Over jaloezie in het algemeen: een beetje jaloezie hoort er bij, vind ik. Maar als het ongezond wordt en het gaat je overheersen, dan moet je daar iets mee/tegen/aan doen. Sowieso omdat het relaties kapot maakt, maar ook omdat het jou gaat beheersen en opvreten. Uiteindelijk gaat het misschien zo ver gaan dat je andermans leven ook wil beheersen en controleren omdat je bang blijft. Als jij nu al aangeeft dat je er snel last van hebt, probeer daar dan nu aan te werken, je wil niet dat het je later gaat overheersen en al helemaal niet op momenten dat er totaal geen reden voor is
Over deze specifieke situatie: ik zou het ook niet leuk vinden, maar ik kan niet inschatten hoe jouw vriendje is en wat zijn band met die ex is en al het andere. Daarnaast zijn jullie een dikke maand samen en nog behoorlijk jong en neem ik alle gedragingen niet al te serieus. Wat ik je kan aanraden is eerlijk te zijn tegen je vriendje wanneer je iets niet leuk vindt. Niet verbieden, niet overdrijven, gewoon 'ik vind het niet zo leuk als jij met je ex op je profielfoto staat' (zeker niet ja goed zeggen als hij het je vraagt en je vindt het niet goed). Ga niet drammen, maar kijk hoe hij reageert. Als hij er begrip voor toont en er rekening mee houdt is dat fijn, als hij echt het tegenovergestelde blijft doen, weet je ook hoeveel jouw gevoelens hem interesseren.
En over soms niet willen zien, hoewel ik zelf in de eerste rush van hevige verliefdheid 24/7 bij iemand wil zijn, er zijn mensen die daar minder behoefte aan hebben of waarbij het verstand toch iets meer in te brengen heeft