19-10-2011, 17:27 | ||
Citaat:
Die 147 vind ik best wel groot én heeft een degelijke motor, 2l, want doe toch vrij veel afstanden (20k op 'n half jaar nu). @Louis: daar heb ik naar gekeken en vond 't qua onderhoud wel meevallen. Maar goed, naar stukken had ik niet gedacht zoveel kosten te hebben. Vandaag contact gehad met verkooppunt, ik ga een groot deel terugkrijgen onder garantie.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
|
Advertentie | |
|
06-02-2012, 17:46 | |
Verwijderd
|
200 euro. Apk, kleine beurt.
Dit was bij de kwikfit. Ik moet zeggen dat ik heel veel negatieve verhalen heb gelezen over de kwikfit. Maar deze jongens slaagden erin om me te behoeden voor het vervangen van de wiellagers. Wat volgens de ene garage wel nodig was, en volgens hun niet, anders hadden ze de auto nooit goed kunnen keuren. Dus over deze kwikfit ben ik best tevreden. Zal wel per filiaal verschillen. |
23-05-2012, 21:13 | |
1.000 euro voor de 121 om door de APK met een grote beurt te komen Nieuwe voorbanden, maar dat wist ik en wilde ik een duurder/beter merk op. Nieuw stuk duur flexibel voorpijp van de uitlaat, remblokken, en 250e laswerk.
En dat laatste ga ik nog achteraan bellen, want vorig jaar heb ik al 500 euro gestoken in preventief laswerk en roestbehandeling en zou het 'voor een paar jaar' weer goed moeten zijn. Ik vind het eigenlijk dan erg kwalijk dat ik nu alsnog wéér laswerk moet laten doen. Ben nu in ieder geval een week of twee 121-loos want de APK verloopt volgende week en dan is-ie nog niet klaar, dus ik heb hem bij de garage achter gelaten.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
24-05-2012, 06:51 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
24-05-2012, 11:30 | |
Nou ja, afgezien van dat laswerk is het standaard slijtage/onderhoud, en je koopt er geen andere probleemvrije auto voor
Nadeel is dat de 121 een vrij uniek model is, dus sommige onderdelen zoals dat voorste uitlaatdeel zijn nogal specifiek en wat duurder.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
24-05-2012, 22:15 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
25-05-2012, 01:35 | |
Nee, het is een compleet eigen model van Autozam geweest, een ondermerk van Mazda Het DB-platform was uitsluitend voor de Revue/121, hoewel het D-platform in het algemeen wel wat rond ging met Ford en Kia. De opvolger (Fiesta-kloon) staat op een doorontwikkeld platform, de DW, maar is verder een totaal andere auto want Ford-spul.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
05-06-2012, 14:34 | |
1200 euro kost het allemaal bij elkaar
Gelukkig hoeft er dan volgend jaar bijna niets aan gedaan te worden, want geld om er echt mee te rijden heb ik niet meer...
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
05-06-2012, 15:51 | |
Laswerk was op zich maar een vijfde van de kosten, de rest is APK/grote beurt/btw, twee nieuwe banden voor van een beter merk (die berenvelgen hebben al een vrij dure bandenmaat), duur stukje uitlaat en nieuwe remblokken. Als er niet aan gelast had moeten worden was het nog steeds duur geweest, puur op standaard slijtagedelen eigenlijk.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
05-06-2012, 16:33 | |
Verwijderd
|
En was het dan niet mogelijk om een stuk uitlaat van de sloop af te halen? Dat zou toch wel goedkoper moeten kunnen zijn denk ik Jammer van de rest. De Colt heeft ook zo'n rare bandenmaat wat 'm relatief duur maakt (175/50/13). Maar ja, op banden kun je dan beter maar niet besparen.
|
05-06-2012, 16:36 | |
Ik had geprobeerd die van de oude 121 af te halen, maar die stond te lang op het gras (zonder accu/startschakelaar) zodat hij wat in de grond was gezakt en er geen bodemvrijheid was. Toen had ik er geen zin meer in
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
06-06-2012, 20:07 | ||
Citaat:
Ik heb de auto vandaag opgehaald bij de garage, reed 10 km naar het gemeentehuis om mijn paspoort op te halen, wil weer naar huis en alles ineens compleet dood. Garage gebeld, die hebben een krachtstarter meegenomen en toen deed hij het wel weer. Gelijk naar de garage gegaan, accu weer na laten meten (hadden ze bij de grote beurt ook al gedaan) en bij draaiende motor gaf hij aan prima te zijn en goed op te laden. Motor uit, direct 4 volt eraf en niet meer kunnen starten... Accu is dus spontaan compleet overleden, 2 maanden nadat de garantie is verlopen. Dus nog maar 80 euro extra En de 126 zou vandaag nieuwe wiellagers krijgen, maar 'daar hadden ze geen tijd meer voor', dus dat is voorlopig ook een vaag gebied
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
26-06-2012, 13:29 | |
Nou echt het eerste half jaar 0.0 problemen met onze auto. En nu is hij zo goed als kapot.
