Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2013, 20:54
Leves1234
Leves1234 is offline
Heyooo,

Ik heb flaporen. Ik word er jaaaaaren lang mee gespest, en ik word nu nog steeds elke dag belachelijk gemaakt door mij oren. Ik ben een moslim, maar het mag dus niet van geloof dat je wat aan je lichaam laat veranderen door operaties. Ik wou even vragen of het mogelijk wel Halal kon zijn in mijn geval.

- Thnx
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 21:03
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Ik weet verder niet wat de regels zijn met betrekking iets aan je lichaam laten veranderen en het wel of niet halal zijn. Maar het is logisch dat wanneer je niets aan je lichaam mag veranderen, dat ook voor flaporen geldt.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 21:19
Pluis
Pluis is offline
Als ik het een beetje snap is het alleen halal als je het laat doen door medische noodzaak. (dus bijvoorbeeld hersteloperaties na verminking door een ongeluk of brandwonden enzo). Maar medische noodzaak kan ook psychisch zijn (daarom vergoedt de verzekering het ook), het is maar net hoe jouw gemeenschap er tegenaan kijkt.
Oud 07-01-2013, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Heyooo,

Ik heb flaporen. Ik word er jaaaaaren lang mee gespest, en ik word nu nog steeds elke dag belachelijk gemaakt door mij oren. Ik ben een moslim, maar het mag dus niet van geloof dat je wat aan je lichaam laat veranderen door operaties. Ik wou even vragen of het mogelijk wel Halal kon zijn in mijn geval.

- Thnx
Persoonlijk zou ik het gewoon laten voor wat het is. Je krijgt er karakter van. Tenzij je echt belachelijk grote oren hebt of vreemd uitzien, zou ik het gewoon laten.

Misschien dat je naar een Nederlandse Imam kan gaan? Die zijn misschien wat sympathieker en objectiever? Not sure. Ik zie iig geen objectieve Imam voor me. Dus het zou kunnen zijn dat diegene zegt dat het niet mag, terwijl het misschien wel mag.

Anyways, praat met je ouders erover en denk goed na voor je iets doet.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 00:57
bloodyb
bloodyb is offline
Hoe oud ben je eigenlijk? Afwijkingen zoals "extreme" flaporen kunnen minder worden als je ouder wordt. Mss kan je er eens met je huisarts over praten? En daar heb je geen toestemming van je ouders voor nodig!
Oud 08-01-2013, 08:05
Verwijderd
Citaat:
Hoe oud ben je eigenlijk? Afwijkingen zoals "extreme" flaporen kunnen minder worden als je ouder wordt. Mss kan je er eens met je huisarts over praten? En daar heb je geen toestemming van je ouders voor nodig!
En huisarts heeft zwijgplicht
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 13:25
Verwijderd
Je zou van het maffe geloof kunnen afstappen, dan omzeil je de regels.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 14:12
Martiño
Martiño is offline
Afwijzend tegenover esthetische/cosmetische chirurgie staan is niet iets wat alleen maar voorkomt in geloofskringen, dus dat is niet zo zeer de kwestie hier, denk ik.

Het is wel belangrijk dat je een goed onderscheid maakt tussen esthetische/cosmetische chirurgie en plastische chirurgie als een geheel, want het zijn wel twee verschillende dingen. Als jij echt last ondervindt van jouw flaporen, dan gaat het niet om een operatie om jezelf alleen maar mooier te maken, maar ook om je psychische last te verminderen. Of het werkelijk noodzakelijk is kunnen wij natuurlijk niet zeggen, maar je zou eens met je huisarts kunnen praten om de opties te overwegen, of samen met een huisarts of psycholoog een verklaring opstellen waarin je de medische noodzaak benoemt. Eventueel zou je het ook met een imam kunnen bespreken natuurlijk, maar persoonlijk vind ik niet dat geestelijken (van welk geloof dan ook) de aangewezen persoon zijn om medisch advies te geven.

Wat misschien een andere optie is voor jou is, als een operatie om welke reden dan ook niet mogelijk is, om bijv. samen met een psycholoog meer aan je zelfvertrouwen te werken.
Oud 08-01-2013, 14:36
Patataap
Patataap is offline
Citaat:
Je zou van het maffe geloof kunnen afstappen, dan omzeil je de regels.
Precies. Of blijf lekker geloven in die middeleeuwse leer, of verander iets aan je lichaam. Aan jou de keus; voor mij zou hij makkelijk zijn.
mag ik trouwens vragen waarom(vrouwen)besnijdenis niet onder iets aan je lichaam veranderen valt?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 21:48
nachtmens
nachtmens is offline
Citaat:
Precies. Of blijf lekker geloven in die middeleeuwse leer, of verander iets aan je lichaam. Aan jou de keus; voor mij zou hij makkelijk zijn.
mag ik trouwens vragen waarom(vrouwen)besnijdenis niet onder iets aan je lichaam veranderen valt?
Vrouwenbesnijdenissen zijn niet toegestaan. Het valt wel onder iets veranderen aan je lichaam, maar de reden verschilt.
Oud 11-01-2013, 22:01
nachtmens
nachtmens is offline
Citaat:
Heyooo,

- Thnx
Iets veranderen aan je lichaam om mooier te zijn, is simpelweg haram. Zoals bij veel andere dingen, is de intentie achter een daad het belangrijkste.

