Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2012, 20:31
Starbucks-
Starbucks- is offline
Hoi allemaal, ik merk dat soms vooroordelen de kop op steken betreffende de keuze voor een tweede MVT (moderne vreemde taal).

Welk stereotiep/vooroordeel horen jullie vaak over deze twee talen? Ik wilde namelijk na de onderbouw voor Duits kiezen omdat ik me door iedereen wijs liet maken dat het zoveel op het Nederlands ''lijkt''.

Helaas vertelde mijn leraar dat in de syllabus (eindexamentermen) van Duits staat dat er een hoger niveau van ons wordt verwacht voor Duits dan voor Frans omdat Duits juist een Germaanse taal is.

Dit wilde ik ook met jullie delen voor het geval er ook zwevende kiezers zijn Ik heb uiteindelijk voor Duits gekozen en doe er dit jaar examen in, ik vind het echt veel leuker dan Frans.

Wat waren/zijn jullie beweegredenen om een van deze twee te kiezen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2012, 23:02
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Nou, ik vond Duits JUIST lastig omdat het zoveel op Nederlands leek...
Ik doe tweetalig VWO en heb dus heel veel Engels, en ik vind vaak Frans best wel op Engels lijken, en aangezien ik Engels goed kan, koos ik Frans!
Het is voor mij makkelijker om een heel nieuwe taal te doen, dan iets wat op nederlands lijkt, want dan wordt ik lui!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:36
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Ik heb Frans gedaan, omdat ik dat een leuke taal vond/vind en nooit iets hoefde te doen om goede cijfers te halen (liever lui dan moe, natuurlijk ). Het lijkt erg op het Italiaans, wat ik van huis uit spreek, dus vandaar waarschijnlijk. Duits heb ik zo snel mogelijk laten vallen; ik vind het ronduit een verschrikkelijke taal. En ik had een stomme leraar (hij was de enige op onze school, dus ook geen kans op een ander in de bovenbouw..).
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 17:39
mathfreak
mathfreak is offline
Zelf had ik indertijd op de mavo zowel Duits als Frans willen doen, maar in 3 mavo heb ik Frans noodgedwongen laten vallen, omdat Frans en natuurkunde door een fout in het lesrooster op hetzelfde uur vielen en ik natuurkunde in mijn vakkenpakket wou houden. Uiteindelijk heb ik Nederlands, Engels en Duits op mavo- en havo-niveau gedaan. Pas sinds begin jaren '90 ben ik me ook weer met Frans bezig gaan houden.
Oud 06-10-2012, 22:35
ThomasJu
ThomasJu is offline
Beide talen waren voor mij een Mega tijdverspilling, maar ik heb voor Duits 'gekozen' omdat dat in de technische wereld veel eer wordt gebruikt dan Frans (er zijn veel Duitse bedrijven die zaken doen in Nederland)
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 09:46
Diamera
Diamera is offline
Ik had beide talen wel willen houden, maar dan had ik economie moeten laten vallen terwijl ik een breed pakket wilde hebben, of moeten stoppen met Latijn. Duits is leuk, maar Frans vond ik prachtig en het deed me plezier het te kunnen spreken en er beter in te worden. Het maakt nog steeds mijn dag goed als ik ergens om me heen Frans hoor <3 Ook had ik het idee dat als ik Duits later nog zou willen leren, dat je daar niet gek veel meer voor hoefde te doen dan veel te lezen, omdat het meer op Nederlands lijkt. En ik hoefde er niets voor te doen, dat zag ik bij Duits minder snel gebeuren. Ten slotte kon je vanaf dat jaar via mijn school toevallig Franse taalexamens gaan doen, waarmee je als je dan t/m de zesde meedeed het B2 examen mocht doen, waarmee je weer zonder gedoe aan Franstalige uni's over de hele wereld kon gaan studeren. Dus ik heb Frans gekozen
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 14:38
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
(er zijn veel Duitse bedrijven die zaken doen in Nederland)
Of anders gezegd: Duitsland is de grootste handelspartner voor Nederland .

Ik had in de bovenbouw Duits gekozen, waaruit volgde dat ik nu al in Bachelor-2 van een studie DTC zit. De taal vond ik toentertijd al makkelijker dan Frans en ik had er gevoelsmatig veel meer aanleg voor. Daarnaast vond (en vind) ik Duitsland in allerlei opzichten een interessanter land dan Frankrijk. De keuze kwam bij mij meer voort uit ,interesse en aanleg hebben in het één' dan ,afkeer hebben voor het ander'.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2012, 21:00
Dasherman
Dasherman is offline
Ik heb allebei laten vallen.
Ik vind Latijn namelijk zoveel makkelijker, dus heb ik daarvoor gekozen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten