Klein beetje achtergrond: Goede vriendin van mij, jij (para) 'kent' haar als M., heeft een open relatie. Al jaren en dat gaat prima.
Nou is er iemand. Die jij toevallig ook 'kent', als b., en dat is.. of was.. een vriend van mij. En een maand of twee geleden ging hij proberen mij te verleiden. Zonder succes want ik wilde niets van hem. Nou ja, dat vond-ie jammer maar op zich was dat geen issue en we bleven wel vriendschappelijk met elkaar omgaan. Toen heb ik op een dag M. en b. aan elkaar voorgesteld omdat ik dacht dat ze het wel met elkaar konden vinden. Eigenlijk had ik daarbij niet aan seks gedacht maar goed, ze bleken het heel goed met elkaar te kunnen vinden. Prima. Hij snapte de constructie en de grenzen die daaraan gesteld werden. En toen werd-ie stapelverliefd. Wat natuurlijk superonhandig was, want zij heeft een relatie. Maar zelfs dit was nog niet echt een issue. Vervelend voor hem natuurlijk want zij vond hem wel leuk maar was niet verliefd op hem maar goed, kan gebeuren, niets aan de hand. Als ik hier "stapelverliefd" zeg dan bedoel ik dat er teksten als "je bent de enige vrouw voor me, ik zal voor altijd op je blijven wachten, ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo geweldig is als jij" langs zijn gekomen.. meerdere malen per dag.
Nou sprak ik deze jongen laatst via facebookchat en hij maakte een opmerking waar hij waarschijnlijk de rest van z'n leven spijt van zal hebben, namelijk (nav dat ik in de tijd dat-ie op vakantie was geweest niet verliefd was geworden op iemand) "Ergens ben ik wel blij dat je nog vrijgezel bent, want er is wat mij betreft niets veranderd sinds die ene keer" (dat-ie me probeerde verleiden). Waardoor ik met m'n mond open van verbazing voor de computer zat want wtf, hij was al weken m'n vriendin aan het vertellen hoe zij de enige ware voor 'm was en hoe hij nooit meer iets met iemand anders wilde.
De volgende dag sprak ik haar en heb ik haar dit verteld na eerst een avondje worstelen met "wat moet ik hier nu mee? moet ik dit nou vertellen of niet of aaargh". En zij vertelde dat ze het al wist (want hij had het haar verteld) en dat ze blij was dat ik het met haar besprak en dat er nog een paar dingen waren die zij me wilde vertellen in deze context. Namelijk dat dit tussen hen een heel groot ding was, dat zij zich continu tweede keuze voelde (waarbij ik dan de eerste keuze zou zijn) en dat hij dus ook met enige regelmaat dingen zei die daarin niet hielpen (zoals "Ik zag L. vandaag, ze zag er enorm aantrekkelijk uit" (serieus he, jonge, wat?!)). Ik had hier dus trouwens echt geen idee van. En dat het haar niet kon schelen als-ie seks wilde met mij, en zelfs niet als-ie seks zou hebben met mij (want zulke constructies is ze gewend) maar wel dat hij zulke opmerkingen maakt maar vervolgens zegt dat ze de enige is en dat hij er alles aan zal doen om haar daarvan te overtuigen. Nou ja. Goed. Heel verhaal, hele soap. Maar in ieder geval was deze opmerking (waarvan hij later had gezegd dat het een grapje was... grappig grapje he?) de druppel geweest. Zowel omdat het dus voor haar weer een bevestiging was dat alle melodramatische romantische uitingen onzin waren als (en dat was nu een extra zet) omdat het een opmerking van zijn kant was die de potentie had om de vriendschap tussen M. en mij te schaden of compliceren.. en dat konden we allebei niet zo heel erg waarderen (hoewel het het eerder hechter heeft gemaakt maar goed dat is alleen maar omdat wij allebei heel erg op een lijn zitten hierover).
Dus nu is het een soort van "uit" tussen hen. Maar het is dus superkut want hij voelt zich kut, dom en stom (en terecht) en wil alleen maar dat zij weer lief tegen 'm doet, mij wil hij liever niet zien want ik doe hem denken aan wat er fout is gegaan. Zij voelt zich kut want ze vond 'm best wel leuk en ze vindt het zielig voor hem maar is ook enorm kwaad op hem. En ik zit er een beetje tussenin.. ik vind 't ook wel sneu, maar ik ben ook boos dat-ie een vriendin van mij aan de ene kant het gevoel geeft dat ze de enige vrouw voor hem is en aan de andere kant het gevoel geeft dat hij liever met een vriendin van haar het bed in zou duiken. En mijn "sommige mensen..

"-opmerking van net was gedreven door het feit dat-ie haar nu min of meer emotioneel aan het chanteren is. Dus hij gaat volledig de slachtofferrol in en gaat haar vertellen hoe enorm kut hij zich voelt en is dan vervolgens een uur niet bereikbaar waardoor zij enorm zorgen gaat maken. Eikel.
Goed. Mooie soap he?