![]() |
|
![]() |
Ik heb het examen biologie VWO tweede tijdvak 2012 gemaakt en ik werd er niet vrolijk van
![]() Ik had bijna elke vraag fout bij de opgaven over de ziekte van Leigh en de mutantgenen ![]() Dus, hier gaan we: De meest voorkomende mutatie van het mitochondriaal DNA (mtDNA) die de ziekte van Leigh veroorzaakt is een mutatie in het ATP-synthase-gen: op positie 8993 is in de coderende streng thymine vervangen door guanine. Hierdoor wordt er in plaats van leucine een ander aminozuur in het ATP-synthase ingebouwd. Welk aminozuur kan dat zijn? A alleen arginine B alleen fenylalanine C alleen valine D arginine of tryptofaan E fenylalanine of cysteïne F valine of glycine Bij deze vraag kreeg ik even een black-out. Ik weet niet WAAR ik moet beginnen. Ik zie staan coderende streng => ik ga naar BINAS tabel 70G, daar zie ik wel bij DNA coderende streng staan, maar het gaat hier om mitochondriaal DNA (mag ik dit gelijkstellen?). En wat moet ik me bij het onderstreepte deel voorstellen? ![]() Dan: In enkele gevallen is er bij de ziekte van Leigh sprake van mutant-tRNA-genen. Over de gevolgen van een mutatie in tRNA worden twee beweringen gedaan: 1 Het anticodon van mutant-tRNA kan veranderd zijn, zodat een verkeerd aminozuur aan een aminozuurketen wordt gekoppeld; 2 Het mutant-tRNA past door de veranderde ruimtelijke vorm niet meer in het ribosoom. Welke bewering kan of welke beweringen kunnen juist zijn? A geen van beide B alleen 1 C alleen 2 D zowel 1 als 2 Hier had ik als antwoord B, ik dacht: de ruimtelijke vorm heeft toch niets met ribosomen te maken? Hier worden ze juist gevormd? En de volgende vraag is vraag 23: http://www.examenblad.nl/9336000/1/j...f=/bestand.pdf Ik had antwoord A. Manier 2 en 3 blijken ook juist te zijn ![]() Worden mitochondriale mutantgenen ook overgeërfd? Als het een autosomaal recessief mutantgen kan zijn, dan kan het toch niet bij een jongen voorkomen? Hij krijgt maar een X van mams? Iemand? ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Bij CUA naar CUC leidt dit niet tot een verandering van het gecodeerde aminozuur, nog steeds Leucine. Bij de verandering UUA naar UUC vindt er wel een verandering plaats. Hierdoor wordt Phenylalanine (Phe) gesynthetiseerd in plaats van Leucine (Leu). Antwoord B is dus correct. *disclaimer: dit is makkelijker om op papier te doen, dus ik kan een foutje hebben gemaakt. Dit is in ieder geval de methode die je moet gebruiken. Citaat:
Ditzelfde geldt eigenlijk voor bewering 1; dit kan niet plaatsvinden zonder een volledige ineenstorting van de transcriptie in de cel. Mijn kennis op dit gebied is echter niet heel uitgebreid en het kan zijn dat ik iets mis. Ook dit is iets om met je leraar te overleggen. Citaat:
Je erft je mitochondrien van je moeder. Als die een mutatie heeft, krijg jij het ook. Je mt-DNA zit in je mitochondrien.
|
|