten vluchtten uit Frankrijk en gingen naar de Republiek, omdat het tolerante klimaat ze wel aansprak. De Nederlanden vonden de berichten van de Hugenoten erg schokkend en dit leidde tot afkeer van de Franse koning.
Oud 20-05-2012, 20:23
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ja kijk, dit soort antwoorden verzin ik dus niet.
Oud 20-05-2012, 20:24
xVeerle
xVeerle is offline
Miloutchi, volgens mij wel goed;D

In ieder geval dat men vluchtte naar de Republiek bij de intrekking.

Mijn docent zei ook nog dat Willem III(stadhouder toen) een bepaalde antipathie (?) had voor Lodewijk XIV, en dat de intrekking van het Edict van Nantes dus de relatie nog meer op spanning zette, omdat de Republiek wel protestants is.
Oud 20-05-2012, 20:24
xVeerle
xVeerle is offline
Maar @Cucumber; Nu weet je het

Als je nog motivatie hebt, kijk dan effe naar het stukje over Engeland en Frankrijk, en bedenk effe verbanden en ivloeden
Oud 20-05-2012, 20:28
Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
Miloutchi, volgens mij wel goed;D

In ieder geval dat men vluchtte naar de Republiek bij de intrekking.

Mijn docent zei ook nog dat Willem III(stadhouder toen) een bepaalde antipathie (?) had voor Lodewijk XIV, en dat de intrekking van het Edict van Nantes dus de relatie nog meer op spanning zette, omdat de Republiek wel protestants is.
Jaaa, Willem III en Lodewijk voerden die coalitieoorlogen met elkaar. Lodewijk wilde zijn gebied uitbreiden en Willem vond dat dus niet zo cool. :a Antipathie = tegenovergestelde van sympathie.
Oud 20-05-2012, 20:28
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ja, zoals ik later aanpaste: Willem III was de grootste vijand van Lodewijk XIIIV. Dit was ook logisch, omdat Frankrijk een driftige expansiedrift had; hij wilde alle natuurlijke grenzen binnen zijn gebied (en de Nederlanden hoorden daar ook bij!). Bovendien was hij streng katholiek. Dat speelde ook wel mee.

Maar zoals ik dus al zei: Veel mensen hoorden gruwelverhalen over bloederige moorden op Hugenoten en dit bepaalde heel erg hun beeld van Lodewijk XIIIV als een echte vijand.
Oud 20-05-2012, 20:29
xVeerle
xVeerle is offline
Hihi Cucumber ik wist wel wat het was maar ik wist niet of je het zo schreef hihi
Weer wat geleerd
Schrijf dat op: Willem vond dat dus niet zo cool;D
Oud 20-05-2012, 20:30
Miloutchi
Miloutchi is offline
Nog wat van die goede vragen? Mijn blaas staat namelijk al op springen! Ben zooo bang he ;P

Ik zeg meestal: Nou, die Willem, die vond dat maar niks. XD

En als hij het leuk vond: Ja, en die Willem die vond dat wel vet dus toen...
Oud 20-05-2012, 20:31
xVeerle
xVeerle is offline
Waarom is de relatie van de Republiek met Engeland verslechterd na het huwelijk van Maria Stuart met Willem II?
Oud 20-05-2012, 20:32
Miloutchi
Miloutchi is offline
Oké, geen idee, maar ik ga even kijken of ik het ergens kan vinden en dan edit ik het!

Edit: Bedoel je trouwens niet dat de relatie tussen Spanje en Engeland verslechterd? Want ik zou neit weten waarom dit de relatie tussen de republiek en Engeland moet verslechteren. XD
Oud 20-05-2012, 20:34
xVeerle
xVeerle is offline
Nee, ik bedoel Republiek en Engeland haha
Tip: Maria stuart is een dochter van Karel I (koning van Engeland)
Oud 20-05-2012, 20:37
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ja, nou, dat weet ik. Want Karel I had veel problemen met het parlement, omdat hij zich als een absolutistisch vorst gedroeg. En hij had dus Nederlandse steun nodig. Karel I was zelf katholiek, maar Maria Stuart niet (protestants). En ik dacht dat beide landen het wel leuk vonden, dit huwelijk. En dat hierdoor de relatie met Spanje en Engeland verslechterde. Ik kan me wel nog indenken dat later, toen Cromwell aan de macht kwam, de relatie zeer verslechterde. Maar verder kan ik me niets bedenken. XD Dus vertel het antwoord maar.
Oud 20-05-2012, 20:40
xVeerle
xVeerle is offline
Nou kijk.
Karel I regeert zonder het parlement.
Als de stadhouder van Holland trouwt met de dochter van deze vorst, dan lijkt het alsof de Republiek achter Karel I staat(wat niet zo is), in plaats van dat hij achter het parlement van Engeland staat.
Dus dat vond de Republiek ook niet zo cool van Willem, again
Oud 20-05-2012, 20:42
xVeerle
xVeerle is offline
Ik ga nu slapen, morgen fris zijn!

Succes allemaal, we kunnen het !!!
Oud 20-05-2012, 20:43
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ow. Oké, dat vonden ze dus maar niks. XD

Heb je nog van die goede vragen? Je stelt wel goede vragen namelijk!
Oud 20-05-2012, 20:44
Cucumber.
Cucumber. is offline
Jaaa, ik ga ook op tijd slapie doen, hihi!
Heeeeel veel succes allemaal, ik hoor morgenmiddag wel hoe het ging!
Oud 20-05-2012, 20:46
Miloutchi
Miloutchi is offline
Succes allemaal!
Oud 20-05-2012, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Succes allemaal!
Oud 20-05-2012, 21:23
Miloutchi
Miloutchi is offline
Oh boy, I'm nervous as hell!

Ik heb het idee dat ik er niets voor heb gedaan en dat ik morgen ram ga falen, omdat ik niets weet van feiten en ooooomg. Ik ga falen, jongens. Echt, hard. En ik heb wel veel gedaan, denk ik, maar, maar ik denk van niet en nu gaat het morgen dadelijk ram slecht en dan heb ik wiskunde de dag erna en dan zit ik er zo mee datik daar niet meer goed voor kan leren en ik heb er ook nog niet goed voor geleerd denk ik, al weet ik dat eigenlijk niet, want het lijkt wel makkelijk, maar ik denk toch niet dat ik een goed cijfer ga halen en ooooooooooooooooh, welke zot heeft ooit bedacht ons dit aan te doen?

Volgens mij zijn dat de enige ketters die ooit bestaan hebben! Wat zijn die examens toch voor een satanistische bedoelingen?
Advertentie

Regels voor berichten