Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk dat het wel los zal lopen. Het is prima dat de lokale autoriteiten wat voorzorgsmaatregelen nemen, dat heeft niks met paniek te maken maar met gezond verstand (hoewel ik betwijfel of het echt uit de hand zal lopen), beetje jammer dat waarschijnlijk de lokale sufferdjes dat als groot nieuws zien en het bij de NOS blijkbaar zo rustig is op de nieuwsredactie dat ze van die Hart van Nederland-berichten de wereld in sturen.
|
Wat een simpele zielen daar zeg. En maar zeggen: "Tja, moet je je event maar niet op openbaar zetten". Je bent toch niet goed als je zonder reden een beetje gaat rellen? Ik hoop dat die lui flink in elkaar gemept worden door de ME. Kansloze figuren.
||
![]() |
Citaat:
![]() Bovendien ook behoorlijk naïef om erheen te gaan als je niet van plan bent, te rellen.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik vind het echt bizar hoe dit gegaan is. Wel sneu voor dat meisje, het zal je maar overkomen... Maar dat dan meteen je hele dorp in puin wordt geslagen en er allerlei gewonden vallen, niet normaal.
||
Verwijderd
|
In mijn ogen staat het meisje er inmiddels al lang los van. Jammer dat er gekozen is voor de halve oplossing. 'Mensen, waarom komen jullie, er is geen feestje, stahp.' Dat zet geen zoden aan de dijk. Gemeente Haren had twee keuzes waar ze zich al ruim op hadden kunnen voorbereiden:
1. Weiland vol met blij aangeschoten volk met wat bierverkopers die dikke winsten maken en een paar B-, C- of D-artiesten die het geheel van een muzikaal sausje voorzien. Voordeel: volk blijft in principe buiten het centrum, is centraler, hebben wat te doen, kans op winst. Nadeel: had geregeld moeten worden en ambtenaren zijn vaak van de procedures, niet van out of the box. 2. In geval van geen feest en geen alternatief door de gemeente: Haren wordt verboden terrein voor deze 'toeristen'. De treinen en bussen stoppen er tijdelijk niet meer en politie op de belangrijkste wegen naar het dorp + de gebruike sluiproutes. Alleen bewoners onder vertoning van legitimatie komen er in. Duidelijke communicatie naar NS/ander OV dat er niks te doen is en dat eenieder die komt zich gaat begeven op verboden terrein met als gevolg een boete van veel. Noodverordening voor de hele dag incl. day after en Haren krijgt gewoon een virtueel hek er omheen. Iedereen ontmoedigen om te komen en wie toch komt om te rellen oppakken en terug naar Helmond sturen. (3. Ruimer vantevoren aankondigen dat er niets komt, zoals meteen nadat het viral gaat en het meisje in kwestie de situatie niet meer onder controle heeft, zoals haar ouders duidelijk hebben aangegeven. Afsluiten en media die oproepen om te komen beboeten. Planning vantevoren helpt zowel 1. als 2.) De besluiteloosheid die er tentoongespreid is, vind ik eigenlijk vrij schokkend. Natuurlijk is er iets gedaan, zijn er aardig wat platte petten aanwezig enzovoorts, maar er was geen groot plan. Wat Reverend al zei: Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Optie 1. Ze wisten niet hoeveel mensen er op af zouden komen, er is niet zomaar een voetbalveld beschikbaar in Haren waar ze al die mensen zouden kunnen opvangen. En als het er al was, kríjg ze daar maar eens. Optie 2. Zou op zich kunnen werken..., als men in kleine getallen daar aankwam, Haren stroomde in rap tempo vol met mensen. Optie 3. Waarom zouden er geen mensen komen als er ruimer van te voren werd aangegeven dat er geen feestje was? Hoe dan ook, wat er ook gedaan was, er zouden altijd relschoppers en ander tuig op af komen en daar hoef je helemaal niet zoveel van te hebben om zoveel schade aan te richten. Het waren niet een stuk of veertig, het waren er veel meer. Aan het begin van de avond was het nog wel grappig en zagen de jongeren er ook nog wel redelijk intelligent uit, maar op een gegeven moment was het zwakzinnigen-tv all over met alleen maar hooligans. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zou echt gaan voor het volk weren. Ongeacht hoeveel er komen: als de trein er niet stopt en er geen bussen gaan (en dit bv. ook wordt omgeroepen in de treinen en bekend wordt gemaakt) komen er echt minder mensen, zeker als je nog een cordon omheen legt. Het rappe tempo waarmee Haren volstroomde komt voor een heel groot deel door de vrije toegang die geboden werd. Zodra ze er eenmaal allemaal zijn is het lastig controleren ja. Daarom zou ik liefst ook de kraan dicht doen alvorens te willen dweilen ![]() Wie zou je anders de schuld geven? Alleen de hooligans? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En het weren van mensen betreft openbaar vervoer, waar leg je de grens? Trein mag niet stoppen in Haren, dus wel in Assen, Groningen etc? Dan houden ze het feestje daar wel. Verder kan een groep ook lopend/ fietsend naar Haren via Groningen als ze dat willen. En wat wilde je doen aan die bussen die zelf georganiseerd zijn? De hele dag zijn er verschillende mensen naar Haren getrokken en ook met eigen vervoer in bussen. Ik denk dat het nog helemaal niet zo makkelijk is hoe jij het schetst. Verder vraag ik me af hoe makkelijk het is om mensen op te pakken vanwege ergens niet mogen zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Hooligans en dronkelui moet je er direct uitpikken en hardhandig afvoeren. Ik snap niet dat de aanwezige politie en ME daar niet in zouden kunnen slagen. Honderden politiemensen op straat en nog kunnen jongelui ongestraft een spoor van vernieling achterlaten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De mannetjes die bij nader inzien toch geen knuppel in hun nek willen noteren en de volgende dag lekker propjes en blikjes laten oprapen, bij voorkeur getogen in een shirt met "ik ben de reden dat anderen beperkt gaan worden in hun feest-vrijheid omdat ik niet bestendig ben tegen groepsdruk en zoete nichtendrankjes". Als je als agent stenen en glas naar je hoofd krijgt van doorgedraaide pubers mogen ze dat wat mij betreft best beantwoorden met een ietwat steviger optreden. Maarja, dan krijg je weer het police brutality verhaal. Lose/lose situatie voor de politie, afgelopen avond. |
![]() |
|
![]() |
Wat vreselijk, echt vreselijk voor dat arme meisje!!
Het ligt absoluut niet aan haar vind ik, maar wel degelijk aan het systeem van facebook waarmee dit toch maar kon plaatsvinden, dit tesamen gevoegd met zoveel onnozele jongeren die van te voren niet kunnen overzien wat er kan gebeuren, zo jong nog en zo onervaren, en zo weinig op de goede hoogte. Hoe kan dit? Dat geeft zoveel te denken. Vreselijk!! Wij wensen haar heeeeeel veel sterkte bij de verwerking van deze ontstellende ervaring, en hopen dat zij en haar lieve ouders goede en passende hulp mogen krijgen!!!!! Laatst gewijzigd op 23-09-2012 om 00:36. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Hanged,..._and_quartered voor de relschoppers
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
dus gewoon alle kosten op haar verhalen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn insteek: je gedraagt je als wilde dieren, we behandelen je als wilde dieren. Opstandige, gevaarlijke wilde dieren. Knuppel erop. En wbt. het kutexcuus dat ze het niet willen laten escaleren (harder optreden kan niet want...): Hoe noem je dit dan? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik snap echt niet hoe ze het zo uit de hand hebben kunnen laten lopen. Je kunt toch voelen wat voor sfeer er hangt en zien wat voor mensen erop af zijn gekomen.
|
Verwijderd
|
Het was niet te voorspellen hoe dit zou lopen, maar de autoriteiten hebben ronduit suf gehandeld. Toen ik de burgemeester vrijdagmiddag op de radio hoorde zei hij 'in Haren is er nooit een feestje' of iets wat zo negatief was over zijn dorp, dat het ongeloofwaardig was en ik een of andere verrassingsact verwachtte. En toen alle mensen er waren, had ze dan in godsnaam een paar voorzieningen gegeven op het voetbalveld: alleen al wc's en muziek zorgt ervoor dat de lemmings daar een beetje blijven hangen.
