Advertentie | |
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet om iemand @ random beurs te stompen, maar het besef dat je niet weerloos bent helpt al een hoop, zowel tegen de pester als de gepeste zelf. Kinderen vinden altijd wel een manier om te zieken. Het vingertje zwaaien naar de school en overheid is begrijpelijk, maar het eerste initiatief moet toch echt eerst van de ouders komen. Sowieso lijkt het me contraproductief om je kind op te voeden met het idee dat er altijd iemand is om z'n handje vast te houden. |
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Lijkt me dus duidelijk dat je het niet aan die ouders kunt overlaten. Anyway, het probleem ligt niet bij de gepeste, of diens ouders, maar bij de pester. Citaat:
1. Volgens mij ligt de toegevoegde waarde van een sport in dit geval meer in het vergroten van een sociale kring, het krijgen van waardering, en het vergroten van je eigenwaarde. 2. De verantwoordelijkheid wordt bij het slachtoffer geplaatst. Waarom zou van hem/haar eisen om een sport te gaan die (die die mogelijk niet eens leuk vindt, om voor de kosten op te draaien? 3. Geweld aanmoedigen als oplossingsmiddel lijkt me inherent slecht, en, zoals al eerder gezegd, niet effectief. Citaat:
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Pestgedrag laat zich bovendien niet altijd makkelijk voorspellen, omdat verschillende pestkoppen verschillende slachtoffers uitkiezen om verschillende redenen op verschillende locaties. Dat maakt dat het probleem altijd bij de school en de pestkoppen neergelegd moet worden. Het is immers niet reeel om te verwachten dat iedereen altijd maar rekening dient te houden met vele factoren, terwijl de pester zo overduidelijk degene is die in de fout gaat. De echte oplossing is daarom gewoon de pesters en andere schadelijke elementen uitschakelen. Al dan niet permanent.
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[quote]Wat heeft dit ook maar ergens mee te maken? Ik wil ook dat er liefde en vrede heerst. Neemt niet weg dat je realistisch moet zijn. En waarom is een gepest kind op een vechtsport zetten precies realistischer dan investeren in het signaleren, voorkomen, en oplossen van pesten door scholen? Citaat:
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En om jouw eerdere argument te gebruiken: Waarom zouden anderen moeten betalen omdat een willekeurig kind niet mee kan komen op school? Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
We weten natuurlijk nooit zeker of eventuele pesterijen de oorzaak zijn van de zelfmoord van Tim. Ik vind niet dat er een 'pestwet' moet komen. Ten eerste omdat je mensen die echt te ver gaan met de huidige wetgeving al genoeg kunt bestraffen. Als iemand je in elkaar slaat kun je aangifte doen wegens mishandeling, maken mensen je zwart via het internet dan doe je aangifte wegens smaad, bedreigen ze je dan doe je aangifte wegens bedreiging enz. Een pestwet lijkt mij nogal overbodig.
Ten tweede is pesten naar mijn mening een nogal subjectief begrip, omdat het erom gaat of de gepeste persoon zich ook gepest voelt. De ene persoon voelt zich al gepest als er sprake is van onschuldig plagen en de andere persoon kan veel meer hebben voordat hij zich gepest voelt. Hoe ga je dan bepalen wanneer het echt pesten is? Ten derde is pesten iets wat heel veel voorkomt en een groot deel van de bevolking pest of heeft wel eens iemand gepest. Door dat gedrag strafrechtelijk te gaan vervolgen namens een 'pestwet' zet je een groot deel van de bevolking weg als crimineel. Iets wat mij niet wenselijk lijkt. Één van de grondbeginselen van het strafrecht zegt dat je pas gebruik mag maken van het strafrecht als het echt niet anders kan. Ik vind dat in het geval van pesten, de school en de familie van de gepeste persoon degenen zijn die actie moeten ondernemen. Om direct terug te grijpen op strafrecht vind ik persoonlijk ook nogal ver gaan. Citaat:
Citaat:
Pesters zoeken namelijk meestal een makkelijk slachtoffer uit. Op het moment dat de pesters jou niet meer alleen pijn doen, maar jij de pester(s) ook goed pijn doet is de lol er al snel vanaf. De pesters zullen dan op zoek gaan naar een slachtoffer die niet hun gezicht kapot slaat. Er zijn natuurlijk ook scenario's waarbij het niet helpt om van je af te slaan, maar ik denk dat het in de meerderheid van de gevallen wel degelijk kan helpen. Laatst gewijzigd op 17-11-2012 om 22:51. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Ik denk dat je aan wetgeving niet zoveel hebt. Je kunt beter investeren in de laffe massa op te voeden. De mensen die erbij staan en er naar gekeken hebben zijn diegenen die het toestaan. Pesters zijn mentaal instabiele figuren die een dagelijkse dosis 'oh wat ben ik cool' nodig hebben. Slachtoffers zijn of voelen zich niet bij machte om er op dat moment iets aan te doen. En dan heb je dus de 80% die zich hierbuiten houdt, want angst/desinteresse. Verantwoordelijkheid nemen voor de sociale omgangsvormen die je graag zou willen zien
![]() De pester een paar tikken verkopen helpt als een trein: dan zoekt hij inderdaad een makkelijk slachtoffer. Dan is de truc om als 'buitenstaander'/derde partij ook in te grijpen als je ziet dat de pester iemand anders op de korrel heeft. Eigen weerbaarheid helpt sowieso omdat je geen makkelijk slachtoffer bent en met een gevoel van weerbaarheid durf je ook eerder in te grijpen bij anderen. Citaat:
![]() Citaat:
Toezicht op school is ondoenlijk. Daar is een school niet voor gemaakt. Leraren zijn gemaakt en opgeleid om bijvoorbeeld kennis van wiskunde over te dragen. Niet om in en buiten het klaslokaal te kijken naar eventuele pestsignalen, want die kunnen vrij subtiel zijn. Ook is het onderscheid tussen plagen en pesten lastig te maken, zeker met zeven lesuren op een dag en dertig leerlingen per klas. De pester zit in de fout, maar het probleem ligt niet bij hem. Als er niet wordt ingegrepen, kan hij namelijk vrolijk door en dat zal hij ook doen. De ervaring van het probleem ligt dus niet bij de pester, maar bij het slachtoffer, die wél een situatie wil veranderen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
''De ervaring van het probleem ligt dus niet bij de pester, maar bij het slachtoffer, die wél een situatie wil veranderen.''