Maar, ik denk dat het veel belangrijk is om tevreden te zijn met jezelf zult je bent. Met je mooie kanten en mindere mooie kanten. Dat je door de vorm van je oren wordt gepest is niet leuk. Maar ik ben bang dat mensen die je willen pesten, dat ook zullen doen, ook al heb je geen flaporen. Ze zullen wel iets anders verzinnen. Dat gepest gaat sowieso ophouden als je wat ouder bent. Probeer je nu goed te zijn in iets anders: leuke kleding, sporten, goede cijfers. Iedereen heeft wel een plus en min punt, jij ook. Misschien je haar laten groeien(dat je oren minder zichtbaar worden)?

Denk goed over wie je bent en wat je wilt bereiken. Dat is veel beter voor je dan zorgen maken over je oren.
Oud 11-01-2013, 23:43
Verwijderd
Haram?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 09:51
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Haram?
dat is het tegenovergestelde van halal.
Oud 12-01-2013, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Denk goed over wie je bent en wat je wilt bereiken. Dat is veel beter voor je dan zorgen maken over je oren.
Dat is makkelijk gezegd als je geen flaporen hebt. Er is geen enkele reden om dat niet even te corrigeren, te meer omdat het een relatief kleine ingreep is.

En het is hartstikke kosher allemaal.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 15:48
nachtmens
nachtmens is offline
Citaat:
Dat is makkelijk gezegd als je geen flaporen hebt. Er is geen enkele reden om dat niet even te corrigeren, te meer omdat het een relatief kleine ingreep is.

En het is hartstikke kosher allemaal.
Het gaat er niet om of het een klein of groot ingreep is, maar wat de reden is dat je een ingreep genoodzaakt ziet. Het is toch belachelijk dat iedereen zich aan het schoonheidsideaal moeten aanpassen, iedereen is perfect zoals die is geschapen. Het is gewoon veel beter om wat aan je lichaam te doen omdat jij dat wilt en niet omdat iemand anders het niet aanstaat.
Oud 12-01-2013, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Het gaat er niet om of het een klein of groot ingreep is, maar wat de reden is dat je een ingreep genoodzaakt ziet.
Oh, zoals besnijdenis bedoel je?
Citaat:
Het is toch belachelijk dat iedereen zich aan het schoonheidsideaal moeten aanpassen, iedereen is perfect zoals die is geschapen.
Niemand is geschapen. En niemand -moet- zich aanpassen. Als het iemands eigen keuze is om zichzelf te veranderen dan moet hij dat vooral zelf weten.
Citaat:
Het is gewoon veel beter om wat aan je lichaam te doen omdat jij dat wilt en niet omdat iemand anders het niet aanstaat.
Blijkbaar wil de ts het. Of moet ze het nu niet doen omdat er mensen zijn (zoals jij) die het niets vinden? Dan spreek je jezelf een beetje tegen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 17:24
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Ik zou me maar niet halal laten opereren jongen, dan word je niet verdooft!
Oud 13-01-2013, 13:24
nachtmens
nachtmens is offline
Citaat:
Oh, zoals besnijdenis bedoel je? .
huh? deze snap ik niet

Citaat:
Niemand is geschapen. En niemand -moet- zich aanpassen. Als het iemands eigen keuze is om zichzelf te veranderen dan moet hij dat vooral zelf weten..
Precies, maar dan moet de mening van anderen niet zwaar wegen.

Citaat:
Blijkbaar wil de ts het. Of moet ze het nu niet doen omdat er mensen zijn (zoals jij) die het niets vinden? Dan spreek je jezelf een beetje tegen .
hm heb ik ergens gezegd dat ik dat niet wil? Ik zei dat veranderen om de reden mooier te zijn verboden is en dat intentie zwaat weegt. Ik weet dus niet of het mag of niet. TS kwam tot die keuze wegens het gepest!!
Oud 13-01-2013, 13:26
nachtmens
nachtmens is offline
Citaat:
Ik zou me maar niet halal laten opereren jongen, dan word je niet verdooft!
Er is geen enkel probleem met verdoving. Of denk je nou dat ik me kies laat uittrekken zonder verdoving?
Oud 13-01-2013, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Er is geen enkel probleem met verdoving. Of denk je nou dat ik me kies laat uittrekken zonder verdoving?
Dat is er wel, maar dat komt jou niet zo goed uit.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten