Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2012, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Ik heb hier al eerder gepost dat ik wel wat kilo's kwijt wil, en ik ben bezig, maar het lukt mij niet om het vol te houden.

Ik eet:
's Ochtends: 2 crackers met kaas en een glas melk.
's Middags: 2 boterhammen met kaas en water/cola.
's Avonds: meestal vlees, groente en aardappelen en soms een bord pasta. De laatste tijd eten we alleen heel vaak patat of pizza (waar ik heel erg van baal).
Tussendoor probeer ik wel fruit te eten, maar ik eet toch ook nog 2/4 roze koeken per dag. Ik ben er gewoon zo verslaafd aan. En ik drink veel cola.

Ik doe nu elke dag een half uurtje Wii Fit of buikspieroefeningen en ik wil ook gaan hardlopen, maar ik heb heel erg last van mijn gewrichten, weet ook niet hoe het komt. En vaak heb ik geen zin om te gaan hardlopen.
Ik dans één keer in de week en doe daar ook allerlei oefeningen.

Ik zie qua eten al snel wat het probleem is, en die roze koeken zijn echt de boosdoeners, maar ik houd het niet vol om ze minder/niet te eten. Iemand tips om het wel vol te kunnen houden allemaal?
Als je geen roze koeken koopt (en je ouders op het hart drukt ze vooral niet in huis te halen), kun je ze ook niet eten!

En verder mag je echt wel wat meer eten. Je bent 15, waarschijnlijk verbruik je ook zonder hardlopen al 2200 kcal per dag, gewoon door te leven en je lichaam te ontwikkelen en naar school te gaan. Om af te vallen kun je uitgaan van 80% van wat je verbruikt, dus ongeveer 1750 kcal/dag. Die caloriën hoef je echt niet te gaan zitten tellen, als je gewoon een eetschema hebt dat er ongeveer bij past. Denk dan bijvoorbeeld aan het volgende, ik ben hiervoor uitgegaan van jouw eetschema maar je ziet dat ik er een paar dingen aan toe heb gevoegd:

ontbijt: 2 sneetjes (liefst volkoren of meergranen) brood met 2 porties halvarine en 2 porties kaas, een glas melk en een kopje thee.
1e pauze: 1 stuk fruit en 1 sneetje brood met appelstroop of jam, en een half flesje water
lunch: 2 sneetjes brood met 2 porties halvarine en 2 porties kaas, en een half flesje water of cola zero
na school: 1 stuk fruit en 1 klein koekje zoals een speculaasje of een plakje ontbijtkoek, een glas water
avondeten: 4 opscheplepels aardappels of 3 opscheplepels pasta, 4 opscheplepels groenten of groentensaus, 1 portie vlees/vis/vervanger gebakken in 1 eetlepel boter of olie.
's avonds: een schaaltje yoghurt met een schepje suiker en een kopje thee.

Zo kom je tussen de 1650 en 1850 kcal per dag uit, afhankelijk van wat er 's avonds op het menu staat, wat een prima hoeveelheid is voor een meisje van 15 dat wil afvallen, en krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen. De water en thee zijn inwisselbaar natuurlijk, en af en toe een glas light fris kan ook best (ga niet de hele dag door light fris drinken; je krijgt er namelijk honger van en kunt maag- en darmklachten krijgen van de zoetstoffen). Zorg in elk geval dat je voldoende drinkt. In plaats van met boterhammen en melk kun je ook goed ontbijten met muesli met yoghurt. Wissel je broodbeleg ook eens af met bijvoorbeeld vleeswaren, smeerkaas of een bescheiden portie pindakaas.
Het eetschema dat jij noemt is maar zo'n 1300 kcal, maar daar komt dan nog 500 tot 1000 aan roze koeken bij.

Laatst gewijzigd op 07-05-2012 om 09:27.
Oud 07-05-2012, 09:25
Verwijderd
@youri004:

Als je nog 10 cm gaat groeien hoef je helemaal niet af te vallen, want 76 kg is een prachtig gewicht bij 1.85 meter
Als je wat strakker wil worden, ga dan sporten. Hoeft geen fitness te zijn, misschien hou je een teamsport beter vol.

Laatst gewijzigd op 07-05-2012 om 21:35.
Oud 07-05-2012, 11:21
Pluis
Pluis is offline
De posts staan nu een beetje door elkaar, maar ik heb even een topic samengevoegd met deze.
Oud 07-05-2012, 18:32
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Citaat:
Ben je wel eens getest op glutenallergie (coeliakie)? Daar passen je klachten wel bij en omdat je met name last hebt bij het eten van brood en dat soort producten. Ik zou dat in jouw geval dan toch wel willen uitsluiten voor je verder gaat met proberen om aan te komen.
Nee, volgens mij ben ik daar nooit op getest. Mijn huisarts heeft het er in ieder geval nooit over gehad. Maar coeliakie... krijg je daarbij dan ook zo snel last bij het eten van brood e.d.? En ik heb (gelukkig) ook geen last van diarree, maar juist heel veel van misselijkheid.
Maar hoe dan ook bedankt voor je advies ; ik denk dat ik idd toch maar eens langs een diëtiste of mijn huisarts ga. Of het nu coeliakie is, of iets anders, of toch 'niets', ik denk daarmee verder kom dan met het aanrommelen wat ik tot nu toe zelf doe.

Gefeliciteerd trouwens
Oud 07-05-2012, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Als je geen roze koeken koopt (en je ouders op het hart drukt ze vooral niet in huis te halen), kun je ze ook niet eten!

En verder mag je echt wel wat meer eten. Je bent 15, waarschijnlijk verbruik je ook zonder hardlopen al 2200 kcal per dag, gewoon door te leven en je lichaam te ontwikkelen en naar school te gaan. Om af te vallen kun je uitgaan van 80% van wat je verbruikt, dus ongeveer 1750 kcal/dag. Die caloriën hoef je echt niet te gaan zitten tellen, als je gewoon een eetschema hebt dat er ongeveer bij past. Denk dan bijvoorbeeld aan het volgende, ik ben hiervoor uitgegaan van jouw eetschema maar je ziet dat ik er een paar dingen aan toe heb gevoegd:

ontbijt: 2 sneetjes (liefst volkoren of meergranen) brood met 2 porties halvarine en 2 porties kaas, een glas melk en een kopje thee.
1e pauze: 1 stuk fruit en 1 sneetje brood met appelstroop of jam, en een half flesje water
lunch: 2 sneetjes brood met 2 porties halvarine en 2 porties kaas, en een half flesje water of cola zero
na school: 1 stuk fruit en 1 klein koekje zoals een speculaasje of een plakje ontbijtkoek, een glas water
avondeten: 4 opscheplepels aardappels of 3 opscheplepels pasta, 4 opscheplepels groenten of groentensaus, 1 portie vlees/vis/vervanger gebakken in 1 eetlepel boter of olie.
's avonds: een schaaltje yoghurt met een schepje suiker en een kopje thee.

Zo kom je tussen de 1650 en 1850 kcal per dag uit, afhankelijk van wat er 's avonds op het menu staat, wat een prima hoeveelheid is voor een meisje van 15 dat wil afvallen, en krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen. De water en thee zijn inwisselbaar natuurlijk, en af en toe een glas light fris kan ook best (ga niet de hele dag door light fris drinken; je krijgt er namelijk honger van en kunt maag- en darmklachten krijgen van de zoetstoffen). Zorg in elk geval dat je voldoende drinkt. In plaats van met boterhammen en melk kun je ook goed ontbijten met muesli met yoghurt. Wissel je broodbeleg ook eens af met bijvoorbeeld vleeswaren, smeerkaas of een bescheiden portie pindakaas.
Het eetschema dat jij noemt is maar zo'n 1300 kcal, maar daar komt dan nog 500 tot 1000 aan roze koeken bij.
Bedankt voor de tips. Ik ga het proberen
Oud 07-05-2012, 22:08
Diamera
Diamera is offline
Hopelijk maak ik het niet nog onoverzichtelijker, maar ik heb ook een vraagje! Ik merk dat ik de laatste tijd vaker een gevoel van trek en duidelijk meer eetlust heb dan voorheen, en ik eet daardoor ook meer op een dag. We eten hier best wel gezond dus op zich is het geen probleem, maar het valt me door mijn kleding en ondergoed wel op dat ik wat dikker begin te worden. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee, mits het niet te ver doorzet. Of ik daadwerkelijk aankom, weet ik niet zeker omdat we geen weegschaal hebben. Ik heb nu een maand de pil, zou het daardoor kunnen komen? En zo ja, blijft dat sterk doorgaan?
Oud 07-05-2012, 22:42
Miekje*
Miekje* is offline
Voor zover ik weet, zijn er zeker wel bepaalde pillen waar je van aan kunt komen, maar het fijne weet ik er niet van. Het staat wel vaak in je bijsluiter als het zo is, heb je die al gecheckt?
Oud 08-05-2012, 11:27
Pluis
Pluis is offline
Je kan een beetje aankomen van de pil, maar meer dan 1-2 kilo zal dat wel echt niet zijn hoor. Als je meer dan dat aankomt dan komt dat toch echt door eten.
Oud 08-05-2012, 21:01
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het aankomen zelf zal inderdaad niet door de pil komen, maar de vermeerderde eetlust wel, aangezien je hormoonhuishouding verandert als je aan de pil begint!
Oud 09-05-2012, 10:08
Verwijderd
Wat zijn nog meer goede tips om op een normale manier aan te komen? Heeft iemand van jullie dat al eens moeten doen?
Ik ga altijd al naar de sportschool en maak dan ook vaak wel spiermassa aan. Ik merk nu alleen dat mensen in mijn omgeving zien dat ik magerder ben geworden en dat ik me soms helemaal niet goed voel met sporten en dat ik nu standaard heel veel limonade er bij moet drinken. Ik eet vooral na het sporten ook meer dan normaal, maar ik eet verder goed in normale hoeveelheden. Ik eet elke dag een toetje, een bakje noten, altijd boter op mijn boterhammen etc, milkshakes. Maar nu ben ik op een niveau waarvan ik niet wil dat hij lager wordt, niet dat ik een lopend skelet ben, overal zit wel een laag spier en vet overheen. Alleen mijn gezicht is magerder en ik voel me niet sterk bij het fitnessen.

Wel moet ik zeggen dat ik een zeer stressvolle periode achter de rug heb en ik sinds pasen behoorlijk verkouden was en waar ik nu pas weer een beetje bovenop ben. Het lijkt wel of ik mijn verbranding niet bij kan benen...
Tips? Of moet ik accepteren dat ik nu eenmaal niet erg zwaar zal worden en zal ik in de loop van de tijd meer aankomen nu ik weer beter ben en ook al minder stress heb?
Oud 09-05-2012, 10:16
Pluis
Pluis is offline
Als je het je niet lukt om je maaltijdporties groter te maken (dus nóg een boterham extra, nog eens extra opscheppen e.d.) dan kan je proberen om dat wat je eet calorierijker te maken. Vervang calorie arme dingen in je voeding voor calorierijke dingen, dus volle yoghurt in plaats van magere, en beleg je boterhammen dik. Extra kaas op je warme maaltijd, en vermijd voedingsmiddelen die geen calorieën bevatten maar wel een vol gevoel veroorzaken zoals rauwkost en light frisdrank. Als je dan weer je gewicht gestabiliseerd hebt, kun je weer normaal gaan eten. Want je hele leven lang vette yoghurt eten is natuurlijk niet zo goed voor je bloedvaten.
Als je er echt niet uitkomt kan je ook een bezoekje aan de diëtist eens overwegen.
Oud 09-05-2012, 12:35
Raww-Swag
Raww-Swag is offline
Ik heb een vraagje met wat voor 'voedsel' kom je snel aan, want het lijkt alsof mijn maag alles zo snel verteerd dat zelf het vet meegaat, ik heb totaal geen vet op mijn lichaam ik weet niet hoe het komt maar mischien weten jullie iets
Oud 09-05-2012, 13:17
Verwijderd
Kan je hier ook algemene dingen over je gezondheid plaatsen? Ik vind het niet nodig om hiervoor een speciaal topic te maken.

Wat zijn nou écht de gevolgen van het knakken van je vingers? De één zegt reuma, de ander zegt dat het niet schadelijk is. Maar wat is het nou?
En als je er mee stopt, kan je dan op een gegeven moment niet meer je vingers knakken? En herstelt het zich dan weer?
Oud 09-05-2012, 13:28
Raww-Swag
Raww-Swag is offline
Citaat:
Kan je hier ook algemene dingen over je gezondheid plaatsen? Ik vind het niet nodig om hiervoor een speciaal topic te maken.

Wat zijn nou écht de gevolgen van het knakken van je vingers? De één zegt reuma, de ander zegt dat het niet schadelijk is. Maar wat is het nou?
En als je er mee stopt, kan je dan op een gegeven moment niet meer je vingers knakken? En herstelt het zich dan weer?
ik zou dit ook wel eens weten want ik knak zeker paar keer per uur mijn vingers uit gewoonte zonder dat ik er bij nadenk
Oud 09-05-2012, 13:53
Martiño
Martiño is offline
Dit topic gaat voornamelijk over voeding en gewicht.