De tank van de koelvloeistof was lek waardoor alle koelvloeistof weggelekt was. We hebben toen een periode wss met een te hete motor rondgereden. Als gevolg daarvan is de koppakking van de cillinders (?) als ik het goed zeg, nu helemaal kapot. Waarschijnlijk zo erg dat ze niet meer te repareren zijn, of iig dat het niet meer de moeite is om ze te repareren want de auto is zelf nog maar 1500 euro waard. Ik baal echt flink zeg.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
|
26-06-2012, 14:47 | |
Hm, dat is wel minder ja Vraag is dan vooral of het de koppakking of de kop zelf is, omdat je zei dat ze niet wisten of het te repareren viel. Koppakking is gewoon een stukje materiaal dat tussen twee stalen delen komt om het hermetisch af te sluiten; die kosten tussen de 30-100 euro, dan nog eens een euro of 100 voor het vlakken van de kop, nieuwe olie en koelvloeistof en dan ben je klaar. Het kost alleen veel tijd om die te monteren want je moet vrij diep in de motor zijn en alles goed reinigen, wat het zo duur maakt om te vervangen.
Maar als je te lang hebt doorgereden met een hete motor kan het ook de kop zelf zijn die te krom is getrokken om te laten vlakken of gescheurd is, en die kosten honderden euro's (nieuw, want daar gaat je garage van uit). In het ergste geval zijn het ook nog de cilinders zelf, dan ben je wel beter af met een andere motor. Of eigenlijk complete auto... Ik weet niet wat voor auto het is, hoe oud en wat voor kilometerstand, maar ik zou even afwachten wat de garage voor kostenbepaling doet. Als het ook de kop zelf is, kan je bij sloopbedrijven kijken of ze een andere goede kop voor je hebben liggen. Kan zijn dat je dan de kleppen moet laten controleren of kleprubbers moet vervangen, maar dat is goedkoper dan een compleet nieuwe kop. Of je moet iemand vinden die het zelf kan/durft voor een veel lager uurloon of alleen materiaalkosten Als er verder niets aan de auto mankeert kan het best wel de moeite waard zijn, in principe gaat een koppakking namelijk niet zo snel lek.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
26-06-2012, 15:31 | |
Het is een auto uit 1998, die en zich nog prima rijdt maar we zouden wisten we na de APK volgend jaar ook iets aan de rem moeten vervangen wat +- 400 euro was zeiden ze. Maar dat Weten we dus.
Maar wat er voor de rest precies mis is geen idee, m'n vriend handelt dat af. We brengen hem wss nr de garage waar hij gekocht is op de oplader van m'n schoonbroer. Doe kennen we persoonlijk en voelt zich ook verantwoordelijk. Dus mogelijk kunnen ze ons matsen. Maar goed als de kosten meer dan 500 duro zijn betwijfel ik of we het moeten doen. Tenzij ze hierna nog kunnen garanderen dat dat ding nog minimaal 2 jaar kan rijden (we rijden gemiddeld 10000 per jaar). Kmastand is ongeveer 175.000
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
|
26-06-2012, 21:06 | |
Hmmm ja daar hebben we ons ook al op voorbereid, de garage heeft een opgaaf van ongeveer 6-700 euro gedaan. We gaan de auto nu naar een andere garage vervoeren (op de aanhanger) naar waar hij vandaan komt. Dat is dus een bevriende monteur dus dat kan hopelijk nog wel wat euro's schelen. Ben benieuwd.. wordt vervolgd
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
|
26-06-2012, 23:55 | |
Compressie testen hoef je niets spectaculairs voor te doen, behalve een meter/tester hebben Al neem ik aan dat ze of dat al gedaan hebben, of al genoeg andere aanwijzingen hebben om de kop(pakking) te verdenken. Motor hoeft er in de meeste gevallen ook niet voor uit, maar je moet veel losschroeven om de kop eraf te kunnen halen en veel exact terugschroeven om de boel weer in elkaar te zetten. 600-700 euro klinkt dan als alleen het vervangen van de koppakking - en een nieuw reservoirtje - wat in principe daarna nooit meer een probleem hoeft te zijn. Auto is niet overdreven oud en qua km-stand ook niet heel schokkend, als hij verder goed is onderhouden ga je voor het bedrag wat je erin moet steken geen ander exemplaar vinden
Je kunt ook even aan de garage vragen of ze eerst de auto grondig nalopen om te kijken of er nog meer werkzaamheden aan zitten te kopen voordat je iets besluit. Als er toch nog wat onderhoud dreigt kan het een ander verhaal zijn - 400 euro voor de remmerij is ook nogal wat. Als dat de klauwen zijn dan is dat ook iets wat de komende jaren geen aandacht meer nodig heeft.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
27-06-2012, 00:28 | |
