Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2013

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2013, 14:43
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Mensen!

Wat vonden jullie van het examen Nederlands? Ik vond het persoonlijk echt kakteksten, maar volgens mij ging het vrij behoorlijk.
Oud 13-05-2013, 15:01
Chrisvwo2013
Chrisvwo2013 is offline
Ik vond het moeilijker dan verwacht. De oefenexamens maakte ik allemaal goed, maar deze leek lastiger. Er waren meer open vragen, geloof ik. Wel was ik weer snel klaar.

Nu maar wachten tot 17:00, dan kunnen we antwoorden controleren!
Oud 13-05-2013, 15:09
Erkel
Erkel is offline
Hebben we dan wel dezelfde teksten gemaakt? Ze waren echt fantastisch. De tweede tekst interesseerde me best veel en de eerste, al was hij best wel ingewikkeld, waren het wel mooie vragen over korte stukjes. Het grote deel kreeg ik wel mee dus kon ik ook die vergelijkingen goed maken.

Alleen die geladen woorden... no clue haha
Oud 13-05-2013, 15:16
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Glossy, sensatiezucht en nog 3 anderen die ik zo niet meer weet..
Oud 13-05-2013, 15:57
Silvano08
Silvano08 is offline
Sensatiezucht, ranzigheid en ik had 'r nog 3. Maar dit was persoonlijk een van de makkelijkste vragen voor mij, als ik eerlijk moet zijn. Ik kon ze er zo uitpikken.
Oud 13-05-2013, 16:11
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Ja dit was niet zo pittig dacht ik
Oud 13-05-2013, 16:15
Chrisvwo2013
Chrisvwo2013 is offline
Jullie al nagekeken? Als ik een beetje aardig voor mezelf ben (maar dan ben ik misschien iets te aardig) heb ik 32 punten van de 49.
Oud 13-05-2013, 16:26
Kaesar
Kaesar is offline
Belachelijk hoe idioot dit examen was. Ik heb de volle 3 uur benut en dat was ook zeker nodig. Die eerste leestekst was sowieso weer een idiote tekst, een tekst over historisch besef... hoe durf je er überhaupt over te schrijven. De vragen waarbij je 3 punten kon halen waren weer veel te onduidelijk, ze stellen een vraag waarop je verschillend kan antwoorden. Dan die drie tekstfragmenten waarmee ze een link leggen met de inhoud van de hoofdtekst, te belachelijk voor woorden. Die vragen kon je de meeste punten mee halen en ik weet zeker dat niemand ze allemaal heeft weten binnen te halen. Ik kan alleen maar lachen nu ik het correctievoorschrift voor me heb, lachen uit ongeloof.
De samenvatting vond ik ook te moeilijk. Hij was te lang. Ook dit maal was het een onderwerp waar ik om moest lachen, althans hoe het gebracht werd, want alleen de saaiste uitgestorven diersoort zou dit interessant vinden.

De samenstellers van dat examen moeten eens bij zichzelf nagaan of ze wel goed werk hebben verricht. Zij verdienen allemaal stuk voor stuk een stel goeie klappen om eens wakker geschud te worden.
Oud 13-05-2013, 16:26
Individuo
Individuo is offline
Ik heb ten minste 26 punten (of ik moet echt iets over het hoofd hebben gezien), dat betekent dat ik een n-term van tenminste 0,8 nodig heb voor een voldoende
Oud 13-05-2013, 16:29
Individuo
Individuo is offline
Citaat:
Belachelijk hoe idioot dit examen was. Ik heb de volle 3 uur benut en dat was ook zeker nodig. Die eerste leestekst was sowieso weer een idiote tekst, een tekst over historisch besef... hoe durf je er überhaupt over te schrijven. De vragen waarbij je 3 punten kon halen waren weer veel te onduidelijk, ze stellen een vraag waarop je verschillend kan antwoorden. Dan die drie tekstfragmenten waarmee ze een link leggen met de inhoud van de hoofdtekst, te belachelijk voor woorden. Die vragen kon je de meeste punten mee halen en ik weet zeker dat niemand ze allemaal heeft weten binnen te halen. Ik kan alleen maar lachen nu ik het correctievoorschrift voor me heb, lachen uit ongeloof.
De samenvatting vond ik ook te moeilijk. Hij was te lang. Ook dit maal was het een onderwerp waarom ik moest lachen, althans hoe het gebracht werd, want alleen de saaiste uitgestorven diersoort zou dit interessant vinden.

