Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2012, 15:52
Sebastien
Sebastien is offline
In Haren is komende vrijdag een enorme party waar maar liefst op dit moment al bijna 15.000 mensen naartoe gaan. de gemeente Haren heeft voor vrijdag een noodverordening aangenomen wat dus betekent dat de politie mag optreden.

dit schreef de NOS:
Citaat:
Paniek in het Groningse Haren. Daar maakte een meisje een Facebook-event aan voor haar zestiende verjaardag, maar vergat die in te stellen als privé. Gevolg: op dit moment hebben 6000 mensen op Facebook aangegeven dat ze komen en zijn 40.000 mensen uitgenodigd. De politie heeft nu een noodverordening afgekondigd: Haren maakt zich op voor een eigen Project X.

De politie en de gemeente Haren zijn voorbereid. "We hebben in overleg met de gemeente Haren een noodverordening afgekondigd. Die is nu nog inactief, maar zijn vrijdag mensen op het feestje in Haren die daar niets te zoeken hebben, dan kunnen we tegen hen optreden wegens verstoren van de openbare orde", vertelt een woordvoerder van de politie.
wat vinden jullie hier van? en denken jullie dat het uit de hand zal gaan lopen?

Laatst gewijzigd op 20-09-2012 om 16:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2012, 16:26
Martiño
Martiño is offline
Ik denk dat het wel los zal lopen. Het is prima dat de lokale autoriteiten wat voorzorgsmaatregelen nemen, dat heeft niks met paniek te maken maar met gezond verstand (hoewel ik betwijfel of het echt uit de hand zal lopen), beetje jammer dat waarschijnlijk de lokale sufferdjes dat als groot nieuws zien en het bij de NOS blijkbaar zo rustig is op de nieuwsredactie dat ze van die Hart van Nederland-berichten de wereld in sturen.
Oud 19-09-2012, 18:55
Verwijderd
Ik vind er niet zoveel van en het gaat sowieso wel uit de hand lopen als er 15.000 man komen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2012, 15:48
Martiño
Martiño is offline
Ach, net alsof die mensen echt komen. Maar goed, het is niet vreemd om er rekening mee te houden, jammer dat het zo gehypet (hyped?) wordt.
Oud 21-09-2012, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Ach, net alsof die mensen echt komen. Maar goed, het is niet vreemd om er rekening mee te houden, jammer dat het zo gehypet (hyped?) wordt.
Nou het ziet er toch best wel druk uit.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2012, 21:15
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Wat een simpele zielen daar zeg. En maar zeggen: "Tja, moet je je event maar niet op openbaar zetten". Je bent toch niet goed als je zonder reden een beetje gaat rellen? Ik hoop dat die lui flink in elkaar gemept worden door de ME. Kansloze figuren.
Oud 21-09-2012, 22:15
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Wat een simpele zielen daar zeg. En maar zeggen: "Tja, moet je je event maar niet op openbaar zetten". Je bent toch niet goed als je zonder reden een beetje gaat rellen? Ik hoop dat die lui flink in elkaar gemept worden door de ME. Kansloze figuren.