Slijtage/ouderdom. Zo'n riem droogt en rekt uiteindelijk gewoon uit of slijt, en een dynamo draait ook heel wat rondjes in zijn leven
Dynamo's kan je regelmatig wel van de sloop halen, al is dat geen garantie dat ze lang meegaan. Een nieuwe hangt van je auto af, maar het is geen goedkoop onderdeel. Afhankelijk van de auto begint dat bij 150 euro en kan oplopen tot 500 euro. Gemiddeld nieuw rond de 250-300 euro. Een multi-riem of v-snaar oid kost hooguit een paar tientjes, en is meestal ook geen bult werk om erin te zetten (maar sommige auto's zitten bizar ingewikkeld in elkaar...). Dus ergens tussen de 300 en 600 euro voor het geheel, afhankelijk van de kostprijs van een nieuwe dynamo. Maar wederom, dit is geen onderdeel wat regelmatig kapot gaat
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
27-06-2012, 09:45 | ||
Citaat:
Het is inderdaad de investering wel waard. Het is gewoon een hele fijne auto die nog prima rijdt. En aangezien wij hem echt als boodschappenkarretje gebruiken en niet voor woon-werk verkeer, hoogstens eens in de maand voor een weekend dienst ofzo. Is het gewoon wel de moeite waard om dit te laten repareren. We gaan allebei werken de komende maanden en kunnen dan wel gaan sparen voor een nieuwe auto. Maar het geld om nu dus weer een nieuwe te kopen voor een paar duizend euro is er even niet. We laten hem in ieder geval nog even goed nalopen, en mochten de kosten dan echt boven de 1000 euro uitkomen, dan denken we er even overna. Hoewel die remmen trouwens geen 400 euro waren maar 120 per kant. Dus dat valt ook wel mee.. Helemaal wat anders: wat is tegenwoordig een gemiddeld bedrag aan onderhoud wat je aan een auto moet uitgeven / reserveren per jaar? Bij een eerdere garage hadden ze het namelijk om 1000 euro gemiddeld per jaar. Maar ik vond dat nog best wel heel erg veel, had eerder op 500 gerekend oid.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
|
27-06-2012, 11:07 | ||
Korte ritjes zijn op zich meer funest dan lange ritten, al heb ik persoonlijk altijd het idee dat veel mensen dit nogal overdrijven qua ernst En het klinkt alsof je nieuwe remschijven en remblokken nodig hebt dan, voor dat bedrag. Met die kilometerstand zou ik trouwens wel verzoeken om een oordeel te vragen over de koppeling, en wanneer de distributieriem voor het laatste vervangen is. Dat zijn nog twee dure zaken en je zit wel een beetje rond dat punt dat die parten zouden kunnen gaan spelen. Maar als je niet veel rijdt kan dat ook nog jaren duren
Ik leg nu 100 euro per maand opzij, en ik moet zeggen dat dat niet onredelijk is gebleken Is ook een beetje kwestie van geluk en bepalen wat preventief al handig is. Vorig jaar ben ik voor 45 euro door de APK gekomen, dit jaar voor 1200. Een nieuwe koppakking vanwege een lekkende koelvloeistofreservoir is ook niet iets wat normaal onderhoud is. Werkplaatstarieven zijn tegenwoordig ook gigantisch. En als je veel rijdt per jaar zijn je onderhoudskosten ook hoger Citaat:
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
27-06-2012, 11:22 | ||
Citaat:
Het lekkende koelvloeireservoir is ook gewoon domme pech denk ik. En we hebben dat reservoir dus al zelf vervangen. Mijn vriend had wat dingen getest en dacht eruit op te kunnen maken dat er geen koelvloeistof gelekt was in het motorblok (witte uitslag / witte rook e.d. als ik het goed zeg?). Maar goed hij ging de laatste weken echt steeds moeilijker rijden, totdat hij gewoon bijna niet meer wilde starten. Ik ben altijd van ongeveer 500 euro per jaar aan onderhoud uit gegaan, maar met een oudere auto is het misschien wel wat voorbarig.Werkloon is inderdaad echt heel hoog, geloof dat wij eerst een garage hadden voor 70 euro per uur. Dat is nu 60 geworden en geloof waar de auto nu heengaat 55. Maar alsnog veel geld. Nou ja hij wordt in ieder geval morgenavond afgevoerd, hopelijk kunnen ze er dan vrijdag nog naar kijken. Enige voordeel is dat doordat hij nu stilstaan geen benzine verbruikt. Scheelt toch weer 1 of 2 tanken a 65 euro
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
|
27-06-2012, 11:57 | |
Verwijderd
|
Eigenlijk moet je voor een auto minimaal 100 euro per maand opzij leggen voor verwacht en onverwacht onderhoud. Daar vallen bijvoorbeeld ook de banden onder en in het ergste geval ook dingen als defecte koppen in je motor, maar dan moet je botte pech hebben of wel heel lomp zijn. Ook een defecte koppeling hoor je daarvan te kunnen doen, net als de versnellingsbak. Nu is dat uiteraard wat duurder allemaal, dus vandaar dat het verstandig is om het echt te sparen als je een goede auto hebt.
Wij sparen niks. Deels omdat dat nu niet kan, en deels omdat de auto het niet waard is. Standaard onderhoud doet de oom van pluis, die is monteur dus dat scheelt flink. Als er duurder onderhoud zou zijn, gaat die weg of laten we het niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Wiellager rexhtsvoor wil al heel lang vervangen worden, maar dat is tot nu toe niet absoluut noodzakelijk |
27-06-2012, 17:51 | |||
Citaat:
Citaat:
Ik begreep na onderzoek op internet dat de multiriem meestal stuk/gerafeld is, maar bij mij was-ie, voor zover ik dat kon zien, alleen maar eraf gegaan? De monteur heeft hem in ieder geval doorgeknipt om hem te kunnen verwijderen. |
28-06-2012, 12:35 | ||
Citaat:
Maar ik snap niet hoe dat andere bedrijf aan zo'n bedrag komt voor een dynamo, tenzij ze er eentje van goud in willen hangen Ik neem tenminste aan dat jullie en vrij gangbaar model auto hebben. Zonder dynamo en/of riem kan je ook niet zo heel veel, dat hebben ze op zich wel mooi bekeken. Ik ben wel benieuwd naar de kostenberekening van die garage, en wat je eigen garage erover te zeggen heeft. Voor dit bedrag verwacht ik eerder dat de distributieriem vervangen moet worden, niet de multiriem
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
28-06-2012, 18:04 | |
Ik heb een 1.4 16v clio, weinig bijzonders dus. Multiriem heeft nooit gepiept. In 2009 zijn de multiriem, distributieriem en de rollen vervangen (toen ik 'm kocht) en sindsdien is er 35.000 km mee gereden.
In ieder geval is er nu een nieuwe poelie op gezet, na overleg met mijn vaste garage. "Op hun verantwoordelijkheid" aldus de garage waar mijn auto stond. Maar ik laat de rekening met onderdelenspecificatie nog wel nakijken door mijn vaste garage, om te kijken of er nu inderdaad is berekend wat er is afgesproken dat ze zouden doen. Lang leve de klantvriendelijkheid van mijn vaste garage, die de afgelopen dagen druk voor mij gebeld en meegedacht hebben! En ik begin er wel over te denken of deze auto misschien het veld moet ruimen, 't is iedere keer wat . Maandagmorgenmodel... |
29-06-2012, 15:05 | |
Auto is vorige week weer APK gekeurd, met kleine beurt. Remschijven achter zijn vervangen, al met al dus een aardig prijzige rekening. Kan gebeuren, hoort erbij. Maar nu komt een beetje het vreemde verhaal. We hadden ook gevraagd of ze de airco konden nakijken (hij wordt niet meer goed koud), maar daar zijn ze niet aan toegekomen. Degene die ons ingepland heeft, had zich namelijk vergist in hoeveel werk onze auto zou opleveren. Verder staat op de rekening dat er 'een band met minimaal profiel' is, zonder verdere specificatie van welke dat dan is. Een andere opmerking is dat de accu 'matig' is. Maar wat is er dan matig? Startspanning? Laad hij slecht op? Continuspanning? Al met al heb ik er niet zo'n heel fijn gevoel bij.
Verder zijn de distributieriem en waterpomp aan vervanging toe (dat was al bekend, zowel qua jaren als qua kilometers moet het binnenkort gebeuren) dus daar komt ook nog wel een fijne rekening uit, denk ik zo.
__________________
Ik weet niet beter.
|
Advertentie |
|
|
|