De samenstellers van dat examen moeten eens bij zichzelf nagaan of ze wel goed werk hebben verricht. Zij verdienen allemaal stuk voor stuk een stel goeie klappen om eens wakker geschud te worden.
Het was idd erg lastig om de samenvatting in 220 woorden te proppen en die tekstfragmenten heb ik ook bijna allemaal fout... Maar even rustig zeg, ze passen de n-term zo aan dat het gemiddelde op (volgens mij) 6,2 ligt, dus als het examen inderdaad zo lastig was voor iedereen zal er een hoge n-term uit komen en wordt alles een beetje gecompenseerd.
Oud 13-05-2013, 16:32
evastar
evastar is offline
Er waren idd er veel open vragen in dit examen. Daardoor vond ik het vrij lastig. Ik heb gelukkig toch nog minstens 30 punten, genoeg voor een voldoende.
Oud 13-05-2013, 16:34
Silvano08
Silvano08 is offline
Dat van die tekstfragmenten vond ik ook werkelijk nergens op slaan. Ze waren veel te multi-interpretabel, en ook ik heb nagenoeg bijna alle punten laten liggen waar je 9 punten (de helft van de samenvatting) voor kon halen. Ik schat een mager zesje of een cijfer tussen de 5 en de 6 in...
Oud 13-05-2013, 16:35
Kaesar
Kaesar is offline
Citaat:
Dat van die tekstfragmenten vond ik ook werkelijk nergens op slaan. Ze waren veel te multi-interpretabel, en ook ik heb nagenoeg bijna alle punten laten liggen waar je 9 punten (de helft van de samenvatting) voor kon halen. Ik schat een mager zesje of een cijfer tussen de 5 en de 6 in...
Precies dit.
Oud 13-05-2013, 16:40
Silvano08
Silvano08 is offline
Maarjah, Nederlands is dan ook een van mijn slechtste examenvakken, dus zo verwonderlijk vind ik het niet. En nu op aan de laatste loodjes voor natuurkunde.
Oud 13-05-2013, 16:41
TheHunter
TheHunter is offline
Dit was echt een klote examen, als ik aardig voor mezelf ben heb ik 25 punten, maar eigenlijk rond de 21.... er moet minimaal een n-term van 1,2 of hoger komen want dit examen was echt klote. Doordat er relatief weinig vragen waren en een giga grote tekst kon je veel dingen verkeerd uit de tekst als antwoord pakken.

Zo kun je op vraag 15,16 en 17 echt heel veel mogelijke antwoorden geven. En het antwoord wat het correctieblad voorschrijft staat soms niet eens in de tekst .

Laatst gewijzigd op 13-05-2013 om 17:47.
Oud 13-05-2013, 17:06
Schildpad420
Schildpad420 is offline
Wat een kutexamen... heb maar rond de 22 punten. M'n SE eindcijfer was ook al niet zo goed (6.2), dus hopen dat er een hoge N-term komt
Oud 13-05-2013, 17:07
Verwijderd
In veel van de voorgaande examens vroegen ze ook naar verbanden tussen alinea´s, dat deden ze nu helemaal niet en dan komen ze met stomme vage open vragen..
Oud 13-05-2013, 17:20
Kaesar
Kaesar is offline
Vergeet trouwens niet naar www.examenklacht.nl te gaan om een klacht in te dienen over bijv. specifieke vragen etc.
Oud 13-05-2013, 17:34
LauraJansen
LauraJansen is offline
Ik heb morgen Nederlands. VWO'ers met tip???????????????????????????????????????????
Oud 13-05-2013, 18:03
Chrisvwo2013
Chrisvwo2013 is offline
Kernzinnen in de tekst markeren, signaalwoorden omcirkelen, de vraag heel goed lezen en je bij de samenvatting precies houden aan de bolletjes die bij de opdracht staan!
Oud 13-05-2013, 18:19
TheHunter
TheHunter is offline
Krijg je tijdens je examen een pakje drinken op je tafel...

Oud 13-05-2013, 19:08
Yne
Yne is offline
Dit was de belichaming van fml. 21 punten ook, tegenover een SE van een 6,8. Die drogredenvraag vond ik ook nergens op slaan, en al die verschillen in zo weinig woorden, arme tweede conrector die al dat gekras moet negeren...
Oud 13-05-2013, 19:17
TheHunter
TheHunter is offline
Vraag 5 van die drogreden is inderdaad bullshit,

Code:
In alinea 3 wordt geconcludeerd: “Het historisch besef is geen 
vanzelfsprekendheid.” (regels 37-38) 
Een kritische lezer kan zich afvragen of het gerechtvaardigd is om deze 
conclusie te trekken. 
1p 5 Wat voor drogredenering kan de kritische lezer zien in alinea 3? 
A cirkelredenering 
B onjuist oorzakelijk verband 
C overhaaste generalisatie 
D verschuiven van de bewijslast
Code:
Als bijvoorbeeld voetbalhooligans tribunes van 
het Feyenoordstadion slopen, 
35 beseffen ze niet dat ze daarmee een 
monument van voetbalhistorie verwoesten.
Ik had hier onjuist oorzakelijk verband, ik snap dat mensen hier overhaaste generalisatie kiezen (ik zat te twijfelen). Maar het kapottrappen van een plastic tribunebankje heeft toch geen enkele historische waarde? Vandaar dat ik voor B ging...
Oud 13-05-2013, 19:22
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Vergeet trouwens niet naar www.examenklacht.nl te gaan om een klacht in te dienen over bijv. specifieke vragen etc.
Er zijn gewoon al 10987 klachten ingediend

(Heb zelf ook maar even mooi een klacht ingediend over die eerste vraag, "een onverwachte vergelijking", tsss, vergelijking tussen mens en dier zijn niet onverwacht )
Oud 13-05-2013, 19:25
TheHunter
TheHunter is offline
Ja ben het met je eens, ik vond het eerder een grappige vergelijking, hoe kan je een stukje tekst aan het begin van een verhaal nou onverwachts noemen....
Advertentie
Oud 13-05-2013, 19:32
Yne
Yne is offline
TheHunter, ik had ook B! Vraag 1 had ik trouwens goed, maar jullie hebben daar eigenlijk wel gelijk ik.
Oud 13-05-2013, 19:34
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Ik zit zelf op de 26 punten, niet echt tevreden maar als ik Nederlands met een 6 afsluit hoor je me niet meer.

Wat ik nog het meest belachelijk vind is dat er 7 vragen waren met een woordenlimiet. Als je die vragen die niet compleet juist beantwoord mis je al 7 punten die helemaal niets met het antwoord op de vraag te maken hebben
Oud 13-05-2013, 19:37
Yne
Yne is offline
Nou ja, altijd beter dan 21! Met een zes afsluiten is niet zo lastig, wat is je SE? Ik kan een 4.2 halen voor een 5.5 dus dat wordt 'm wel, op havo ging Nederlands bij mij ook niet goed.
Oud 13-05-2013, 19:40
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Se is een 6.0 ofzo op dit moment, dus moet nog gaan oppassen. N-term moet gewoon zijn werkdoen. En ik wist ook niet al mijn antwoorden meer zeker dus die heb ik half goed half fout gerekend.
Oud 13-05-2013, 19:42
evastar
evastar is offline
Citaat:
Wat ik nog het meest belachelijk vind is dat er 7 vragen waren met een woordenlimiet. Als je die vragen die niet compleet juist beantwoord mis je al 7 punten die helemaal niets met het antwoord op de vraag te maken hebben
Dat vond ik idd ook erg raar. Die punten krijg je dus eigenlijk er gratis bij als je het antwoord goed hebt. Dit is volgens mij altijd al zo geweest, maar nu scheelt het wel heel veel punten.
Oud 13-05-2013, 19:44
Yne
Yne is offline
Bij een correctiemodel is het altijd afwachten of de leraar vindt dat je antwoord voldoet natuurlijk. Als je bijvoorbeeld filosofie nakijkt kom jijzelf op een 4 maar komt de leraar op een 8, maar bij Nederlands is dat helaas wel anders.
Ik ben wel een beetje streng geweest tijdens het nakijken, omdat ik een nakijkbriefje had gemaakt.
Oud 13-05-2013, 19:52
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Citaat:
Dat vond ik idd ook erg raar. Die punten krijg je dus eigenlijk er gratis bij als je het antwoord goed hebt. Dit is volgens mij altijd al zo geweest, maar nu scheelt het wel heel veel punten.
Ja het is altijd zo, maar er zijn niet altijd 7 vragen waarbij dit erin staat. Nooit zelfs.
Oud 13-05-2013, 19:56
Yne
Yne is offline
Klageeeeuh.
Oud 13-05-2013, 20:04
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Ik heb er al 2 opzitten joh.
Oud 13-05-2013, 20:16
Kaesar
Kaesar is offline
Citaat:
Er zijn gewoon al 10987 klachten ingediend

(Heb zelf ook maar even mooi een klacht ingediend over die eerste vraag, "een onverwachte vergelijking", tsss, vergelijking tussen mens en dier zijn niet onverwacht )
Ik had E, en dat was een antwoord dat ik koos omdat ik de rest nergens op vond slaan. In de 2 minuten die ik nog over had ik hem gelukkig nog veranderd naar C. Ik vond deze ook inderdaad nergens op slaan. In de inleiding schrijft hij over zijn hondje die het verleden gebruikt om te kunnen 'overleven', is dit nou wat je noemt een onverwachte vergelijking? Het slaat gewoon nergens op. Het feit dat wij uit het verhaal moesten vissen dat je het verleden nodig hebt om te kunnen 'overleven' is beyond me. Dit examen zouden ze moeten terug trekken, echt waardeloos.
Oud 13-05-2013, 21:00
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Meer dan 13000 klachten ondertussen, gaat lekker met die N-term zo
Oud 13-05-2013, 21:20
TheHunter
TheHunter is offline
Terecht, moeten ze je maar niet zo'n klote examen voorschotelen.

17 vragen, als je er dan een paar fout hebt zak je als een baksteen, als het nou 22 vragen waren die wat sneller te doen waren, dan waren de punten wat gespreider en zou dit dus een realistischer beeld geven van je skills.
Oud 13-05-2013, 22:36
Silvano08
Silvano08 is offline
Gaat prima zo met de klachten. Dit examen was voor velen een klap in het gezicht. Lekker voor de rest van je examens als je jouw eerste examen zo 'goed' maakt...
Oud 14-05-2013, 09:13
Verwijderd
Ik vond trouwens de Welliswaar....maar...dus vraag ook onduidelijk, de eerste 2 waren heel logisch maar de dus die zij in het correctiemodel geven kwam voor mij een beetje uit de lucht vallen. Jammer dat je dan 2/3e van het antwoord goed hebt maar wel maar 1 punt krijgt..
Oud 14-05-2013, 10:17
Laura_x_
Laura_x_ is offline
Citaat:
Vraag 5 van die drogreden is inderdaad bullshit,

Code:
In alinea 3 wordt geconcludeerd: “Het historisch besef is geen 
vanzelfsprekendheid.” (regels 37-38) 
Een kritische lezer kan zich afvragen of het gerechtvaardigd is om deze 
conclusie te trekken. 
1p 5 Wat voor drogredenering kan de kritische lezer zien in alinea 3? 
A cirkelredenering 
B onjuist oorzakelijk verband 
C overhaaste generalisatie 
D verschuiven van de bewijslast
Code:
Als bijvoorbeeld voetbalhooligans tribunes van 
het Feyenoordstadion slopen, 
35 beseffen ze niet dat ze daarmee een 
monument van voetbalhistorie verwoesten.
Ik had hier onjuist oorzakelijk verband, ik snap dat mensen hier overhaaste generalisatie kiezen (ik zat te twijfelen). Maar het kapottrappen van een plastic tribunebankje heeft toch geen enkele historische waarde? Vandaar dat ik voor B ging...
Ik had ook B. Ik zat eens te denken, zouden ze die C er niet in hebben gezet om ons in de war te brengen? Er is inderdaad sprake van een groep Feyenoorders en niet alle Feyenoorders, niet alle Feyenoorders maken een stuk 'geschiedenis' kapot. In zoverre zou dit antwoord wel kunnen 'kloppen', maar gaat het hierom in dat stukje tekst? Ik vind van niet.
Er wordt, bij alle examens, geadviseerd om het beste antwoord te geven. In mijn opinie zou dit dan B moeten zijn.

Het juiste antwoord op het correctiemodel is ook B, als ik het goed begrijp? (Ik kijk de examens zelf niet na, ik wacht rustig af )
Oud 14-05-2013, 16:36
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik vond trouwens de Welliswaar....maar...dus vraag ook onduidelijk, de eerste 2 waren heel logisch maar de dus die zij in het correctiemodel geven kwam voor mij een beetje uit de lucht vallen. Jammer dat je dan 2/3e van het antwoord goed hebt maar wel maar 1 punt krijgt..
Precies dat. Die 'dus', geen flauw idee waar ze die vandaan gehaald hebben. Heb ook totaal iets anders...
Advertentie

Regels voor berichten