Zoiets als deze avond gebeurt toch nooit meer, een groot deel van het volk kwam alleen maar omdat het spannend was wat er nou helemaal zou gebeuren. In het vervolg weet men dat ook wel en komt het niet meer tot eenzelfde event. Het was nu uniek omdat iedereen meehypete met het foutje van dat kind. Verder mogen ze alle acties per schuldige persoon extra zwaar afrekenen. Bovenop de schadevergoedingen ook nog een jaar in maatschappelijke dienst ofzo. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1- terugtrekken, zou niet de eerste keer zijn dat een politiemacht die zwaar in de minderheid is hier voor kiest. In dit geval echter een no-go omdat je dat dorp laat hangen. 2- ingrijpen. Brengt escalatie met zich mee, mogelijk meer schade omdat volk gewoon dwars door het dorp trekt/vlucht. Ze hadden gewoon met meer ME daar moeten zijn, en als er gewoonweg niet genoeg man voor beschikbaar zijn moet daar misschien ook maar een conclusie uit getrokken worden. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Er zijn duidelijke precedenten geweest van soortgelijke gevallen bij bijvoorbeeld onze buren aan oostzijde. Voorbereiding van overheidswege was goed te doen geweest. Sterker nog, dat lijkt mij de plicht van de overheid om dreigende gevaren zoveel mogelijk in goede banen te leiden. Let wel, ik ben een groot voorstander van diverse suggesties in dit topic. Hooligans er uit pikken, knuppel in de nek en lekker blikjes laten rapen is prima. Ik denk alleen niet dat alleen reactie werkt, en dat er goed overwogen moet worden wat er door middel van preventie kan worden bereikt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ze had beter moeten opletten, dat is zo. Aanleiding en oorzaak zijn echter twee verschillende dingen en zij heeft met haar gezin voldoende kenbaar gemaakt dat er geen feest was en dat niemand hoefde te komen. Vanaf dat moment is het niet meer haar schuld, omdat er genoeg tijd was om te beslissen om niet te komen. De mensen die wel zijn gekomen, zijn deels gekomen voor iets anders dan een stukje taart te eten. @deadlock: Kielhalen en radbraken ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
wbt. het mankrachtprobleem denk ik dat het een mogelijkheid is om militairen bij te scholen in het ME gebeuren. [bekakt]Vinden ze leuk.[/bekakt] |
![]() |
||
Citaat:
- De aantallen? 4 tegen 200? - Het type volk? (Zojuist uit de AH geplunderde) bier drinkende neo-nazi tegen 4 mensen tijdens hun werk? - De titel "Ik ben er bij" (als in "aanwezig" of als "opgepakt"?) Ik begrijp ook niet dat een paar aanstichters er niet tussenuit gepikt konden worden, maar ik was er niet bij.. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
@ bovenstaande 2 posts: quote gaat te lang worden dus: met jullie eens, wederom, ik begrijp de achterliggende tactiek van de politie maar hij strookt niet met de situatie. Maar Hookee draagt het punt aan: de menigte was te groot en de ME te klein, een goede charge doet shock & awe en dan gaan ze rennen. Dat wil gewoon niet bij zo'n enorme vijandige massa. Zie ook Scheveningen enige tijd terug, maar wat mij zo verbaast is dat ze daar niet van leren en vervolgens weer met een figuurlijk handjevol agenten tegen een paar duizend man staan.
wbt. filmpje: die menigte is veel minder vijandelijk dan wat we in Haren zagen, en geconcentreerder, wat goed is, zo weet je dat datgene wat voor je loopt knuppelvoer is: geen zijstraatjes en weet ik wat om rekening mee te houden. En eht verdere escaleren is meer dit: nu was er nog een (marginale) politie aanwezigheid, als ze 'hard' gingen spelen en zouden verliezen (dat kan, zie Franse rellen van enkele jaren terug) dan ben je de controle helemaal kwijt en kan die menigte helemaal hun gang gaan, nu was de aandacht nog (deels) gericht op de politie. Wederom: ik ben het met jullie eens dat er geprutst is hoor, maar dat was het eigenlijk al toen je de poltieaanwezigheid tegen zo'n massa zette. |
![]() |
|
Ach ja, uiteindelijk krijgt iedereen een taakstrafje of een boete en dan leren ze er heel veel van en dan doen ze het nooit meer. Nog een leuke commissie zodat Cohen en Co wat bonnetjes kunnen declareren en in een obligaat rapportje de (soosjul) media de schuld kunnen geven
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
ME vecht doorgaans als een soort pseudo-phalanx: ik dek mijn collega en mijn collega dekt mij, je ziet vaak dat ze pas uit hun 'linie' stappen als de relschoppers gaan rennen (en weer terugstappen in formatie zodra de boel weer dreigender lijkt te worden) In Haren was het vrijwel onmogelijk om met zo'n beperkte groep actief op te treden tegen de relschoppers zonder dat ze in een omsingelde positie (ie. kut) kwamen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat ik van de filmpjes zag konden ze sowieso niet keurig aansluiten, dus zat er al ruimte tussen de ME'ers. Gelukkig is de wapenstok afschrikwekkend voor de meeste mensen. Eigenlijk is het gewoon wachten tot anderen een zelfde soort wapens hanteren. Een pitrieten schild vlechten en omspannen is niet heel moeilijk en zo'n wapenstok, ach, moet ook kunnen. Voor de omstanders zal het er uit zien als een antiek gevecht tussen twee groepen gladiatoren.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
HAHA Maar die ene van de ME flikkert ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|