Bovendien ook behoorlijk naïef om erheen te gaan als je niet van plan bent, te rellen.
Oud 22-09-2012, 09:15
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Hoewel ik het eerste deel zeker met je eens ben moet de ME nooit zomaar gaan rammen, dit zorgt alleen maar voor escalatie en een gevoel van justificatie bij de rellers.
Oud 22-09-2012, 10:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik dacht precies hetzelfde, maar wow, dat bleek dus niet te kloppen
Ik vind het echt bizar hoe dit gegaan is. Wel sneu voor dat meisje, het zal je maar overkomen... Maar dat dan meteen je hele dorp in puin wordt geslagen en er allerlei gewonden vallen, niet normaal.
Oud 22-09-2012, 12:12
Verwijderd
In mijn ogen staat het meisje er inmiddels al lang los van. Jammer dat er gekozen is voor de halve oplossing. 'Mensen, waarom komen jullie, er is geen feestje, stahp.' Dat zet geen zoden aan de dijk. Gemeente Haren had twee keuzes waar ze zich al ruim op hadden kunnen voorbereiden:
1. Weiland vol met blij aangeschoten volk met wat bierverkopers die dikke winsten maken en een paar B-, C- of D-artiesten die het geheel van een muzikaal sausje voorzien. Voordeel: volk blijft in principe buiten het centrum, is centraler, hebben wat te doen, kans op winst. Nadeel: had geregeld moeten worden en ambtenaren zijn vaak van de procedures, niet van out of the box.
2. In geval van geen feest en geen alternatief door de gemeente: Haren wordt verboden terrein voor deze 'toeristen'. De treinen en bussen stoppen er tijdelijk niet meer en politie op de belangrijkste wegen naar het dorp + de gebruike sluiproutes. Alleen bewoners onder vertoning van legitimatie komen er in. Duidelijke communicatie naar NS/ander OV dat er niks te doen is en dat eenieder die komt zich gaat begeven op verboden terrein met als gevolg een boete van veel. Noodverordening voor de hele dag incl. day after en Haren krijgt gewoon een virtueel hek er omheen. Iedereen ontmoedigen om te komen en wie toch komt om te rellen oppakken en terug naar Helmond sturen.
(3. Ruimer vantevoren aankondigen dat er niets komt, zoals meteen nadat het viral gaat en het meisje in kwestie de situatie niet meer onder controle heeft, zoals haar ouders duidelijk hebben aangegeven. Afsluiten en media die oproepen om te komen beboeten. Planning vantevoren helpt zowel 1. als 2.)

De besluiteloosheid die er tentoongespreid is, vind ik eigenlijk vrij schokkend. Natuurlijk is er iets gedaan, zijn er aardig wat platte petten aanwezig enzovoorts, maar er was geen groot plan. Wat Reverend al zei:

Citaat:
het gaat sowieso wel uit de hand lopen als er 15.000 man komen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 17:59
Verwijderd
Inmiddels zijn ze allemaal aan het opruimen! Een aantal mensen dan :')
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 18:29
Verwijderd
Citaat:
In mijn ogen staat het meisje er inmiddels al lang los van. Jammer dat er gekozen is voor de halve oplossing. 'Mensen, waarom komen jullie, er is geen feestje, stahp.' Dat zet geen zoden aan de dijk. Gemeente Haren had twee keuzes waar ze zich al ruim op hadden kunnen voorbereiden:
1. Weiland vol met blij aangeschoten volk met wat bierverkopers die dikke winsten maken en een paar B-, C- of D-artiesten die het geheel van een muzikaal sausje voorzien. Voordeel: volk blijft in principe buiten het centrum, is centraler, hebben wat te doen, kans op winst. Nadeel: had geregeld moeten worden en ambtenaren zijn vaak van de procedures, niet van out of the box.
2. In geval van geen feest en geen alternatief door de gemeente: Haren wordt verboden terrein voor deze 'toeristen'. De treinen en bussen stoppen er tijdelijk niet meer en politie op de belangrijkste wegen naar het dorp + de gebruike sluiproutes. Alleen bewoners onder vertoning van legitimatie komen er in. Duidelijke communicatie naar NS/ander OV dat er niks te doen is en dat eenieder die komt zich gaat begeven op verboden terrein met als gevolg een boete van veel. Noodverordening voor de hele dag incl. day after en Haren krijgt gewoon een virtueel hek er omheen. Iedereen ontmoedigen om te komen en wie toch komt om te rellen oppakken en terug naar Helmond sturen.
(3. Ruimer vantevoren aankondigen dat er niets komt, zoals meteen nadat het viral gaat en het meisje in kwestie de situatie niet meer onder controle heeft, zoals haar ouders duidelijk hebben aangegeven. Afsluiten en media die oproepen om te komen beboeten. Planning vantevoren helpt zowel 1. als 2.)

De besluiteloosheid die er tentoongespreid is, vind ik eigenlijk vrij schokkend. Natuurlijk is er iets gedaan, zijn er aardig wat platte petten aanwezig enzovoorts, maar er was geen groot plan. Wat Reverend al zei:
Bijzonder eigenlijk dat de gemeente Haren hier de schuld van krijgt.

Optie 1. Ze wisten niet hoeveel mensen er op af zouden komen, er is niet zomaar een voetbalveld beschikbaar in Haren waar ze al die mensen zouden kunnen opvangen. En als het er al was, kríjg ze daar maar eens.
Optie 2. Zou op zich kunnen werken..., als men in kleine getallen daar aankwam, Haren stroomde in rap tempo vol met mensen.
Optie 3. Waarom zouden er geen mensen komen als er ruimer van te voren werd aangegeven dat er geen feestje was?

Hoe dan ook, wat er ook gedaan was, er zouden altijd relschoppers en ander tuig op af komen en daar hoef je helemaal niet zoveel van te hebben om zoveel schade aan te richten. Het waren niet een stuk of veertig, het waren er veel meer. Aan het begin van de avond was het nog wel grappig en zagen de jongeren er ook nog wel redelijk intelligent uit, maar op een gegeven moment was het zwakzinnigen-tv all over met alleen maar hooligans.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 18:31
Verwijderd
En daarnaast, weet je wel hoe lang een evenement van te voren al gepland moet worden en wat daar allemaal bij komt kijken?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 19:33
Verwijderd
Citaat:
En daarnaast, weet je wel hoe lang een evenement van te voren al gepland moet worden en wat daar allemaal bij komt kijken?
Ja, daar heb ik wel een idee van ja ;-) In het nieuws is het wel een tijd gesuggereerd dat Haren zelf iets zou regelen. Vandaar ook mijn punt 3. Zodra je nog de mogelijkheid openlaat dat er toch iets gaat gebeuren, zijn mensen eerder geneigd om het er op te wagen. Gebiedsverbod met boete / arrestatie was veel effectiever. Tie-rips zijn niet duur. Gymzaal vorderen en stapelen maar!

Ik zou echt gaan voor het volk weren. Ongeacht hoeveel er komen: als de trein er niet stopt en er geen bussen gaan (en dit bv. ook wordt omgeroepen in de treinen en bekend wordt gemaakt) komen er echt minder mensen, zeker als je nog een cordon omheen legt. Het rappe tempo waarmee Haren volstroomde komt voor een heel groot deel door de vrije toegang die geboden werd. Zodra ze er eenmaal allemaal zijn is het lastig controleren ja. Daarom zou ik liefst ook de kraan dicht doen alvorens te willen dweilen

Wie zou je anders de schuld geven? Alleen de hooligans?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Ja, daar heb ik wel een idee van ja ;-) In het nieuws is het wel een tijd gesuggereerd dat Haren zelf iets zou regelen. Vandaar ook mijn punt 3. Zodra je nog de mogelijkheid openlaat dat er toch iets gaat gebeuren, zijn mensen eerder geneigd om het er op te wagen. Gebiedsverbod met boete / arrestatie was veel effectiever. Tie-rips zijn niet duur. Gymzaal vorderen en stapelen maar!

Ik zou echt gaan voor het volk weren. Ongeacht hoeveel er komen: als de trein er niet stopt en er geen bussen gaan (en dit bv. ook wordt omgeroepen in de treinen en bekend wordt gemaakt) komen er echt minder mensen, zeker als je nog een cordon omheen legt. Het rappe tempo waarmee Haren volstroomde komt voor een heel groot deel door de vrije toegang die geboden werd. Zodra ze er eenmaal allemaal zijn is het lastig controleren ja. Daarom zou ik liefst ook de kraan dicht doen alvorens te willen dweilen

Ja het is de schuld van de hooligans, zij hebben de boel kort en klein geslagen.