Algemene vragen over gezondheid (die dus ook niet per se over jezelf gaan) kun je stellen in het Wat heb je altijd al willen weten over het menselijk lichaam? topic. Ik kopieer je berichten ook daar naar toe.

En verder is er nog altijd de zoekfunctie. Als je die had gebruikt dan had je geweten dat er al een aantal topics over geweest zijn. Ik denk dat je hier wel je antwoord kunt vinden.
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1778310
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1849117
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1827310
Oud 09-05-2012, 23:12
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een vraagje met wat voor 'voedsel' kom je snel aan, want het lijkt alsof mijn maag alles zo snel verteerd dat zelf het vet meegaat, ik heb totaal geen vet op mijn lichaam ik weet niet hoe het komt maar mischien weten jullie iets
Met vet eten zul je waarschijnlijk het snelst aankomen, maar dat is erg ongezond. Wat je beter kunt doen is steeds meer gaan eten (gezond), en daardoor als het ware je maag oprekken zodat er steeds meer in past. Mocht dit erg moeilijk voor je zijn, dan kun je er een weight gainer supplement bijnemen. Dit krikt je calorie-inname omhoog, en na een tijdje zul je dan ook meer kunnen eten.
Oud 10-05-2012, 10:46
klooterkip
klooterkip is offline
Citaat:
Hoeveel eet je op een dag? Voor meer aankomen, simpel gezegd eet boven je onderhoudt (dagelijks behoefte). Dit moet je niet doen d.m.v ongezond eten (frisdrank enzo), maar door gezond eten. Probeer dus gewoon echt meer te eten, bijvoorbeeld 12 boterhammen i.p.v 10, 2x opscheppen, nog een gezond toetje nemen etc.
Oud 10-05-2012, 12:48
Verwijderd
Wel gezonden dingen waar je relatief makkelijk van aankomt zijn noten, zaden en pitten en verse sinaasappelsap.
Oud 10-05-2012, 16:34
Verwijderd
Waarom verse sinaasappelsap?
Oud 10-05-2012, 16:57
Martiño
Martiño is offline
Omdat aan sinaasappelsap in een pak onder andere suiker is toegevoegd.
Oud 10-05-2012, 17:03
Verwijderd
Sinaasappelsap uit een pak zonder toegevoegde suikers is op zich ook wel gezond, het is meer gevoelsmatig denk ik verse sinaasappelsap vind ik fruit, uit een pak vind ik het frisdrank.
Oud 10-05-2012, 17:23
Martiño
Martiño is offline
In een pak heeft het ook minder voedingswaarde dacht ik zo.
Oud 11-05-2012, 13:16
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Omdat aan sinaasappelsap in een pak onder andere suiker is toegevoegd.
Niet alle sinaasappelsap hoor. Appelsientje is gewoon uit concentraat (dus voor verscheping ingedikt en later alleen water toegevoegd.)

Regel: Als er andere stoffen aan toegevoegd zijn mag het geen vruchtensap heten, maar vruchtendrink!

Royal Club, Hero en Minute Maid zijn voorbeelden van vruchtendrinks, die zichzelf dus geen sap mogen noemen! (50% sap, andere helft limonade)
Oud 11-05-2012, 14:50
Verwijderd
En pakjes Wicky niet te vergeten, stapels schoolkinderen krijgen Wicky mee naar school dat is zelfs maar 20% sap dacht ik.
Oud 11-05-2012, 15:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe zit dat dan met Roosvicee Multivit?
Oud 14-05-2012, 21:19
Verwijderd
ingredienten declaratie Roosvicee Multivit

Water, sap uit vruchtensapconcentraat 25% (appel, bosvruchten 7% (zwarte bes, vlierbes, rozenbottel, aardbei, framboos, braam)), suiker, aroma, voedingszuur (citroenzuur), vitaminen.
Oud 14-05-2012, 22:50
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Citaat:
Hoeveel eet je op een dag? Voor meer aankomen, simpel gezegd eet boven je onderhoudt (dagelijks behoefte). Dit moet je niet doen d.m.v ongezond eten (frisdrank enzo), maar door gezond eten. Probeer dus gewoon echt meer te eten, bijvoorbeeld 12 boterhammen i.p.v 10, 2x opscheppen, nog een gezond toetje nemen etc.
Ja. Ik ben net terug van een maand Amerika, was heel leuk maar de hoeveelheid eten is daar zeker dubbel zo groot als hier. Ik at juist heel bewust gezond (omdat ik niet op een dikke amerikaan wil lijken) maar ben wel een aantal kilo's aangekomen. En dat gewoon door een groter bord te hebben. Mijn vrienden en familie schrok van hoe ik eruitzag

Nu eet ik alleen van kleine borden en schep ik bij een maaltijd één keer op en volgens mij ben ik in deze twee weken alweer wat afgevallen.

Dus als je wilt aankomen, inderdaad niet ongezond gaan eten want die transvetten en suikers wil je echt niet in je lichaam hebben. Eet gewoon méér, heel makkelijk
Oud 17-05-2012, 18:50
Jaccow
Jaccow is offline
Ik heb een kleine vraag over voeding.

Wat is een goed, gezond voedingsschema voor een actieve 20 jarige jongen? Ik sport 4 tot 5 keer intensief per week. Ik heb namelijk het gevoel dat ik de laatste tijd te weinig eet. Ik heb energie genoeg, maar ik heb het idee dat mijn lichaam in een soort van spaarstand gaat staan.

Momenteel eet ik het volgende:

Ochtend - 2 bruine boterhammen met appelstroop + cracker met kaas

10 uur - banaan

lunch - 3 bruine boterhammen met eiersalade, boterhamworst en ander beleg.

3 uur - appel of cup a soup

half 6 - Aardappels + groente + fruit

S'avonds - Of niets, of een appel.

Overigens drink ik over de gehele dag 2 glazen melk, glas sinaasappelsap en heel veel water.

Nu sport ik van dinsdag t/m zaterdag behoorlijk intensief. Krijg ik nu simpelweg te weinig calorieën binnen? Of geeft dit totaal niet? En is die spaarstand klinkklare onzin?

Alvast bedankt
Oud 17-05-2012, 19:39
klooterkip
klooterkip is offline
Je krijgt te weinig calorieën binnen. Zeker gezien je beweging en leeftijd. De spaarstand is geen klinkklare onzin, kijk maar naar mensen die een crash-dieet volgen. Ik weet niet precies wat je moet eten, dat moet echt in een voedingscentrum worden bepaald of je rekent het m.b.v. internet uit wat jouw dagelijks behoefte is en vervolgens stel jij daar je voeding op af.
Oud 17-05-2012, 23:42
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ja als ik jou was zou ik 's ochtends minstens vier boterhammen eten. Meer energie!
Oud 18-05-2012, 00:23
Verwijderd
Citaat:

Wat is een goed, gezond voedingsschema voor een actieve 20 jarige jongen? Ik sport 4 tot 5 keer intensief per week. Ik heb namelijk het gevoel dat ik de laatste tijd te weinig eet. Ik heb energie genoeg, maar ik heb het idee dat mijn lichaam in een soort van spaarstand gaat staan.

10 uur - banaan

Overigens drink ik over de gehele dag 2 glazen melk, glas sinaasappelsap en heel veel water.

Nu sport ik van dinsdag t/m zaterdag behoorlijk intensief. Krijg ik nu simpelweg te weinig calorieën binnen? Of geeft dit totaal niet? En is die spaarstand klinkklare onzin?

Alvast bedankt
Krachttraining?
Oud 18-05-2012, 12:10
Pluis
Pluis is offline
Citaat:

10 uur - banaan

Alvast bedankt
Je voeding is wat aan de krappe kant.
Je mag zeker 7 sneetjes brood op een dag eten, en als jij zoveel sport mag er zelfs nog wel een sneetje extra bij.
Verder ziet het er wel netjes uit. De echte sport-freaks hier zullen je waarschijnlijk adviseren om meer eiwitrijke dingen te eten zodat je genoeg stoffen hebt om je spieren op te bouwen.
Een uitgebreider advies kan je hier vinden: http://www.voedingscentrum.nl/nl/sch...jf/schijf.aspx Vul je geslacht en je leeftijd in en dan krijg je de aangeraden hoeveelheden.
Oud 18-05-2012, 13:24
Jaccow
Jaccow is offline
Allereerst bedankt voor de tips!

Nu is het zo dat ik mijn vetpercentage nog iets naar beneden wil krijgen. Dus ik dacht, genoeg sporten en wat minder gaan snoepen / eten. Maar is het verschil tussen de calorieën die ik verbruik en inneem nu té groot? Want als je lichaam in een spaarstand verkeerd val je juist haast niet af..

Dus om nu nog iets af te vallen moet ik eigenlijk meer gaan eten?

@TythorZeth 2/3 x in de week krachttraining. De rest veld- en zaalvoetbal.
Oud 18-05-2012, 19:58
klooterkip
klooterkip is offline
Hm daar komt het eigenlijk wel op neer. Je moet als je wil afvallen 500kc onder je onderhoudt zitten, ik doe een ruwe schatting en jij mag makkelijk 3000kc op een dag eten, ik denk zelfs 3500kc. Jouw dagelijkse voeding bestaat hoogsten uit 2000kc, veel te weinig dus.
Oud 18-05-2012, 20:30
Telesmurf
Telesmurf is offline
Hoi Scholieren,

Ik begin steeds wat zwaarder te worden merk ik, dikker niet dus misschien zit het in de groei. Maar ik vind dat ik wel wat moet gaan afvallen.

Alleen is de verleiding te groot om geen snoep/koek/chips te pakken als mijn moeder dat in huis haalt voor mijn broer en- of zus. Of als mijn familie bijv. wat lekkers mee neemt.

What to do?
Oud 19-05-2012, 11:54
Hulk
Hulk is offline
Tóch geen koek/snoep/chips te pakken ook al is de verleiding er... Zo moeilijk is het niet op je gewicht te letten hoor.

Het wordt wel makkelijker gemaakt als je überhaupt niet in de verleiding wordt gebracht, dus vraag anderen daar rekening mee te houden.
Oud 19-05-2012, 12:14
Martiño
Martiño is offline
Idd, vraag aan je ouders of ze wat minder snoep in huis willen halen, of het niet overal in huis willen neerleggen maar gewoon opbergen in een kast die jij niet kunt zien. En als je wat meer fruit in huis hebt kun je bijvoorbeeld iedere keer dat je een snack wil pakken een appel ofzo eten.
Oud 19-05-2012, 18:37
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
hoi,

ik ben een meisje van 15 (bijna 16), ik ben 1.70 lang en weeg precies 50 kg in de ochtend en ik vroeg me af of ik een beetje gezond eet..
ik ben niet de dikste maar ook niet echt dun.. maar dat heeft denkik met mn figuur te maken Dx
maarja ik heb vandaag opgeschreven watik heb gegeten:

10:00: 1 appel

12:30: 1 ham-kaas croissantje+half energy blikje
daarna hebik een kwartier intensief hardgelopen

15:30:cracker met pindakaas

18:00: 3 pannekoeken.

voor de rest drink ik door de gehele dag 9 glazen water, ik hou van water!
en trouwens, normaal drink ik geen energy, eet ik geen ham-kaascroissant, en eet ik in de avond groente met aardappels en vlees, of pasta.
en ja.. ik weet dat ik meer brood moet eten maar dat vind ik echt niet lekker, en ik zit al vol na een of 2 boterhammen ><
dus ja, eet ik te weinig, teveel? moetik iets veranderen?
Groetjes Daisy
Oud 19-05-2012, 18:44
napoleonzuurtje
napoleonzuurtje is offline
Hallo,

Zoals jullie (hopelijk) al gemerkt hebben komt het zonnetje steeds vaker tevoorschijn.
Mijn moeder was de vorige jaren in deze tijd al steeds meer aan het sporten om er ¨goed¨ uit te zien op het strand, maar nu ze single is begint het extreem te worden.
Ik ben een (redelijk) gezonde jongen van 15, maar mijn eetpatroon niet past bij mijn gewicht.
Ik eet redelijk veel (4-5 borden vol is geen uitzondering) en weeg maar 47 kilo. In de winter gaat dit meestal goed maar nu mijn moeder weer ¨gezond¨ wil doen heb ik een probleem.
Het ¨gezond¨ eten van mijn moeder komt neer op een bordje met sla en wat komkommer.
Zoals jullie misschien al merken, is dit voor mij niet te doen. Ik hou wel van wat groenvoer, maar ik wil toch wel een aantal goed gevulde borden met vlees en bijvoorbeeld aardappels.
Als ik tegen mijn moeder zeg dat dit te weinig is komt ze met het argument ¨ vegetariërs kunnen ook zonder vlees¨ of ¨we zijn allemaal te dik in dit gezin¨(Niet waar natuurlijk, mijn moeder is een halve Olga door de sportschool, ik heb juist een beetje ondergewicht. Alleen mijn zusje is dik omdat ze zoveel chips vreet op school).
Heeft iemand een oplossing?
Oud 19-05-2012, 19:31
Verwijderd
Samen met je moeder koken en gerechten uitzoeken? En dat jij een portie meer eet dan je moeder?

Dit is namelijk helaas herkenbaar, niet bij mijn eigen moeder of schoonmoeder, maar wel met andersmans moeders. Ik moet dan 's avonds ook nog bij-eten... Lijkt me niet prettig om dat elke dag te doen...
Oud 20-05-2012, 10:22
klooterkip
klooterkip is offline
Citaat:
hoi,

ik ben een meisje van 15 (bijna 16), ik ben 1.70 lang en weeg precies 50 kg in de ochtend en ik vroeg me af of ik een beetje gezond eet..
ik ben niet de dikste maar ook niet echt dun.. maar dat heeft denkik met mn figuur te maken Dx
maarja ik heb vandaag opgeschreven watik heb gegeten:

10:00: 1 appel

12:30: 1 ham-kaas croissantje+half energy blikje
daarna hebik een kwartier intensief hardgelopen

15:30:cracker met pindakaas

18:00: 3 pannekoeken.

voor de rest drink ik door de gehele dag 9 glazen water, ik hou van water!
en trouwens, normaal drink ik geen energy, eet ik geen ham-kaascroissant, en eet ik in de avond groente met aardappels en vlees, of pasta.
en ja.. ik weet dat ik meer brood moet eten maar dat vind ik echt niet lekker, en ik zit al vol na een of 2 boterhammen ><
dus ja, eet ik te weinig, teveel? moetik iets veranderen?
Groetjes Daisy
Je eet ongezond. Je eet te weinig en vervolgens is het eten dat je eet ook nog is ongezond of het bevat nauwelijks goede voedingsstoffen.. Je mist een ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag. Ik stel dit voor:
Ontbijt: bak (halfvolle) yoghurt met musli e.d
10:00: een appel
12:00 2 boterhammen met pindakaas (als je het niet lekker vindt rooster je het of leer je het maar eten)
15:00 boterham met vleeswaren,glas melk.
18:00 avondeten, gewoon normaal voedsel, geen pannenkoeken.
21:00 probeer een gezonde koek te eten of iets in de trant.
Oud 20-05-2012, 10:35
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
ok bedankt, maar die appel was eigenlijk mn ontbijt omdat ik toen wakker werd :3
mjah ik zal proberen brood te eten..
Oud 20-05-2012, 10:40
klooterkip
klooterkip is offline
Een appel kan niet als ontbijt functioneren...
Oud 20-05-2012, 10:46
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
aw k Dx
Oud 20-05-2012, 10:56
Verwijderd
Je hoeft ook niet per se 's ochtends brood te eten. Veel mensen hebben 's ochtends moeite met kauwen en brood kan dan ineens veel droger lijken dan het is. Yoghurt met muesli zoals hij noemde, of bran flakes met melk, of brinta, dat zijn ook allemaal prima ontbijtjes. En het helpt ook om dat een beetje op te bouwen, elke dag iets groter ontbijten dan de dag ervoor. Begin bijvoorbeeld met alleen een schaaltje yoghurt, dat krijg je wel weg toch? en dan voeg je elke dag wat meer muesli toe

Je gewicht is trouwens aan de lage kant. Dat is niet erg, omdat je 15 bent. Maar je moet dus niet gaan proberen af te vallen ofzo - integendeel, reken er maar op dat er in de komende jaren nog zeker een kilo of vijf bij komt. Daarmee zou je nog steeds slank zijn hoor!
Maar ik weet dat het als je 15 bent, moeilijk te zien is hoe dun je eigenlijk bent. Waarschijnlijk zie je je billen en benen voller worden dan ze een paar jaar geleden waren. Maar dat heeft niets met dik zijn te maken, maar met een vrouwenlichaam krijgen. Een volwassen vrouw met de spillebeentjes van een meisje van 12, dat zou er pas raar uit zien
Als je graag wel een beetje 'strak' wil blijven, kun je beter gaan sporten dan dieten. Dat hoeft echt geen saaie fitness te zijn, misschien vind je bv. volleybal ofzo veel leuker, dan ga je dat lekker doen, het gaat erom dat je in beweging blijft.
Oud 20-05-2012, 11:25
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
bedankt voor je reactie, ik kan idd wel muesli ofzo in de ochtend eten, dat deed ik eerst ook, is special K een beetje gezond of moet ik er dan muesli ofzo bij in doen? want dat vind ik namelijk heel lekker :3
vorig jaar en het jaar daarvoor woog ik iets van 56, en toen vond ik mezelf bestwel dik ook..
en opzich ben ik niet dik, maar ik heb altijd dat als ik in de avond mn buik gewoon ontspan, ik echt net zwanger lijk.. en dat is geen grapje ><
maar in de ochtend is het dan wel weer weg.. maar ik vind het toch raar
en ik ga zeker meer sporten, vind ik zoieso best leuk om te doen
Oud 20-05-2012, 12:28
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Hallo,

Zoals jullie (hopelijk) al gemerkt hebben komt het zonnetje steeds vaker tevoorschijn.
Mijn moeder was de vorige jaren in deze tijd al steeds meer aan het sporten om er ¨goed¨ uit te zien op het strand, maar nu ze single is begint het extreem te worden.
Ik ben een (redelijk) gezonde jongen van 15, maar mijn eetpatroon niet past bij mijn gewicht.
Ik eet redelijk veel (4-5 borden vol is geen uitzondering) en weeg maar 47 kilo. In de winter gaat dit meestal goed maar nu mijn moeder weer ¨gezond¨ wil doen heb ik een probleem.
Het ¨gezond¨ eten van mijn moeder komt neer op een bordje met sla en wat komkommer.
Zoals jullie misschien al merken, is dit voor mij niet te doen. Ik hou wel van wat groenvoer, maar ik wil toch wel een aantal goed gevulde borden met vlees en bijvoorbeeld aardappels.
Als ik tegen mijn moeder zeg dat dit te weinig is komt ze met het argument ¨ vegetariërs kunnen ook zonder vlees¨ of ¨we zijn allemaal te dik in dit gezin¨(Niet waar natuurlijk, mijn moeder is een halve Olga door de sportschool, ik heb juist een beetje ondergewicht. Alleen mijn zusje is dik omdat ze zoveel chips vreet op school).
Heeft iemand een oplossing?
De argumenten van je moeder zijn nogal waardeloos. Vegetariërs kunnen niet zonder vlees, ze vervangen het door voedingsmiddelen waar ongeveer hetzelfde in zit als in vlees. Je kan niet zomaar vanalles weglaten uit je eten en alleen sla en komkommer is niet goed voor een jonge vent. Je kan inderdaad óf samen met je moeder gaan koken, óf je kook zelf er wat bij. Dan kookt je moeder alleen haar eigen slahapje en zorg jij dat er voor jou ook vlees en aardappels/rijst/pasta klaar is.
Oud 20-05-2012, 12:31
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
bedankt voor je reactie, ik kan idd wel muesli ofzo in de ochtend eten, dat deed ik eerst ook, is special K een beetje gezond of moet ik er dan muesli ofzo bij in doen? want dat vind ik namelijk heel lekker :3
vorig jaar en het jaar daarvoor woog ik iets van 56, en toen vond ik mezelf bestwel dik ook..
en opzich ben ik niet dik, maar ik heb altijd dat als ik in de avond mn buik gewoon ontspan, ik echt net zwanger lijk.. en dat is geen grapje ><
maar in de ochtend is het dan wel weer weg.. maar ik vind het toch raar
en ik ga zeker meer sporten, vind ik zoieso best leuk om te doen
als je de volkoren variant van special K neemt is dat prima, eigenlijk is alles wat je meer eet 's ochtends al beter dan wat je nu eet, dus eet vooral wat je lekker vindt! Waarschijnlijk was je 2 jaar geleden een stukje kleiner dan je nu bent, dus dan zal je ook vast een beetje dikker zijn geweest dan nu. Je darmen kunnen 's avonds best wat opzetten omdat ze dan druk bezig zijn het eten van de dag te verteren, dat is heel normaal.

Oh en even ter vergelijking: Ik ben 23, 1.72 meter lang en ik weeg 69 kg. Ik heb een vrouwenlichaam maar ik ben absoluut niet te dik. Dan kan jij met 50 kg onmogelijk dik zijn. Een vrouwenlichaam hoort wat vet te hebben, in tegenstelling tot wat je in blaadjes en op televisie ziet. Geen zorgen dus!
Oud 20-05-2012, 12:55
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
ok heel erg bedankt
maar ik heb zoieso niet zoveel vrouwelijke vormen al.. vindik, dus daardoor kan het ook zijn dat ik iets minder weeg
Oud 20-05-2012, 13:42
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
ok heel erg bedankt
maar ik heb zoieso niet zoveel vrouwelijke vormen al.. vindik, dus daardoor kan het ook zijn dat ik iets minder weeg
ik had op m'n 15e ook nog amper vrouwelijke vormen dus dat komt nog wel Maar kijk vooral niet te strak naar die weegschaal, dat is de voornaamste boodschap

Regels voor berichten