Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2013, 19:26
ahmedalrizk
ahmedalrizk is offline
Dag allemaal,

ik heb over 2 weekjes mijn havo scheikunde eindexamen.
Alleen nu heb ik een probleem..

Bij het oefenen van oud-examens kom ik steeds vast te zitten bij het berekenen van een molecuulformule als alleen de structuurformule is gegeven.

Hoe doe je dit precies? Als ik alle atomen en elementen bij elkaar optel kom ik toch op wat anders uit dan wat de correctievoorschriften mij geven.

Hierbij vraag ik jullie hulp zsm.
Alvast bedankt,

Ahmed Al Rizk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2013, 19:28
Elin3
Elin3 is offline
Kan je een voorbeeld geven van zo'n opgaven met jouw uitwerking erbij? Met de info die je nu geeft is het lastig om je te helpen, omdat we niet echt zien waar de fout zit.
Oud 07-05-2013, 19:54
ThomasJu
ThomasJu is offline
Als je een molecuulformule hebt zoals: X4Y6Z2

Dan moet je structuurformule natuurlijk 4 keer een X , 6 keer een Y en 2 keer een Z bevatten. Anders is het natuurlijk sowieso fout.

Als jij in jou structuurformule niet tot dit aantal is moet je dus kijken of je ergens nog iets tussen kan proppen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2013, 20:34
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Als je een molecuulformule hebt zoals: X4Y6Z2

Dan moet je structuurformule natuurlijk 4 keer een X , 6 keer een Y en 2 keer een Z bevatten. Anders is het natuurlijk sowieso fout.

Als jij in jou structuurformule niet tot dit aantal is moet je dus kijken of je ergens nog iets tussen kan proppen.
En vergeet niet om alles een beetje handig bij elkaar te vegen. Herken je bestaande stoffen in het geheel, zet die bij elkaar! (Je hebt vaak wel een inleidend verhaaltje bij zo'n som zodat je ongeveer weet wat er uit hoort te komen.) Bijv. je hebt een hele berg H'tjes en je weet dat het om een alcohol gaat, zorg dan dat je 'één van die H'tjes (of meer, ligt aan de som) niet domweg bij de H'tjes zet maar in de OH-groep plaatst. Bijv. eerst de koolstofverbinding en dan de OH groep er achter schrijven. CaantalHaantalOH.
Oud 08-05-2013, 15:46
4beta
4beta is offline
Een vaak gemaakte fout bij deze opgave is het onjuist tellen van de waterstoffen bij cyclische alkanen. Ook wordt hier vaak een koolstof vergeten.

Een voorbeeld van een opgave die jij niet goed had, inclusief jouw antwoord, zou erg helpen.

Elin3 -> Op de havo hoef je karakteristieke groepen nog niet weer te geven in een molecuulformule.
Ethanol mag dus gewoon als C2H6O worden opgezet, en Ethaanzuur als C2H4O2
Doet inderdaad pijn om het zo te zien, maar valt binnen het correctiemodel.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2013, 18:51
ThomasJu
ThomasJu is offline
Ik denk dat ze bedoelde dat je ze dan zo kan tekenen.

Stel je weet dat iets een zuur is dan heb je iig al een stuk goed, namelijk de zuur groep. (dan kan je dat als een soort beginnetje zien)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten