Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Punten van de 5e klas = 20% Punten van de 6e klas = 20% Schrijftoets = 20% Kijk-Luistertoets = 20% Mondeling = 20% Er zijn mensen die echt heel slecht zijn in leestoetsen. Als je door het jaar een 6,5 haalt, een 9 voor je mondeling, een 8 voor je schrijftoets en een 6,5 voor je kijk-luistertoets, heb je een 7,3 voor je SE. Dan zou je voor een voldoende een 3,7 moeten halen voor je CE. Als je dan Engels, Duits en Frans hebt, moet je heel veel ophalen. En aangezien deze regeling nog niet bekend was toen we onze profielen kozen, hebben we daar geen rekening mee kunnen houden. Dan is het nog een heel andere discussie dat het nog al vreemd is dat lezen voor 50% je punt bepaalt, en spreken, luisteren en schrijven allemaal maar 10%. Waarom we geen examens zoals het VMBO hebben vraag ik me af, die moeten tijdens 1 examen lezen en een brief schrijven naar aanleiding van een van die teksten. |
![]() |
||
Citaat:
In 2008 was overigens al gepubliceerd dat de 5,5-regeling in 2012 zou gelden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat je school je niet voorlicht, ligt in ieder geval niet aan de overheid ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Sociale zekerheid zit wel in bij CE vwo economie. Alsnog, het ligt er maar net aan welke onderdelen je makkelijker vind. Sommige SE-onderwerpen vond ik makkelijker dan CE-onderwerpen, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Helaas valt er niet veel aan te veranderen. Bij een ideaal en nauwkeurig taalexamen zou je alle vaardigheden toetsen, maar hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Je zou, net zoals bij internationaal erkende examens zoals het Franse DELF/DALF of het Engelse CAE/CPE alle vaardigheden op een dag kunnen toetsen. Dat examen duurt dan wel enkele uren. Je kan het ook verspreiden over het hele jaar. In plaats van examens van het CITO, zou je misschien zelfs alle leerlingen deze erkende examens laten afnemen. Maar hier komen weer problemen bij kijken. Ten eerste kun je schrijf- en spreekvaardigheid niet zo gemakkelijk, snel en overal even eerlijk laten nakijken. Dat verklaart waarschijnlijk ook weer waarom de vwo-ers en havisten geen schrijfopdracht krijgen, het is te gecompliceerd om na te kijken. Dat is echter niet het grootste probleem, dat is namelijk simpelweg geld en moeite. Allemaal extra examens laten maken of 'internationaal erkende examens' invoeren, dat kost niet niets en het neemt veel tijd en moeite in beslag en dat is iets waar het CvE eenmaal geen zin in heeft. Die lijkt mij wel tevreden met de status quo. Ik ben dat persoonlijk niet helemaal, vele anderen misschien ook niet, maar ik moet ook bekennen dat ik er moeite mee heb om een oplossing ervoor te bedenken. /end of rant |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens dat leerlingen andere vakken zouden kiezen als ze toen de 5,5-regeling kenden, is niet gebleken uit onderzoek dat is verricht. Laatst gewijzigd op 07-06-2012 om 15:21. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb toen ik klein was in Frankrijk gewoond en ik spreek nog regelmatig met mijn Franse nicht via Skype. Ik kan prima Frans verstaan en spreken (luistertoetsen en mondeling lagen ronde de 9), maar schrijven en lezen kan ik niet. Dat komt omdat ik ontzettend veel moeite moet doen om die teksten te lezen. Als ik er heel veel tijd voor heb dan lukt het wel, maar die tijd heb je gewoonweg niet op je CE en dan moet het allemaal maar snel en dan verpest ik het helemaal. Er waren nu ook wel wat omstandigheden waardoor ik het niet optimaal kon maken, maar toch. Ik denk niet dat je kunt stellen dat als iemand heel goed kan spreken en luisteren dat je dan meteen kunt stellen dat zijn of haar leesvaardigheid ook heel goed is. Ik vind het ook echt raar dat mensen denken dat als je Franse televisie kijkt dat dan je leesvaardigheid verbetert, want lezen en schrijven is toch echt een totaal andere manier van taalgebruik. En ik kan het zelf toch wel weten. ![]() Ons SE voor Frans zag er trouwens zo uit: 10% Luistertoets CITO 2011 20% Luistertoets CITO 2012 20% Schrijfvaardigheid (dit is het enige wat ik niet zo goed kan) 20% Spreekvaardigheid 20% Letterkunde 10% Jaarcijfer examenjaar Misschien dat de scholen om het verschil CE/SE niet te groot te maken, de schrijfvaardigheid zwaarder meetellen. Dat hangt toch meer samen met leesvaardigheid dan al het andere. Laatst gewijzigd op 07-06-2012 om 17:23. |
![]() |
||
Citaat:
Dat kan best, maar er lopen genoeg mongolen rond op de VWO - excuse my French.