Mee eens. Maar daar moet het slachtoffer dus ook wat voor doen.. Begrijp me niet verkeerd, ik vind pesten naar, maar ik denk dat de gepeste zelf een groot deel van het probleem wat hij/zij ervaart op kan lossen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
'Een 14-jarige Friese scholier mag niet meer terug naar zijn oude havoklas omdat hij te emotioneel zou hebben gereageerd op klasgenoten die hem voortdurend treiterden met de dood van zijn beste vriendje Michi (12). Die stierf vorig jaar na een verkeersongeluk in zijn armen.'
Dit is dan wel weer ontzettend treurig zeg, de tering. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Dat gebeuren uit Friesland schijnt nogal incompleet te zijn. Er wordt aangenomen dat het was 'omdat hij gepest wordt' maar er is een stuk meer stront aan de knikker met dat joch dan dat. Hij heeft op jonge leeftijd iets heel ergs moeten meemaken en is daar emotioneel van overstuur geraakt waardoor het wellicht beter is om hem op een andere school te plaatsen, los van eventuele pesterijen.
Dat er meteen weer wordt geconcludeerd dat het komt 'omdat hij gepest wordt' is journalistiek sensatiewerk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Anyway, nagaan of iets je tot een makkelijk doelwit maakt, waar zie je de grens? Moet een homoseksuele scholier opeens zich hetero gaan gedragen, een nigeriaanse nederlandse zich gaan schmincken, of een islamitisch meisje haar hoofddoek afdoen om minder gepest te worden? Moet iedereen maar op voetbal, en met andere hobbies stoppen? Moet een limburgse scholier zijn zachte G wegpoetsen?
|
Verwijderd
|
Beide partijen hebben hier een punt.
Ja het slachtoffer doet iets/is iets waardoor hij uitgekozen wordt, dat kan z zijn omdat hij/zij sociale vaardigheden mist, te klein is, een bril draagt of wat dan ook. Het ene kan je wel wat aan doen, het andere niet. Voor degenen die zo pertinent anti-geweld zijn: Vroegâh, toen mijn pa op de middelbare school zat probeerde er één hem ook tot pispaaltje te verheffen, dat was snel over na een paar klappen. Niks ge "ah dat kan niet en uitpraten en /whine" maar gewoon schouders ophalen en "dat is het risico als je ruzie zoekt met je leeftijdsgenoten". Als die mentaliteit wat meer zou komen zou er gewoon veel minder gepest worden, het spelletje is gewoon minder leuk als het mogelijk pijn gaat doen. Pubers zijn dieren, het duurt bij de meesten nog even voor ze alles goed en wel kunnen rationaliseren, wat voor een volwassene een oplossing is is voor een puber een grappig gebeuren. |
![]() |
||
Citaat:
Serieus?
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
en als het dan veranderd is dan verander je het nog eens, eventueel zelfs terug in hetgeen voor de verandering.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Voorlichting pesten op school risicovol Poliziek.info | 4 | 06-03-2013 13:00 | |
Algemene schoolzaken |
Slachtoffersymptomen Digitaal pesten Chmee | 7 | 22-05-2006 15:47 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
beschouwing over pesten 0o-meisje-o0 | 0 | 17-10-2005 19:57 | |
Psychologie |
[Pesten] Mijn broertje gaat hieraan onderdoor Tuinkabouter !! | 55 | 13-10-2003 15:53 | |
Verhalen & Gedichten |
(verhaal) De pest aan pesten LotteLover | 7 | 10-12-2002 17:58 | |
ARTistiek |
Ik heb hulp nodig! Monoloog voor drama over pesten! Anne | 5 | 21-10-2001 10:10 |