Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2013, 12:52
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
"Het regeerakkoord telt 81 pagina's. Dat is geduldig papier. In werkelijkheid stelt het niets voor, omdat dit kabinet geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer en ook niet zal krijgen. Het valt mij op dat dat kwartje nog steeds niet bij iedereen is gevallen. Het kabinet ziet de omvang van het probleem niet. We hebben te maken met een structurele weeffout. Het is een denkfout te veronderstellen dat die met weer een akkoord wordt opgelost."
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698...iet-rond.dhtml

Zijn er hier nog steeds mensen die geloven (zoals een paar maanden geleden) dat de Eerste Kamer zich terughoudend zal opstellen en vooral een wetstechnische toets uitvoert?

En is er inderdaad zoals Pechtold zegt een structureel probleem en is het niet te doen dat op te blijven lossen middels akkoorden met enkele oppositiepartijen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2013, 12:57
Verwijderd
Je doelt wellicht onder andere op mij, en anders geef ik gewoon toch maar antwoord. Ik heb geen zin om terug te lezen wat ik precies destijds heb gezegd, maar ik meen dat ik me op het standpunt stelde dat ik niet geloofde dat de eerste kamer enkel een wetstechnische toets uitvoert, maar dat zij dat zou MOETEN doen. Een nuanceverschil, maar wel een belangrijke in de beantwoording van je eerste vraag

Ik denk niet dat er een structureel probleem is en ik denk dat het kabinet met verschillende akkoordjes/steun van wisselende oppositiepartijen het wel uitzingt tot 2015 (volgens mij krijgen we dan een nieuwe eerste kamer, toch?). Het is bepaald geen ideale situatie maar het standpunt van Pechtold zie ik toch vooral in het licht van zijn functie als oppositielid. Problemen lekker overdrijven dus.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2013, 14:18
Schrödinger
Schrödinger is offline
De tijd zal het leren hoeveel de Eerste Kamer precies plannen van het kabinet gaat blokkeren. Van de christenfundamentalistische partijen CU, SGP en PvdD verwacht ik niet dat ze partijpolitieke spelletjes gaan spelen. Dat is nog geen meerderheid, maar voor de meeste voorstellen zal er vast wel ofwel rechtsom met CDA, ofwel linksom met SP, ofwel debielom met PVV een dealtje gemaakt kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2013, 14:46
Martiño
Martiño is offline
Ik denk dat de meeste partijen in de Eerste Kamer helaas aan partijpolitiek zullen doen en graag dingen zullen blokkeren als ze dat uitkomt. Van de SP en de PVV verwacht ik niks. De SP zal niks doen zo lang er geen bezuinigingen op zorg en sociale voorzieningen worden teruggedraaid, en de PVV, tja... PVV. Ik verwacht niet dat die opeens wél een constructieve bijdrage gaan leveren. Beide partijen zien het kabinet graag naar huis gaan dus zullen echt niet structureel wetsvoorstellen steunen.

Rutte c.s. zouden er verstandig aan doen om gewoon met een paar partijen om tafel te gaan zitten en afspraken te maken voor de gehele kabinetstermijn, aangezien ze het nog twee jaar met deze Kamer moeten doen lijkt me dat wel verstandig. Dan loop je niet tegen verrassingen aan (zoals bij die plannen voor de woningmarkt) en weet je waar je aan toe bent.

D66 is gezien de kleur van het kabinet de logische partner, maar dan kom je nog 3 zetels tekort, dus dan is het D66 gecombineerd met GL of CU/SGP, of het CDA. D66/CU/SGP lijkt me het meest stabiel, maar dan loop je weer tegen het feit aan dat CU en SGP eisen zullen gaan stellen op ethisch en religieus gebied en wederom o.a. de emancipatieagenda van het kabinet zullen blokkeren, dus persoonlijk vind ik dat minder wenselijk. Mijn voorkeur zou uitgaan naar D66/GL of zo veel op het CDA inpraten dat ze zoals gewoonlijk weer met alle winden meewaaien.
Oud 01-03-2013, 18:04
Verwijderd
Tweede kamer heeft duidelijk meer elan nodig.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 00:16
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik hoop niet dat D'66 erbij komt. Met nóg meer neoliberalen raakt de PvdA al helemaal ondergesneeuwd. Dan nog liever het CDA, die willen vast wel in ruil voor wat meer macht op thema's die op de lange termijn toch onhoudbaar zijn.
Reageren

Regels voor berichten