|||
Citaat:
Overigens geldt ook in het HBO en MBO dat er grote problemen zijn met het niveau van studenten. Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En hoe verhoog je de kwaliteit? Niet door lotingen of numerus fixus of door hogere cijfereisen te stellen, maar door het onderwijs fundamenteel te verbeteren. |
![]() |
||
Citaat:
Maar vertel eens, hoe zou je de kwaliteit verhogen? En dan niet aankomen met kleinere klassen, want daar kan ik ook wel wat wetenschappelijk onderzoek tegenaan gooien. |
![]() |
|
Hoe bepalen die onderzoeken of leerlingen wel of niet op het VWO horen?
Maar, weet je wat ik denk, er zijn op het vwo heel veel leerlingen die het wel KUNNEN maar niet doen, omdat ze niet inzien hoe belangrijk het is. Als het allemaal een beetje moeilijk wordt - wat eigenlijk alleen inhoudt dat ze een beetje meer moeite moeten steken in hun werk - gaan ze zeuren en zeggen dat het allemaal te moeilijk en te veel is. Dan vind ik het moeilijk om te zeggen dat ze niet op VWO horen, want dat doen ze wel. Ze doen alleen niet hun best.
|
En dan weet ik niet of strengere regels/eisen stellen de oplossing is. Ik denk het juist niet, want wat ik om mij heen zie is dat die luie mensen alleen maar luier worden en geenszins bereid zijn nog harder te werken. Je zou ze terug kunnen gooien naar het HAVO - en dat ze zullen ze met twee vingers in de neus kunnen halen - maar daarmee verbeter je het onderwijs niet. De oplossing zou zijn - in mijn ogen - leerlingen motiveren om meer tijd vrij te maken voor school.
En dan zijn er natuurlijk mensen voor wie het echt moeilijk is, maar ik denk dat er meer mensen zijn op het VWO die te lui zijn dan te dom - plat gezegd.
||
Citaat:
Op de Havo speelt overigens hetzelfde: wat vroeger goede VMBO-leerlingen zouden zijn, zijn nu slechte Havo-leerlingen. Het VMBO stroomt leeg: dat zien we ook al heel duidelijk in de cijfers. Laatst gewijzigd op 07-06-2012 om 19:48. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat mij betreft gaan ze terug naar de Havo, en de slechte Havo-leerlingen terug naar het VMBO. De goede leerlingen op de Havo zijn uitstekend geschikt voor bijv. de lerarenopleidingen of verpleegkunde, waaraan grote behoefte is. Alsjeblieft niet nog meer mensen die maar psychologie of rechten gaan studeren en daar al de grootste moeite mee hebben... Met het VMBO is niks mis: er komt een groot tekort aan vakkrachten in de techniek en verzorging aan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dit probeer ik mensen om me heen uit te leggen.. |
![]() |
|
Altijd maar weer die regels omgooien. Alsmaar kloten en veranderingen aanbrengen en als wij, leerlingen, eindelijk wat opmerken over het onderwijs dat gegeven wordt, worden we helemaal afgesnauwd. En ja, deze regel zou pas vanaf volgend jaar worden ingevoerd. Wat een apenstreek ook om het dan toch dit jaar te doen. Geen voorbereiding, geen voorlichting. Geen tijd om vakken te laten vallen en andere te kiezen. Nee. Bam, daar is de 5.5 regel.
|
![]() |
||
Citaat:
Bepaalt dit dan dat je het niveau niet waardig bent? Nee toch? Als je al die 7'ens en 8'en hebt gehaald, hoor je daar vast wel thuis. Alleen dat het helemaal mis kan lopen met je CE's (meer dan 2 of 3 examens), is en blijft een risico met deze regel. Zou zonde zijn om hierdoor te zakken, terwijl je echt echt 100% zeker weet dat je het kunt. Niet? |
![]() |
|
Sorry, vergeten erbij te vermelden. Mijn punt hier is, dat het tijdens je CE's altijd fout kan gaan.
Je CE leg je maar één keer af. Schoolexamens krijg je vaker in een jaar (je kunt het altijd nog een beetje ophalen). Ze tellen beide even zwaar mee, maar maak nou net je centraal examen niet goed, dan zit krijg je meteen het probleem dat je onder het gemiddelde zit. Terwijl dit niet eens aan je niveau ligt, maar aan andere factoren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Op mijn school bestaan de Wiskunde SE's uit oud CSE opgaven van beide niveau's. Dus opgaven uit het HAVO en VWO examen. De school maakt zeker geen makkelijke examens. Ik heb wiskunde met een mooie 7 afgerond (niet gefraudeerd) en was dus goed voorbereid op het CSE, maar door te snel het examen te maken heb ik het CSE toch verkloot. Ik ben dus zeker niet slecht in het vak. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Oké. Schuld van scholen zeg jij nu. Is het dan niet de bedoeling om éérst de scholen op goed niveau te krijgen én DAN pas eisen te gaan stellen? Sorry, hoor, misschien heb ik het helemaal verkeerd. Misschien moeten we van Duitsers ook maar gewoon eisen dat ze na één maand al vloeiend Nederlands kunnen praten. Dan gaan ze vast meer hun best doen en wordt alles beter. Maar de lessen Nederlands blijven nog steeds één keer in de week.
Scholen wisten niet al jaren die regel er aan kwam, want ze hebben de regels nog omgegooid. Daarom was onze overgangsnorm op onze school ook ingesteld op deze regels. Had je meer dan één vijf voor wiskunde, Engels en Nederlands kon je niet over. Nu was dit dus echt voor jan doedel. Onze school heeft dus echt totaal niet goed kunnen participeren op deze regel. En ik vind het gewoon jammer. We worden niet gestimuleerd op school. Je hebt er echt helemaal niks aan als je een 10 haalt voor een vak. Dus wat doet iedereen: iedereen leert nét genoeg voor een 6. Wat mij betreft moeten ze leerlingen eens wat meer stimuleren i.p.v. straffen en dingen eisen. Van strafwerk ben ik nog nooit harder gaan werken, van een leraar die mij beloofde dat ik mocht gaan lezen zodra ik klaar was wel. (Ik vind lezen dus leuk, maar ik zie ook niet in waarom een beloning niet in de vorm kan zijn van dat een persoon eerder weg mag. Ik haat het dat het zo aan regels verbonden is en dat je zo heel erg vast zit aan een klas. Er is zoveel niveauverschil binnen in een klas ook) Laatst gewijzigd op 12-06-2012 om 21:08. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En echt, het niveauverschil binnen een klas is echt veel te groot. Vooral bij de talen. Daar kunnen de docenten dan echt geen rekening mee houden. Bij Duits heb ik dit jaar echt niks gedaan, had bijna continu mijn telefoon op tafel, omdat het continu leestekst oefenen was. En daar ben ik goed en snel in. Bij de exacte vakken is het verschil toch wat minder heb ik het idee. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Het lijkt heel aannemelijk om positief te zijn over de 5.5 regel. Want uiteraard zijn wij VWO'ers en horen we een hoog niveau te halen. Maar de praktijk is al gauw anders. Ik ken al mensen (inclusief mezelf) die zonder deze 5.5 regel gewoon zonder stress zouden slagen maar door deze regel toch niet zorgeloos zijn. Want CE's zijn momentopnames, soms heeft iemand gewoon ECHT een slechte dag vanwege stress of zenuwen en dan wordt dit keihard afgestraft door die regel omdat een 3.5 ophalen (zelfs als diegene op zijn/haar rapport nog een 6 kan staan) erg moeilijk wordt. Niet iedereen haalt nou eenmaal achten en negens. Het is eigenlijk oneerlijk dat leerlingen zouden zakken door deze regel terwijl ze zonder deze regel zouden slagen.
|
![]() |
|
Ik zie niet waarom de 5,5-regel voor vwo'ers anders zou moeten zijn dan voor havoërs of vmbo'ers? Iedereen zit toch op zijn of haar niveau? Waarom zou een vwo'er dan wel aan hogere cijfereisen moeten voldoen en mensen op havo of vmbo niet?
En een 3,5 is niet zo ontzettend moeilijk op te halen tot een 5,5. Je hoeft dan alleen maar vier keer een 6,0 te halen of een keer een 6,5 en nog twee maal een 6,0 of twee keer een 6,5 of vijf keer iets wat nog niet eens een 6,0 is. Dat zijn allemaal geen dramatisch hoge cijfers, hoor.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
|