En het weren van mensen betreft openbaar vervoer, waar leg je de grens? Trein mag niet stoppen in Haren, dus wel in Assen, Groningen etc? Dan houden ze het feestje daar wel. Verder kan een groep ook lopend/ fietsend naar Haren via Groningen als ze dat willen.
En wat wilde je doen aan die bussen die zelf georganiseerd zijn? De hele dag zijn er verschillende mensen naar Haren getrokken en ook met eigen vervoer in bussen.
Ik denk dat het nog helemaal niet zo makkelijk is hoe jij het schetst.

Verder vraag ik me af hoe makkelijk het is om mensen op te pakken vanwege ergens niet mogen zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 20:50
hookee
hookee is offline
Citaat:
Lijkt me nogal een duidelijke ja. Elk jaar worden er grote, heel grote evenementen georganiseerd waar helemaal niets gebeurt.
Hooligans en dronkelui moet je er direct uitpikken en hardhandig afvoeren. Ik snap niet dat de aanwezige politie en ME daar niet in zouden kunnen slagen. Honderden politiemensen op straat en nog kunnen jongelui ongestraft een spoor van vernieling achterlaten.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Hooligans en dronkelui moet je er direct uitpikken en hardhandig afvoeren. Ik snap niet dat de aanwezige politie en ME daar niet in zouden kunnen slagen. Honderden politiemensen op straat en nog kunnen jongelui ongestraft een spoor van vernieling achterlaten.
Eensch. Gewoon van tevoren diverse malen waarschuwen naar huis te vertrekken omdat ze anders op hun broek krijgen. Vervolgens erdoorheen stormen, alles wat zich dan nog agressief gedraagt uitschakelen en nachtje nuchteren in de cel.
De mannetjes die bij nader inzien toch geen knuppel in hun nek willen noteren en de volgende dag lekker propjes en blikjes laten oprapen, bij voorkeur getogen in een shirt met "ik ben de reden dat anderen beperkt gaan worden in hun feest-vrijheid omdat ik niet bestendig ben tegen groepsdruk en zoete nichtendrankjes".

Als je als agent stenen en glas naar je hoofd krijgt van doorgedraaide pubers mogen ze dat wat mij betreft best beantwoorden met een ietwat steviger optreden. Maarja, dan krijg je weer het police brutality verhaal. Lose/lose situatie voor de politie, afgelopen avond.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 23:26
Wernera
Wernera is offline
Wat vreselijk, echt vreselijk voor dat arme meisje!!
Het ligt absoluut niet aan haar vind ik, maar wel degelijk aan het systeem van facebook waarmee dit toch maar kon plaatsvinden, dit tesamen gevoegd met zoveel onnozele jongeren die van te voren niet kunnen overzien wat er kan gebeuren, zo jong nog en zo onervaren, en zo weinig op de goede hoogte. Hoe kan dit? Dat geeft zoveel te denken.
Vreselijk!!
Wij wensen haar heeeeeel veel sterkte bij de verwerking van deze ontstellende ervaring, en hopen dat zij en haar lieve ouders goede en passende hulp mogen krijgen!!!!!

Laatst gewijzigd op 23-09-2012 om 00:36.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 11:20
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
In mijn ogen staat het meisje er inmiddels al lang los van.
Nou ja, door een fout van haar is het gebeuren in gang gezet, maar het is niet haar schuld of zo, het is de schuld van mensen die daar puur heen zijn gegaan om te rellen. En het klinkt wel leuk om dat te kunnen voorkomen door mensen te beletten om te komen, maar deze mensen wilden toch wel rellen, dus dan waren ze op tien andere plaatsen in Nederland begonnen en dat schiet ook niet op...
Oud 23-09-2012, 13:15
Verwijderd
http://en.wikipedia.org/wiki/Hanged,..._and_quartered voor de relschoppers
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 15:05
DAH
DAH is offline
How lovely
Oud 23-09-2012, 15:17
dtcboy
dtcboy is offline
Er is maar 1 Dader dat is Merthe Weusthuis en zei moet ook maar voor de Kosten opdraaien
zei is de Oorzaker van deze schade en alle inzet van politie en ME alles.

Ik ben benieuwd wat de totale schade is verhaal het ook even op haar en haar ouders.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 15:18
dtcboy
dtcboy is offline
Citaat:
Wat vreselijk, echt vreselijk voor dat arme meisje!!
Het ligt absoluut niet aan haar vind ik, maar wel degelijk aan het systeem van facebook waarmee dit toch maar kon plaatsvinden, dit tesamen gevoegd met zoveel onnozele jongeren die van te voren niet kunnen overzien wat er kan gebeuren, zo jong nog en zo onervaren, en zo weinig op de goede hoogte. Hoe kan dit? Dat geeft zoveel te denken.
Vreselijk!!
Wij wensen haar heeeeeel veel sterkte bij de verwerking van deze ontstellende ervaring, en hopen dat zij en haar lieve ouders goede en passende hulp mogen krijgen!!!!!
Dit is WEL HAAR SCHULD zei had beter moeten opletten
dus gewoon alle kosten op haar verhalen
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Het is niet haar schuld.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Het is jouw schuld.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2012, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Er is maar 1 Dader dat is Merthe Weusthuis en zei moet ook maar voor de Kosten opdraaien
zei is de Oorzaker van deze schade en alle inzet van politie en ME alles.

Ik ben benieuwd wat de totale schade is verhaal het ook even op haar en haar ouders.
Je was er zelf bij?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Als je als agent stenen en glas naar je hoofd krijgt van doorgedraaide pubers mogen ze dat wat mij betreft best beantwoorden met een ietwat steviger optreden. Maarja, dan krijg je weer het police brutality verhaal. Lose/lose situatie voor de politie, afgelopen avond.
Yup, krijg je weer van die huilies die gaan lopen janken dat ze het allemaal niet zo bedoelden en dat ze te hard behandeld werden.

Mijn insteek: je gedraagt je als wilde dieren, we behandelen je als wilde dieren. Opstandige, gevaarlijke wilde dieren. Knuppel erop.

En wbt. het kutexcuus dat ze het niet willen laten escaleren (harder optreden kan niet want...): Hoe noem je dit dan?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2012, 05:47
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Yup, krijg je weer van die huilies die gaan lopen janken dat ze het allemaal niet zo bedoelden en dat ze te hard behandeld werden.

Mijn insteek: je gedraagt je als wilde dieren, we behandelen je als wilde dieren. Opstandige, gevaarlijke wilde dieren. Knuppel erop.

En wbt. het kutexcuus dat ze het niet willen laten escaleren (harder optreden kan niet want...): Hoe noem je dit dan?
Ja. "Oh maar meneer de politie, dat dranghek door de ruit.. dat bedoelde ik niet zo hoor.. en tja, die bejaarde meneer tegen wiens hoofd ik een tegel heb geknald nadat ik zijn huis was binnengedrongen.. dat bedoelde ik óók niet zo!"

Ik snap echt niet hoe ze het zo uit de hand hebben kunnen laten lopen. Je kunt toch voelen wat voor sfeer er hangt en zien wat voor mensen erop af zijn gekomen.
Oud 24-09-2012, 13:56
Verwijderd
Het was niet te voorspellen hoe dit zou lopen, maar de autoriteiten hebben ronduit suf gehandeld. Toen ik de burgemeester vrijdagmiddag op de radio hoorde zei hij 'in Haren is er nooit een feestje' of iets wat zo negatief was over zijn dorp, dat het ongeloofwaardig was en ik een of andere verrassingsact verwachtte. En toen alle mensen er waren, had ze dan in godsnaam een paar voorzieningen gegeven op het voetbalveld: alleen al wc's en muziek zorgt ervoor dat de lemmings daar een beetje blijven hangen.

Zoiets als deze avond gebeurt toch nooit meer, een groot deel van het volk kwam alleen maar omdat het spannend was wat er nou helemaal zou gebeuren. In het vervolg weet men dat ook wel en komt het niet meer tot eenzelfde event. Het was nu uniek omdat iedereen meehypete met het foutje van dat kind.

Verder mogen ze alle acties per schuldige persoon extra zwaar afrekenen. Bovenop de schadevergoedingen ook nog een jaar in maatschappelijke dienst ofzo.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2012, 17:29
Schrödinger
Schrödinger is offline
Extra zwaar ten opzichte van wat? Zwaarder dan bijv. auto's in de fik zetten bij oud & nieuw?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2012, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Ik snap echt niet hoe ze het zo uit de hand hebben kunnen laten lopen. Je kunt toch voelen wat voor sfeer er hangt en zien wat voor mensen erop af zijn gekomen.
Nou er zit wel een strategie achter maar er is geen wil tot mee-escaleren. Tot een bepaald moment werkt politie aanwezigheid om de schade minimaal te houden. Dat moment waren ze echter compleet voorbij en was de passieve preventie/minimalisering van schade -strategie al compleet inadequaat: we zagen het effect van passiviteit. De andere 'opties' zouden zijn:

1- terugtrekken, zou niet de eerste keer zijn dat een politiemacht die zwaar in de minderheid is hier voor kiest. In dit geval echter een no-go omdat je dat dorp laat hangen.

2- ingrijpen. Brengt escalatie met zich mee, mogelijk meer schade omdat volk gewoon dwars door het dorp trekt/vlucht.

Ze hadden gewoon met meer ME daar moeten zijn, en als er gewoonweg niet genoeg man voor beschikbaar zijn moet daar misschien ook maar een conclusie uit getrokken worden.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2012, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me nogal een duidelijke ja. Elk jaar worden er grote, heel grote evenementen georganiseerd waar helemaal niets gebeurt.
Georganiseerd ja. Dit is geen organisatie geweest. Dit is pure chaos aan de deur die hier blijkbaar wordt uitgenodigd om te zien hoe het zal gaan?

Er zijn duidelijke precedenten geweest van soortgelijke gevallen bij bijvoorbeeld onze buren aan oostzijde. Voorbereiding van overheidswege was goed te doen geweest. Sterker nog, dat lijkt mij de plicht van de overheid om dreigende gevaren zoveel mogelijk in goede banen te leiden.

Let wel, ik ben een groot voorstander van diverse suggesties in dit topic. Hooligans er uit pikken, knuppel in de nek en lekker blikjes laten rapen is prima. Ik denk alleen niet dat alleen reactie werkt, en dat er goed overwogen moet worden wat er door middel van preventie kan worden bereikt.

Citaat:
Gewoon van tevoren diverse malen waarschuwen naar huis te vertrekken omdat ze anders op hun broek krijgen. Vervolgens erdoorheen stormen, alles wat zich dan nog agressief gedraagt uitschakelen en nachtje nuchteren in de cel.
De kudde was om en nabij twintig keer zo groot. Ik denk niet dat er sprake is van 'gewoon' er doorheen stormen. Niet op een open veld in daglicht, maar zeker niet in een dorp met tuinen, villa's, schuurtjes en onschuldige bewoners die zoveel mogelijk moeten worden heelgehouden. Vergelijk met de strandrellen van HvH, ook daar was er excessief geweld gericht aan hulpdiensten en ook daar was er een overmacht. Tenzij je met scherp wilt gaan schieten en voor dit soort gebeurtenissen drieduizend man standby hebt, ben ik bang dat alleen reactief optreden bedroevend zal werken. Ik ben niet tegen het op de broek geven, maar ik denk dat de verhouding op zijn minst 1:5 moet zijn voordat je echt goed op de broek gaat geven.

Citaat:
Nou ja, door een fout van haar is het gebeuren in gang gezet, maar het is niet haar schuld of zo, het is de schuld van mensen die daar puur heen zijn gegaan om te rellen.
Daarom zeg ik ook: het staat voor mij inmiddels al een tijd los van het meisje. Natuurlijk heeft ze het in gang gezet, maar niet op een manier dat zij de gevolgen ervan zou kunnen overzien.

Citaat:
'Gewoon alle kosten op haar verhalen'? Tel jij maar eens van 1 tot 1500000 zonder valsspelen, dan praten we verder over hoeveel het is.
Ze had beter moeten opletten, dat is zo. Aanleiding en oorzaak zijn echter twee verschillende dingen en zij heeft met haar gezin voldoende kenbaar gemaakt dat er geen feest was en dat niemand hoefde te komen. Vanaf dat moment is het niet meer haar schuld, omdat er genoeg tijd was om te beslissen om niet te komen. De mensen die wel zijn gekomen, zijn deels gekomen voor iets anders dan een stukje taart te eten.

@deadlock: Kielhalen en radbraken
Met citaat reageren
Oud 25-09-2012, 15:57
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik vind het wel goed van de politie en gemeente dat ze niks hebben gedaan om de zaak te laten escaleren, stel je eens voor wat er dan gebeurd was zeg!
Oud 25-09-2012, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Extra zwaar ten opzichte van wat? Zwaarder dan bijv. auto's in de fik zetten bij oud & nieuw?
Extra zwaar ten opzichte van op zichzelf staande incidenten.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2012, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het wel goed van de politie en gemeente dat ze niks hebben gedaan om de zaak te laten escaleren, stel je eens voor wat er dan gebeurd was zeg!
Ergens wel een punt. Het had erger kunnen zijn. Zoals al eerder vermeld: de politie was hopeloos in de minderheid en het laatste wat je wil is dat er helemaal géén politie meer is om de boel in toom te houden. Dan heb je letterlijk een dorp overgeleverd aan de menigte.

wbt. het mankrachtprobleem denk ik dat het een mogelijkheid is om militairen bij te scholen in het ME gebeuren. [bekakt]Vinden ze leuk.[/bekakt]
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 07:37
Lorelei
Lorelei is offline
Maar hier worden ze toch voor opgeleid? Of zijn ze alleen maar bedoeld om vervelende studentjes e.d. op te ruimen na een demonstratie?

Daarnaast:

vs

Oud 26-09-2012, 08:18
hookee
hookee is offline
Citaat:
Daarnaast:
Wat bedoel je daarmee?
- De aantallen? 4 tegen 200?
- Het type volk? (Zojuist uit de AH geplunderde) bier drinkende neo-nazi tegen 4 mensen tijdens hun werk?
- De titel "Ik ben er bij" (als in "aanwezig" of als "opgepakt"?)

Ik begrijp ook niet dat een paar aanstichters er niet tussenuit gepikt konden worden, maar ik was er niet bij..
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 09:25
De Veroorzaker
Citaat:
Ergens wel een punt. Het had erger kunnen zijn. Zoals al eerder vermeld: de politie was hopeloos in de minderheid en het laatste wat je wil is dat er helemaal géén politie meer is om de boel in toom te houden. Dan heb je letterlijk een dorp overgeleverd aan de menigte.

wbt. het mankrachtprobleem denk ik dat het een mogelijkheid is om militairen bij te scholen in het ME gebeuren. [bekakt]Vinden ze leuk.[/bekakt]
Ja er had een Jihadstrijder met een kernbom tussen kunnen zitten, dan was het erg geweest joh! Zag gisteren de politie in Madrid even tienduizenden mensen van een plein vegen, daar zijn die knuppels voor.

Oud 26-09-2012, 12:16
Verwijderd
@ bovenstaande 2 posts: quote gaat te lang worden dus: met jullie eens, wederom, ik begrijp de achterliggende tactiek van de politie maar hij strookt niet met de situatie. Maar Hookee draagt het punt aan: de menigte was te groot en de ME te klein, een goede charge doet shock & awe en dan gaan ze rennen. Dat wil gewoon niet bij zo'n enorme vijandige massa. Zie ook Scheveningen enige tijd terug, maar wat mij zo verbaast is dat ze daar niet van leren en vervolgens weer met een figuurlijk handjevol agenten tegen een paar duizend man staan.

wbt. filmpje: die menigte is veel minder vijandelijk dan wat we in Haren zagen, en geconcentreerder, wat goed is, zo weet je dat datgene wat voor je loopt knuppelvoer is: geen zijstraatjes en weet ik wat om rekening mee te houden.

En eht verdere escaleren is meer dit: nu was er nog een (marginale) politie aanwezigheid, als ze 'hard' gingen spelen en zouden verliezen (dat kan, zie Franse rellen van enkele jaren terug) dan ben je de controle helemaal kwijt en kan die menigte helemaal hun gang gaan, nu was de aandacht nog (deels) gericht op de politie.

Wederom: ik ben het met jullie eens dat er geprutst is hoor, maar dat was het eigenlijk al toen je de poltieaanwezigheid tegen zo'n massa zette.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 12:42
De Veroorzaker
Ach ja, uiteindelijk krijgt iedereen een taakstrafje of een boete en dan leren ze er heel veel van en dan doen ze het nooit meer. Nog een leuke commissie zodat Cohen en Co wat bonnetjes kunnen declareren en in een obligaat rapportje de (soosjul) media de schuld kunnen geven
Oud 26-09-2012, 13:00
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Wat bedoel je daarmee?
Citaat:
Zag gisteren de politie in Madrid even tienduizenden mensen van een plein vegen, daar zijn die knuppels voor.
Dit bedoelde ik.
Oud 26-09-2012, 18:23
Verwijderd
De knuppels zijn ervoor, maar terrein was lang niet ideaal. Overigens ben ik wel voorstander van een exemplaar 'De kunst van het oorlogvoeren' voor iedere ME'er. En een cursus voor Jan Soldaat om met stok en schild een menigte op te kunnen jagen is ook nooit weg.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 20:09
Verwijderd
Citaat:
De knuppels zijn ervoor, maar terrein was lang niet ideaal. Overigens ben ik wel voorstander van een exemplaar 'De kunst van het oorlogvoeren' voor iedere ME'er. En een cursus voor Jan Soldaat om met stok en schild een menigte op te kunnen jagen is ook nooit weg.
Dat vooral ja, ik wou het hele concept van tactiek niet betrekken bij de discussie ondanks dat het best een belangrijk punt is.

ME vecht doorgaans als een soort pseudo-phalanx: ik dek mijn collega en mijn collega dekt mij, je ziet vaak dat ze pas uit hun 'linie' stappen als de relschoppers gaan rennen (en weer terugstappen in formatie zodra de boel weer dreigender lijkt te worden)

In Haren was het vrijwel onmogelijk om met zo'n beperkte groep actief op te treden tegen de relschoppers zonder dat ze in een omsingelde positie (ie. kut) kwamen.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 22:17
Verwijderd
Wat ik van de filmpjes zag konden ze sowieso niet keurig aansluiten, dus zat er al ruimte tussen de ME'ers. Gelukkig is de wapenstok afschrikwekkend voor de meeste mensen. Eigenlijk is het gewoon wachten tot anderen een zelfde soort wapens hanteren. Een pitrieten schild vlechten en omspannen is niet heel moeilijk en zo'n wapenstok, ach, moet ook kunnen. Voor de omstanders zal het er uit zien als een antiek gevecht tussen twee groepen gladiatoren.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 23:59
Verwijderd
Gewoon hout met een metalen rim, werkt beter
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 01:44
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Heerlijke beelden uit Madrid. Hopen dat ze die ene lafaard met z'n karatekick alsnog via videobeelden kunnen opsporen. Even een uurtje in een donkere kamer met 10 gewapende ME'ers gooien. Laffe krakers.
Oud 27-09-2012, 14:21
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Belachelijk dat Spanjaarden niet mogen protesteren tegen hun regering.
Oud 27-09-2012, 15:55
Verwijderd
De rellen in Spanje zijn natuurlijk niet te vergelijken met de verwende papventjes in Haren.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 16:03
Verwijderd
Kan wel, maar is mank.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Ja er had een Jihadstrijder met een kernbom tussen kunnen zitten, dan was het erg geweest joh! Zag gisteren de politie in Madrid even tienduizenden mensen van een plein vegen, daar zijn die knuppels voor.

[filmpje]
Hier weet de ME wel hoe ze het moeten aanpakken.

HAHA Maar die ene van de ME flikkert
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten